Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by BJohansson View Post
    Jag har kollat runt lite och funderar på att bygga ett eget fäste för min Garmin 278, läste någonstans att batteripacket är känsligt för vibrationer så jag undrar hur ni andra köpt/gjort till era 278'or ?
    Jag har en 690 Enduro R utan fågelpinne.
    Visa gärna med bilder.
    Jag har inte noterat att batteriet skulle vara speciellt känsligt.

Jag brukar ändå bygga dämpade fästen till mina GPS:er. Har ett hemkört baserat på ett RAM-fäste på min F800GS.

På min 690E vill jag enkelt kunna vrida upp GPS:en för stående körning så därför använder jag ett klämfäste för fågelpinne. BMW-original som är fastskruvat på marinfästet som följer med 278:an. Sedan har jag byggt en dämpad fågelpinne.

Ett problem är att antennen måste peka rakt upp för att funka. Går inte. Därför har jag en externantenn monterad på baklyktan.
    HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post

Jag brukar ändå bygga dämpade fästen till mina GPS:er. Har ett hemkört baserat på ett RAM-fäste på min F800GS.

På min 690E vill jag enkelt kunna vrida upp GPS:en för stående körning så därför använder jag ett klämfäste för fågelpinne. BMW-original som är fastskruvat på marinfästet som följer med 278:an. Sedan har jag byggt en dämpad fågelpinne.

Ett problem är att antennen måste peka rakt upp för att funka. Går inte. Därför har jag en externantenn monterad på baklyktan.
      Tackar igen för bra info!
      Att använda det marina fästet är ju en jättebra lösning!

Jag förmodar att en sådan skulle fungera att montera ?
      http://shop.touratech.se/SE/Catalog/...65-0302-0.html

Comment

marin-fäste till 276c/278

Originally posted by HMR View Post

BMW-original som är fastskruvat på marinfästet som följer med 278:an. Sedan har jag byggt en dämpad fågelpinne.

Garmins marinfäste, något omgjort, har bevisligen fungerat klanderfritt vid iaf två lite längre turer...

051225_02_s.jpg

Detta tillsammans med garmins ström/ljudkabel och det var inga problem med batteriet.
        Och då var en del vägar lite skumpiga.

20070622_0038.jpg 060211-014.jpg

Mer om resorna här
        Fjällbonäs - Ulaan Bator Nordkap - Kapstaden
        070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Originally posted by BJohansson View Post
          Tackar igen för bra info!
          Att använda det marina fästet är ju en jättebra lösning!

Jag förmodar att en sådan skulle fungera att montera ?
          http://shop.touratech.se/SE/Catalog/...65-0302-0.html
          Jodå, den funkar.

Dessutom så kan jag rekommendera Touratech's extradämpade fäste till 278. Inte billigt men klår allt annat jag sett. Även om 278 tål mycket stryk så är extra bra dämpning att föredra.
          HMR

The art event!

Comment

tjena

har läst en hel del om gps'er nu här men har några frågor... Jag har tittat lite på nuvi 500/550 och jag har läst tidigare inlägg där den inte rekomenderades för hoj åka eftersom det inte gick stänga av omräkning av upplagd rutt. men hur funkar det??? betyder det att om jag t ex lägger en rutt/runda på "ort 1. ort 2. ort 3. ort 4. ort 5." och då körbort mig eller gör en avstickare mellan ort 2 och ort 3, räknar då nuvi om rutten till närmaste vägen till ort 5 eller tar den närmaste vägen till ort 3???
            som jag ser det räknar den om till ort 5 är gps´en värdelös till hoj men räknar den om till ort 3 är det ändå ok eftersom jag kan komma tillbaka till rutten/rundan där. Zumo i ovanstående fall, är det samma funktioner i dom gps'erna???

