Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Luthor View Post
    Jag sugen på att byta till en KTM Adventure LC8, och jag har en ny 05:a på gång till ett bra pris.
    Undrar om det är skillnad på en 950 och 990 adventure. Är det värt att lägga merkostnaden (ca.20.000 och få en 990.
    Provat sökfunktionen?
    http://forum.soe.se/showthread.php?t...hlight=950+990

Comment

Originally posted by mudface View Post
      Jo, jag funderar lite på kylarvattnet. Har märkt att nivån i expansionstanken varierar från i princip helt tom till överfull. Tex igår körde jag 50 mil, när jag startade var det bara 1 cm på botten och jag tänkte f-n det måste vara nåt fel, fyllde på lite grann, upp till "min" markeringen, när motorn blev ordentligt varm gick det upp till "max" och stannade där, ok frid och fröjd. Sedan efter 40 mil blev det plötsligt så fullt att det till och med rann ut lite, förmodligen ungefär så mycket som jag fyllde på tidigare, sedan gick det ganska snabbt ner till normal nivå och när jag kom hem var det åter bara 1cm på bottnen.

Det här fenomenet har kommit på senare tid, var inte så från början. Tempen är normal och inget vatten i oljan och ingen olja försvinner, men det känns som att det är något som inte stämmer.

Vad tror ni? Känner ni igen det här eller är det något man ska oroa sig för. Ska ut på långresa med början nästa helg så man vill ju ha grejerna i ordning.
      Passar på att citera mig själv =)

Var på Claessons i Bromölla och fick mig ett nytt kylarlock och efter ett par timmars körning kan jag konstatera att kylaren verkar fungera som den ska igen tack och lov.
      http://www.raiddesigns.com/

Comment

Hallå jag skulle bara vilja säga att nu nu nu j..lar är jag äntligen en av er andra jag har min adventure S i garaget äntligen !!!
        Obeskrivbar känsla jag fattar varför ni har lovordat denna cykel så pass som ni har.
        JIIPPIII, jag fick bara lov att skrika lite
        KTM because we are worth it!

Comment

Originally posted by Matte_O View Post
          Vad har 100 mila servicen kostat för er som kör 990, pratade med verkstan och 6000kr skulle de ha! låter grymt mycket tycker jag.
          3000 kostade 100 milaservicen i Uppsala. 6000 är helt sjukt överpris. Beräkningen bygger på 5 timmars arbete, oljefilter och 3 liter olja. Över 1000 kr/ timme är helt enkelt inte försvarbart, 500 kr/timme är däremot troligen ett bra pris.

Comment

Bakfjädring...

Hej på er.
            - Jag har en fråga ang fjädringen till min Adv.
            Är det någon av er som har ersatt orginal fjädern bak? Tycker att maskinen blir lite väl hängig med full packning och sambo... Preloaden är maxad och det enda alternativet som jag kan se är en mer styv fjäder. Vad säger ni?
            Behöver även fjädrarna i gaffeln bytas, vid ev. byte bak?
            Vart tog vägen vägen..?
            ------------------------------------

Comment

Originally posted by niner View Post
              3000 kostade 100 milaservicen i Uppsala. 6000 är helt sjukt överpris. Beräkningen bygger på 5 timmars arbete, oljefilter och 3 liter olja. Över 1000 kr/ timme är helt enkelt inte försvarbart, 500 kr/timme är däremot troligen ett bra pris.

Har nu pratat med inköpsstället ( dom äger inte företaget som servar ) och allt är fixat.

Dvs de har kontakta verkstaden och förklarat vad som gäller så nu är priset nere på samma priser som i resten av sverige. Något så när iallafall 5,2 timmar * 600 kr timmen = 3120 kr + material. Måste dock hitta en annan olja än vad de erbjuder, 225 kr litern betalar jag inte.

Hur många av er har råkat ut för omskimsning av ventilerna på 100-mila servicen?

Mappning av insprutet har någon gjort det och isåfall kostnad? ca 1500 kr kostar den här.
              Yamaha wr450f - Såld

Comment

Verkstadshandbok 950??

Hej.
                Eftersom jag är lycklig ägare till en 950 adv men tyvärr inte särskilt van mekaniker så skulle jag gärna ha lite stöd i en manual innan jag sätter skruvmejseln i guldklmpen. Finns det någon som har något bra tips på något sådant?? Alltså, jag tänkte inte skruva ner motorn i atomer, utan något mer basic kanske...
                Anders

Comment

Originally posted by Matte_O View Post
                  Har nu pratat med inköpsstället ( dom äger inte företaget som servar ) och allt är fixat.

