Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Med Akrapovicpipor och ommappning så tas spärren bort automatiskt.

    Har jag hört
    990 Adventure S

    Comment


      Jepp har elektroniskt spärrad effekt på 2:an o 3:an. På detta vis löser man att nån decibelmätning som görs i en viss hastighet inte kan göras på dessa växlar på höga varv, vips så är det godkänt enligt europeiskt fordons godkännande (eller vad det nu heter).

      Enligt mig så är det dåligt spenderade pengar. De tar 20 minuter att fixa själv, helt gratis.

      På vänstersidan vid det övre motorfästet ligger det två kontakter med vardera tre kablar. För att hitta rätt ta bort den vänstra "motorskyddsplasten". Den ena av kontakterna innhåller sladden till neutrallampan plus de två begränsningarna.

      Kolla vilken det är genom att se till att du har i neutralen, dra ut kontakten slå på tändningen och se om neutrallampan har slocknat. Har den inte det så är det förmodligen den andra kontakten. när du vet vilken av kontakterna det är så tar du reda på vilken utav de tre kablarna som är neutralen.

      Neutralsladden behåller du, de andra två kopplar du ut. Sätt ihop hojen igen och du har gjort en egen "Gangsensor sport" och kan åka o tanka för dina pengar istället.


      Är det samma spärr/åtgärder på 950 ?

      Comment


        Originally posted by Ramström & Marty

        Är det samma spärr/åtgärder på 950 ?

        Med Akrapovicpipor och ommappning så tas spärren bort automatiskt.
        Nu har ju inte jag en 950 men jag har gjort det enligt vad som står i mekhandboken till 950 så, ja det är samma åtgärder på 950 förmodar jag.

        Akrapiporna tar definitivt inte bort den själva ... ;)

        Jag har också hört något rykte om att ommappningen ska ta bort spärrarna, mina var dock kvar så frågan är om det inte bara är ett rykte (har akra och dess mappning). Kan ju vara så att det finns olika mappningar dock. Det är ju bara till att testa, kör jättesakta på 2:an och ladda på fullt, har du spärren så känner du den, det hackar i motorgången precis som när en vanlig varvtalsregulator slås till.


        ... Magnus_A
        Blir något eller några års grusavhållsamhet så jag kör just nu KTM 990 Superduke.

        På grus innan dess:
        KTM 690 Enduro R
        KTM 525 EXC
        KTM 990 Adventure
        Honda XRV 750 Africa Twin

        Comment


          Originally posted by Ramström

          Är det samma spärr/åtgärder på 950 ?
          Som svar på din fråga så kan jag referera lite från Rephandboken.
          Hoppas det förklarar en del.

          The EPC system, mode of operation:
          Battery voltage from the battery is conducted to the ECU (control unit) through the switched on ignition lock and the
          switched on emergency OFF switch.
          The EPC valves are supplied with battery voltage via the emergency OFF switch, the ground (red/green cable) is switched by the
          ECU.
          The ECU receives a ground from the gear sensor via the grey (2nd gear) or via the violet/brown (3rd gear) cable if one of the
          two gears is engaged.

          If the throttle grip is opened all the way (which the ECU recognizes via the TPS) at a certain speed (or a certain number of
          revolutions) in 2nd or 3rd gear, the ECU activates the ground control of the EPC valves.
          Subsequently, the EPC valves will open an air connection to the carburetor diaphragm covers. A controlled amount of fresh air can
          be sucked into the space above the diaphragm, reducing the vacuum over the carburetor diaphragm.
          This causes the carburetor slides to open more slowly resulting in a lower air-gap area to be sucked in through the engine.
          The engine performance and noise are significantly reduced.

          NOTE: if the EPC valves are disconnected, this will not influence the other systems


          Checking the gear sensor
          – Use a digital multimeter to measure the voltage between the
          blue/green cable (neutral) and the ground on connector AM/AR 3
          with the cables connected.
          Multimeter reading: 0 – 2.5 volts with the transmission in neutral
          Multimeter reading: over 2.6 volts with a gear engaged

          – Measure the voltage between the gray cable (2nd gear) and the
          ground.
          Multimeter reading: 0 – 2.5 volts with the transmission in 2nd gear
          Multimeter reading: over 2.6 volts with the transmission not in 2nd gear

          – Measure the voltage between the yellow/brown cable (3rd gear) and the ground.
          Multimeter reading: 0 – 2.5 volts with the transmission in 3rd gear
          Multimeter reading: over 2.6 volts with the transmission not in 3rd gear.


          "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

          Comment


            Tackar Brodde !

