Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Borde väl gå att bygla bort annars som på 690:n om den fortsätter spöka
    Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Jag har för mig att på 990 krävs en dongle.
      På 950 är det bara att bygla bort dock
      / Blutor

Comment

Beställde lite grejer för service igår, Luftfilter, Oljefilter, tändstift nån o-ring här och där som kan vara bra att byta. Och sedan självklart olja.
        Fråga: Serva nu i höst när hojen "ställs undan", eller ska man serva i vår då hojen tas ut?
        Samt denna Oil-screen #Nr 55 den beställde jag inte, tolkade som man bara kunde rengöra detta enligt boken? https://www.ktmshop.se/index.php?act...3538#partslist

Annat man bör kolla/byta på LC8 med 3600mil.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

[QUOTE=Yxan;671554]Beställde lite grejer för service igår, Luftfilter, Oljefilter, tändstift nån o-ring här och där som kan vara bra att byta. Och sedan självklart olja.
          Fråga: Serva nu i höst när hojen "ställs undan", eller ska man serva i vår då hojen tas ut?
          Samt denna Oil-screen #Nr 55 den beställde jag inte, tolkade som man bara kunde rengöra detta enligt boken? https://www.ktmshop.se/index.php?act...3538#partslist

De man kan läsa sig till är att man byter olja innan vinterdvalan för de påstås att de inte är så bra att den står med gammal spillolja. Men om den bara gått några hundra mil så kan du låta den stå till våren. Jag personligen bryr mig inte att den står med 700 mil gammal olja över vintern.
          Screen filtret byter jag aldrig de är bara rengöra. Tändstiften byter jag inte förrens den passerat 7000 mil för de är Iridiumstift som sitter där från fabrik och de håller 7000-14000 mil.
          Ang övrig service så är frågan om ventilspelet är kollat en andra gång? De ska checkas vid 1200 mils intervall påstår KTM men man kan köra längre om man shimsar spelet åt de största spel man får ha vid första justeringen. Vid 2000 mil kollade jag spelet på min och de va två ventiler som va på gränsen och måste justeras till större spel. Jag shimsade då om alla till max spel man fick ha så nu kan jag köra minst 2000 mil innan nästa koll,,den klarar nog 3000-5000 mil också baserat på vad jag läst hur långt folk har åkt innan spelet varit för tight.
          De är drygt jobb att kolla ventilerna eller dyrt på verkstad men köper man en beg hoj vill man veta spelet. Ett undantag är om de finns kvitto eller annat bevis på hur ventilerna stod för x ant mil sedan.

Comment

[QUOTE=Boost III;671571]
            Originally posted by Yxan View Post
            Beställde lite grejer för service igår, Luftfilter, Oljefilter, tändstift nån o-ring här och där som kan vara bra att byta. Och sedan självklart olja.

De man kan läsa sig till är att man byter olja innan vinterdvalan för de påstås att de inte är så bra att den står med gammal spillolja. Men om den bara gått några hundra mil så kan du låta den stå till våren. Jag personligen bryr mig inte att den står med 700 mil gammal olja över vintern.
            Screen filtret byter jag aldrig de är bara rengöra. Tändstiften byter jag inte förrens den passerat 7000 mil för de är Iridiumstift som sitter där från fabrik och de håller 7000-14000 mil.
            Ang övrig service så är frågan om ventilspelet är kollat en andra gång? De ska checkas vid 1200 mils intervall påstår KTM men man kan köra längre om man shimsar spelet åt de största spel man får ha vid första justeringen. Vid 2000 mil kollade jag spelet på min och de va två ventiler som va på gränsen och måste justeras till större spel. Jag shimsade då om alla till max spel man fick ha så nu kan jag köra minst 2000 mil innan nästa koll,,den klarar nog 3000-5000 mil också baserat på vad jag läst hur långt folk har åkt innan spelet varit för tight.
            De är drygt jobb att kolla ventilerna eller dyrt på verkstad men köper man en beg hoj vill man veta spelet. Ett undantag är om de finns kvitto eller annat bevis på hur ventilerna stod för x ant mil sedan.
            Ja jag har inge mil antal sedan de gjordes sist, mer än ifjol typ. Utsager från föregående ägare.
            Så jag lär göra de i höst då man åkt sista svängen... mmm aldrig skruvat 4takt, och är inte så sugen på det heller. Så ska kolla med nån lokal mekare, ser du bor bara 4mil bort, något man kan leja dig på?

