Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Boost III
    replied
    [QUOTE=Yxan;671575]
    Originally posted by Boost III View Post

    Ja jag har inge mil antal sedan de gjordes sist, mer än ifjol typ. Utsager från föregående ägare.
    Så jag lär göra de i höst då man åkt sista svängen... mmm aldrig skruvat 4takt, och är inte så sugen på det heller. Så ska kolla med nån lokal mekare, ser du bor bara 4mil bort, något man kan leja dig på?
    Nej tyvärr jag orkar knappt göra de åt mig själv de är enormt mycket skruvande att bara ta loss och sätta dit tank/luftburk/gasspjäll och lös med kammarna mm om de måste justeras. Jag förstår att firmor vill ha allt mellan 5000-10000kr för jobbet. Men hör med Firma Rickar Renholdsson (staving?) i Sollefteå han är fruktansvärt noga för han är ju flygplan och helikopter mek dagtid och har mc mek på kvällstid samt helger. Jag känner inte till någon Snubbe/firma i Sverige som jag litar lika mycket på som han!! Du skulle kunna göra upp med honom att du skruvar bort allt tidskrävande skit som tank luftburk och insprutsspjäll, de skulle sänka priset rejält.

    Leave a comment:


  • Yxan
    replied
    [QUOTE=Boost III;671571]
    Originally posted by Yxan View Post
    Beställde lite grejer för service igår, Luftfilter, Oljefilter, tändstift nån o-ring här och där som kan vara bra att byta. Och sedan självklart olja.
    Fråga: Serva nu i höst när hojen "ställs undan", eller ska man serva i vår då hojen tas ut?
    Samt denna Oil-screen #Nr 55 den beställde jag inte, tolkade som man bara kunde rengöra detta enligt boken? https://www.ktmshop.se/index.php?act...3538#partslist

    De man kan läsa sig till är att man byter olja innan vinterdvalan för de påstås att de inte är så bra att den står med gammal spillolja. Men om den bara gått några hundra mil så kan du låta den stå till våren. Jag personligen bryr mig inte att den står med 700 mil gammal olja över vintern.
    Screen filtret byter jag aldrig de är bara rengöra. Tändstiften byter jag inte förrens den passerat 7000 mil för de är Iridiumstift som sitter där från fabrik och de håller 7000-14000 mil.
    Ang övrig service så är frågan om ventilspelet är kollat en andra gång? De ska checkas vid 1200 mils intervall påstår KTM men man kan köra längre om man shimsar spelet åt de största spel man får ha vid första justeringen. Vid 2000 mil kollade jag spelet på min och de va två ventiler som va på gränsen och måste justeras till större spel. Jag shimsade då om alla till max spel man fick ha så nu kan jag köra minst 2000 mil innan nästa koll,,den klarar nog 3000-5000 mil också baserat på vad jag läst hur långt folk har åkt innan spelet varit för tight.
    De är drygt jobb att kolla ventilerna eller dyrt på verkstad men köper man en beg hoj vill man veta spelet. Ett undantag är om de finns kvitto eller annat bevis på hur ventilerna stod för x ant mil sedan.
    Ja jag har inge mil antal sedan de gjordes sist, mer än ifjol typ. Utsager från föregående ägare.
    Så jag lär göra de i höst då man åkt sista svängen... mmm aldrig skruvat 4takt, och är inte så sugen på det heller. Så ska kolla med nån lokal mekare, ser du bor bara 4mil bort, något man kan leja dig på?

    Leave a comment:


  • Boost III
    replied
    [QUOTE=Yxan;671554]Beställde lite grejer för service igår, Luftfilter, Oljefilter, tändstift nån o-ring här och där som kan vara bra att byta. Och sedan självklart olja.
    Fråga: Serva nu i höst när hojen "ställs undan", eller ska man serva i vår då hojen tas ut?
    Samt denna Oil-screen #Nr 55 den beställde jag inte, tolkade som man bara kunde rengöra detta enligt boken? https://www.ktmshop.se/index.php?act...3538#partslist

    De man kan läsa sig till är att man byter olja innan vinterdvalan för de påstås att de inte är så bra att den står med gammal spillolja. Men om den bara gått några hundra mil så kan du låta den stå till våren. Jag personligen bryr mig inte att den står med 700 mil gammal olja över vintern.
    Screen filtret byter jag aldrig de är bara rengöra. Tändstiften byter jag inte förrens den passerat 7000 mil för de är Iridiumstift som sitter där från fabrik och de håller 7000-14000 mil.
    Ang övrig service så är frågan om ventilspelet är kollat en andra gång? De ska checkas vid 1200 mils intervall påstår KTM men man kan köra längre om man shimsar spelet åt de största spel man får ha vid första justeringen. Vid 2000 mil kollade jag spelet på min och de va två ventiler som va på gränsen och måste justeras till större spel. Jag shimsade då om alla till max spel man fick ha så nu kan jag köra minst 2000 mil innan nästa koll,,den klarar nog 3000-5000 mil också baserat på vad jag läst hur långt folk har åkt innan spelet varit för tight.
    De är drygt jobb att kolla ventilerna eller dyrt på verkstad men köper man en beg hoj vill man veta spelet. Ett undantag är om de finns kvitto eller annat bevis på hur ventilerna stod för x ant mil sedan.

