Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Bakvärk, annan sadel?

    Har känt att vid lite "längre" turer på asfalt så får jag ont i baken efter nån timme eller två. De är på två specifika punkter, där de känns som att jag efter en stund sjunker genom stoppningen och blir sittandes med som de känns två benknotor direkt mot sadelns stomme... Blir säkerligen inte heller bättre av att man knappast klassar in som lättviktare... 😜
    Någon av er här som känner igen min beskrivning?
    Har funderat en del på s/r modellens sadel, vad är era erfarenheter, bättre eller sämre? För å nackdelar?

    /Tobbe

    Comment


      @ TobbeE_87:
      Är sadeln hel och ok? Långmilarhoj?
      Jag hade en 2011 Dakar med standard sadel och tyckte inte att jag hade problem.
      Väger 100 pannor i kallingar, mer med skyddsutrustning på.

      Men kanske står jag och kör lite mer än andra...
      Har du spik?

      Comment


        Jag tycker att den höga "raka" sadeln är mycket bekvämare än den låga sadeln där man sitter som i en grop.

        / Tommi

        Skickat från min SM-T580 via Tapatalk
        Där asfalten tar slut, börjar vägen..

        Comment


          Originally posted by K J D View Post
          @ TobbeE_87:
          Är sadeln hel och ok? Långmilarhoj?
          Jag hade en 2011 Dakar med standard sadel och tyckte inte att jag hade problem.
          Väger 100 pannor i kallingar, mer med skyddsutrustning på.

          Men kanske står jag och kör lite mer än andra...
          Jodå, sadeln är hel. Hojen har gått ca 3800mil, så utsliten å nersutten borde den ju inte va... Årsmodell - 08
          Väger väl ca 30 kg mer, så de kanske är där felet sitter... 😜
          Hade varit kul å prova en r sadel å se om de tar längre tid å sjunka genom en sån... 😜

          Comment


            Någon som går i säljtankar? 09 eller nyare.

            Comment


              Originally posted by Eataz View Post
              Någon som går i säljtankar? 09 eller nyare.
              https://www.blocket.se/stockholm/KTM...6.htm?ca=4&w=3

              Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

              Comment


                Jo, snackade med honom häromdagen. Men någon snubbe från Finland som tjingat den. Han skulle komma i nästa vecka.

                Edit: Köpt en 690 istället!
                Last edited by Eataz; 09-08-2018, 12:21 PM.

                Comment


                  Edit: Såg du hade köpt 690, annars va ju denna prisvärd, bra utr. å låga mil.
                  https://www.blocket.se/alvsborg/KTM_...18965.htm?aw=1

                  Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

                  Comment


                    Vad har ni för däck bak? Vet någon om Dunlop 908 eller 606 passar (140)? Vill ha rejäla däck men utbudet är ju inte enormt.

                    Comment


                      Originally posted by Kolja View Post
                      För 69 950 spänn i ett kuvert skulle jag nog kunna skiljas från en Superenduro -07 med titan/kolfiber-Wings etc.
                      Vet att det är ett gammalt inlägg men chansar ändå. Har du en superenduro till salu så är jag intresserad.

                      Comment


                        990in är nyservad med olja, filter och kontrollerade ventiler så nu får våren komma...

                        Fråga: Har beställt en 12V USB som jag tänkte montera under luckan på tanken, så man lätt kan hämta ström för ladda mobil osv ev andra saker. (samt smidigt att ha mobilen liggandes skyddat där under.)
                        Först köpte jag omvandlare så jag kunde ta strömmen från instrumentbrädans anslutning.. men insåg snabbt att kabeln då bara var ivägen.

                        Hade tänkt ta + direkt från batteriet och har köpt vattentät säkringshållare som monteras 15cm från batteriet, drar upp matningen under och upp borra hål i hållaren och montera liten strömbrytare + usb.
                        Grejerna som används:
                        Hur har ni andra löst det? Finns de smartare sätt?
                        https://www.mekonomen.se/bil/tillbeh...allare-pa693sv
                        https://www.mekonomen.se/bil/forbruk...allare-pa724sv
                        https://www.lightinthebox.com/sv/p/d...RoCvGUQAvD_BwE

                        Och ja allt monteras som sagt i #64
                        https://www.ktmshop.se/index.php?act...4167#partslist
                        under luckan #70
                        Last edited by Yxan; 12-13-2018, 11:22 AM.

