Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by K J D View Post
    Jag tog premiärsvängen på grus med 990'n i helgen och kan konstatera att hojen går fint men att jag kommer sabba allt vad lack heter på sidorna där jag "gnuggar" fram och tillbaka med leriga stövlar/byxor.

    Hur har ni andra skyddat sidorna på hojen där benen ligger mot?
    En uppsättning gammal plast =) men annars funkar ju det med nån bra plastfilm, har funnits köpa färdiga kit vet inte om det var touratech eller nån annan tillverkare. Köpte nån sån där lite tjockare genomskinlig folie på rulle hos lokala skyltfirman men den var ju inte billig.

    /Johan
    www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

    Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

    KTM 950 Adventure -04

    Comment


      Nu har jag köpt lite plastfilm, sen ska jag bara hitta lite tid så jag får dit den på något vettigt sätt också...
      Har du spik?

      Comment


        Kanske varit upp tidigare men finns det någon i detta avlånga land som kan mappa om en 990 med dynokörning och TuneECU eller liknande med andra ord mappa om original ECU utan att det ska dit nån jäkla powercommander?

        Inte för att den går dåligt som den är nu men vore som roligt få upp den på bänk och få det på papper också.

        Ska eventuellt ta mig en resa söderut snart och undrar vem man om så skulle kunna prova kontakta?

        Några tips?

        Med vänlig hälsning, Johan
        www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

        Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

        KTM 950 Adventure -04

        Comment


          Förlåt för en lat mans fråga.
          Sökfunktionen i tråden sträcker sig bara tillbaka ett visst antal träffar och tråden är blandat mellan 950 och 990 frågor så det är lite svårt att hitta info om det jag vill.

          Jag har börjat få tankar om att göra mig av med mina hojar, en husaberg FE450 '09 och en VFR800 '98, i förmån för en KTM 990 Adventure.
          Husan är svinkul både i skog och på grus, men inbjuder till mer skog än vad min trasiga handled tycker om. VFRen låter för bra för att inte gasa med och inbjuder till högre hastigheter än vad säkerhetstänket gillar.
          Bägge saknar ABS vilket är en form av trygghet jag skulle vilja ha.
          Tanken är då att en 990 ska duga för enklare dagskörningar på grus och lättare skogsspår 5-15 mil på en dag eller lite längre asfaltstouringar >30 mil på en dag. Eventuellt skjutsa tjejen om jag lyckas få henne att inse tjusningen med MC-åka.

          De som ligger i min prisklass (de billigaste 990orna) har gått mellan 3000-4500 mil verkar det som, har nog inte sett någon med fler mil.
          Dör dom efter det? Törs man köpa en med de milen?
          Hur svindyr är en renovering av en LC8?

          Är insprutet hos de tidigare 990orna hopplöst ryckig eller har folk hittat lösningar?
          Är det så jobbigt att det är problem med touring?

          Hur funkar ABSen? Bra på grus? Bra på asfalt (torr som blöt)?

          Vissa säger att 990in blev mycket bättre när den uppdaterades (2009?) men vad hände och vad blev bättre?

          Något speciellt man ska se upp med vid köp?

          Kan hojen tänkas passa mina ändamål? :)

          Tack på förhand

          Och om det är lätt att söka rätt på bra info får ni gärna peka mig i rätt riktning.

          Mvh Erik

          Comment


            Originally posted by Igge View Post
            Förlåt för en lat mans fråga.
            Sökfunktionen i tråden sträcker sig bara tillbaka ett visst antal träffar och tråden är blandat mellan 950 och 990 frågor så det är lite svårt att hitta info om det jag vill.

            Jag har börjat få tankar om att göra mig av med mina hojar, en husaberg FE450 '09 och en VFR800 '98, i förmån för en KTM 990 Adventure.
            Husan är svinkul både i skog och på grus, men inbjuder till mer skog än vad min trasiga handled tycker om. VFRen låter för bra för att inte gasa med och inbjuder till högre hastigheter än vad säkerhetstänket gillar.
            Bägge saknar ABS vilket är en form av trygghet jag skulle vilja ha.
            Tanken är då att en 990 ska duga för enklare dagskörningar på grus och lättare skogsspår 5-15 mil på en dag eller lite längre asfaltstouringar >30 mil på en dag. Eventuellt skjutsa tjejen om jag lyckas få henne att inse tjusningen med MC-åka.

            De som ligger i min prisklass (de billigaste 990orna) har gått mellan 3000-4500 mil verkar det som, har nog inte sett någon med fler mil.
            Dör dom efter det? Törs man köpa en med de milen?
            Hur svindyr är en renovering av en LC8?

            Har inte renoverat nån men det springer nog iväg rätt mycket. Men många har gått bra långt över 10 000 mil utan större problem. Det mekaniska i motorn är mycket driftsäkert, hellre att det blir bekymmer vid injektorhusen med tomgångsreglage och sekundärventiler ...även det mycket dyrt!