Dvs de har kontakta verkstaden och förklarat vad som gäller så nu är priset nere på samma priser som i resten av sverige. Något så när iallafall 5,2 timmar * 600 kr timmen = 3120 kr + material. Måste dock hitta en annan olja än vad de erbjuder, 225 kr litern betalar jag inte.

Hur många av er har råkat ut för omskimsning av ventilerna på 100-mila servicen?

Mappning av insprutet har någon gjort det och isåfall kostnad? ca 1500 kr kostar den här.
                  Lelles tar 559kr för 4liter Motorex helsyntet och det tycker jag är helt ok pris, dessutom fungerar oljan bra.

/Patrik

Comment

Tankproblem

Jag har problem med fördelningen av soppa mellan tankarna. När jag öppnar tanklocken så är nivån mellan tankarna väldigt olika. En gång så flödade till och med över i den ena tanken fast det fanns gott om utrymme kvar i den andra. Är det någon som haft liknande problem och i så fall hur löste ni det?
                    KTM 950Adventure S -03

Comment

Originally posted by Björsa View Post
                      Jag har problem med fördelningen av soppa mellan tankarna. När jag öppnar tanklocken så är nivån mellan tankarna väldigt olika. En gång så flödade till och med över i den ena tanken fast det fanns gott om utrymme kvar i den andra. Är det någon som haft liknande problem och i så fall hur löste ni det?
                      På min 06:a gjordes någon typ av uppgradering av förbindelsen mellan tankarna.

Comment

Originally posted by AndersN View Post
                        Hej.
                        Eftersom jag är lycklig ägare till en 950 adv men tyvärr inte särskilt van mekaniker så skulle jag gärna ha lite stöd i en manual innan jag sätter skruvmejseln i guldklmpen. Finns det någon som har något bra tips på något sådant?? Alltså, jag tänkte inte skruva ner motorn i atomer, utan något mer basic kanske...
                        Anders
                        Här ifrån kan du tanka Reparations Manual. Och diverse annat.
                        http://johnandbecci.info/ktm_Tech.htm

edit: Verkar som länkarna till pdf dokumenten inte fungerar som de ska. De har funkat förut.
                        Last edited by Alfas; 06-03-2007, 10:06 PM.
                        Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

Comment

Originally posted by niner View Post
                          På min 06:a gjordes någon typ av uppgradering av förbindelsen mellan tankarna.
                          Uppgraderingen innebär att man får en slang mellan tankarna precis under "handsfacket" alltså i överkant. Tror inte att det är problemet, kolla att avluftningen (i övreframkant på tankarna) fungerar och att det kranarna i botten är öppna.

/Patrik

Comment

Hjälp - Elfel!!

Har fått problem med elsystemet på min 950 -04.
                            Det började med att den dog några gånger under fär ca 1 sek. Trodde först att den bara misstände men såg efter ett tag att instrumentpanelen slocknade helt, har hänt ca 15 ggr nu. Efter detta har den lagt av totalt några gånger när jag försökt starta. När jag trycker in startknappen slocknar allt. sen tar det några sekunder innan den vaknar till igen och test funktionen startar på instrumentpanelen.
                            I dag dog den helt och hållet två gånger och vaknade inte till igen förrän efter flera minuter.

Själv e jag helt kass på el och skulle uppskatta lite stöd.
                            Vad kan det vara för fel?
                            Tacksam för svar
                            //JL
                            KTM rules

Comment

Originally posted by JL View Post
                              Det började med att den dog några gånger under fär ca 1 sek. Trodde först att den bara misstände men såg efter ett tag att instrumentpanelen slocknade helt, har hänt ca 15 ggr nu. Efter detta har den lagt av totalt några gånger när jag försökt starta. När jag trycker in startknappen slocknar allt. sen tar det några sekunder innan den vaknar till igen och test funktionen startar på instrumentpanelen.
                              I dag dog den helt och hållet två gånger och vaknade inte till igen förrän efter flera minuter.

Tacksam för svar
                              //JL
                              När den jävlas, prova att röra lite försiktigt på tändningsnyckeln. Min har haft det felet till och från nästan från leverans. Fråga inte mig vad som SKALL göras... Jag sprejade igenom CRC's elektronikrengöring, har fungerat tills nu i alla fall.
                              Kör idag!

Comment

inte ensam...

Originally posted by JL View Post

Tacksam för svar
                                //JL
                                OK, det var ju på sätt o vis "skönt" att höra att det har hänt andra oxå för jag råkade ut för detta häromdagen. Helt plötligt i samband med en växling i 90 km fart så dog den bara. Fattade ingenting, men tryckte till på startknappen och igång gick den direkt. Jag trodde först att det hade med stödstoppen att göra. Har inte haft den så länge men får väl se om det händer igen. Då får man väl försöka åtgärda saken på något sätt...

Comment

Working...
                                X