Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hej,

Jag bytte olja för första gången på min 990 ADV -11 idag, följde boken steg för steg.
    Nu har jag fyllt i 3 liter olja i två steg enligt manualen men har egentligen ingen olja på stickan.
    Är volymen i instruktionsboken fel och det går åt mer än tre liter eller vad felar?
    Kollar nivån på varmkörd, avslagen motor enligt manualen.

Tacksam för tips.
    Har du spik?

Comment

Originally posted by K J D View Post
      Hej,

Jag bytte olja för första gången på min 990 ADV -11 idag, följde boken steg för steg.
      Nu har jag fyllt i 3 liter olja i två steg enligt manualen men har egentligen ingen olja på stickan.
      Är volymen i instruktionsboken fel och det går åt mer än tre liter eller vad felar?

Tacksam för tips.

Nu har jag visserligen en 990sm som ska ha 3,8l inte 3l som adv har!. Om jag fyller i 3 l direkt så blir de knappt synligt på nivåfönstret så jag fyller i 3,8l rakt av för då blir de halva på nivåfönstret. När hojen uppnått full temp så ligger nivån på max. Enligt manualen ska man fylla i typ 2 eller 2,5l och sedan starta och eftersom fylla på men jag förstår inte vitsen med det då oljetanken sväljer 3,8l utan att överfyllas.
      Jag antar därför att om du fyllt i 3l som är den volym motorn ska ha så blir de inom max/min strecket på stickan efter att motorn nått full temp.
      De duger inte att ha den på tomg ett tag och sedan kolla (som de står i manualen) man "måste" köra en bra bit typ minst 5kmt gärna 1 mil eller ännu längre. Bäst är att alltid kolla stickan efter man kört klart för dagen för de ger absolut rätt nivå.
      Jag blev förvånad över att en ADV990 har mindre oljevolym än en sm de vore mer logiskt tvärtom.
      Last edited by Boost III; 07-14-2017, 08:02 PM.

Comment

Originally posted by K J D View Post
        Hej,

Tacksam för tips.
        Är den ordentligt varmkörd? Alltså en rejäl sväng eller bara en stund på tomgång?

Och skruvar du ner stickan? Eller doppar du bara ner den igen efter att ha torkat av den?

Brukar då ha på stickan efter att ha hällt i 3 liter men kan behövas en liten skvätt till innan den är på mitten.

Ska ju skruvas in enligt boken men brukar bara doppa då jag kollar och då är det ju som längst ner på stickan.

/Johan
        www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Hej
          Kollar enligt manual d.v.s hojen på centralstödet och skruvar ner Stickan. Slår av motorn och kollar Stickan direkt.
          Varmkörningen var ett par varv runt kvarteret tills det blev 5-6 streck på tempmätaren, men inte var det en "ordentlig tur" inte.
          Nu har jag inte möjlighet att mecka mer innan söndag kväll men då får det bli riktig varmkörning och fylla olja tills det är ok enligt Stickan.
          Har du spik?

Comment

Har beställt rekluse....inte billigt men va fan lite kul ska man ha :)
            Tog en tur i spåret & vilken grym hoj alltså . Sjukt nöjd!

Comment

Originally posted by Eneberg View Post
              En sak till som nästan är ett måste. För att inte slipa hål på tankarna vid eventuell vurpa( som kommer för eller senare) så är ett par tank skydd i kevlar ett bra alternativ. Bättre att slipa på dessa än på tanken. Finns att köpa på Touratech samt på ADV riders forum.

Sedan är det aldrig fel med andra ljuddämpare, för att släppa ut det goa soundet av en v-tvin. Min bromsade 95 Hk på slangen med detta samt med sommers luftbox lock.

Att höja styret är också ett måste om man kör mycket stående, finns hos KTM art nummer= 58401043018
              Plastskydden tål bra mycket stryk också, detta efter en rätt lång slide på asfalt:

Och när det kommer till styrhöjare har jag funnit sigutech bra:

https://www.sigutech.com sök på "Lenkererhöhung"

Höjer och flyttar fram något.

/Johan

KTM 950 Adventure -04

Comment

Tja
                Ett tag sedan jag var här, kroppen börjar repa sig och lusten att åka hoj lika så.
                LC8 950 och kamkedje skarammel.
                Läst lite gamla trådar och "sträckarna" är en klassiker...
                Det finns också ett eftermarknads "lock" (på KTM.se) En "längre/djupare" bult, täckbult över sträckaren. OEM 60036003000 och Eftermarknads 60036008100
                I en gammal tråd hade "Bultor" bytt "sträckare" och hänvisade till en ett par millimeter längre/djupare lock 60036008100 och skramlet upphörde.

Någon som har erfarenhet av denna "pryl"

Skönt att vara tillbaka, kan till och med springa igen, tog 3 1/2 år och piggna på mig. Underbart!
                Last edited by LuckyLuke; 07-27-2017, 10:23 AM.

Comment

Originally posted by LuckyLuke View Post
                  Tja
                  Ett tag sedan jag var här, kroppen börjar repa sig och lusten att åka hoj lika så.
                  Det finns också ett eftermarknads "lock" (på KTM.se) En "längre/djupare" bult, täckbult över sträckaren. OEM 60036003000 och Eftermarknads 60036008100
                  I en gammal tråd hade "Bultor" bytt "sträckare" och hänvisade till en ett par millimeter längre/djupare lock 60036008100 och skramlet upphörde.

