Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Aj.. Har ju hojen inne på service nere på Mör i Södertälje. Nu visade det sig att det är skador på lagerbanan som kamaxeln ligger i. Hojen är servad enligt bok, med extra olje/filterbyte mellan och den var inne på service och utbyte av dom undermåliga bultarna till topplocket i höstas.

    Har garanti till i september i år.. Hur stor chans är det att man får en sån här sak som garantirep? Det är ju fan en helt ny topp som behövs.. Det här var INTE vad jag ville höra. :(

    Comment


      Lider verkligen med dig. Det klart att du ska ha detta fixat på garantin... nått annat finns väl inte??Kan det vara så att du har kört med för lite olja i motorn. Som de flesta känner till så är det inget märkligt över att en LC8 drar olja. Upp till en halvliter per 100mil kan den slicka i sig enligt fabriksuppgifter.Så det gäller verkligen att ha koll på stickan. Hur långt har den gått? Hur visar det sig att man har de undermåliga topplocksbultarna monterade? Från villken årsmodell sitter det rätt bultar från fabrik?
      Last edited by PerN; 05-14-2008, 11:08 PM.

      Comment


        Originally posted by Lirc View Post
        skulle ut ikväll på en lugn sväng o slappna av, startar hojen åker ner till macken o tankar, när jag sen ska starta flimrar displayen o det låter som det inte är helt kontakt nånstans, inget fel på batt o jag skruva av kåporna o kika, såg inga gnistor eller nåt, kontakterna vid batt.polerna ser fina ut o sitter fast... kan det va nåt med startmotorn? nån som har haft samma problem??
        Testa med startkablar, hade massa skumma startproblem med min när den var nästan ny, det klickade bara i startreläet, kunde starta med startkablar men problemet återkom då och då slumpmässigt, även efter att jag bara stannat till en kort stund. Har för mig att displayen också betedde sig underligt. Efter byte av batteri fungerade allt klockrent igen. Batteriet är tydligen väldigt känsligt, skall underhållsladdas hela vintern.

        Comment


          Vad kan man dra för slutsats av att oljan skummar i oljetanken.. Kan de bero på oljetypen man har i motorn ?

          Comment


            Originally posted by PerN View Post
            Lider verkligen med dig. Det klart att du ska ha detta fixat på garantin... nått annat finns väl inte??Kan det vara så att du har kört med för lite olja i motorn. Som de flesta känner till så är det inget märkligt över att en LC8 drar olja. Upp till en halvliter per 100mil kan den slicka i sig enligt fabriksuppgifter.Så det gäller verkligen att ha koll på stickan. Hur långt har den gått? Hur visar det sig att man har de undermåliga topplocksbultarna monterade? Från villken årsmodell sitter det rätt bultar från fabrik?
            Jag ska ringa och kolla om KTM tar det här som garantireparation senare idag. Eftersom jag vet att den har lite tendens att dricka olja så har jag varit väldigt noga med att hålla kolla på det och dessutom bytt filter/olja en extra gång sedan förra service.

            Om jag inte har fel så var det tidiga modeller av 04 som led av dåliga bultar till toppen. Det märker man så att den trycker ut kylvatten ur expansionskärlet när den blir lite varm.

            Comment


              Originally posted by PerN View Post
              Vad kan man dra för slutsats av att oljan skummar i oljetanken.. Kan de bero på oljetypen man har i motorn ?
              Ser det ut som på bilden nedan? Skulle tro att du har vatten i oljan, antingen på grund av kondens eller så har du en läcka nånstans.
              Attached Files

              Comment


                Originally posted by Gadnert View Post
                Deras gamla tel. fungerade senast jag ringde:
                tel: 08-18 66 40

                / Johan

                Har dirtbike öppnat igen?

