Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Någon som har erfarenhet av att konvertera xenonhalvljus tillbaka till orginal på en 950 Adventure, nått jag behöver tänka på som okunnig realist?

Tacksam för svar :)

Comment

Originally posted by BGN View Post
      Någon som har erfarenhet av att konvertera xenonhalvljus tillbaka till orginal på en 950 Adventure, nått jag behöver tänka på som okunnig realist?

Tacksam för svar :)
      Beror väl lite på hur det var gjort, om det är klippt och "klistrat" i sladdarna. Går köpa ny sladd från kontakten till lampan.

60014001050 men kostar över 400, brukar nog ha behövts skära upp gummiskydden något också ser ut som nya ingår med sladden.

Varför skippa xenon? Besiktning?

/Johan
      www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Dirty View Post
        Beror väl lite på hur det var gjort, om det är klippt och "klistrat" i sladdarna. Går köpa ny sladd från kontakten till lampan.

60014001050 men kostar över 400, brukar nog ha behövts skära upp gummiskydden något också ser ut som nya ingår med sladden.

Varför skippa xenon? Besiktning?

/Johan
        Hela kittet ska va kopplat via en ballast, så jag antar att det är att koppla ur ballasten och rätt in i den nya vanliga lampan som gäller...

Jag fick bakläxa på besiktningen...

Comment

Hela kittet ska va kopplat via en ballast, så jag antar att det är att koppla ur ballasten och rätt in i den nya vanliga lampan som gäller...

Jag fick bakläxa på besiktningen...
          Det löser jag med en spräckt lamphus som jag limmat som klarar sig genom besiktningen och byter till det inför besiktning, kopplar bara ur ballasterna (har konverterat både hel och halv) men lämnar dom på plats och kopplar in lamphus med halogen lampor =)

Är ingen expert när det kommer till el, är det mer än 2 kablar brukar det blir fel ...och med LED kan det ju bli fel även med bara 2 kablar (=

/Johan

KTM 950 Adventure -04

Comment

Det löser jag med en spräckt lamphus som jag limmat som klarar sig genom besiktningen och byter till det inför besiktning, kopplar bara ur ballasterna (har konverterat både hel och halv) men lämnar dom på plats och kopplar in lamphus med halogen lampor =)

Är ingen expert när det kommer till el, är det mer än 2 kablar brukar det blir fel ...och med LED kan det ju bli fel även med bara 2 kablar (=

/Johan
            Snubben på besiktningen sa att ballasten måste vara väck nästa gång jag kommer så jag får försöka mig på detta imorgon, det jag vet att jag behöver är en lampa antar jag är det en h7 som gäller?

Comment

Snubben på besiktningen sa att ballasten måste vara väck nästa gång jag kommer så jag får försöka mig på detta imorgon, det jag vet att jag behöver är en lampa antar jag är det en h7 som gäller?
              Nu var han grinig, den kan väl sitta där bara den inte driver något =) Mina syns genom "grillen" på hojen men dom har nog inte märkt det då dom är frånkopplade på besiktningen. Dock började dom gnälla på min hemmabyggda tank då jag gått på 2-1 och mer soppa istället. Så på nya 990n blev det en Rade tank som sitter under sadeln och inte syns.

Dock har dom inte varit imponerade över Rekluse och tyckt det bara varit besvärlig och så stretchad till 320mm fjädringsväg imponerar inte heller på besiktningen ...sist var det en lång kille så gick bra. Blir säkert inte bättre med Rekluse vänsterbroms men det har jag inte provat besikta med än (=

/Johan

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Boost III View Post
                Med öppet avgas måste du bestycka om både lågfart och högfart annars bränner man ventilerna och den hostar o smäller som en gris.

Köp Sigma bestycknings kitt. De följer med beskrivning vilka munstycken som passa vs moddarna man gjort. De följer även med en borr som man borrar hål i trotteln för bättre gassvar.

http://www.ebay.com/itm/KTM-950-Supe...9SRLwI&vxp=mtr
                Boost III, har du monterar något kit? Byter huvudmunstycken till enligt instruktionen men det står däremot inget om pilotmunstyckena som följde med. Tycker också att de ser ur att vara fel - de har ju längre gäng...
                Attached Files

Comment

Nu var han grinig, den kan väl sitta där bara den inte driver något =) Mina syns genom "grillen" på hojen men dom har nog inte märkt det då dom är frånkopplade på besiktningen. Dock började dom gnälla på min hemmabyggda tank då jag gått på 2-1 och mer soppa istället. Så på nya 990n blev det en Rade tank som sitter under sadeln och inte syns.

Dock har dom inte varit imponerade över Rekluse och tyckt det bara varit besvärlig och så stretchad till 320mm fjädringsväg imponerar inte heller på besiktningen ...sist var det en lång kille så gick bra. Blir säkert inte bättre med Rekluse vänsterbroms men det har jag inte provat besikta med än (=

/Johan
                  Oj det låter som intressanta modifieringar :), mitt lampbyte gick otroligt lätt så nu är det bara att besikta om :)

Comment

Originally posted by Kerthe View Post
                    Boost III, har du monterar något kit? Byter huvudmunstycken till enligt instruktionen men det står däremot inget om pilotmunstyckena som följde med. Tycker också att de ser ur att vara fel - de har ju längre gäng...
                    Nej jag har inte provat de kittet men de ser ut som munstyckena ska passa trots att de ser lite off ut. De blir spännande att höra vad du tycker om hur den går med det kittet för jag ska sätta dit ett sådant till en kompisare nu snart.

