Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett år med Grisen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ett år med Grisen

Jaha då kommer det en sammanfattning på mitt första år med min XR650R -00
    Inköpt jan.2004. ”Optimerad” med öppnad ljuddämpare, KN-luftfilter.

Bedömning 1-5 grusdäck där fem är högsta notering

Körglädje 5 grusdäck
    Hondan beter sig precis som man förväntar sig, vid varje grussladd i en kurva talar XR’n om vart den ska ta vägen.
    Nu kan ju grabben få cruisa med också vid lite längre turer vilket också är positivt (se bild)

Motor: 4 grusdäck
    Det enda som saknas för toppnoteringen fem solar är att gasen kan var svårdoserad

Pålitlighet: 5 grusdäck
    Enda felen som varit på mina dryga 1200 mil är kedjebrott, utslitna drev samt två trasiga glödlampor!

Grusåka: 5 grusdäck
    Här finns all kraft som (åtminstone) jag behöver på grusvägen.

Enduro: 3 grusdäck
    Har bara ett fåtal tillfällen kört med grisen i endurospåret, där är den i tyngsta laget och alldeles för stark vid gaspådrag för min del, detta ska det tränas på i år…

Service: 4 grusdäck
    Trots rekommenderad service var 100:e mil som det fuskats med har Hondan levererat vid alla tillfällen. Dock lättmeckat vid service!

Komfort: 4 grusdäck baserat på nedan olika aktiviteter
    Pendling till jobbet via grusvägen 4 grusdäck
    Här gör sig orginaltanken till känna, tankning måste ske varje dag!
    Pendling till jobbet via asfaltsvägen 3 grusdäck
    Utöver den lilla tankvolymen är ju detta ingen asfaltsmaskin med
    orginalfälgar bestyckade med MT21’or, nog vibrerar Honda också!
    Pendling till jobbet via asfaltsvägen på vintern: 3 grusdäck
    Här levereras det för mycket kraft ut till bakdäcket vid lite isiga/snöiga
    vintervägar, här finns det risk för att bli omkörd av sitt eget bakhjul!

Totalkänsla: 4 grusdäck
    För mitt användningsområde, dvs istället för en andra bil samt leksak och motionsredskap så blir det en stark fyra. Vet dock inte om jag skulle kunna hitta något fordon som skulle kunna matcha resultatet eller till och med bli en femma!?
    Attached Files
    Jag är inte ung nog att veta allt
    XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
    Det är värsta tricket att låta det va
    (Ohlson har semester production)

Kanonbra tråd.

flyttad
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Jag kan bara instämma med Per-Anders, den röda kometen är en riktig glädjemaskin
      Gör ett näräventyr och lev i nuet

Kika även in på:
      http://naraventyr.blogspot.com/

Comment

Härligt, fler dylika recentioner! Mycket bra att man vet förutsättningarna för bedömingarna med (annars säger de ju inte mycket).
        Kör "nån jävla moppegrej"! lol
        (™Geggamoja)
        http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Då har ytterligare 1600 mil snurrat på mätaren och ytterligare ett år har passerat!

Jag står fast vid min bedömning som jag gjorde för ett år sedan!

Lite tilläggskommentarer:

Har lindat om ljusspolen och bytt till H4 lykta
          Nu är det roligt att köra även när det är mörkt ute

Har även kompletterat grisen med ett par endurodubbade vinterdäck och den lilla snövinter som hittills varit så fungerar det ju ypperligt att åka skogsvägarna även på vintern! XR'n beter sig precis som man förväntar sig i kurvorna!
          Dock är ju de sörmländska vintrarna inte så värst bra så tyvärr kommer det snart nog att bli asfalten igen i väntan på den riktiga "islossningen!

Bakhjulsåka var ju något jag drömde om när jag åkte DR... XR'n fungerar ju ypperligt bra om man nu "spara" på framhjulet...
          Attached Files
          XR650R -00

Comment

Bra o informativt!!