                Comment


                  Originally posted by Plåtniklas View Post
                  Jag ska ringa och kolla om KTM tar det här som garantireparation .............och dessutom bytt filter/olja en extra gång sedan förra service.
                  Säg inget om dina extra oljebyten. Om du bytt olja o filter själv under garantitiden så gäller inte garantin längre, det står iaf så manualen.
                  ___________________________
                  X=(990R)

                  Comment


                    PerN. Skum i oljan kan bero på att man har för mycket olja i motorn.

                    Comment


                      Originally posted by ktm Peter View Post
                      PerN. Skum i oljan kan bero på att man har för mycket olja i motorn.
                      Aha..Jag har nyss bytt olja men nog tyckte jag att nivån var okej. Visserligen kan det vara svårt och se var på stickan nivån ligger.. Tack för tipset

                      Comment


                        Originally posted by AndersX View Post
                        Säg inget om dina extra oljebyten. Om du bytt olja o filter själv under garantitiden så gäller inte garantin längre, det står iaf så manualen.
                        Hoppas det inte omfattar påfyllning av olja för gör man inte det mellan service tillfällena lär de få ta emot en Ktm i stort sett torr från olja på verkstaden

                        Comment


                          Originally posted by Plåtniklas View Post
                          Ser det ut som på bilden nedan? Skulle tro att du har vatten i oljan, antingen på grund av kondens eller så har du en läcka nånstans.
                          Nej.. det blir mer som luftbubblor eller skum i tánken. Fick ett tips om att det kan vara för mycket olja i motorn..

                          Comment


                            Originally posted by Plåtniklas View Post
                            Jag ska ringa och kolla om KTM tar det här som garantireparation senare idag. Eftersom jag vet att den har lite tendens att dricka olja så har jag varit väldigt noga med att hålla kolla på det och dessutom bytt filter/olja en extra gång sedan förra service.

                            Om jag inte har fel så var det tidiga modeller av 04 som led av dåliga bultar till toppen. Det märker man så att den trycker ut kylvatten ur expansionskärlet när den blir lite varm.
                            Okej.. då är nog bulten på min cykel av den nya typen för nåt sånt fenomen har inte drabbat mig

                            Comment


                              Originally posted by PerN View Post
                              Okej.. då är nog bulten på min cykel av den nya typen för nåt sånt fenomen har inte drabbat mig
                              Det går kolla, på senare modeller sitter det en bricka under muttern som håller toppen. Lättast att se det är nog på vänster sida av bakre cylindern. Bör gå se även utan att skruva sönder något. Har du ingen bricka är det inte gjort.

                              På min var det inte bytt och jag har inte haft några problem. Det var inte utfört även om jag servat den varit servad på auktoriserad verkstad 2 gånger, har pratat med min närmaste KTM återförsäljare och sa att jag var mycket besviken och att dom då aldrig ska få se min 950 igen så länge jag äger den. Ämnar serva den själv framöver även eventuella TSBs då jag tappat allt förtroende för "auktoriserade" verkstäder. Då började han prata om att dessa TSBs utförs utan kostnad även på maskiner där garantin egentligen har gått ut.

                              Men inte på min jag gjorde det själv i samband med ventilkoll då 2 muttrar per cylinder sitter under ventilkåpan.

                              Enda är väl att det inte kommer att finnas i KTMs register att dessa uppgraderingar är utförda men som det känns nu kommer jag nog köra denna hoj till den ska knölas ihop till en liten kub av någon skrotfirma.

                              /Johan
                              www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

                              Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

                              KTM 950 Adventure -04

                              Comment


                                Tack för tipset Dirty!

                                KTM utför alltså vissa åtgärder även fastän garantin har gått ut..Detta ska jag kolla upp med generalagenten i Örebro. Där finns en trevlig kille på teknisk support som är lättvindig att prata med..

                                Jag känner igen fenomenet med dåliga verkstäder. Är man lite händig gör man ett bättre jobb än en sommarjobbande så kallad mc mekaniker. Min känsla är att verkstäderna plockar in vad som helst under sommarhalvåret då alla ska ha sina cyklar servade.

                                Comment

                                Working...
                                X