Comment

[QUOTE=Yxan;671575]
              Originally posted by Boost III View Post

Ja jag har inge mil antal sedan de gjordes sist, mer än ifjol typ. Utsager från föregående ägare.
              Så jag lär göra de i höst då man åkt sista svängen... mmm aldrig skruvat 4takt, och är inte så sugen på det heller. Så ska kolla med nån lokal mekare, ser du bor bara 4mil bort, något man kan leja dig på?
              Nej tyvärr jag orkar knappt göra de åt mig själv de är enormt mycket skruvande att bara ta loss och sätta dit tank/luftburk/gasspjäll och lös med kammarna mm om de måste justeras. Jag förstår att firmor vill ha allt mellan 5000-10000kr för jobbet. Men hör med Firma Rickar Renholdsson (staving?) i Sollefteå han är fruktansvärt noga för han är ju flygplan och helikopter mek dagtid och har mc mek på kvällstid samt helger. Jag känner inte till någon Snubbe/firma i Sverige som jag litar lika mycket på som han!! Du skulle kunna göra upp med honom att du skruvar bort allt tidskrävande skit som tank luftburk och insprutsspjäll, de skulle sänka priset rejält.

Comment

Hej! Har haft en hel del koll pÃ¥ den här trÃ¥den senaste halvÃ¥ret, men inte reggat mig för än nu... Kul Ã¥ se att de finns nÃ¥gra fler adventure piloter här i grannskapet. Köpte min 990 adventure i början av maj nere i Insjön av alla ställen... 😜 Övningskörde under maj och juni innan styrlappen fixades, och sedan dess har det hunnit bli ett par mil...
                Hojen hade gÃ¥tt ca 3150 mil vid köptillfället och var dÃ¥ servad 50 mil tidigare, men utan ventilkoll... Tanken frÃ¥n början var ju att kolla ventilerna själv ganska snart, men de gick ju som de gick, speciellt när man fick styrlappen veckan efter midsommar och vädret blev som de blev... 😜 Nu har hojen plötsligt gÃ¥tt strax över 3750 mil och det börjar vara dags för service igen, och nu ska ventilerna kollas! Har beställt service kittet frÃ¥n ktm shoppen med filter, sil och diverse tätningar, samt 5 liter motorex olja... Har dock inte beställt ventilkÃ¥pspackningar, är det nödvändigt, och är det vanliga packningar där eller nÃ¥n sorts klisterpackning?
                Har inte bestämt om jag ska försöka serva den själv, dvs hyra in mig i en kompis garage och muta till mig moraliskt stöd, eller lämna in den... Stack in näsan pÃ¥ northbike Sundsvall igÃ¥r dÃ¥ man hade vägarna förbi, men säljaren där hade inte en susning om servicekostnad. Ska kontakta dom i veckan igen och kolla. Tänkte även höra med Niklas Hedström pÃ¥ minhoj i SollefteÃ¥ om han tar pÃ¥ sig de, och vad han kan tänkas vilja ha... Vet inte vad han har för vana av mc, men sÃ¥vitt jag vet sÃ¥ har han hÃ¥llit pÃ¥ mycket med crossar, fyrhjulingar och crosskarts... Han har för övrigt en bror som är väldigt duktig pÃ¥ stötdämpare och att svetsa aluminium... 😜

@Boost III Har han du tipsade om nÃ¥n registrerad firma som man kan söka pÃ¥ för att hitta han, eller är de bara Ã¥ leta hans namn i telefonkatalogen Ã¥ hoppas de är rätt gubbe? 😜

Comment

Jisses vilken grekiska jag fick till, vettefan hur jag bar mig åt... �� Ska försöka redigera till de där vid ett senare tillfälle, måste ut å lufta KTMen en sväng runt byn å sommarstugan nu...

Comment

Originally posted by TobbeE_87 View Post
                    Jisses vilken grekiska jag fick till, vettefan hur jag bar mig åt... �� Ska försöka redigera till de där vid ett senare tillfälle, måste ut å lufta KTMen en sväng runt byn å sommarstugan nu...
                    Gör inte ventiljobbet själv om du inte gjort det tidigare på billigare hojar typ crosshojar för de är många minor att gå på som kan ödelägga hela motorn, de är mycket att läsa på om ventiljustering innan ivf. Du måste köpa ett shims kitt från ex prox de är en låda med många shims för typ 700-1000kr ebay eller sverige... Inga packningar behövs de är gummipackningar runt ventilkåpor.
                    Jag skulle tveklös välja Helikoptermekanikern Rickad Renholsson firman heter "Firma Rickard renholdsson" (stavning på efternamet?) Om du söker på hans namn på eniro så kan de stå att han bor i östersund för han jobbar där på veckorna, de kan även stå sollefteå. Förädrarna och firman bor i sollefteå.

Comment

Ok, jag ska försöka ringa han också då i veckan. Vad har du fått betala på ett ungefär när du lämnat in till han?
                      När man ändå är igång å servar, vad tros om en renovering av vattenpumpen på en gång? Den är ju trots allt en svaghet på dom här maskinerna...
                      Såg att ktm hade en repsats till hyfsat pris, eller finns de klart bättre alternativ man hellre bör satsa på?
                      Luftfilter, ska man satsa på original pappersfilter, eller annat? Funderar starkt på ett rottweiler kit, men de får bli till nästa säsong, likaså sidostödsförflyttare och hasplåt...

