Announcement

Collapse
No announcement yet.

GPS, modern info.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag har tidigare använt mig av Garmins GPS'er senast en GPSMAP 60CS, jag blev häromveckan ägare till en Magellan eXplorist XL och jag måste säga att 3,5" skärmen och framförallt kartmaterialet från Map On Demand skala 1:10000 till denna, vida överglänser Garmins modeller.
    Nästa kartmaterial att kolla på är Magellans Topo Sweden Plus med skala på 1:50000 för att användas vid skoteråkning i Jämtland.
    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
      Jag har tidigare använt mig av Garmins GPS'er senast en GPSMAP 60CS, jag blev häromveckan ägare till en Magellan eXplorist XL och jag måste säga att 3,5" skärmen och framförallt kartmaterialet från Map On Demand skala 1:10000 till denna, vida överglänser Garmins modeller.
      Nästa kartmaterial att kolla på är Magellans Topo Sweden Plus med skala på 1:50000 för att användas vid skoteråkning i Jämtland.
      Har du testat MapSend Lite? Dvs att göra rutter på PC och tanka upp dem till eXplorist XL?

Jag mailade för några veckor sedan bl a följande till GPS@work som säljer Magellan:

> Men hur är läget med eXplorist XL? Funkar "MapSend Lite"
      > till den. Av vad jag läst på er website så ger den intryck
      > av att vara klart kompetent.
      >
      > Bland oss lite mer vana användare betraktas Garmins 60CX
      > och 276C som de bästa MC-GPS'erna. Inte t ex Zumo som
      > kanske är mer till för nybörjare. Jag får intrycket
      > att eXplorist XL mer spelar i samma division som 60CX ?
      >
      > Kan man tanka ner användarmanualen för eXplorist XL från
      > webben? Finns det något annat sätt att sätta sig in
      > vad den kan?

Fick inget bra svar. Dom verkar närmast rädda för att bli synade i sömmarna. Undrar om eXplorist XL är så bra egentligen?
      HMR

The art event!

Comment

Den är helgrymm, gillar den stora skärmen skarpt.
        Jag kan skicka dig manualen som PDF om du PM-ar mig din e-post.
        Map Send lite & Map Send pro följer med GPS'en.
        Jag har nu Map On Demand karta på ingående med Skala 1:10000 komplett med fastighetsbeteckningar område 50X50km.
        Jag kan nog hjälpa dig att svara på frågor om eXplorist XL

PS
        outdoorexperten.com har den för 5479:- inkl moms

Comment

Map Send lite & Map Send pro följer med GPS'en.
          Jag kan nog hjälpa dig att svara på frågor om eXplorist XL
          Bra! Det dyker upp en och annan fråga.

Min e-post hittar du på http://resmark.se .

Om du har pdf-info om MapSend Pro så är även det av intresse.

Gå in på http://www.bmw-mc-klubben.se/ och vidare ner under "GPS" så hittar du mina "Inköpstips". Jag vill veta tillräckligt för att kunna ta med eXplorist XL bland de GPS'er som listas där.
          HMR

The art event!

Comment

Tackar! Jag har läst manualen och är ganska impad. Ser ut som om eXplorist XL är marknadens enda seriösa alternativ till Garmins bättre modeller. Har oxå tagit förnyad kontakt med generalagenten för att se om jag kan få tag i ett ex inklusive ruttbar Europakarta för att testa.
            HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
              Tackar! Jag har läst manualen och är ganska impad. Ser ut som om eXplorist XL är marknadens enda seriösa alternativ till Garmins bättre modeller. Har oxå tagit förnyad kontakt med generalagenten för att se om jag kan få tag i ett ex inklusive ruttbar Europakarta för att testa.
              Programmet du är ute efter heter MAPSEND DIRECT ROUTE EUROPA.
              Det är möjligt att jag får en sändning eXplorist XL från Canada nästa vecka.

PS jag får tag på dom för Ca 2500 SEK i Canada inklusive frakt.

Comment

Programmet du är ute efter heter MAPSEND DIRECT ROUTE EUROPA.
                Det är möjligt att jag får en sändning eXplorist XL från Canada nästa vecka.

PS jag får tag på dom för Ca 2500 SEK i Canada inklusive frakt.

Är europakartan med då?
                Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
                Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
                Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
                Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
                Honda Transalp-97 (97-01)

Comment

Originally posted by JossaDrz View Post
                  Är europakartan med då?
                  Nope!, Icke!, Nada!, Nej! (kortaste svar jag fick skriva)

Comment

Tips till de som är i köptagen, http://www.netshop.se/ säljer en del GPS till intressanta priser.

T.ex. Garmin 60Cx för 3595:-, vilket såvitt jag kan hitta är det billigaste man kan köpa en sådan för i Sverige. Tänk dock på att det är USA-modeller, men så länge man inte kräver svenska menyer är det inget problem. Kartorna är ju bara att byta ut.

/j
                    KTM 950 Adventure S

Comment

Dödfött!

