Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har nu fått en lösning på mitt "kamkedjeproblem".

Pratade med en KTM-mekaniker om vad som hände med min motor när jag vred fram svänghjulet på min LC8a. Att kammen "hoppar fram" och kedjan slackar. Fick det förklarat för mig att detta var "normalt" för LC8an. Då kamkedjespännaren har en såpass svag fjäder och inte funkar normalt utan oljetryck så orkar den inte hålla kamkedjan i tillräckligt spänn när man rullar fram den själv. Detta är också det som får hojen att rassla ordentligt ibland när man startar upp den (inget oljetryck). Man skall dock vara noga med att kedjan inte "hoppar över" någon kugg när man vrider fram svänghjulet manuellt då kedjan blir så "slapp" (då kammarna hamnar i fel läge). Frågade även om min kamkedjespännare och spelet på ca 5mm som jag har (11-6mm normalt, byte vid <6mm enligt servicebok) var något problem. Svaret jag fick var att det ej var en motor byggd av japanare utan av europeer som saknade samma arbetsmoral som japanarna =s. Pga detta så kunde det även vara missvisande kedjdespännarspel redan från början så mina 5mm borde inte vara något problem. Han sade att de på hans verkstad ej hade bytt någon kamkedja på någon LC8a på grund av för litet kedjespännarspel. Varnade dock för att om ett tag kommer spelet vara nere på 0mm (läs noll) och då är det inget spänn på kedjan och då kan den hoppa. Men innan dess så var det i princip ingen fara.
    Var innan detta svar på gång att inhandla två kamkedjor och fyra glidplattor till kamkedjespännaren samt kedjeföraren men detta svar fick mig att lugna ner mig. Dock kvarstår frågan om jag skall byta de ändå när man har hojen/motorn nedplockad.
    Materialet är inte så dyrt. Kamkedjorna kostar ca 470kr/st och glidplattrna ca 40kr/st
    Peter 056 - Upp och ner

Comment

Äntligen fick jag tillbaka hojen efter 3 månader på service. Spikdäckena slängdes på och handtagsvärme och styrmuffar monterades. Framskärmen höjts och bromskabeln omdragen. Nästa projekt blir att montera hög framstänka. Men nu vill jag bara köra.
      Så jäkla härligt att få köra lite hoj igen. Jag och frugan tog en premiärtur på 6mil efter isklädda småvägar. Underbart. Synd att allt smällt bort senaste dagarna. Jag hade hoppats på att få leka lite på storsjöns is. 200km/h på is lockar
      Attached Files
      Last edited by zebulonm; 12-20-2007, 08:50 AM.
      Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det slitage..

Comment

Hur går ni tillväga vid kontroll av oljenivån?

1. Kör hojen till 4 "pluppar".
        2. Skruva ut oljestickan och torka av.
        3. Skruva tillbaks helt.
        4. Luta upp hojen plant och kolla oljan.

Ska man inte vänta någon minut eller kollar man på en gång?

Comment

Kollar alltid oljan direkt när jag kört klart och hojen är ordentligt varm, det funkar inte att bara låta den stå på tomgång tills fjärde strecket tänts, nästan torrt på stickan då.
          http://www.raiddesigns.com/

Comment

Gillar...

En kille som menar alvar...
            Attached Files
            Last edited by flodin/oslo; 01-23-2008, 01:24 AM.
            Kör Husaberg jag...

Comment

Vågar jag bli orange?

Sitter och funderar och suktar över alla annonser mellan Superenduros och Adventures. Men det som oroar mig är att det verkar som om det skulle vara en hel del pill även med de stora KTMerna?!!

I dagsläget har jag en Yamaha XT660 och börjar tycka att det hade varit kul med något lite större och mer pulver (aldrig riktigt gillat stonka heller). Men ju mer man läser om LC8:orna ju mer nojig blir jag. Har liksom bara ett problem med xt:n och det är att den måste tankas. Ventil justering vid 2000mil. LC8:orna verkar behöva en hel del mer service, kärlek, pillipill, ventiljusteringar, bränslepumpar och annat småfix hela tiden.

Även om jag tycker som om de flesta ägarna har råkat ut för något så är det ingen som säger något negativt?! Är det stoltheten att man lagt ut kanske runt 100.000kr som gör att man inte vill erkänna att de har sina brister eller är det något man försummar bara för att de går som ett björn på steorider?

Mvh David

Comment

Originally posted by DRS View Post
                Sitter och funderar och suktar över alla annonser mellan Superenduros och Adventures. Men det som oroar mig är att det verkar som om det skulle vara en hel del pill även med de stora KTMerna?!!

I dagsläget har jag en Yamaha XT660 och börjar tycka att det hade varit kul med något lite större och mer pulver (aldrig riktigt gillat stonka heller). Men ju mer man läser om LC8:orna ju mer nojig blir jag. Har liksom bara ett problem med xt:n och det är att den måste tankas. Ventil justering vid 2000mil. LC8:orna verkar behöva en hel del mer service, kärlek, pillipill, ventiljusteringar, bränslepumpar och annat småfix hela tiden.

Även om jag tycker som om de flesta ägarna har råkat ut för något så är det ingen som säger något negativt?! Är det stoltheten att man lagt ut kanske runt 100.000kr som gör att man inte vill erkänna att de har sina brister eller är det något man försummar bara för att de går som ett björn på steorider?