                        Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

                        Comment


                          Vet inte om det är smart eller om det finns smartare sätt.
                          Men det är gjort så på den 950 Adventure jag har och det funkar helt ok.

                          / Tommi

                          Skickat från min G8441 via Tapatalk
                          Där asfalten tar slut, börjar vägen..

                          Comment


                            bakom lyktan finns två lediga uttag för tillbehör , ACC1 spänning när tändningen är på och ACC2 alltid spänning , själv hade jag aldrig monterat något man kan glömma och som drar ut batteriet
                            Last edited by B.T; 12-14-2018, 09:37 PM.

                            Comment


                              Originally posted by B.T View Post
                              bakom lyktan finns två lediga uttag för tillbehör , ACC1 spänning när tändningen är på och ACC2 alltid spänning , själv hade jag aldrig monterat något man kan glömma och som drar ut batteriet
                              Nä jag undviker gärna också att koppla från batteriet (därför jag hade tänkt koppla in AV/PÅ knapp, för undvika att dra ur batteriet.... inte helt failprof då man ändå kan glömma å slå av)
                              Bra tips, ska skruva bort lyktan och kolla om ACC1 är "ledig". Har handtagsvärmare eftermonterad, samt äldre GPS... (Men USB och värmare/GPS kanske är under 10A.)
                              Ser de ut såhär på 990 Adventuren också? Bilden är tagen från en SuperDuke
                              http://lh4.ggpht.com/_RYaCsvd_Rss/SR...0/CIMG2994.JPG

                              Edit: Har läst lite, är det inte tvärtom med ACC1 & ACC2. Dvs ACC1 - Alltid på, och ACC2 med tändning på?
                              ACC1=always on (yellow-red). ACC2=switched with ignition (red-black).
                              Last edited by Yxan; 12-17-2018, 03:41 PM.

                              Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

                              Comment


                                Uppdatering angående ACC1 & ACC2. Har sett att det behandlats längre bak i tråden (typ 200sidor) och hojen är gammal, men kanske nån har användning av det.

                                ACC1 & ACC2 finns bakom lyktan, underlättar att ta bort sidokåporna med blinkers, sedan bort med rutan & plocka ut framlyktan.

                                ACC1 - +Kabel är Yellow/Red och jord är brun. Här har du alltid 12V.
                                ACC2 - +Kabeln är Red/Black och jord är brun. Den går på tändningen.

                                Click image for larger version

Name:	bild1.jpg
Views:	1
Size:	125.1 KB
ID:	851485

                                På ovanstående bild har jag GPS ansluten på ACC1, håller dem kablarna i vänsterhand. Nedanför är ACC2 där mina handtagsvärmare tar strömmen ifrån, även de avsäkrad med glassäkring i hållare som ligger till vänster om multimetern.

                                Genom att jag även vill koppla in USB laddare som jag monterar under locket på tanken så mobilen ligger i säkertförvar + kan jag dra ström till styret när mobilen sitter i hållare på styret så behöver USB ström.
                                Nu tänkte jag skifta GPS & Handtagsvärmaren.
                                Så Handtagsvärmaren går på ACC1 - Genom att jag slår av och på handtagsvärmaren +att jag sällan använder den, känns de som att glömma det på och dra ur batteriet som en liten chans.
                                Också tar jag GPS + UPS via ACC2 som används varje gång jag kör. GPS drar 2,1A och USB tar 3,2A och det är avsäkrat för 10A, gissar att handtagsvärmaren tar mera än GPS+USB tillsammans.

                                Här hade jag tänkt montera USB, så mobilen kan ligga på "hyllan", vill man inte ta jord från ACC1/ACC2 fanns de en fin mot ramen.
                                Click image for larger version

Name:	bild2.jpg
Views:	1
Size:	125.0 KB
ID:	851486



                                Hoppas nån har användning av ovanstående och jag ej rört till de. Bara invänta USB-anslutningen såhär i Postnordsjuletider.. ZZZzzZz

                                Bra inspel B.T - va mkt bättre de blir än att gå från batteriet!
                                Last edited by Yxan; 12-18-2018, 08:43 AM.

                                Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

                                Comment

                                Working...
                                X