Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mer ljus

Original helljus imponerar inte...har någon provat:
    http://www.radegarage.com/2015-06-03...e-mark-lights/

http://shop.touratech.se/ktm-950-990...-de-black.html

http://www.britanniacomposites.com/i...enu/voodoomenu

eller något liknande?
    /Joeman
    KTM 1190 Adventure R

Husqvarna 258A(M)

Comment

Går i samma tankar själv, bättre lyse och mer komfort. Söker du på forumet Advrider har folk bara gott att säga om Rade Garage. Ska beställa en framåt våren/sommar, det är lite annat som ska fixas först. Jag mejlade och frågade om frakten (vilket var €83) och skrev det var inget brådska med svar men svaret kom dagen efter, vilket gjorde ett bra intryck på mig.

Comment

Originally posted by English Bloke View Post
        Går i samma tankar själv, bättre lyse och mer komfort. Söker du på forumet Advrider har folk bara gott att säga om Rade Garage. Ska beställa en framåt våren/sommar, det är lite annat som ska fixas först. Jag mejlade och frågade om frakten (vilket var €83) och skrev det var inget brådska med svar men svaret kom dagen efter, vilket gjorde ett bra intryck på mig.
        Alltså från rr från Rade Garage.

Comment

Originally posted by English Bloke View Post
          Alltså från rr från Rade Garage.
          Har också läst på ADVrider om lyset, fått mycket positiv kritik.

Ska maila klart först med http://www.britanniacomposites.com/i...enu/voodoomenu och se vad dom kan ordna med frakt osv...
          /Joeman
          KTM 1190 Adventure R

Husqvarna 258A(M)

Comment

På min KTM 990 Dakar 2011, står det "30'th edition".

Kan någon berätta vad det syftar till?
            Har du spik?

Comment

Nån har kört den 30 ggr i dakar innan du köpte den!
              /Palle

Comment

Originally posted by K J D View Post
                På min KTM 990 Dakar 2011, står det "30'th edition".

Kan någon berätta vad det syftar till?
                Från motorcyclenews.com:

Built to commemorate both 30 years of the Paris-Dakar race and the Austrian firm’s 10th successive victory in the desert classic, the new version blends the standard 990 Adventure chassis with the uprated Adventure R’s 115bhp engine plus a range of cosmetic updates including orange engine bars, Dakar-style velour seat and special Dakar-inspired blue/orange paint job.

/ Micke
                KTM

Comment

Då är jag nybliven och förstagångsägare till en svart 950 Adventure -04. Har inte kört någon hoj i denna kalibern tidigare och det är en häftig upplevelse. Ett riktigt krutpaket. Imponerad av den styva ramen och den utmärkta balansen i hojen, sin storlek till trots.

Har ögnat igenom denna tråd i jakt på tips och trix och plockat upp en massa matnyttigt.

Det första som slog mig var som många redan upptäckt, turbulensen. Är 190cm och behöver bara resa mig upp något för att luftflödet ska bli mjukt och fint utan besvärande ljud och turbulens. Att sjunka ned bakom spelar ingen större roll, så att korta org.rutan verkar vara botemedlet. Blir att fixa med i veckan som kommer.

Sadeln på denna är i riktigt fint skick, ganska slät och inte så tjock. Eventuellt kanske denna behöver bytas mot någon kraftigare, gärna med fokus på passagerare också. Köpa helt ny eller stoppa och klä om den befintliga?

Finns inga handtag på sidorna bak och ej heller någon väskhållare/platta bak på skärmen. Kör med Halvarssons packväska, http://www.jofama.se/mcsm/product_de...hp?id=307&s=MC , som jag är mycket nöjd med men vill gärna inte lägga den direkt över bakskärmen/plasten. Har tittat på KTM's toppväskhållare och fastnad för dem med något rundare kanter (för att inte skava mot packning och dyl.).

Däcken ska bytas. Sitter Pirelli Scorpion MT90 på nu, nästan nytt bak, men söker något med mer offroadstuk och för grusväg. Har fått tips ang. detta. Synd att priserna hoppar upp så mycket mellan 140/80 och 150/70, men men...

Belysningen kunde vara bättre. Tittar efter bra prisvärda alternativ.

