Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regler i forumet samt frågor och svar (Uppdaterad 100214)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Regler i forumet samt frågor och svar (Uppdaterad 100214)

Forumets regler

SOEs forum tillhör SOEs hemsida och sköts utan egen vinning för alla grusintresserade. Forumet är öppet för alla, men är inriktat till oss som kör enduro, offroad och motocross (varning, viss supermotard kan förekomma).

De som sköter forumet är moderatorerna. Dessa har förtroendet och mandat att ändra efter eget omdöme, vilket innebär att det kan skilja mellan fall, var inkonsekvent osv. Vid allvarliga missar eller felomdömen, skicka PM till annan moderator.

§1: Detta är inget demokratisk forum man kan skriva vad som helst, utan soe vidhåller rätten att ändra, ta bort och flytta inlägg och trådar. Se till att hålla er till trådens ämne, och håll inne med extrempolitiska åsikter, rasism eller annat stötande eller olagligt.

§2: Innan du postar din fråga, söker du efter gamla inlägg i ämnet. Alla inlägg sparas tills vidare och du kan också söka efter ditt ämne med sökfunktionen. Detta är för att tillvarata gammal information och att det inte skapas flera trådar om samma ämne. Moderatorerna låser trådar med samma ämne och hänvisar till tidigare tråd. Det funkar alldeles utmärkt att skriva i gamla trådar, som då hamnar överst i forumet.
    Handlar ämnet om mek kollar du meksidan först.

§3: Posta ditt inlägg under rätt forum. Felplacerade trådar flyttas.

§4: Skriv vettig rubrik till ditt inlägg, och inte "Hjälp", "Hojen suger" eller "Jag är ny här", utan ange lämplig rubrik. Skriv istället "Ramen sprack", "Ingen gnista" eller "Var kör ni härnäst?". Handlar det om körning, ange plats och datum. Du som är ny, välkommen till SOEs forum, bara att ge dig in i diskusionen.

§5: Personangrepp är inte tillåtet i forumet eftersom det medför att man spårar ur från ämnet, och stör andra. Respektera varandras inlägg och håll er till ämnet. Vill du ändå säga ditt hjärtas mening, kan du skicka meddelande (pm).

§6: Tänk på att alla kan se det du skriver. Lägger du ut din mailadress kan den hittas av spam-mailande sökfunktioner, och du blir sedan mailbombad. Skicka hellre meddelanden till varandra. Samma sak gäller telefonnummer.

§7: Skriv på Svenska. Andra nordiska språk är också okej, men inlägg som kräver avkodning eller tramsfiltrering raders. Läs igenom det du skrivit innan du postar. För er som har svårt för svenskan:
    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/saob4.shtml
    Särskrivning verkar vara ett stort problem, men tänk såhär; inga ord skall särskrivas. En del skall dock ha bindesstreck mellan. Förkortningar tillsammans med annat ord, såsom ABC-lära PA-system och Div 1-spelare, och utländska ord tillsammans med svenska ord, såsom; deja vu-känsla och bungyjump-rep.

§8: Tänk på att saker utöver text tar längre tid att ladda för folk med modem. Undvik smileykrig och skriv gärna i rubriken att tråden innehåller filer. Exempel på rubrik: Min nya hoj (bild)

§9: Bilder som postas i forumet kan komma att användas på andra sidor på soe.se.

§10: När du citerer, raderar du allt oväsentligt. Helt meningslöst att läsa om hela diskussionen, eftersom den redan finns ovan. Citera inte bilder och svara inte citat med värdelösa kommentarer.

§11: Undvik personligt ordbajs i seriösa trådar. Skicka hellre meddelanden.

§12: Bumping är inte tillåtet, alltså värdelös text enbart för att hålla tråden vid liv.

§13: Ordbajs, eller ovidkommande inlägg är inte tillåtet. Håll er till ämnet om ni skriver i befintliga trådar, eller skicka meddelanden. Ingen har lust att läsa meningslösa inlägg från folk som inte har en susning. Om ni ändå måste få ut er talan och jourhavande präst stängt av ditt nummer, kan du posta under Skitsnack. Tänk; bidrar mitt inlägg verkligen till något, innan du postar.

§14: Ärekränkande eller olaglig text, såsom rasism, sexism eller annat nedvärderande är inte tillåten. Likaså uppmanig till brott, hets, fiffel eller liknande. Det hör inte hemma här.

§15: SOE tar inte ansvar hur folk kör ute i trafiken. Inte heller spridning av kopieringsskyddat material såsom rippade filmer och musik. Trådar med sådant innehåll raderas och författaren varnas eller stängs av.

§16: Annonser på sålda prylar ändras i rubriken vid affär. På detta vid slipper andra missförstå annonsens status. Lägg t ex till -såld i rubriken.

§17: Porr, perveriteter och äckelmedia är inte tillåtet i forumet. det kryllar av andra hemsidor på nätet för alla sortes behov. Här snackar vi hoj på seriös nivå.

§18: Personer som inte kan hålla sig till reglerna varnas först och sedan stängs av från forumet. Varningar gäller tills vidare, men avstängnning sker 1 vecka, men kan permanentas om skäl fins.