            Är insprutet hos de tidigare 990orna hopplöst ryckig eller har folk hittat lösningar?

            Dom tidiga är ju lite ryckigare men även dom sista 990 är ju ryckiga om man jämför med 950, sån där oval gasrulle och eventuellt mappning av nån kunnig (men om det finns nån se min förra post i Sverige vet jag inte)

            Är det så jobbigt att det är problem med touring?

            Tycker inte det ska störa touring nämnvärt ...men bör ju fixas till så den funkar för krypkörning och terräng utan problem om den är väldigt ryckig

            Hur funkar ABSen? Bra på grus? Bra på asfalt (torr som blöt)?

            Har ingen med ABS men polaren kör 990, han har dödat ABS funktion på bakhjulet då det är skrämmande ha igång på grus ...prova nya Afrikan med ABS och otäckt när pedalen får spader när man vill låsa upp hjulet

            Vissa säger att 990in blev mycket bättre när den uppdaterades (2009?) men vad hände och vad blev bättre?

            Inte helt full koll på exakt vad som ändrats men läst nått om att ECU är en snabbare bättre med fler mätningar per sekund

            Något speciellt man ska se upp med vid köp?

            Om det inte åtgärdats är det ju plast uppe vid styrkronas som äter sig in i kablaget upp till tändningslåset.
            Justerskruvarna i svingen, brukar krypa in vatten, bör skruvas hela vägen ut, går det inte borra upp hål och spraya, bör borras upp hål för dränering hur som helst.
            Kedjesläpan på svingen, borra upp övre hålet och lång bult som går hela vägen genom och låsmutter på undersidan.
            Returjusteringen på stötdämparen om den ärgat fast och nån brutit av den (som en timglasform som går av i mitten, går fortfarande skruva på men rör sig inte in ut så se att den gör det)
            Även i gaffeln blir det fort korrosion vid returventilen så går ju prova om den går skruva ut och in som den ska ..här ser man ju inte att den går ut och in men har nån våldat där och skadad snurrar den fritt i all evighet, vet inte hur många klick det border vara kring 20?
            Fälgarna är ju rätt mjuka så får lätt bulor.
            Slavcylindern är ju en annan svag punkt men finns ju bra ettermarknads om den börjar krångla


            Kan hojen tänkas passa mina ändamål? :)

            Bör passa mycket bra!

            Tack på förhand

            Och om det är lätt att söka rätt på bra info får ni gärna peka mig i rätt riktning.

            Mvh Erik
            EDIT: Skulle det bli aktuellt med en nyare se då för FAN till att alla nyklar är med speciellt den orangea master nyckeln, ser allt får många som frågar hur man fixar det om den saknas på advrider.com, ska även vara med ett "keycard" från -09 när det blev immobilizer på Adventuren.


            Har lagt till lite info med fetstil.

            /Johan
            Last edited by Dirty; 06-13-2016, 09:47 PM.
            www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

            Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

            KTM 950 Adventure -04

            Comment


              Originally posted by Dirty View Post
              EDIT: Skulle det bli aktuellt med en nyare se då för FAN till att alla nyklar är med speciellt den orangea master nyckeln, ser allt får många som frågar hur man fixar det om den saknas på advrider.com, ska även vara med ett "keycard" från -09 när det blev immobilizer på Adventuren.


              Har lagt till lite info med fetstil.

              /Johan
              Tackar för svar :)
              Tror inte det blir aktuellt med så ny hoj som 09 tyvärr då inkomsterna är begränsade och utgifterna många. Lär inte bli mycket dyrare hoj än vad jag kan sälja mina två för.

              Comment


                Tjenare,

                När jag och junior skulle ta en tur i torsdags på min 990 -11 (hojen 1400 mil totalt, mindre än 100 mil hos mig) så var instrumentpanelen död, ABS-lampan och bakgrundsbelysningen fungerade, resten var helt borta. Varvräknarnålen död o.s.v.
                Jag vet att vissa 690 hade problem med instrumentet men gäller det 990 också?

                Någon som har varit med om något liknande och har en aning om var jag ska börja riva?
                Har du spik?

                Comment


                  Kolla plasten bakom Styr huvudet på höger sida. Kommer inte ihåg vart kablarna gick till men den var för tajt och kan skava sönder kablar.
                  / Blutor

                  Comment


                    Originally posted by K J D View Post
                    Tjenare,

                    När jag och junior skulle ta en tur i torsdags på min 990 -11 (hojen 1400 mil totalt, mindre än 100 mil hos mig) så var instrumentpanelen död, ABS-lampan och bakgrundsbelysningen fungerade, resten var helt borta. Varvräknarnålen död o.s.v.
                    Jag vet att vissa 690 hade problem med instrumentet men gäller det 990 också?

                    Någon som har varit med om något liknande och har en aning om var jag ska börja riva?
                    Säkring? Min var död imorse och var att laddaren till telefon lagt av och orsakat kortslutning tror jag.

