Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Byte Växelaxel?!

Nån som bytt växelaxel på sin LC8? Har vid två! tillfällen i helgen lyckats kröka sönder växelpinnen, inlk krokig växelaxel... Fan verkar nästan som SE´n inte tål "offroad" körning Bör nog kompletteras med en större hasplåt. Nog bara rena turen att kåpan över svänghjulet klara sig... Och stödet för den delen...

Gissar att man plockar bort transmisionskåpan och sen kan man dra ut axeln åt det hållet. Eller?!
    "-ingen kommer ihåg en fegis!"

Comment

topplockspackning 950

Originally posted by Plåtniklas View Post
      Köpte mig en svart 950 -04 igår. :)

Kollade kylarnivån innan jag åkte iväg och den låg mellan min och max men upptäckte efter en timmes körning, när jag skulle stanna och tanka, att det pissade kylarvatten under och blev förstås rätt livrädd.

Det var rätt varmt igår och tyvärr gick det en hel del i bilköer.

Några tips på vad det kan vara?
      Min -04 står på verkstad just nu, hade exakt samma symptom. Jag märkte redan i våras att nivån i expansionstanken varierade på ett mysko sätt, märkte dock inte att det försvann något. Påtalade detta vid servicen och man gjorde då absolut ingenting åt det mer än att fylla på i kylaren. Några dagar senare frågade jag en annan verkstad och fick ett nytt kylarlock. Sedan gav jag mig ut på en 700 milatur och hojen fungerade faktiskt, eftersom jag körde ganska lugnt, det var inte förrän på hemvägen som jag behövde fylla på kylarvatten ett par gånger. Men sedan blev problemet snabbt värre.

Det läcker kompression över i kylsystemet och kylarvattnet trycks ut genom expansionstanken. Det har aldrig kommit något vatten i oljan. För att lösa problemet så ska man byta pinnbultarna ner i cylindrarna och muttrarna och dra topplocken hårdare. Jag föreslår att du börjar tjata om det på en verkstad som du har förtroende för så snabbt som möjligt. Och be dom att ta hem alla delar innan dom sprider ut hojen i verkstaden.
      http://www.raiddesigns.com/

Comment

Originally posted by mudface View Post
        Det läcker kompression över i kylsystemet och kylarvattnet trycks ut genom expansionstanken. Det har aldrig kommit något vatten i oljan. För att lösa problemet så ska man byta pinnbultarna ner i cylindrarna och muttrarna och dra topplocken hårdare. Jag föreslår att du börjar tjata om det på en verkstad som du har förtroende för så snabbt som möjligt. Och be dom att ta hem alla delar innan dom sprider ut hojen i verkstaden.
        Ajdå, det är exakt så min hoj beter sig. Exakt. Jag åkte till jobbet imorse, vid 14°, och den blev varm skitsnabbt. Usch. :(

Nån chans man kan få detta på garantin? Hojen togs ut 050930 så det är ju inte ens två år sedan.

Comment

Ajdå, det är exakt så min hoj beter sig. Exakt. Jag åkte till jobbet imorse, vid 14°, och den blev varm skitsnabbt. Usch. :(

Nån chans man kan få detta på garantin? Hojen togs ut 050930 så det är ju inte ens två år sedan.
          Visst ska det gå på garantin, det är ju 3 års garanti från den dagen hojen såldes. Antagligen så kommer verkstaden att ge dig ett nytt kylarlock först, om locket inte håller trycket så blir det samma sak tydligen, så det måste kanske inte bero på topplockspackningen. Trist att det strular när du nyss köpt den. Förövrigt så är det ju en fantastisk hoj, har kört 2000 mil med min och det blir roligare för varje gång.

Förresten, kylfläkten går väl när den börjar bli varm? Om inte så kokar den nog om man står still vid rödljus och bilköer ett tag.
          Last edited by mudface; 08-27-2007, 08:04 PM.
          http://www.raiddesigns.com/

Comment

Originally posted by mudface View Post
            Visst ska det gå på garantin, det är ju 3 års garanti från den dagen hojen såldes. Antagligen så kommer verkstaden att ge dig ett nytt kylarlock först, om locket inte håller trycket så blir det samma sak tydligen, så det måste kanske inte bero på topplockspackningen. Trist att det strular när du nyss köpt den. Förövrigt så är det ju en fantastisk hoj, har kört 2000 mil med min och det blir roligare för varje gång.
            Jag skruvade loss locket och kollade om packningen såg bra ut, vilket den gjorde så det kan jag nog avfärda. Surt, sa räven, men det kommer ju säkert lösa sig på något bra sätt. Snackat lite med Ragnar på Lelles och han skulle kontakta KTM för någon lösning.