Mvh David
                Det finns inte någon riktig konkurrent till SE'n så man kan kanske leva med vissa mindre problem som t.e.x bränslepumpen och kopplingens slavcylinder.
                Sedan är det inte alla som har haft problem med sin hoj heller, jag är en av dom och jag ser inte vad det finns för alternativ till SE'n om man inte vill åka stånka.
                Last edited by DigiMan; 01-23-2008, 12:03 PM.
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Min har gått lite mer än 1900 mil, och jag har haft 3 fel. Batteriet, bränslepumpen och hastighetsgivaren. Givaren fick jag på garanti men den kostar ca 325:-. pumpen ca 1200:- och batteriet 840:-.
                  Hojen är så jäkla bra och go, så det överväger alla ev. brister.
                  All service gör jag själv förutom ventilerna som kostade 2000:- vid 1500 milservicen.
                  Det är bara att slå till, så näven går av !
                  Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

Comment

Jag är en av dom som haft mest strul av alla med min SE tror jag, jag vill ÄNDÅ inte byta bort hojen.... Man får tåla lite pill för det vikt/effektförhållande man vill åt. Och, som skrivet, långt ifrån alla har problem. Det är ju så att den som har problem skriver om det för att få hjälp. Den som har en som går som en klocka skriver ju inte "Hjälp, det är inget fel på min hoj...!! "
                    Kör idag!

Comment

Originally posted by xrv View Post
                      Jag är en av dom som haft mest strul av alla med min SE tror jag, jag vill ÄNDÅ inte byta bort hojen.... Man får tåla lite pill för det vikt/effektförhållande man vill åt. Och, som skrivet, långt ifrån alla har problem. Det är ju så att den som har problem skriver om det för att få hjälp. Den som har en som går som en klocka skriver ju inte "Hjälp, det är inget fel på min hoj...!! "
                      Jag är en av dom som inte har haft några problem(än) men kan bara hålla med ovanstående,lite pill får man väl tåla
                      KTM because we are worth it!

Comment

Originally posted by flodin/oslo View Post
                        En kille som menar alvar...
                        Hehehe jag skulle vilja se landningen,det gick säkert bra men ändå
                        KTM because we are worth it!

Comment

Jag har inte haft minsta lilla problem med min SE som jag använder mest som enduro, nån asfaltväg då o då, men inte mkt. Ok, bara kört 550mil än, men kör som sagt inte långrundor, mest runt skogarna. Även kört crossbana med den. Hade hjärnsläpp ett tag o satte ut den i annons, men insåg snabbt mitt misstag o tog bort den igen (Arno, sorry!). Har svårt o tänka mig ett liv utan den nu! Det svåraste har väl varit att acceptera att det är svårt att ha det roligare än så här, man är van att byta nån eller några gånger per år till nåt roligare. Men det finns ju inte nåt roligare! Och det kommer knappast komma det heller. Har lagt in en beställning på nya Husan, men det går nog inte att jämföra så SEn får vara kvar.

Känslan när man drar på fullt på en grusväg, hör rytet från titandämparna och känner fingrarna på väg att slitas ur händerna är priceless. Dessutom har den precis rätt vikt för att ge ett jävla grepp på bakhjulet utan att bli tung som en Adv. i skogen. Går som tåget genom lervällingen, underbar fjädring, stadig som en stenmur(jömfört med en enduro) o den enda offroadhoj som inte ser ut som en moppe mellan benen.

Egentligen är det galet när man tänker på att det är en hoj för 115tusen när man susar fram mellan stenar o träd i vanvettigt hög hastighet.

Oj, blev lite långt inlägg, men hoppas du förstår vad jag menar. Köper du en kommer du inte att ångra dig även om du behöver byta en soppapump! :)
                          KTM 570 SXS m. MRS
                          ---------------------------------------
                          Blogg om Tuareg-rallyt 2010
                          Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
                          www.raiddesigns.com

Comment

Kan som de andra bara rekomendera Super Enduron. Oljebyte vid 750 mil o ventiler vid 1500 mil är ju löjligt om man ser till vad man får i prestanda. Funkar betydligt bättre i skogen än man tror vid första anblick, extremt stabil och rullar oftast bara över grenarna dom andra halkar på. Samtidigt kanon på asfalt om man känner för det. Världens bästa hoj förutom inköpspriset och slitage av bakdäck (räkna med 100-150mil för seriösa offroaddäck typ MT21).

Mvh David

Comment

Jag har kört 350 mil bara har inte haft några problem.
                              Bara ett väldigt roligt på grus o asfalt.

Mvh Robert

Comment

Wow, vilken respons jag fick. Tack så mycket för alla svar jag fått! Snubblade in på någon sida igår där de visade hur man "shimsade" för ventilerna och det verkade ju inte så svårt. Dock rekomenderas nog enduron för det var ju mer plastpryttlar som skulle bort än vad det finns sjärnor i himlen på adventuren.

Skiljer det igentligen något från 950 Advent och enduro i motorväg? Vad jag förstår verkar det vara samma motor. Eller har jag fel? Vilket fall som helst, tackar för alla svar och hoppas dom inte har ett bra erbjudande på mc mässan, kan bli dyrt i så fall kanske...

David

Comment

Working...
                                X