                    Kan tillägga att myr är jobbigt solo med 990:



                    /Johan
                    www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

                    Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

                    KTM 950 Adventure -04

                    Comment


                      Originally posted by Dirty View Post
                      Kanske varit upp tidigare men finns det någon i detta avlånga land som kan mappa om en 990 med dynokörning och TuneECU eller liknande med andra ord mappa om original ECU utan att det ska dit nån jäkla powercommander?

                      Inte för att den går dåligt som den är nu men vore som roligt få upp den på bänk och få det på papper också.

                      Ska eventuellt ta mig en resa söderut snart och undrar vem man om så skulle kunna prova kontakta?

                      Några tips?

                      Med vänlig hälsning, Johan


                      Snakk med Hans Erkenfjord i Årjäng:
                      https://www.facebook.com/ChopperWorks.se/

                      Han kan KTM...
                      Last edited by Trond_S; 08-29-2016, 09:36 AM.

                      Comment


                        Originally posted by K J D View Post
                        Tjenare,

                        När jag och junior skulle ta en tur i torsdags på min 990 -11 (hojen 1400 mil totalt, mindre än 100 mil hos mig) så var instrumentpanelen död, ABS-lampan och bakgrundsbelysningen fungerade, resten var helt borta. Varvräknarnålen död o.s.v.
                        Jag vet att vissa 690 hade problem med instrumentet men gäller det 990 också?

                        Någon som har varit med om något liknande och har en aning om var jag ska börja riva?

                        Tjenare KJD!

                        Detsamma har hänt mig! Om du inte redan fått ordning på det så är det (förmodligen) bara att öppna instrumentet och kontaktera om displayen! Finns beskrivningar på youtube om du är osäker, men det är absolut inte svårt...

                        Comment


                          Kolfiber krök skydd VARNING.

                          Helt värdelöst, verkar inte tåla värmen nog bra, bultarna blir för varma och smälter byxor då original nog fungerar som värmeavledare.

                          Denna åker i soporna vilken dag som helst om ingen vill ha den, du betalar frakt och vill du ge nån krona extra så går det oavkortat till välgörenhet!





                          Och ja jag kapade isär den när den var helt ny för 990 har ju så dum värmesköld att den måste loss för att få ut kröken och tråcklar man inte den på plats samtidigt som kröken går den inte dit. Var bättre för, på 950n var det inga bekymmer då fick den sitta på plats hela tiden.

                          /Johan
                          www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

                          Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

                          KTM 950 Adventure -04

                          Comment


                            Originally posted by Dirty View Post
                            Kolfiber krök skydd VARNING.

                            Helt värdelöst, verkar inte tåla värmen nog bra, bultarna blir för varma och smälter byxor då original nog fungerar som värmeavledare.

                            Denna åker i soporna vilken dag som helst om ingen vill ha den, du betalar frakt och vill du ge nån krona extra så går det oavkortat till välgörenhet!

                            Och ja jag kapade isär den när den var helt ny för 990 har ju så dum värmesköld att den måste loss för att få ut kröken och tråcklar man inte den på plats samtidigt som kröken går den inte dit. Var bättre för, på 950n var det inga bekymmer då fick den sitta på plats hela tiden.

                            /Johan
                            Jag kan nog använda det i något framtida projekt. Tack. Pm:ar min adress.
                            Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                            950SE, the answer to the question nobody was asking.

                            Comment


                              Nu jävlar skall gaffeln fixas.
                              0.66 kg/mm fjädrar skall i och ny setting på shims.
                              Det ska bli riktigt spännande och se hur det blir. Förhoppningsvis får jag delar innan nästa helg.
                              / Blutor

                              Comment


                                Om någon annan vill testa en grym uppdatering av gaffeln så köp nya fjädrar och shimsa med denna settingen.

                                Motul 2.5 w 100 mm

                                comp/base
                                ID 6mm
                                4st 24*0,15
                                2st 22*0,1
                                20*0,1
                                18*0,1
                                16*0,1
                                14*0,1
                                12*0,1
                                9*0,3
                                18*0,25

                                Mid comp
                                ID 8mm
                                2st 24*0,15
                                2st 24*0,1
                                22*0,1
                                20*0,1
                                18*0,1
                                2st 11*0,2 to set float

                                Rebound
                                ID 6mm
                                5st 24*0,1 Delta
                                16*0,1
                                2st 20*0,1
                                18*0,1
                                16*0,1
                                14*0,1
                                2st 10*0,3
                                16*0,25


                                Testade ikväll och det var riktigt lovande.
                                Försökte testa på crossbana men den var stängd.
                                Sen frös jag fingrar av mig så det skall testas mer med mera kläder på sämre vägar.
                                Last edited by Blutor; 10-02-2016, 07:12 PM.
                                / Blutor

                                Comment

                                Working...
                                X