    Leave a comment:


  • Yxan
    replied
    Beställde lite grejer för service igår, Luftfilter, Oljefilter, tändstift nån o-ring här och där som kan vara bra att byta. Och sedan självklart olja.
    Fråga: Serva nu i höst när hojen "ställs undan", eller ska man serva i vår då hojen tas ut?
    Samt denna Oil-screen #Nr 55 den beställde jag inte, tolkade som man bara kunde rengöra detta enligt boken? https://www.ktmshop.se/index.php?act...3538#partslist


    Annat man bör kolla/byta på LC8 med 3600mil.

    Leave a comment:


  • Blutor
    replied
    Jag har för mig att på 990 krävs en dongle.
    På 950 är det bara att bygla bort dock

    Leave a comment:


  • sundström
    replied
    Borde väl gå att bygla bort annars som på 690:n om den fortsätter spöka

    Leave a comment:


  • Yxan
    replied
    Har löst mitt egna problem. Behövde justera magnetkontakten mera till vänster #15, så den låg bättre emot sändarn.

    http://forumbilder.se/H7PQC/38c1ac89...8-a9b8f320c390
    Last edited by Yxan; 08-16-2018, 12:14 PM.

    Leave a comment:


  • Yxan
    replied
    Jag köpte min 990 i Juni, har hunnit med 150mil so far, och sänkt den 2ggr rejält i en kraftledningsgata. Är skönt att vara 2st då man ska bärja lös aset.
    http://forumbilder.se/H7PQ7/img-1672

    Nu till mitt problem, igår va jag ute och åkte dock dog den ett flertal ggr (har hänt förut då jag kommit åt sidostödet med hälen, så dödaren klipper, men den vaknar ju ändå till liv då stödet åker upp) men inte igår.
    Fick stanna och vri av tändningen och fälla upp ner stödet flera ggr för att NOLLA funktionen?! Men jag tog mig hem efter att den tjuvstannat 10-15ggr.

    Tog och rengjorde runt denna sändaren, och drog även åt bulten som håller i sidostödet... då jag tyckte den va lite glapp och kanske påverkade funktionen
    Men imorse då jag skulle till jobbet så kom jag inte ens av gården... direkt då jag lägger i växeln dör hojen, spelade ingen roll att jag rekade på stödet osv.
    Kabelbrott?
    Helst av allt vill jag koppla bort denna funktion, för det är väldigt störigt att cykeln dör då jag kommer åt sidostödet med foten vid aktiv stående körning, fast jag böjt bort triangeln (den jag håller fingret på i nedanstående bild) som va mest ivägen så kommer jag åt det. Hur dödar man denna funktion? Finns de nån säkring jag jag dra, eller koppla ihop 2st kablar?

    http://forumbilder.se/H7PQ7/stodnerfalt1


    Det är väl Del #11 #12 & #15
    https://www.ktmshop.se/index.php?act...4161#partslist


    Edit: Ev hittat en lösning, men tar gärna emot fler tips.
    Återkommer då jag testat detta:
    Pull the switch off the bracket, pull the magnet off the sidestand. Tiptie them together wrap them in tape etc etc.

    Å film: https://www.youtube.com/watch?v=P0lTF4nilDY
    Last edited by Yxan; 08-16-2018, 09:04 AM.

    Leave a comment:


  • Blutor
    replied
    Att köra stor adv-hoj på stigar är ju svårare än en Trial-hoj.
    Men om man inte gillar utmaningar så är ju asfalt ett bra alternativ för mesar.

    Leave a comment:


  • avg
    replied
    Stora Adv-hojar föreställer jag mig funkar bäst på slingrande grusvägar och öknar.
    På en smal skogsstig - inte så mycket.

    Inser att mitt tyckande kan vara en kastad handske och att en del kommer att ge sig sjutton på att motbevisa mig.

    Leave a comment:


  • Blutor
    replied
    Fast jag kör på original hasplåt och motormonterat sidostöd.

    Älskar att leva otryggt ibland!

    Leave a comment:


  • K J D
    replied
    Ja, man har en tendens att hamna på skogsmaskinsspår, i surhål o.s.v. Varför med en stor hoj undrar då vän av ordning.
    Svaret är enkelt: För att det är kul förstås.

    Leave a comment:


  • Peppa
    replied
    Originally posted by avg View Post
    Lol! Stilpoäng!
    Men det måste väl vara syftet med en Adventure annars är det väl inge kul? :)

    Leave a comment:


  • avg
    replied
    Originally posted by Blutor View Post
    Jag!!!
    Lol! Stilpoäng!

    Leave a comment:


  • Blutor
    replied
    Jag!!!

    Leave a comment:

Working...
X