Kan bara instämma med mina egna erfarenheter av "grisen".
            Finge jag ändra något så skulle den vara 10 kg lättare, då JÄVL...
            XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Nä nu blev jag så sugen på att köra, ska gå ut och väcka grisen

Comment

Fin tråd.
                Om jag förstått det rätt har du hittills kört 2800 mil med Hondan, dessutom hade den väl gått en del hos tidigare ägare eller?? I vilket fall som helst så kommer här några raka frågor:

1 Har kicken lossnat eller gängat upp sig?

2 Har höger fotpinne lossnat?

3 Är länkaget till bakfjädringen fortfarande OK?

4 Styrlagerstatus?

5 Har du packat om framgaffeln?

Min gris har levererat på alla punter förutom fråga 1, men jag har å andra sidan inte kört 2800 mil. ..
                Med på grisfesten

Comment

Originally posted by Langsam
                  Fin tråd.
                  Om jag förstått det rätt har du hittills kört 2800 mil med Hondan, dessutom hade den väl gått en del hos tidigare ägare eller?? I vilket fall som helst så kommer här några raka frågor:

1 Har kicken lossnat eller gängat upp sig?
                  2 Har höger fotpinne lossnat?
                  3 Är länkaget till bakfjädringen fortfarande OK?
                  4 Styrlagerstatus?
                  5 Har du packat om framgaffeln?

Min gris har levererat på alla punter förutom fråga 1, men jag har å andra sidan inte kört 2800 mil. ..
                  Mätarställningen är idag ca. 2800 mil varav ca 450 mil var när jag köpte den! Var lite otydlig i första inlägget om de första 1200 milen... Det har suttit cykeldator på XR'n så mellan 300 o 500 mil extra ska plussas på mätarställningen enligt förra ägaren samt några tiotal mil då jag körde med trasig hastighetsmätarvajer...

Svar på frågorna:

1. Kicken sitter fast och har under min tid inte lossnat!
                  2. Fotpinnen lika som kicken!
                  3. Vad gäller länkaget så är det inte något jag kan uttala mig om dvs. om det är bra eller dåligt! Dock har jag inte märkt några problem eller något "dåligt" med bakfjädringen! Kanske skulle man märka om det var rassligt!? (Jag brukar köra tills det är dags för åtgärder...)
                  4. Styrlagret har jag ju faktiskt bytt! Borde ha varit med under det första året! Har ett svagt minne av att jag bytte det någonstans vid 500-700 mil på mätaren dvs ganska direkt när jag köpte hojen!
                  5. Jag har inte packat om framgaffeln, däremot har jag bytt gaffelolja! Gjordes i höstas har jag för mig samtidigt upptäckte jag ett "stenskott" på ena gaffelbenet...
                  XR650R -00

Comment

Med 2800 mil på mätaren, så är en XR650 bara i början av sin karriär.
                    Samma tryck i motorn, precis som den vore fabriksny.

Visst, att byta en och annan bult, eller fräscha upp framgaffeln, men det får grannen också göra med sin Virago 1100.
                    XR 650R

Comment

Som jag ser det, är det bara DRZ400 (ev. moddad) som hamnar i samma
                      kategori som denna hoj. Någon av er som kan jämföra dessa två?

Comment

Originally posted by jeepmats
                        Det är väl bra många fler hojar än DRZ i samma kategori som XR..?
                        XT, DR, 625, 640, TE, TT.... och ännu fler.

Eller ?
                        XR 650R

Comment

tyvärr säger ryktet att -06 blir sista årsmodellen för 650R:en...
                          XR 650 R -00
                          WR 400 F -00

Comment

Originally posted by jeepmats
                            Har kört kompisens DRZ400S, -02 el -03 ("nya fjädrinen")
                            Den är märkbart mindre i storleken och är lättare att hantera i långsamma enduropartier. Motorn saknar naturligtvis XR råstyrka och effekt men är mer varvvillig.
                            DRZ400S är väll också väldigt trist i originalutförande. Bygger man om den som en E modell blir den trevlig men det är en ganska dyr historia.
                            Hondan går mycket bra när strypningarna är borta, något som är billigt och enkellt att fixa!!!

Det intryck jag också fick var att XR650R har mycket bättre fjädring när man kör fort/hårt i exemelvis nån grusgropp.