Kylarfläkten funkar som den ska, vilket är tur.

Det är andra gången jag har en 950 Adventure och som min kollega sa, jag är "hemma" nu.
            Last edited by Plåtniklas; 08-27-2007, 08:26 PM.

Comment

Fixad topp

Hej,

Någon som vet från vilken årsmodell toppen är åtgärdad från fabrik. De borde ju åtgärdat detta på senare årsmodeller?

Comment

Mitten på 04.

Originally posted by Swede View Post
                Hej,

Någon som vet från vilken årsmodell toppen är åtgärdad från fabrik. De borde ju åtgärdat detta på senare årsmodeller?

Comment

Originally posted by AndersG View Post
                  Mitten på 04.
                  Går detta att se på typ ramnummret eller nåt?
                  /Putteman
                  KTM 950 Adventure
                  (KåtaTappraMän)
                  "What we do in life, echoes in eternity"

Comment

Originally posted by Swede View Post
                    Hej,

Enligt Ragnar på Lelles så görs denna åtgärd bara vid "behov" fick jag veta då han uppdaterade min på alla de vanliga punkterna. Om det sedan går på garantin när cykeln är 5 år eller äldre vet jag inte men har det inte hänt innan så lär det inte vara garanti i alla fall skulle jag tro

/Patrik

Comment

Originally posted by flodin/oslo View Post
                      Var på väg till bergen nu i torsdags.. vid lite "inspererad" körning kom jag mot en sten med fästet till sidostödet.. Motorn börjar pissa olja så jag fick snabbt avsluta resan.. Kompis ifrån Sandefjord kom å hämta mig å körde mig till färjan i sandefjord åså möte farsgubben mig me släpp i strömstad,, Turen till Bergen blev inte speciellt lång!

Hur kan Ktm som e ett sådant seriöst märke vara så ofatligt korkade att dom sätter sidostödet rätt i motorblocket?

Ett litet råd ifrån mig som har haft lite otur, plocka bort sidostödet å oxkså fästet (det var det som jag slog i)

Cykeln e till salu när den e fixad! må nog ha något mindre som e lite bättre anpasad till min typ av körning...

//Häpp!
                      Hörde om din olycka Flodin. Tråkigt att de monterar stödet på ett så "puckat" sätt. Min motorplåt täcker fästet bättre men har plockat bort mitt stöd nu. Tråkigt att du måste byta ner dig i hojstorlek... Klart, det krävs ju sin man för att hantera en sådan hoj ;)
                      Peter 056 - Upp och ner

Comment

Efter 32 mil i sadeln idag har jag insett att orginalet bara MÅSTE bytas ut. Det är fan som att sitta på en planka med lite vinyl på.

Hur är Touratechs ersättningssadel? Bra?

Comment

Efter 32 mil i sadeln idag har jag insett att orginalet bara MÅSTE bytas ut. Det är fan som att sitta på en planka med lite vinyl på.

Hur är Touratechs ersättningssadel? Bra?
                          Hur tänker du då??
                          Klämde 80 mil i ett sträck utan problem (några tankstopp naturligtvis)

//JL
                          KTM rules

Comment

Originally posted by JL View Post
                            Hur tänker du då??
                            Klämde 80 mil i ett sträck utan problem (några tankstopp naturligtvis)

//JL
                            Vilken årsmodell har du? :) Löste något om att dom uppgraderat/bytt sadeln mellan några modeller.

Comment

Det står en hel del i denna tråd om sadeln till 950...
                              -05 kom en mjukare och samtidigt urgröpt sadel som original. Kostar ca 1000kr.
                              070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Originally posted by StefanW View Post
                                Det står en hel del i denna tråd om sadeln till 950...
                                -05 kom en mjukare och samtidigt urgröpt sadel som original. Kostar ca 1000kr.
                                Tackar och bockar! Känns som välspenderade pengar!

Comment

Working...
                                X