Comment

När man ändå är igång å servar, vad tros om en renovering av vattenpumpen på en gång? Den är ju trots allt en svaghet på dom här maskinerna...
                        Såg att ktm hade en repsats till hyfsat pris, eller finns de klart bättre alternativ man hellre bör satsa på?
                        .
                        Det är axeln till impellern i vattenpumpen som får spår av tätningarna och börjar släppa förbi kylarvatten.
                        Byter du i förebyggande syfte räcker det med tätningar och axel.
                        Köp original så får du "det senaste" och kan glömma det sen.

Luftfilter, ska man satsa på original pappersfilter, eller annat? Funderar starkt på ett rottweiler kit, men de får bli till nästa säsong,..
                        Har alltid kört original, har inget att klaga på. Haft tre LC8'or genom åren.
                        Har du spik?

Comment

Ok, jag ska försöka ringa han också då i veckan. Vad har du fått betala på ett ungefär när du lämnat in till han?
                          Luftfilter, ska man satsa på original pappersfilter, eller annat? Funderar starkt på ett rottweiler kit, men de får bli till nästa säsong, likaså sidostödsförflyttare och hasplåt...
                          Jag har inte lämnat in något hos han jag gör allt själv, Priserna låter vettiga när jag hör vad folk får betala men jag vet inte exakt vad han tar. Jag hittade tel nr till honnom så ring och hälsa från mig (länk nedan).
                          Ang vattenpumsaxeln så har du en 08 så den bör ha den bättre axeln jag har också en 08 och den läcker inte ut vatten i oljan än 3300 mil. Men jag är också orolig som du så jag funderar på att kolla upp den för man ser slitaget med blotta ögat om de är illa. De finns eftermarknads axel som ska vara grym men KTM axel duger nog också. Rottweiler filter ger bättre effekt än pappersfiltret och de går rengöra. Men vill du bara vill ha ut mer effekt utan att köpa filter så ta bort de trekantiga luckorna på luftburkens sida så blir de bet mer fart i maskinen, de är den effektivaste billigaste modden.

• 0730-42 41 64

Skärvstavägen 20, 88130 SOLLEFTEÅ

Comment

"Luftfilter, ska man satsa på original pappersfilter, eller annat? Funderar starkt på ett rottweiler kit, men de får bli till nästa säsong, likaså sidostödsförflyttare och hasplåt..."

Till min 990Adv köpte jag ett filter från ITG i England, den är slående lik rottweilers filter. Samt en montage platta från en medlem på AdvRider.

Kan kolla efter mera info om det är av intresse.

Förresten, mapping gjorde jag med Tune ECU. Fick bort avgassmällarna vid motorbromsning.

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk

Comment

Tobbe_87: Ja jag va ju själv rätt sugen på den du köpte, så jag fick vänta 1 månad innan jag hittade min egna i Iggesund!
                              Vi får ta en åkning nån dag! Kul med en till grusbusare i samma stad.

Boost: Nä precis det är ett jävla skruvande, men i november river/servar jag hojen och kollar ventilerna själv mha av en kompis som är motorbyggare och allmänt bra koll på motorer. +Hittade jag manuall på nätet på 44st sidor med Step By Step.

Tobbe: Appråpå Hedström så har jag kollat med Niklas och han kunde också fixa de, men han såg gärna att man rev allt först så går de snabbare.

Fråga: Är de nån packning som brukar behövas bytas då man plockar av toppen? Shims får man väl köpa då de väl är isärplockat och de visar sig att nån är sleten.

Comment

Originally posted by Yxan View Post
                                Tobbe_87: Ja jag va ju själv rätt sugen på den du köpte, så jag fick vänta 1 månad innan jag hittade min egna i Iggesund!
                                Vi får ta en åkning nån dag! Kul med en till grusbusare i samma stad.

Boost: Nä precis det är ett jävla skruvande, men i november river/servar jag hojen och kollar ventilerna själv mha av en kompis som är motorbyggare och allmänt bra koll på motorer. +Hittade jag manuall på nätet på 44st sidor med Step By Step.

Tobbe: Appråpå Hedström så har jag kollat med Niklas och han kunde också fixa de, men han såg gärna att man rev allt först så går de snabbare.

Fråga: Är de nån packning som brukar behövas bytas då man plockar av toppen? Shims får man väl köpa då de väl är isärplockat och de visar sig att nån är sleten.
                                Ok de va ju bra att Hedström kan göra det också han bör var duktig för han har ju varit inne i motorer i hela sitt liv. Ang shims så köp en hel låda kitt från ebay för de är lätt att mäta fel och beställningen av shims kan bli fel. De är såpass dyra shims lösa så de bär nästan sig köpa en låda för då klarar man flera omshimsningar.
                                Men obs både Hedström och Rickard kan ha 10mm shims för de passar även ktm 450-525 mf!

Köp annars ex de här kittet https://www.ebay.com/itm/HOT-CAMS-VA...cAAOSwroZavmtX
                                Last edited by Boost III; 08-27-2018, 09:05 PM.

Comment

Working...
                                X