XR är också billigare att försäkra då de svensksålda exemplaren är strypta vid leverans. I Stockholm för man nog betala de dubbla i premie för DRZ

Comment

Nu har det gått ganska precis 1 år för mig sen ja köpte grisen och efter att ha kört knappt 1000 mil (hojen har gått totalt ca 1600, i originalutförande men avstrypt) tänkte jag göra som Per-Anders och sammanfatta mina erfarenheter enligt hans "system", och det är ju himla kul att sätta betyg :D

Körglädje 5 grusdäck
                              Tja, det här är ju en högst subjektiv kategori och då är det ju enklast att räkna smil-innanför-hjälmen/kilometer och då inser man att 5 grusdäck är det enda möjliga. Jag har roligare med denna hoj än med gamla 500an, dels för att den inte rasar stup i kvarten men mest för att det är en brutal hoj.

Motor: 4 grusdäck
                              Motorn är hondans största fördel, dock, precis som per-anders påpekar är gasen svårdoserad, en annan förgasare original och 5an vore gjuten.

Pålitlighet: 5 grusdäck
                              Jag har förvisso fått byta en hel del slitdelar men det får man räkna med oavsett hoj, den har aldrig svikit mig under en körning!

Grusåka: 4 grusdäck
                              Här saknar jag framförallt bättre fjädring och bromsar, jämför man med närmaste konkurrenten 625sxc ligger den klart efter på dessa områden. Motorn väger dock upp (nästan) allt.

Enduro: 3 grusdäck
                              Har kört lite enduro och crossbana och det är ungefär lika roligt som jobbigt, ändå fungerar det om man bara kör i denna terräng tillräckligt korta stunder och tillräckligt sällan. Här är också enda gången jag verkligen saknat elstart, det händer ju att man lägger ikull hojen ibland i skogen och det egentligen bara är då den trilskas med att starta.

Service: 4 grusdäck
                              Som per-anders nämnde, oerhört lättmekat. Under 1000 mil (ca 60% grus, 20 % pendling/stadskörning, 15% transport, 5% enduro. japp jag bokför detta...) har följande utförts:

Motor:
                              Inget extra utöver olje/filter, ventiljustering (blir mer och mer kontroll), luftfilter-tvätt i snitt var 150'e mil (beroende på underlag).

Slitdelar:
                              500 mil in på 2'a drivpaketet (ett kedjebrott)
                              3 bakdäck och 2½ framdäck.
                              Fram- och bakhjulslager, svinglager (styrlager, nu med fettnippel, bytt av tidigare ägare)
                              2 par bromsbelägg bak, 1 par fram.

Extra:
                              3 fotpinnebultar har bytts
                              2 styren böjda och utbytta
                              Hast.mätarvajer bytt
                              Dekomp.vajer bytt
                              Bytt till samma lyse som per-anders dock utan spolomlindning, rekommenderas!
                              Handtagsvärmare (ska konvertera till enbart växelström för att få bättre skjuts i grejerna)

Komfort: 2 grusdäck
                              Tja, mkt sämre än såhär blir de nog inte men jag har inte för avsikt att toura med den heller, sadeln är kraftigt obekväm i originalutförande (går förvisso att åtgärda) och fjädringen funkar inte optimalt för min vikt (100 kg+ med utr), det enda som räddar den från 1:an är att den är förvånansvärt vibrationsfri. Den lilla tanken har jag faktiskt bara stört mig på någon gång, under året har jag haft en snittförbrukning på 0,62 (ca 0,7 på grus och drygt 0,5 vid pendling), det kommer man oftast 15 mil på vilket räcker nästan jämt. Dock störande att man får lägga ikull hojen 3 gånger för att få ur de sista litrarna, och varför är soppakranen på fel sida?

Totalkänsla: 4 grusdäck
                              För mitt användningsområde, som "söndagskörningshoj" och ibland till jobbet 1mil t o r, är den kalas. Om ett år kan det bli en femma då jag förhoppningsvis lämnat bort fjädringen för renovering/anpassning

Comment

Working...
                              X