Announcement

Collapse
No announcement yet.

Styra med gasen vid gruskörning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Styra med gasen vid gruskörning

"Styra med gasen", är ett uttryck jag hört många använda. Jag har fått det förklarat för mig men har aldrig känt att jag vågat försöka, att det handlar om just det, att man måste våga. Jag skulle vilja ha tips om videos eller en guide för hur man gör detta på en adventurehoj. Jag tycker att kurvtagning på grus är svårt och nervöst. Jag känner att närsomhelst kommer framhjulet sladda undan eller att jag inte vågar svänga så mycket det kräver och jag hamnar i tangentens riktning.
    Jag kör en Yamaha XT660Z Tenere ABS 2011.

Leta upp nån grusåkare lokalt /ett parti med fina kurvor i närheten och öva öva öva , sladda på grus lär du dig och glider ikull gör man då och då.
    spinner bakhjulet har du grepp fram :)
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Se till att ha bra och grova däck.
      Gå en gruskurs med SMC så får du bra råd och möjlighet att öva. Allt blir också lättare på underlag med rikligt av grus.

Tekniken är inte mer avancerad än luta hoj, titta dit du vill, gasa och tyngd på rätt fotpinne vid stående körning. Resten är övning.

Comment

Regel 1A är att inte ha för släta däck, då far både fram och bakdäck åt alla håll och kanter - speciellt om det är lite lösare underlag typ nysladdad grusväg etc. Fega inte på med gasen. Prova att tänja på gränsen. När det börjar sladda så märker du hur enkelt det är. Kör inte för fort så du blir rädd men tillräckligt så du inte typ välter. Ha tyngden på rätt pinne och peta ner en växel eller två för att få varv å effekt och ge smörj.
        Är det här man ska ha en signatur?

Comment

Tack för tipsen. Jag har grova däck på hojen kan jag tillägga. Om det handlar om att titta dit man vill så kanske man helt enkelt får tvinga sig. Det känns lite paradoxalt att i en sväng där man egentligen vill sänka farten till krypkörning ska lägga ner och gasa istället, med blicken i apex typ. Jag har känt på detta med sladd tidigare, nötte som attan på en grusparkering för ett par år sen. Men att ta det till att i en grusvägskurva kunna kontrollera sladden genom den känns avlägset.
          Är sugen på att åka på Adventure Days, där ingår väl lite kurs inte sant? Och SMC-kurs ska jag absolut testa, är ju medlem.

Comment

Hittade den här från SMC, på sidan 33 beskrivs en övning.
            https://www.svmc.se/smc_filer/School...0ver%201.0.pdf

Comment

Originally posted by Charlie View Post
              ....
              Är sugen på att åka på Adventure Days, där ingår väl lite kurs inte sant? Och SMC-kurs ska jag absolut testa, är ju medlem.
              Vill du åka på Adventure days för att det förmodligen är en jävligt rolig tillställning med likasinnade, gör det.
              Men vill du lära dig att köra grus, gå en SMC gruskurs. Gå alla 3 steg om du kan. Tolkar det som att du bor i stockholm och Uppsalas SMC Gruskurser håller bra klass. Dessutom kostar det säkert en femtedel eller mindre jämfört med Adventure days. Visserligen två helt olika saker.

Comment

...men om du inte vill detta av någon anledning så skickar jag då några enkla men i mina ögon viktiga tips.

Stå upp och lite lutning framåt.
                Vikten på yttre fotpinnen. (Får du inte till att "trycka" med yttre fot, lyft istället inre lite lätt, det ger samma effekt.)
                Håll fast dig med benen, och så lite som möjligt med händerna på styret.

Comment

"Styra med gasen", �r ett uttryck jag h�rt m�nga anv�nda. Jag har f�tt det f�rklarat f�r mig men har aldrig k�nt att jag v�gat f�rs�ka, att det handlar om just det, att man m�ste v�ga. Jag skulle vilja ha tips om videos eller en guide f�r hur man g�r detta p� en adventurehoj. Jag tycker att kurvtagning p� grus �r sv�rt och nerv�st. Jag k�nner att n�rsomhelst kommer framhjulet sladda undan eller att jag inte v�gar sv�nga s� mycket det kr�ver och jag hamnar i tangentens riktning.
                  Jag k�r en Yamaha XT660Z Tenere ABS 2011.
                  Vad kör du för däck? Detta är a och o om du vill våga/borde våga!

Skickat från min G8441 via Tapatalk

/Palle

Comment

Bra tips, nu är det ju milt här i Stockholm så jag kanske dra till nån grusplan och öva lite. Känner till en inte långt från jobbet.
                    Har TKC80 fram och Scout bak.

Jag har ju sån där ABS på hojen med, ej urkopplingsbar. Hörde om ett tips där man helt enkelt drar ur säkringen till ABSen och så kan man låsa. Vad tror ni?

Comment

Med en liten brasklapp om att några hojar kan börja skicka felkoder, så ja, det bör funka att bara dra säkringen. Vad är det för maskin?

Comment

Bra tips, nu är det ju milt här i Stockholm så jag kanske dra till nån grusplan och öva lite. Känner till en inte långt från jobbet.
                        Har TKC80 fram och Scout bak.

Jag har ju sån där ABS på hojen med, ej urkopplingsbar. Hörde om ett tips där man helt enkelt drar ur säkringen till ABSen och så kan man låsa. Vad tror ni?
                        Ska man dra säkringen så bör man ha läst i instruktionsboken först, sen testa på en grusplan så att man verkligen vet vad som händer när den säkringen inte är i.
                        Är det nu bara så att tutan slutar fungera också så är det väl en sak, men om andra saker går på samma kan det bli problem.

Comment

Originally posted by Lynd View Post

Ska man dra säkringen så bör man ha läst i instruktionsboken först, sen testa på en grusplan så att man verkligen vet vad som händer när den säkringen inte är i.
                          Är det nu bara så att tutan slutar fungera också så är det väl en sak, men om andra saker går på samma kan det bli problem.
                          Den här herren visar hur han gör på sin Tenere 660. Det enda han upplever är en blinkande ABS-felindikator. Ska testa.
                          https://www.youtube.com/watch?v=7KkuBViMIas

Comment

Vete fan om jag funtat på detta nånsin, men typ: Kör grus. Böjda knän och bromsa innan kurva, res dig lite, gasa med finger på koppling, låt hojen driva ur och se långt fram. Här är jag i Albanien i somras på 350 hyrhoj. Vitsen är vikt på framhjul, halvspänd fjädring, spänd kedja, driv och marginal för fel.

Click image for larger version  Name:	62546274_2270544059667739_6245586990524268544_o.jpg Views:	0 Size:	582.3 KB ID:	999183
                            Last edited by Hagenblad; 03-03-2020, 08:34 PM.
                            Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Originally posted by Hagenblad View Post
                              Vete fan om jag funtat på detta nånsin, men typ: Kör grus. Böjda knän och bromsa innan kurva, res dig lite, gasa med finger på koppling, låt hojen driva ur och se långt fram. Här är jag i Albanien i somras på 350 hyrhoj. Vitsen är vikt på framhjul, halvspänd fjädring, spänd kedja, driv och marginal för fel.
                              Hagenblad Var hittar man en sån där snygg tröja? :)

Comment

Working...
                              X