§19: Reklam är inte tillåtet på forumet. Gärna tips, råd, och länkar till annan info, men inte till vinstdrivande företag. Reklambanners eller länkar till sådana inte heller tillåtna. Undantaget är utannonserade körningar, såsom rallyn, tävlingar osv. Fokus skall dock fortfarande vara på entusiasterna.

§20: Förslag på förändring av forumet tas via PM till någon moderator. Självklara fel rättas direkt. Större beslut, t ex styrning av forumet tas upp i samband med årsmötet.

Detta är väldigt elementära regler som de flesta redan förstår, men måste stå med för att klara ut eventuella frågetecken.
    Helt enkelt: Tänk innan ni postar.
    Personer som bryter mot detta varnas eller stängs av från forumet.

Tack för mig och skriv så det glöder.
    /Carl Hagenblad

Frågor och svar:

Fråga: Hur ändrar jag användarnamn?
    Svar: Skicka PM till Hagenblad eller Björklund.

Fråga: Hur skickar jag personliga meddelanden?
    Svar: Klicka på personen du vill skicka till och välj PM , skriv ditt meddelande och skicka.

Fråga: Hur lägger jag upp en bild i ett inlägg?
    Svar: Klicka på Attachment, add attachment och leta reda på din bild, sedan OK. Tänk på att stora bilder dödar modem och kan vara irriterande för modemare.
    Du kan också hänvisa till en bild från internet: T ex hittar du denna bild och vill infoga den i ditt inlägg. Kopiera addressen http://www.soe.se/ikoner/snabel.gif och infoga den med taggarna "[img]"din länk"[/img].

Fråga: Varför har mitt meddelande raderats?
    Svar: Kontakta Björklund eller Hagenblad via meddelande.

Fråga: Varför är min tråd låst?
    Svar: Liknande finns, fortsätt där. Tråda kan också låsas om de spårat ur eller missköts.

Fråga: Var vänder jag om jag har problem med andra användare?
    Svar: Skicka meddelande till Hagenblad eller Björklund.

Fråga: Hur sållar jag inlägg vid sökning? T ex vid många eller för långa trådar
    Svar: Klicka i "visa inlägg" i sökfunkationen

Fråga: Varför kan inte jag slanga?
    Svar: Du kör för lite.
    Last edited by Hagenblad; 02-14-2010, 08:36 PM.

• Tommi
    replied
    Originally posted by Blutor View Post
    Nu har de tagit till sig klagomålen och ska uppdatera igen, dock har jag gått tillbaka till 4.6.2 då den har minst med utfyllnadsgrafik.
    Bästa versionen hitintills.

Finns att ladda ned här.

http://m.hiapphere.com/apk-com.quoord.tapatalkHD
    Någon annan som helt plötsligt fått problem med denna?
    Kraschar både på min xperia mobil och lenovo surfplatta från och med idag (16-04-09)?

/ Tommi

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Nu har de tagit till sig klagomålen och ska uppdatera igen, dock har jag gått tillbaka till 4.6.2 då den har minst med utfyllnadsgrafik.
    Bästa versionen hitintills.

Finns att ladda ned här.

http://m.hiapphere.com/apk-com.quoord.tapatalkHD

Leave a comment:

• Tommi
    replied
    Underbart, tack så mycket.
    / Tommi

Leave a comment:

• HMR
    replied
    Originally posted by Blutor View Post
    Avinstallera tapatalk och ladda ned den förra versionen här
    http://www.apkmirror.com/apk/tapatal...alk-4-9-5-apk/
    Gäller android
    Sagt & gjort. Funkade! Tackar!

Nu dök menyvalet upp i vänstra övre hörnet så att jag kan välja "browse". Därmed kommer jag åt forumindex och kan välja vad jag vill titta på. Bra!

Gäller bara att aldrig dutta på "Update All" igen......

:)

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Avinstallera tapatalk och ladda ned den förra versionen här
    http://www.apkmirror.com/apk/tapatal...alk-4-9-5-apk/
    Gäller android

Leave a comment:

• Tommi
    replied
    Jag har tyvärr uppgraderat, stora feta gråa blaffor i listorna tar mycket plats och ser bedrövligt ut.

/Tommi

Leave a comment:

• Mattsson
    replied
    Fint, då ska jag inte uppdatera! :)

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Då har du inte uppdaterat

Leave a comment:

• SvenB
    replied
    Mina forum i tapatalk ser ut som de gjort hela tiden.

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Det är ju inte direkt bara du som reagerat på det hubbe, gå in och kolla endast en stjärna från användarna, så det dröjer inte länge innan det blir bättring.

Leave a comment:

• hubbe
    replied
    Så pass alltså.. :(

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Ge dom lägst betyg på play, och motivera varför på engelska

Leave a comment:

• hubbe
    replied
    Fick en uppdatering av tapatalk här i veckan som gör att där ligger SOE bilden och loggan längst upp, och varje tråd är - istället för som tidigare två rader - en hel blaffa med grafik, ikon och text.. Man rymmer INGENTING på skärmen. Det enda som finns längst upp till vänster är en "tillbaka" knapp, och visst - den löser problemet - men jag vill ju läsa forumet och inte bara se tapatalks startsida.

Någon som hittat nån inställning eller vet hur man får tillbaka den gamla varianten?
    // Det-var-bättre-förr

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Däremot om forumet uppdateras så finns det en gilla knapp i de senare versionerna

Leave a comment:

Working...
X