Finns inget intresse alls hos generalagenten. Skall se om jag kan få tag på en TomTom Rider istället. Jag stör mig på att Garmin är enda realistiska alternativet. Garmin behöver lite konkurrens för att hålla skärpan.
                      HMR

The art event!

Comment

Angående uppdateringar på Garmin så verkar det vara ide att gå in på garmin.com istället för se varianten. Tank-patrik har laddat upp flera uppdateringar http://www.garmin.com/support/collec...t=010-00567-00 till sin Zumo som nu blivit betydligt bättre. Bla. syns spåret man har kört på med en gång. Vi har inte haft tillfälle att testa dom problem som beskrivits här i tråden, men vi skall testa mot min 60Csx så fort tillfälle ges. Han har dessutom skaffat Touratechs fäste till sin 550. Funkade perfekt. Väldigt bra avvibrerat. Man använder originalfästet som i sin tur sätts fast i Touratechs variant.
                        Man kan ju uppdatera sitt Mapsource också. Det har kommit en ny vertion 6.12.2 som bara är att ladda ner om man har licence sen tidigare. http://www.garmin.com/support/mappingsw.jsp .
                        Kolla bara så att ni har rätt vertion av Windows. Den är inte kombatibel med -98, ME, NT. Men väl med XP och Vista.
                        En bra detalj är att det nu finns ett litet kartfönster " MiniMap" som går att flytta runt. Fördelen var om man har den stora på upplösning 300 m så är det lilla fönstret en minibild av runt 800m. Så man kan genom att klicka och dra kartan på den lilla bilden flytta större bitar. Bra att jobba med när man lägger rutter och ibland behöver flytta större bitar.
                        / R
                        Last edited by Robban S; 03-11-2007, 08:30 PM.

Comment

"Brunsjukan" ?

En annan skillnad är att 278 lider svårt av "brunsjukan". I äldre modeller, t ex 276C så visas vägarna tydligt i olika färger medan i 278 så visas vägarna i olika bruna nyanser mot brun bakgrund. Är svårt att se under vissa ljusförhållanden.

Tyvärr satsar Garmin nu på att införa brunsjukan på alla modeller. 60CX och 278 har den redan. Tidiga Zumo hade tydliga vägar medan i senaste firmware är vägarna mörkgrå mot mörkgrå bakgrund.

Tydligen är det så att HD-åkarna i USA blir förvirrade om vägarna syns på skärmen så därför gör Garmin dom nästan osynliga. Vi som kör på småvägar blir inte glada men det skiter Garmin i. Vi är ju inte så många.

Hur pass "brunt" är det ? Någon som har bilder som exempel på detta ?
                          Är ute efter en GPS med lite större skärm, och var helt säker på att det skulle bli en 278..men "brunsjukan" låter mindre kul !?
                          Eller är det inget att bry sig om ?

Tar tacksamt emot åsikter om just detta.

Comment

Trots brunsjukan så klår 278 allt annat med hästlängder! Dvs i offroad/grus sammanhang. Visst kan jag lägga upp bilder. Det har jag gjort t ex här http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf . Men på datorskärmen inomhus är alltid allt OK. Hur det ser ut på MC'n i solsken går inte att demonstrera.

Men, och det är viktigt, i senaste firmware som jag nu kör i min 278 så har dom förbättrat kontrasten dramatiskt. Nu fungerar dagläget utmärkt. Vid tillfälle så skall jag byta ut bilderna i dokumentet ovan mot hur det ser ut numera.

Nattläget är oxå förbättrat men kunde vara bättre. Nattetid i bil så är dagläget omöjligt att använda p g a den ljusstarka skärmen. Nattläget funkar men småvägarna blir lite otydliga. I förra firmware så försvann småvägarna helt.

Summa summarium så framträder kartan numera helt OK i 278.
                            Last edited by HMR; 03-18-2007, 08:47 AM.
                            HMR

The art event!

Comment

Jag blir f-n inte klok på det här med karter o koder alltså.

Har just köpt en 60 scx och fick häromdagen hem en DVD med "Garmin City Navigator NT V.9 (uppdateringskod 3696)".
                              Länk: http://tbh.se/index.asp?id=2&akat_id...eringskod_3696

Det går inte att låsa upp kartorna!
                              Misstänker att detta inte är kartprogrammet utan bara en uppdateringsskiva, (Som iof faktiskt står på fodralet).
                              Vilken DVD ska jag ha om jag ska ha Finland samt övr Europa.
                              Hjälp...

Edit: Den säger att min 8-siffriga kod är ogiltig. Ska ringa Garmin i morrn.
                              Last edited by Arno; 03-18-2007, 09:58 AM.
                              K-märk gruset!

Comment

Hej Arno ,

hade samma dribbel för någon månad sen. Jag fick koder som funkade via Garmin hemsida. Gick in och klickade fram mig där - funkade.
                                De har en del att lära beträffande användarvänlighet de där.
                                ( Att ladda hem första versionen var också struligt och där fick jag låna en kompis äldre kopia för att starta upp. Sedan uppdaterade jag som ovan)

h
                                Arne

Comment

Working...
                                X