Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR View Post
    En sak att fundera på:

Jag har gjort småvägarna 2 pixel tjocka. Funkar bra på 276C och 278.
    Ett alternativ är att göra dom tunnare. 1 pixel. Jag skulle kunna tänka mig att det vore bättre på GPS:er med liten skärm. T ex eTrex och 60.

Eller är det bra som det är nu?
    Nee de tunna linjerna skall absolut vara som de är, det är ju sådana vägar man kör till 90% så de vill jag att de är tydliga.

Comment

Originally posted by aRWe View Post
      Jag har också en 60Csx och har kört in ny typfilen (den vita) ser bra ut när man kikar på den direkt. Ska ut och testa lite idag, dock med bil.

Kan man göra en rutt i en annan färg en lila, en skarpare färg borde synas bättre mot den vita bakgrunden?
      Jag tycker oxå att den lila ruttlinjen är otydlig, säskillt om man kör igenom en tätort.

Comment

Originally posted by aRWe View Post
        Kan man göra en rutt i en annan färg en lila, en skarpare färg borde synas bättre mot den vita bakgrunden?
        Ruttlinjen är inte något som ligger i själva kartan. Dvs den kan nog inte påverkas genom att ändra i kartan. Måste nog göras genom att hacka firmware till respektive GPS.

Ett möjligt, men inte särskilt praktiskt, tillvägagångssätt är att lägga till rutter som polygonlinjer till själva kartan. Men då kan man inte sätta på/av rutterna i GPS:en utan att byta karta. Dvs man får ha ett antal separata minneskort med olika hårdkodade rutter på olika kort. Med denna teknik kan man ha helt valfri linjetyp & linjefärg. Även mångfärgade. Skulle ju kunna vara intressant för lite mer avancerade offroadarrangemang?

En helt annan lösning på kontrastproblemet är att köra med nattinställning av GPS:en dagtid. Då visas rutten mot svart bakgrund. Så kör jag faktiskt ofta men då använder jag typfil som ger "Hallvag style". Tanken med de nya "White background" typfilerna var att försöka hitta något som funkar ännu bättre.

Vore intressant att höra vad ni tycker. Dvs vilket är bäst på eTrex & 60: Nattläge med "Hallwag" eller dagläge med "White background"?
        HMR

The art event!

Comment

Ruttlinjen är inte något som ligger i själva kartan. Dvs den kan nog inte påverkas genom att ändra i kartan. Måste nog göras genom att hacka firmware till respektive GPS.

Ett möjligt, men inte särskilt praktiskt, tillvägagångssätt är att lägga till rutter som polygonlinjer till själva kartan. Men då kan man inte sätta på/av rutterna i GPS:en utan att byta karta. Dvs man får ha ett antal separata minneskort med olika hårdkodade rutter på olika kort. Med denna teknik kan man ha helt valfri linjetyp & linjefärg. Även mångfärgade. Skulle ju kunna vara intressant för lite mer avancerade offroadarrangemang?

En helt annan lösning på kontrastproblemet är att köra med nattinställning av GPS:en dagtid. Då visas rutten mot svart bakgrund. Så kör jag faktiskt ofta men då använder jag typfil som ger "Hallvag style". Tanken med de nya "White background" typfilerna var att försöka hitta något som funkar ännu bättre.

Vore intressant att höra vad ni tycker. Dvs vilket är bäst på eTrex & 60: Nattläge med "Hallwag" eller dagläge med "White background"?
          Nu har jag testat, det funkar helt kanon, de minsta vägarna skall absolut inte vara mindre (smalare), det syns jättebra.
          Jag körde även en kortare rutt på 4-5 mil då syndes den lila ruttlinjen jättebra, så bra så att jag kunde zooma ut ett snäpp mot vad jag brukar ha. Som jag ser det är även problemet med den tunna ruttlinjen löst iom denna typning.

Jag kan rekommendera denna typning av kartor, till min 60 Cx funkade det helt perfekt, jag är verkligen jättenöjd.

Tack skall du ha HMR!

Comment

Kan bara hålla med, lysande omtypning.
            Blir lite funderam om jag ska fortsätta med "transparent" CN eller byta till "vit" CN.
            I keep my motorcycle covered in a protective layer of mud

Comment

Nu har jag testat lite i helgen, dock bara med bil.
              Tycker att dagläge med "White background" är det som fungerar bäst för mig, har lite problem med att jag borde ha proggressiva glasögon, men vägrar lila mot vit bakgrund fungerar ungefär lika som lila mot svart bakgrund men det är när man ska läsa kartan i "nattläge" som det blir problem.
              Tycker liksom badpitt att tjockleken på småvägarna är ok.

Comment

GPS inköpstipsen på BMW-Klubben uppdaterade. Konstigt nog inte mycket nytt det senaste året. Det är fortfarande 60, 278, eTrex, 2820 och Zumo som gäller. Ingen av de nya modellerna duger mycket till för MC. Dvs dom funkar inte till att följa en i förväg uppgord rutt eller spår. Märkligt!
                HMR

The art event!

Comment

Jag har lagt in din omtypning HMR för FriPro Götaland och CityNav i MapSource och tankat över kartorna till min Zumo 550. Det blev jättetydligt, bugar och tackar!

