Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Grattis till världens kanske roligaste hoj fredrikl

Min hoj är ombestyckad och bänkad nu, lämnade jobbet till proffsen i samband med 750mila servicen. Följande modifieringar är gjorda: Acrapovic pipor med tuning insats, sommers luftburkslock, SAS bortplockat, nålarna höjda 1 hack, en storlek större huvudmunstycken, ca ett halvt varv på blandskruvarna. Detta gav 97,8 hk (i princip full effekt mellan 7500 och 9000 varv) och 92 nm vid 6000 varv (mätt på bakhjulet naturligtvis). Känslan är mycket mer effekt på alla varvtal och framförallt enormt mycket bättre på låga varv, kan nu släppa ner varvtalet ner mot 2000 utan problem. 6:ans växel går nu att använda även i laglig fart. Dessutom nära 10 kg lättare jämfört med original ljuddämparna (som ju är helt fyllda med järnskrot, förvånansvärt att det kan komma igenom några avgaser alls). Mycket nöjd, rekommenderas starkt
    http://www.raiddesigns.com/

Comment

Hur mycket mer låter dessa burkar?
      Att spara vikt är ju alltid trevligt. Men att skapa onödigt buller vill jag helst inte.

/Anders

200 EXC -04
      990 Adventure S -06

Comment

Originally posted by 2taktsrök
        De låter mer än tillräckligt om du tar ur insatserna... För mycket anser nog många. Bara man inte dra på mitt i stan så är det ingen fara. Det är mycket värre med vissa glidare och enstånkor.

Nästan alla jag pratat med gillar ljudet. Det som stör folk är när man drar på just för att det ska låta mycket. SÅ om du kör med hjärna behöver du inte oroa dig för buller.

Fast i tunnlar kan man inte låta bli... Fan va gött det mullrar. Måste låna ut hojen till nån kompis bara för att få köra bakom och lyssna.
        Kör X challenge/Körde KTM 950 Adventure

Comment

2taktsrök wrote:
          Det sitter insatser i från början som minskar utblåset och då är dom tysta, då har man viktbesparingen men naturligtvis inte hela effekthöjningen, insatserna går dock mkt lätt att plocka ur (1 skruv). Själv kör jag med insatser som har några extra hål borrade, ganska tyst när man glider igenom samhällen och sjysst ljud när man drar på fullt. Fast som sagt, med hjälm, öronproppar och vindbrus har man ju inte så stor glädje av ljudet själv.
          http://www.raiddesigns.com/

Comment

Det enda tillfället det kommer sitta skrot i utblåset på min 950, är när jag ska besiktiga den.
            Öppna upp, och låt den ryta.
            Låter inte så högt på lite avstånd.
            Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

Comment

Min åsikt är ju att en Akra-pipa utan insats låter såpass att polisen borde ha rätt att beslagta fordonet på plats!! Detta sagt trots (eller tack vare) att jag åkte flera dagar tillsammans med en sådan hoj i helgen. När barnen man passerar längs vägen håller för öronen och grinar när man rullar förbi på tomgång så är det för mycket!

Oavsett varvtal så irriterar det folk.

Bara min åsikt!
              Kör idag!

Comment

Originally posted by xrv
                Min åsikt är ju att en Akra-pipa utan insats låter såpass att polisen borde ha rätt att beslagta fordonet på plats!! Detta sagt trots (eller tack vare) att jag åkte flera dagar tillsammans med en sådan hoj i helgen. När barnen man passerar längs vägen håller för öronen och grinar när man rullar förbi på tomgång så är det för mycket!

Bara min åsikt!
                Är nog beredd att hålla med föregående talare. Sen tycker jag mig inte märka någon direkt effektskillnad med eller utan insatserna, så då kan det lika gärna kvitta. Man kan ju inte gärna sitta och klanka ner på alla skinn-snubba och sen köra runt och väsnas lika mycket ;)
                070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

[quote="StefanW"][quote="xrv"]Min åsikt är ju att en Akra-pipa utan insats låter såpass att polisen borde ha rätt att beslagta fordonet på plats!! Detta sagt trots (eller tack vare) att jag åkte flera dagar tillsammans med en sådan hoj i helgen. När barnen man passerar längs vägen håller för öronen och grinar när man rullar förbi på tomgång så är det för mycket!

-----

Kan bara hålla med.

De gånger jag kört ihop med folk som har helt öppet på sina 950:or så går det inte och stanna och prata med varandra utan att 950 föraren stänger av sin maskin. Det tycker jag räcker som förklaring.

Kommer man sedan ut i skogen och tokgasar lite så har men ju redan retat upp alla möjliga husägare innan man ens kommit fram till dem, Och då hjälper det inte hur mycket man har saktat ner innan.
                  Och så lavinartat det ökat med att sätta upp bommar överallt så tycker jag att de inte behöver retas upp i onödan.

Jag är en vän av öppna system men 950:an låter "för mycket" helt öppet.

----------------------------------

Anders

Comment

Jag tycker ni överdriver något här nu.
                    Kan tillägga att mitt Leo Vince låter dåvare och tystare än Ackra.
                    Dock tycker jag att en HD eller för den delen en Japan custom med raka rör låter för mycket, en hoj med ull kvar i burkarna låter helt perfekt.
                    Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

Comment

Eller en 1100R med rensat youshi

Fast jag är benägen att hålla med jag å, mina sebring race är lite för högljudda enligt mig själv... Man är helt slut i öronen efter ett par timmar.
                      Inget jag rekommenderar, och om någon är sugen kan jag nästan tänka mig att byta mot ett par "vanliga'' sebring titan eller dyl.

Comment

En gnutta överdrivet eller inte: Många låter onödigt mycket. När jag ligger 100m bakom Adventureriders hoj så hör jag hans motor bättre än min egen... Alfas LeoVince tycker jag låter helt OK om man nu måste ha ett effektsystem, men det tycker nog inte de flesta "icke hojåkare". Det finns fler som inte åker hoj än som gör det. Rätt många av oss kör då och då på ett sätt som retar upp folk , det är illa nog med det!
                        Kör idag!

Comment

Är det ingen som provat BOS.

Jag har väldigt bra erfarenhet av dessa som alltid legat i topp vad gäller effekt och vrid samt ett riktigt gott ljud trots helt öppet. De brukar vara något längre än övriga. Priset är också tilltalande. Tyska Louis säljer dessa.

------------------------------

Anders

Comment

Har hunnit köra min 950 ett par mil, fungerade förvånansvärt bra på grus, trots orginalhoj med orginaldäck

Jag vill bjuda någon på lunch/fika och då diskutera vilka modifieringar man bör, och inte bör göra..

löning juh! :D

skicka ett PM
                            Jag kör tills jag ligger...

Comment

Luftfilter som går att olja in

Surfade runt efter nytt luftfilter till 950 och då gärna ett som går att olja in. Hittade detta filter av DNA. Någon som har provat eller har andra erfarenheter?

http://www.dnafilters.com/filterdeta...p?filterid=92#
                              070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Har beställt ett från Touringbutiken (1088kr). Får väl se när det kommer, erfarenheter kommer väl sen.
                                Kör idag!

Comment

Working...
                                X