            Får bli ett sånt där jobbigt vinterjobb med en kall bärs i garaget...
            Efter helgens körning så känns det väl inte direkt som om man saknar effekt.. fast mer är ju aldrig fel

            Comment


              Precis.. alltid kul att ha mycket effekt även om den inte används hela tiden :cool:

              Originally posted by Ramström
              Får bli ett sånt där jobbigt vinterjobb med en kall bärs i garaget...
              Efter helgens körning så känns det väl inte direkt som om man saknar effekt.. fast mer är ju aldrig fel
              _________________________________
              Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

              200 EXC -04
              990 Adventure S -06

              Comment


                Flytta batteri

                Tackar för spärrborttagaråtgärderna! Funkade klockrent och riktigt enkelt att fixa. Fler sånna tips
                Blev sugen på att skruva lite mera, är det nån som flyttat batteriet? Jag gillar verkligen inte standardplaceringen. Funderar på att sätta det i hålet under sadeln, men det kanske finns nått bättre ställe? Har märkt att det kan bli ganska varmt i "sadelhålet" och värme brukar ju batterier inte gilla...
                -----------------------------------------
                Lider akut brist av grus...

                Comment


                  Jag får nog ändra min åsikt angående "buller debatten"
                  Var ute en tur i Söndags med insatserna i mina Leo Vince.
                  Det var betydligt behagligare att åka med !
                  Dessutom kan man ju "smyga" runt i skogarna på ett annat sätt med en tystare hoj. De låter väl ungefär lika mycket som original ljuddämparna, men de är ju mycket lättare än U-båtarna till originalljuddämpare.
                  :D
                  Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

                  Comment


                    Tjena!

                    Har nu kollat igenom tråden i etapper... men har fortfarande inte riktigt greppat skillnaden mellan den vanliga och S-modellen...

                    Har förstått att S hade längre fjädringsväg fram till 03 eller 04.. eller?

                    men vad skilljer dom åt annars på årsmodeller 03 fram till 05?

                    va det ngn skillnad i nypris?

                    /Rikard
                    F.d Boheme

                    Husaberg Fe 501e ´01
                    Lånar Dr 800 ibland
                    Krupps Kaffebryggare

                    "En del säger omöjligt.... andra kallar det utmaning!"

                    Comment


                      Skillnaden mellan S och icke S är fjädringsvägen och settningen på fjädringen.
                      Sén är har några cm längre fjädringsväg.
                      3-4 cm ungefär om jag inte minns fel.
                      Sedan skiljer totalhöjden på S mellan varje årsmodell för att ytterligare krångla till det. Likandant med icke S, olika hög beroende på årsmodell.
                      Har för mig att 04´s S är den högsta av dom alla.

                      Ser du en sällsynt blå 950 så är det garanterat en S för dom är enda modellen som går att få i blått. Finns i flera färger också som även icke S har.

                      Det är det enda som skiljer dom båda däremot skiljer det en del mellan årsmodellerna på 950 generellt.

                      Comment


                        Köpråd

                        Hej på er!

                        Hjälp mig!
                        Efter att man läst denna tråd, så är man ju fast och behöver lite råd inför ett eventuelt köp
                        Jag har en 950 -03:a på g. Den har gått 1600 mil och import från Tyskland.
                        Avstrypt i förknasaren men inga efekt slip-on. Vad tror ni, är det någonting man ska kolla lite extra? Hur mycket ska man betala?

                        Ju snabbare ni kan tipsa mig om dessa frågor, ju snabbare kan jag bli så här glad

                        Micke
                        Gör ett näräventyr och lev i nuet

                        Kika även in på:
                        http://naraventyr.blogspot.com/

                        Comment


                          Re: Köpråd

                          Originally posted by micke a
                          Hej på er!

                          Hjälp mig!
                          Efter att man läst denna tråd, så är man ju fast och behöver lite råd inför ett eventuelt köp
                          Jag har en 950 -03:a på g. Den har gått 1600 mil och import från Tyskland.
                          Avstrypt i förknasaren men inga efekt slip-on. Vad tror ni, är det någonting man ska kolla lite extra? Hur mycket ska man betala?

                          Ju snabbare ni kan tipsa mig om dessa frågor, ju snabbare kan jag bli så här glad

                          Micke
                          Jag gav 72000 för min med 920 mil på mätarn, grannen gav 69000 för sin i superfint skick miltalet har jag för mig var ca 800 mil.
                          Avstrypt i förgasaren ???
                          Du kommer att bli nöjd.
                          Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

                          Comment


                            Tack för det Alfas!

                            Ja det är ju inte mycket att tveka på, vad jag kan förstå :D
                            Men det käns skönt att kasta ut en fråga i alla fall.

                            Micke
                            Gör ett näräventyr och lev i nuet

                            Kika även in på:
                            http://naraventyr.blogspot.com/

                            Comment


                              Hjälp mig!
                              Efter att man läst denna tråd, så är man ju fast och behöver lite råd inför ett eventuelt köp
                              Jag har en 950 -03:a på g. Den har gått 1600 mil och import från Tyskland.
                              Avstrypt i förknasaren men inga efekt slip-on. Vad tror ni, är det någonting man ska kolla lite extra? Hur mycket ska man betala?
                              Jag gav 92000 för min 04 i våras. 38 mil på mätarn, med slip on och larm.
                              Kör X challenge/Körde KTM 950 Adventure

                              Comment


                                Den här är läcker !
                                KTM 999 Avalanche
                                Attached Files
                                Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

                                Comment

                                Working...
                                X