Micke
            450 lite för mycket

Comment

Originally posted by dundee View Post
              tjena

har läst en hel del om gps'er nu här men har några frågor... Jag har tittat lite på nuvi 500/550 och jag har läst tidigare inlägg där den inte rekomenderades för hoj åka eftersom det inte gick stänga av omräkning av upplagd rutt. men hur funkar det??? betyder det att om jag t ex lägger en rutt/runda på "ort 1. ort 2. ort 3. ort 4. ort 5." och då körbort mig eller gör en avstickare mellan ort 2 och ort 3, räknar då nuvi om rutten till närmaste vägen till ort 5 eller tar den närmaste vägen till ort 3???
              som jag ser det räknar den om till ort 5 är gps´en värdelös till hoj men räknar den om till ort 3 är det ändå ok eftersom jag kan komma tillbaka till rutten/rundan där. Zumo i ovanstående fall, är det samma funktioner i dom gps'erna???
              Kräver en hel artikel att förklara och praktisk erfarenhet att förstå.

Sammanfattningsvis:

Kan du inte stänga av automatisk ruttomräkning så funkar det inte på MC. Dvs Nüvi funkar inte.

Kan du stänga av automatisk ruttomräkning så funkar det. Dvs Zumo funkar.
              HMR

The art event!

Comment

Originally posted by aRWe View Post
                Kan man göra en rutt i en annan färg en lila, en skarpare färg borde synas bättre mot den vita bakgrunden?
                Vid närmare eftertanke så går det faktiskt bra. Lite krångligt men ändå.

Skoterledskartan är ett exempel där man har ett antal leder som visas som en transparent overlay på t ex City Navigator eller Fri Pro.

Går till så att man skapar rutter på vanligt vis i Mapsource, konverterar dom till spår och sedan konverterar dessa till "vägar" på kartan. Dessa "vägar", eller egentligen bara raka streck mellan ett stort antal punkter, kan visas i olika bredder, olika färger och olika mönster. Någon begränsning i antal rutter finns inte.

Nackdelen är att alla rutter visas alltid. Genom att ha några olika minneskort så kan man enkelt byta karta, dvs rutter.

Se i övrigt http://www.gpssledmaps.com/guide/quick_map.php

Jag skall så småningom visa några exempel. Obs att tekniken ju oxå innebär att man kan visa många spår samtidigt på apparater som annars inte kan det. T ex Zumo och Street Pilot. Gör det även möjligt att visa "frysta rutter" på apparater som annars automatiskt förstör rutten vid avvikelse. T ex Nüvi, Colorado & Oregon.
                Last edited by HMR; 12-20-2008, 09:06 AM.
                HMR

The art event!

Comment

Tips!

Ser ibland frågor om fästen till Gps tänker då främst på Touratech och att det är dyrt m,m.
                  Jag har kollat en del på www.ebay.de där fins det mycket fynd ibland på just dessa fästen till olika gps:er http://shop.ebay.de/items/?_nkw=tour...tech&_osacat=0
                  Så det kan vara värt att kolla där ibland om man letar efter Touratech prylar.

Ska man ha kablar eller annan utrustningt till gps:er så kan det också vara värt att kolla på www.ebay.com (Usa) eller www.ebay.co.uk (England) Tex så köpte jag en orginal Garmin cig kabel till min 60csx med frakten så kostade den strax under 200:- från Usa.

Tänk bara på att ta reda på frakten innan man köper och att man kan åka på tull från Usa. Vilket är väldigt ovanligt om det skrivna värdet på paketet är under $45. Vilket dom flesta brukar skriva om man ber om det.

Där var mina tips för att ni ska kunna köpa mer julklappar till er själva

Comment

Jag har sedan tidigare Touratechs hållare till min 60CSx. Den funkade inte så bra på fågelpinnen tillsammans med tankväskan, så jag bestämde mig för att ha ett RAM-fäste mellan styret och TT-hållaren.

Gillar fästet skarpt, kan nu vända och vrida på GPS:en precis som jag vill. Funderar även på att köpa kamerafästet också...

Den svenska återförsäljaren http://www.pam.se/ vill ha 1018 kronor för de tre delarna.

http://www.gpsw.co.uk/ skickade allt för 430 kronor. Ebay (när jag kollade) låg på någon hundralapp över gpsw:s priser om jag minns rätt.