Men när jag aktiverar en rutt i Zumo 550 drabbas jag av brunsjukan. Alla vägar och höjdkurvor (tjockare linjer) blir gulbruna och rutten visas med lila färg som täcker vägen så att man inte kan vilken typ av väg rutten går på, ingen skillnad med eller utan omtypning. Alla vägar och övrig terräng blir gulbruna i CityNav i Zumon när en rutt knappas in, de fina Hallwag färgerna försvinner.
                  Kan man åtgärda detta på något sätt eller är det begränsningar i Zumon? Det blir tyvärr inte som i inlägg 1475.

När jag ruttplanerar i MapSource markeras rutten med lila färg så jag inte kan se vilken typ av väg rutten går. Kan man göra ruttfärgen transperant?

Originally posted by badpitt View Post
                  Nu blev det bättre...

Brunsjukan är borta, nu är tätorter ljusgrå, utanför tätorter är det gräddvitt, de små vägarna är solitt svarta.
                  Det ser väldigt tydligt ut, jag skall ut o köra lite i morgon, återkommer med fler synpunkter efteråt.

Det ser väldigt bra ut så här långt.
                  Last edited by Pergite; 12-02-2008, 06:53 PM.

Comment

Originally posted by Pergite View Post
                    Men när jag aktiverar en rutt i Zumo 550 drabbas jag av brunsjukan.
                    När jag ruttplanerar i MapSource markeras rutten med lila färg så jag inte kan se vilken typ av väg rutten går. Kan man göra ruttfärgen transperant?
                    Tyvärr ignorerar Zumo & Nüvi omtypning av City Navigator vid ruttning. Det är ett av skälen till att jag inte rekommenderar dessa modeller för offroad där själva kartan är viktig och inte enbart svänganvisningarna. Kanske kan man "hacka" kartan och lura Zumon att det inte är City navigator?

Att Mapsource döljer vägtyp är mycket irriterande. I senaste version 6.14 så kan man välja färg på rutten. Bl a "transparent". Men det tycks inte funka.
                    HMR

The art event!

Comment

OziExplorer hjälp!

----------------------
                      Last edited by StefanW; 12-08-2008, 10:15 PM. Reason: fixat
                      070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Inte så ofta jag använder CityNav, men det är trist med den bruna färgen.
                        I FriPro på Zumon blir det något mellanting. Alla vägar, kraftledningsgator och höjdkurvor blir bruna medan resten behåller sina färger.
                        Får väl ha Zumon till bilen och framtida touringmaskin och hoppas att Garmin kommer ut med en ny GPS till nästa säsong motsvarande 276-278 med bättre mottagare.
                        6.14 rena skräpet.

Tyvärr ignorerar Zumo & Nüvi omtypning av City Navigator vid ruttning. Det är ett av skälen till att jag inte rekommenderar dessa modeller för offroad där själva kartan är viktig och inte enbart svänganvisningarna. Kanske kan man "hacka" kartan och lura Zumon att det inte är City navigator?

Att Mapsource döljer vägtyp är mycket irriterande. I senaste version 6.14 så kan man välja färg på rutten. Bl a "transparent". Men det tycks inte funka.

Comment

Originally posted by BJohansson View Post
                          Jag fick en länk till en .exe fil på 2.5 gig att tanka ner och det är igenom att köra denna .exe som detta installationsprogram kör och haltar, den går igenom proceduren att "Tar bort befintlig karta" etc på gps enheten och börjar med att "överföring av ny karta" till gps enheten men när den kommer till ca 30% av överföringen haltar setup programmet.
                          Jag ska prova att köra ifrån DVD'n men jag antar att den inte kan exekvera den .exe med den nya kartan som jag laddat ner.
                          278 Kartuppdateringar.
                          Jag fick detta att fungera efter att jag frigjort hd ytrymme på min hårdiskpartition där systemets temp pekar, jag körde en debugger när denna .exe som innehåller kartan för att se vad det var som gick snett och fann att installationsprogrammet helt enkelt körde slut på diskytrumme... Dåligt skrivet installationsprogramm som inte kan visa ett relevant felmeddelande dock utan det "Error" bara.. Men inte helt oväntat kanske.. Har mailat Garmin support och påpekat denna lathet. Hur som helst nu är det löst och den nya kartan ligger inne i 278'an som bara imponerar mer och mer för varje dag!
                          Ska snart ta att testa dessa filer så fort jag inskaffat ett minneskort.

Comment

278 Fäste

Jag har kollat runt lite och funderar på att bygga ett eget fäste för min Garmin 278, läste någonstans att batteripacket är känsligt för vibrationer så jag undrar hur ni andra köpt/gjort till era 278'or ?
                            Jag har en 690 Enduro R utan fågelpinne.
                            Visa gärna med bilder.

Tackar på förhand!

Comment

Finns det något sätt att använda typfilerna när man kör Mac?
                              För transportsträckorna i livet: Terrano -88
                              När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
                              I skogen: Husqvarna 245dx & 42
                              För ölen: Husqvarna kylskåp

Comment

Originally posted by Jonas S View Post
                                Finns det något sätt att använda typfilerna när man kör Mac?
                                Ingen som helst aning! Det var 10 år sedan jag hade en Mac.

Jag hade sökt på systemet för att hitta .typ filer någonstans. På PC ligger dom i samma mapp som kartorna (.img). Om jag hittat något så hade jag testat med att byta ut filen och se vad som hände.
                                HMR

The art event!

Comment

Working...
                                X