Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regler i forumet samt frågor och svar (Uppdaterad 100214)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Ghost
    Har också saknat den lilla funktionen. Är det krångligt att lägga in?
    Det är jobbigt. För de som är riktigt sugna vad som är möjligt att göra i nästa generation av forumet kan kolla på http://area51.phpbb.com/phpBB22/.

Comment

Var inne på (min) "Profil" och kollade!
      Finns ett val man kan göra på färger, Forum stil.

Provade att ändra detta men jag märkte ingen skillnad, vad är funktionen för detta?
      Jag är inte ung nog att veta allt
      XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
      Det är värsta tricket att låta det va
      (Ohlson har semester production)

Comment

Efter flera klagomål på ordbajs uppdateras nu reglerna. Läs och lär.

Synpunkter?
        Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Jag undrar hur många olika poster man kan lägga in i en omröstning?
          Går det att sätta ett högre tak på antalet poster?
          Jag skulle vilja lägga in en omröstning för att se vilka olika hojmodeller som är vanliga/ovanliga bland medlemmerna här på forumet. Det blir rätt så många att välja mellan så det tog stopp när jag skulle lägga in omröstningen.
          XR650R -02
          cb900f Bol 'dor -81

Comment

Originally posted by Tingsborg
            20

Japp.

Jag skulle vilja lägga in en omröstning för att se vilka olika hojmodeller som är vanliga/ovanliga bland medlemmerna här på forumet. Det blir rätt så många att välja mellan så det tog stopp när jag skulle lägga in omröstningen.
            Räcker med 20 va?

Comment

Originally posted by Björlund
              20
              Det räcker inte. Trots försök att reducera antalet.

Japp.
              Gör gärna det.
              Räcker med 20 va?
              Näe. Jag kom upp i 25-30 trots att jag reducerade alla tvåtaktare till ett val per märke dvs jag listade mest 4-taktare.
              Sätt gärna taket till 30-35 om du inte har något emot det.
              XR650R -02
              cb900f Bol 'dor -81

Comment

Är det inte bättre med fler trådar?
                -Vad har du för offroadhoj?
                -Vad har du för motocrosshoj
                -Vad har du för----
                Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Jag vet att jag varit borta från forumet ett tag, men tänkte ändå nämna de saker som jag uppmärksammat och funderat på. Jag vet även att det krävs "hårda" regler i ett såhär stort forum, men det måste ändå finnas utrymme för diskussioner om reglerna.

1, oerhört vanligt att man idag inte kan lägga upp en fråga utan att riskera att hänvisas till en 23 sidor lång tråd, som ibland behandlar ungefär det man efterfrågar, men då ofta med 4-5 sidor mellan det som faktiskt är intressant.

Ex: du letar efter någon som har erfarenhet av ett par specifika skydd. Säg 2-3 st. olika. Iom att du vill veta mellan just dessa, är du troligen inte intresserad av alla de 247 andra sorterna som finns, men är ändå i riskzonen för att få din tråd låst och känna att du inte letat tillräckligt noga.

2, Dessa evighetslånga "löpande trådar" om körning. Vem kan i ärlighetens namn hålla koll i en tråd som är löpande om det finns ett par st planerade körningar i samma tråd? Vore det inte bättre att ha "eftersnack" alt. "skitsnack om" i en separat tråd, men att ha skilda trådar för planerade körningar?

Ex: "Arlanda 18/12, 18:00, Enduro" (ungefär som det var tidigare?)

3, Sökfunktionen i forumet. Ärligt.. Google är bättre på att leta fram trådar i Soe än Soe självt. Antingen är jag totalt värdelös på att använda forumets sökfunktion eller så är den kass. Går det att lägga upp en "how to" eller liknande på hur man effektivast söker på SOE?

4, "övrigt" kategorin. Denna kategori verkar väldigt godtycklig på vad som är tillåtet. En del moderatorer tillåter mer än andra och vissa låser trådar samtidigt som andra trådar får vara kvar, utan att det finns några som helst kriterier som uppfylls i de specifika reglerna. Och, "humor-relaterat" vem avgör vad som är humor? Eller tex. så är det ok att ha en tråd om att "Nån mer som varit och tittat på R.E.A?" medan "Har R.E.A. spårat ut helt i sina skämt om politiker?" inte skulle vara ok, enl reglerna. (iaf som jag tolkat reglerna)

Nån bättre vetande än jag, får gärna kommentera, argumentera samt tillrättavisa mig. Jag har kanske tokvurpat i tanken och behöver rättas? Jag kanske har missuppfattat allt?

Med risk för att varnas,
                  // Gnurf
                  hoj hoj - oj oj

Comment

Hur söker man "Belägg" i tråden "KTM Super Enduro"?

Skickar man ett inlägg med en fråga eller finns det någon annan metod?

Comment

Originally posted by xrvdaniel View Post
                      Hur söker man "Belägg" i tråden "KTM Super Enduro"?

Skickar man ett inlägg med en fråga eller finns det någon annan metod?
                      När du är "inne" i tråden "KTM Super Enduro" så väljer du "sök i det här ämnet". Då sker sökning endast i aktuell tråd.
                      Med vanliga sök söker i hela forumet.

Bra att du ställde frågan för det känns som att många inte orkar/skiter i att söka innan man slänger ut en ny tråd, och så vill vi inte ha det.
                      Jag kommer bli mycket snabbare nu när jag inte har någon motorbroms som bromsar mig.

Comment

Bildfråga

Går det att lägga ut en bild mitt i texten (som förr) eller är det bara små miniatyrer som gäller längst ner i inlägget?
                        Jag ska lägga ut en körrapport och vill ha respektive bild kopplad till rätt textstycke.

Comment

Originally posted by Höök View Post
                          Går det att lägga ut en bild mitt i texten (som förr) eller är det bara små miniatyrer som gäller längst ner i inlägget?
                          Jag ska lägga ut en körrapport och vill ha respektive bild kopplad till rätt textstycke.
                          När du lagt in bilderna så öppna dom innan du lagt in meddelandet i tråden. Högerklicka-kopiera-sen klistra in på det ställe i texten du vill ha "rätt" bild. Då blir det den stora bilden i texten samt miniatyren längst ner.
                          /R

Comment

Originally posted by Robban S View Post
                            När du lagt in bilderna så öppna dom innan du lagt in meddelandet i tråden. Högerklicka-kopiera-sen klistra in på det ställe i texten du vill ha "rätt" bild. Då blir det den stora bilden i texten samt miniatyren längst ner.
                            /R
                            Lyckas inte. Ok att öppna och kopiera bilden, men när jag sen ska lägga in bilden i texten så "lyser" inte "klistra in" när jag högerklickar.

Comment

Originally posted by Höök View Post
                              Lyckas inte. Ok att öppna och kopiera bilden, men när jag sen ska lägga in bilden i texten så "lyser" inte "klistra in" när jag högerklickar.
                              Lägg in bilderna, klicka på bilden för att öppna den, kopiera länkadressen och klipp sedan in den mellan dessa taggar:[img] länkadressen här [/img]

dessa placerar du sedan där du vill i texten. Ser fram emot rapporten
                              \Ove

då borde de bli som såhär
                              Attached Files
                              "Viam inveniam aut faciam" - Jag skall finna en väg eller skapa en

Comment

Nu funkar det och rapporten kommer troligtvis imorgon, tack för hjälpen! Smakprov här, Arno ger benet i de finländska skogarna.

Fortsätter imorgon.
                                Attached Files
                                Last edited by Höök; 07-19-2009, 12:16 AM.

Comment

Working...
                                X