Comment

hej! sak införskaffa mig gps inom snar framtid, har läst de fina artiklarna HMR skrivit so jag hittade någonstans. står i valet mellan 278, zumo 550 och 60CX eller vad de var för beteckning på den.

kan köpa en lätt beg 278 för 5000:- men den verkar ju inte riktigt perfekt att ta med på fjället tex, ja tycker de e svårt att välja "rätt" kommer köra ganska mycket grusväg och ibland fjällturer med mera. fåtal tillfällen i bil. möjlighet att kunna byta batterier när man itne har tillfälle att ladda med mera.

nån som har använt dessa modeller och har lite synpunkter

Comment

Originally posted by grussmiskaren View Post
                        kan köpa en lätt beg 278 för 5000:- men den verkar ju inte riktigt perfekt att ta med på fjället tex, ja tycker de e svårt att välja "rätt" kommer köra ganska mycket grusväg och ibland fjällturer med mera. fåtal tillfällen i bil. möjlighet att kunna byta batterier när man itne har tillfälle att ladda med mera.
                        Egentligen bara 60CSx och eTrex Vista HCx som uppfyller alla dina krav. Skärmarna är kanske lite ljussvaga för MC-bruk men de har inbyggd kompass & batteridrift. Viktigt på fjället.
                        HMR

The art event!

Comment

okej, tack, ja de skall ju funka fullt ut på hojjen oxå, vilket den kommer användas mestadels. ser något alls på skärmen vid mc åkning? är det samma kartfunltioner med europakarta med mera i 60Csx som 278? detta är verkligen en djungel för en gps nybörjare :). men jag är lite smånördig i kartor då jag orienterar så vill kunna ha bra överblick, zoomning å sådana funktioner finns antar jag på alla modeller?

Comment

Originally posted by grussmiskaren View Post
                            okej, tack, ja de skall ju funka fullt ut på hojjen oxå, vilket den kommer användas mestadels. ser något alls på skärmen vid mc åkning? är det samma kartfunltioner med europakarta med mera i 60Csx som 278? detta är verkligen en djungel för en gps nybörjare :). men jag är lite smånördig i kartor då jag orienterar så vill kunna ha bra överblick, zoomning å sådana funktioner finns antar jag på alla modeller?
                            Hej!

Jag har ingen erfarenhet av andra än 60csx som jag har själv.
                            Den har jag haft stor användning av för att den är så lätt att ta med sig.
                            Har haft med den på utlandsresor, i bilen, skogen.
                            Men självklart på hojen också som är huvudsyftet.
                            Hojåkandet som jag har den till är grusväg och skogen. Skulle jag ligga på större vägar pressa mil så skulle jag ha en med större skärm för att hinna se nått, men nu är det inte så ofta jag kör över 200km/h på grusvägarna
                            Att den ska ha ljussvag skärm är inget jag har märkt av så det håller jag inte alls med om, men då har jag inte kört med någon annan gps heller så jag har inget att jämföra med. Stryktålig och vattentät är ju också en stor fördel.

Med friluftskartan kan man hamna på många konstiga ställen

[/IMG]

Comment

ok låter bra, ska nog köpa mig en 60cxs med sedan, men sprang över en garmin 278 med friluftskarta mellannorrland/södra norrland där ja bor , som var använd 2 timmar, för 4500:- antar att de är okej pris, hoppas jag blir nöjd med denna så länge och om den nu funderar att bära med sig??? ananrs får jag köpa en 60cxs sedan för det.

Comment

4500.- för en 278 inkl FriPro är kanonbra pris!

276c och 278 är RUGGIGT mycket mer ljusstarka och lättlästa än 60CSx. Men de drar oxå ruggigt mycket mer ström och funkar inte bra som bärbara. Det finns ingen modell som är bäst på allt.

Men rent funktionellt så kan 60, 278 och eTrex ungefär samma saker. Dvs dom gör jobbet lika bra.

Glöm inte att typa om kartorna. Annars är allt brunt på brunt. Så här skall det se ut. Omtypad FriPro:

Omtypad City Navigator:

HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X