Comment

Hittade en 950 SM till rätt pris med elfel. Felet är avhjälpt, nu ska jag väcka den till liv efter 3-4 års vila. När tändningen hoppa igång så började det rinna ut bensin längs motorn, inte ur någon dräneringsslang. Har nu lyft tank men detta med förgasare är jag kass på. Är det bara att skruva sig neråt tills jag kommer åt dom för rengöring? Kollar sprängskisser och så men blir ändå inte klok på vilken den av dom som ska bort.

Välkomna mig tillbaka till LC8 genom att hjälpa mig på traven. Tack på förhand.
                      Det är töntigt med avåkningszoner.

Comment

Originally posted by Jonatan View Post
                        Hittade en 950 SM till rätt pris med elfel. Felet är avhjälpt, nu ska jag väcka den till liv efter 3-4 års vila. När tändningen hoppa igång så började det rinna ut bensin längs motorn, inte ur någon dräneringsslang. Har nu lyft tank men detta med förgasare är jag kass på. Är det bara att skruva sig neråt tills jag kommer åt dom för rengöring? Kollar sprängskisser och så men blir ändå inte klok på vilken den av dom som ska bort.

Välkomna mig tillbaka till LC8 genom att hjälpa mig på traven. Tack på förhand.
                        Har den stått länge har nog O-ringarna som sitter på mässingsvinklarna som matar soppa in i förgasarna torkat ...kan bli tätt av att dom blir fuktiga av bensin igen? Dock bör det komma ur dräneringsslangen vid framdrevet (om det är samma som ADV) dock är det svårt få den slangen på plats om luftburken varit demonterad så kan ju bara rinna ut ur burken?

/Johan

KTM 950 Adventure -04

Comment

Har den stått länge har nog O-ringarna som sitter på mässingsvinklarna som matar soppa in i förgasarna torkat ...kan bli tätt av att dom blir fuktiga av bensin igen? Dock bör det komma ur dräneringsslangen vid framdrevet (om det är samma som ADV) dock är det svårt få den slangen på plats om luftburken varit demonterad så kan ju bara rinna ut ur burken?

/Johan
                          Det kan ha varit denna slang som det kom ur, på vänster sida.

Hade för bråttom att torka innan det nådde avloppet. Men vad är det som ska skrivas isär här.

Comment

Är detta värme till förgasaren? Lyckades bryta av den.

Båda flottörerna rör sig nu. Både behövde en lite knuff. Annars ser det i mina ögon ganska rent ut. Vågar inte röra så mycket med risk att ändra någon inställning. Har iofs bara gått 800 mil på 10 år. Vad ska jag mer titta på när jag rivit så här långt? Hur kokar jag O-ringarna på soppans väg till förgasaren utan att riva för mycket? Båda mässingsvinklarna känns bra. Inget knarr eller så. Men de kan ju ha svulligt över natten.

Last edited by Jonatan; 04-07-2016, 01:05 PM.

Comment

Ja sitter värmare på förgasarna på vissa årsmodeller, min -04 Adventure har det inte men har aldrig haft några problem.

Värmaren sitter bara i en hålighet i förgasaren och värmer den, blir inget läckage om den en återmonteras, men skydda kontakten för att undvika kortslutning.

/Johan

KTM 950 Adventure -04

Comment

Ktm lc8 950

Säkert varit upp tidigare gällande lättviktsbatterier till dessa hojar. Men händer ju en hel del. Biltema säljer ju några nu, Lelles har nån modell som dom listar ska fungera Adventure med LC8 motor.

Batteriet i farsans hoj hade gett upp under vintern, var visst lite kinkig redan i höstas och trots underhållsladdning med jämna mellanrum under vintern så var det ingen kräm alls när den skulle igång idag.

Så vi stal från min 990 som jag satsar lite hårdare på jaga vikt men har inte kunnat rättfärdiga ett till lättvikts (provade ett shorai för några år sedan men det skrota jag då det var en strömtjuv igång och den blev stående nån vecka och var helt död).

Men är nu på jakt efter ett lättviktsbatteri igen.

Vad har ni nyligen provat och som fungerar och vad gäller vid laddning av dessa? Läser att vanliga smarta laddare inte är bra men att det ska fungera med en gammal dum laddare eller måste man köpa en special för lithium?

/Johan
                                Jag köpte ett Lithiumbatteri på Biltema i höstas. Batteriet var väldigt lätt vilket kändes väldigt underligt men det fungerade kanon, ett riktigt bra drag i startmotorn. Lämnade det sedan i mc:n över vintern och nu var det dött. Som jag förstår måste det vara en speciell laddare så jag letade upp en på EBay. Har nu laddat batteriet som verkar vara i topp igen. Se:

https://www.ebay.com/ulk/itm/361514802968

Får se hur det fungerar kommande säsong men så här långt är det över förväntan!
                                Last edited by Kerthe; 04-08-2016, 01:28 PM.

Comment

Working...
                                X