Announcement

Collapse
No announcement yet.

OpenStreetMap eller Friluftskartan Pro?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

OpenStreetMap eller Friluftskartan Pro?

Jag fick en fråga ang viken karta som är bäst för grusåka i Sverige. Friluftskartan eller OpenStreetMap.

OpenStreetMap, samt alla kartor som skapats utgående från den, har en täckning som beror helt av friviliga insatser av entusiaster. I Många områden har den alldeles utmärkt täckning för småvägar. Bl a i Östeuropa och Portugal. Men i länder som redan har utmärkta digitala kartor har det inte lagts ner så mycket tid på att skapa det som redan finns. Medför att OSM har betydligt sämre täckning än Friluftskartan i Sverige. I Norge har t ex Topo Experience V3 klart bättre täckning än OSM.

Så jag rekommenderar helt klart Friluftskartan i Sverige. Det fattas på tok för mycket av de minsta vägarna i OSM. Men vilken version? Jag har FriPro V2, V3, V4, V5 och V6. Min favorit är definitivt V4. V5 är värdelös. Har dock börjat titta närmare på V6.

Nackdel med alla versioner av Friluftskartan Pro är att de är närmast oläsliga i orginalversion. Sämst hitintills är V6. Där har Garmin faktiskt aktivt gjort många objekt osynliga. T ex vägbommar och kraftledningar. Till FriPro V6 levererar Garmin inte heller fungerande temafiler. Annat som försvunnit är vandringsleder. (Stigarna är kvar men utan ledinfo.) Har dock lyckats få rätt bra stil på V6 m hj a bättre typning av grafiken.

Ett annat problem är att Fri Pro V4 kostar c:a 6000 kr för hela Sverige medan Fri Pro V6 kostar c:a 1700 kr.

F n rekommenderar jag att man köper FrilPro på minneskort eftersom man då kan använda kartan i flera olika GPSer. Omtypning för tydligare grafik är helt nödvändigt. Typfiler finns som vanligt här: http://resmark.se/gps/hmrtyp.zip .

FPv6.19.jpg FPv4.05.jpg OSM.jpg
    Last edited by HMR; 09-09-2020, 06:52 PM.
    HMR

The art event!

Tack för bra summering. Det är ju en gåta varför Garmin gör så dåliga FriPro kartor...

Comment

Instämmer, tack för bra summering!

Som tillägg till OSM finns även OpenTopoMaps som skall ge bättre stöd för terräng. http://garmin.opentopomap.org/ Men även den tycker jag saknar en hel del tyvärr.

Nu bygger tråden på att man kör just dedikerad Garmin GPS och det blir mer och mer populärt och användbart att köra större mobil/platta med app och kartor, där fungerar inte Friluftskartan vad jag vet utan då får man klara sig med andra alternativ. Locus Map stöder t.ex. Lantmäteriets Topokarta online vilket är väldigt praktiskt, kräver dock att man har uppkoppling vilket man inte alltid har i skogen..

Comment

Jo Daniel B, jag håller med. Open Topo Map är min favoritversion av OSM. Men den har samma brister i täckning. :(

F ö så gillar jag skarpt Topo GPS som för bara några tior ger en utmärkt terrängkarta över Sverige. Bygger på Lantmäteriets karta och har en grafik som är läsbar. Laddas ner och kräver inte mobilnät. Tyvärr tycker jag att mobiler/plattor har för dålig läsbarhet utomhus för bruk på MC. Men till fots vinner Topo GPS lätt! :)
        HMR

The art event!

Comment

Ett alternativ för Android-lurar är att ladda ned Terrängkartan och/eller Topografiska kartan, så att dessa kan användas offline. Kartdatan kommer från Lantmäteriet och finns att ladda ned här; https://www.utsidan.se/blogs/ornsatr...or-android.htm

Jag har kört på detta sätt i flera år nu, med Locus i dedikerade Android-lurar istället för t ex Garmin GPS. Mycket nöjd med den lösningen.

Comment

Originally posted by Eidolon View Post
            Ett alternativ för Android-lurar är att ladda ned Terrängkartan och/eller Topografiska kartan, så att dessa kan användas offline. Kartdatan kommer från Lantmäteriet och finns att ladda ned här; https://www.utsidan.se/blogs/ornsatr...or-android.htm

Jag har kört på detta sätt i flera år nu, med Locus i dedikerade Android-lurar istället för t ex Garmin GPS. Mycket nöjd med den lösningen.
            Snyggt, exakt så har jag också kört de senaste åren. Kartorna har några år på nacken, men vägnät och stigar borde inte uppdateras så ofta att det blir oanvändbart

Comment

Tack HMR för värdefull input!

Skulle du kunna visa upp hur följande koordinat ser ut i FPV6?

N65.46037° E20.63193°

För referens bifogar jag skärmdumpar för denna plats från de kartor jag själv har:

Montana 600 - FPv3 med HMR TYP 1257 (details: Most)

montana600_garmin_fpv3_hmr_typ_1257.png

Montana700i - Garmin Active Topo (details: Most)

Montana700i_Garmin_active_topo_details_most.png

Montana700i - Garmin CN 2020.2 (details: Most)

Montana700i_Garmin_CN_details_most.png

Montana700i - frikart.no Topo Summer (details: normal)

Montana700i_frikart.no_topo_summer_details_normal.png

Montana 700i - frikart.no Topo Summer 2 (details: normal)

Montana700i_frikart.no_topo_summer2_details_normal.png

Montana 700i - bengt.nolang.se Terrängkartan (rasterkarta)

Montana700i_bengt.nolang.se_terrängkartan.png
              Last edited by JRThump; 08-27-2020, 08:40 PM.
              Blicken långt fram!

Comment

Originally posted by JRThump View Post
                Skulle du kunna visa upp hur följande koordinat ser ut i FPV6?

N65.46037° E20.63193°
                Det behöver så klart inte vara HMR. Skulle bli glad om vem som helst som har FPV6 visar skärmdump hur det ser ut från denna plats.
                mvh/John
                Blicken långt fram!

Comment

Ledsen att mitt svar dröjer. Jag är numer väldigt sällan på SOE eftersom -

- Användargränssnittet har blivit jobbigt och obehagligt.
                  - Okörbart på mobilen pga dramatiskt försämrat TapaTalk.
                  - Helt hopplöst mycket klyddande för att publicera bilder.

Lägger upp en bild från Topo Pro V6 när jag har en halvtimma över vid datorn.
                  Tänker försöka lägga upp bilder på något annat forum och sedan länka till dom när jag vill visa en bild på SOE.

Bottom line: Jag svarar gärna på frågor men skicka dom via e-mail till hmr@resmark.se.
                  HMR

The art event!

Comment

Originally posted by HMR View Post
                    Ledsen att mitt svar dröjer. Jag är numer väldigt sällan på SOE eftersom -

- Användargränssnittet har blivit jobbigt och obehagligt.
                    - Okörbart på mobilen pga dramatiskt försämrat TapaTalk.
                    - Helt hopplöst mycket klyddande för att publicera bilder.
                    Det finns en lösning på dina problem. Ansök om att bli Administratör, lär dig vBulletin 5.x och gör ändringarna själv. Det vore bra att få hjälp med det här.

Comment

Originally posted by HMR View Post
                      Lägger upp en bild från Topo Pro V6 när jag har en halvtimma över vid datorn.
                      Tack på förhand!
                      Blicken långt fram!

Comment

Working...
                      X