Skönt att vara tillbaka, kan till och med springa igen, tog 3 1/2 år och piggna på mig. Underbart!
                  Eller en lämplig mutter man pressar fast i befintligt täcklock.

Mil och årsmodell på hojen? Ståt flera år? Oljebyte?

Själv tycker jag det är skönt med en oljetryckmätare:

http://www.dirtyadv.com/ktm-adventur...-installation/

Installerat en budgetversion på några andra hojar med en billig vätskefyld mätare och bara en tunn bränsleslang och då är ju det dyraste i installationen adaptern för att ansluta.

/Johan

KTM 950 Adventure -04

Comment

Så ja! Det blev en helt ny hoj... motor!
                    Jag har en 950 Adventure S 2003 (första året:) 4100 mil

Symtom:
                    Ett djävla skrammel från kamkedjesidan mest hela tiden, ibland ingenting och ibland tvärtom
                    Dåligt oljetryck vid uppstart (det lät "torrt" och "hårt" från ventiler och kammar)

Åtgärd:
                    Köpte: 6 mm "djupare" kamkedjesträckar lock 60036008100 2 st
                    Köpte: en renoveringssats vattenpump 990 (Passar ev 950) 60035055010

Glöm inte:
                    Det ingår inte packningar till vattenpumps kittet!??!
                    60035053000
                    0770250030 2 st
                    Packning inre kopplinskåpan 60030025000
                    Packning yttre kopplingskåpan 60030027000

Resultat: Waaaoo !

Tips!! Kolla era vattenpumpar...... Eller: Fan!!! Det är bara att renovera vattenpumpen om hojen är några år och har symtomet, för den påverkar oljetrycket upp till topparna! Min hoj blev som ny!!

Ha det bäst LL
                    Last edited by LuckyLuke; 07-30-2017, 08:09 PM.

Comment

Originally posted by LuckyLuke View Post
                      Tja

Jag satt dit en m6 mutter som extra distans och körde så i 1000mil och inge skrammel från kamkedjorna (som de va innan). Jag köpte senare de nya uppdat sträckarna helt i onödan för de va bara längre såvitt jag kunde se.

Comment

Fan att jag inte fattar hur jag lägger in bilder från mobilen :(
                        Ialla fall. .stödet svetsat i ramen, blev bra.
                        Ny hasplåt från adventurespec. Rejäl med ett litet fack i fronten innanför (plats för xtra slang eller verktyg )
                        Bort med tunga crash bågarna & dit med plast skydden från nyare modellerna.
                        Rekluse monterad å fan va underbart. Stökig skogs & stadskörning super bekvämt.
                        Fjädrar från gamla 690 R modellen 275mm gaffeln. 52 i.s.f 48
                        Ändå var dom ca 1cm kortare än orginal fjädrarna ..satte i ca 1.5cm distanser. Nu känns hojen mkt mer ballanserad. Tror inte jag vill ha hårdare fram.
                        Pirelli scorpion rally fram & dunlop 908 rr bak.
                        Körde ett rejält stenigt & rotigt spår häromdan & trodde nog jag skulle buckla till fälgen men den klarade sig.
                        Tror koden till det är pirelli däcket & rätt lufttryck.
                        Imponerande hoj & framförallt rolig!

Comment

Fjäderlängden är 485 mm på din goooo!!!, och 465mm på nyare 990, 690 mfl.
                          Det är inga problem att ta distanser istället så länge fjädern inte bottnar innan gaffeln. Då får du kortare fjädringsväg

Med 0.66 kg/mm fick jag rätt häng. Cirka 30% av fjädringsvägen. Det och omshimsning är en grymt bra skillnad.

Jag jämförde med en 1090R i helgen. Den har rätt fjädrar i gaffeln för ovanlighetens skull.
                          Men fan vilken tråkig motor. Inte alls lika rejsig som 950/990.
                          Bottenstark så att den är helt linjär i motorn.
                          Kändes lite mer topptung vid nedlut men det kan ha varit swosch-effekten från bensinen i tanken.
                          Det skulle vara trevligt att testa den med smalfälgar och mousse och lite finlir med inställningarna.
                          Sadeln var väldigt låg samt fotpinnarna lägre än Gooo!!!

Äldre lc8 är bäst!
                          / Blutor

Comment

Hejsan! Är 0.66 ett bra alternativ att sätta fram? Jag väger in på drygt 100 pannor. Funderar på fjädrar från slavens racing i vinter. Det blir skillnad vad jag kan förstå?

Comment

Jag köpte mina från slavens. Du kommer att behöva slipa ned fjäderguiden då fjädern har mindre innerdiameter.

Jag väger inte riktigt så mycket som dig. Men du behöver nog ev lite hårdare fjäder ändå.
                              Du är välkommen att testa om du har vägarna förbi.😁

Maila slavens racing och fråga.

Kolla även med http://cannonspringcompany.com
                              De har grym koll på fjädrar.
                              Jag misstänker att de är hovleverantörer till många fjädringsfirmor.
                              / Blutor

Comment

Ktm lc8 950

Ok, det vore kul å kolla lite på din gaffel, men det är inte så ofta jag har vägen förbi Östersund tyvärr... Jag får tro dig på ditt ord. Kan man göra något med bakdämparen också? Typ ställa på den lite eller så? Nån enklare åtgärd typ...?
                                Last edited by Lundarn; 08-17-2017, 07:54 PM.

Comment

Working...
                                X