För övrigt så tänker jag ta denna säsong till att lära känna hojen för att se om jag vill ha den kvar som touring-/grusbus-/passagerarhoj innan jag lägger ut ytterligare pengar på förbättringar och prylar till den. Finns ju hur mycket som helst.

Sitter på jobbet just nu men vill hem och ta en tur i solskent :-/
                  Gamla förhållanden
                  ------------------------------
                  KTM EXC 250R -05
                  KTM 950 Adventure -05
                  Kawasaki KLX250 -09
                  Yamaha XTZ660 -96

Comment

Glaset (plasten) över strålkastaren är inte direkt klart utan mer åt det "mjölkiga" hållet. Ska det vara så?
                    Antar att det ska vara helt klart och att åldern fått glaset att tappa klarheten. Försökte idag att lossa på glaset för att putsa det med tandkräm men det gick inte. Satt som berget och de små plastflikarna som hjälper till att hålla glaset på plats gick lätt sönder. Försökte bara med två stycken.
                    Alternativt så får jag köpa en helt ny strålkastarinsats (2400kr) då jag ju vill ha så bra ljus som möjligt...
                    Last edited by Paccus; 03-15-2016, 09:21 PM.
                    Gamla förhållanden
                    KTM EXC 250R -05
                    KTM 950 Adventure -05
                    Kawasaki KLX250 -09
                    Yamaha XTZ660 -96

Comment

Originally posted by Paccus View Post
                      Glaset (plasten) över strålkastaren är inte direkt klart utan mer åt det "mjölkiga" hållet. Ska det vara så?
                      Antar att det ska vara helt klart och att åldern fått glaset att tappa klarheten. Försökte idag att lossa på glaset för att putsa det med tandkräm men det gick inte. Satt som berget och de små plastflikarna som hjälper till att hålla glaset på plats gick lätt sönder. Försökte bara med två stycken.
                      Alternativt så får jag köpa en helt ny strålkastarinsats (2400kr) då jag ju vill ha så bra ljus som möjligt...
                      Tror lyktglaset är limmat.

Detta är nog en bättre lösning än original (spara original till besiktning): http://www.radegarage.com/2013-08-01/screen-rr/

Tror han kollade på nån LED lösning men blev kanske för dyrt med en kvalitets led istället för billiga Xenon. Dom pratar väl om att det minskar turbulensen också.

Finns ju även nån lösning med LED men internet jävlas för mig just nu men den är nog dyrare.

http://www.britanniacomposites.com/voodoo-fairing/ Dock är det nog över 8000:- för high output modellen innan du har den hemma i Sverige med tull och moms och allt.

/Johan
                      Last edited by Dirty; 03-15-2016, 09:49 PM.
                      www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Att lyktglaset är limmat förklarar ju varför det satt som berget. Tyckte det hela såg lite misstänkt ut. Hm...

Har tittat på olika varianter, bl a den du nämner, för att framförallt få bort turbulensen. Nu blev det tillslut så att jag kapade av org.rutan vilket gjorde det bättre men inte helt lyckat. Ska prova att lägga till en variant på "Naca ducts" för att få bort vakuumet bakom rutan och ett jämnare luftflöde. Problemet är ju att det inte finns någon generell lösning utan allt varierar beroende på person, längd, normal sittposition, hjälm osv. Man får prova sig fram helt enkelt...
                        Gamla förhållanden
                        KTM EXC 250R -05
                        KTM 950 Adventure -05
                        Kawasaki KLX250 -09
                        Yamaha XTZ660 -96

Comment

Originally posted by Paccus View Post
                          Att lyktglaset är limmat förklarar ju varför det satt som berget. Tyckte det hela såg lite misstänkt ut. Hm...

Har tittat på olika varianter, bl a den du nämner, för att framförallt få bort turbulensen. Nu blev det tillslut så att jag kapade av org.rutan vilket gjorde det bättre men inte helt lyckat. Ska prova att lägga till en variant på "Naca ducts" för att få bort vakuumet bakom rutan och ett jämnare luftflöde. Problemet är ju att det inte finns någon generell lösning utan allt varierar beroende på person, längd, normal sittposition, hjälm osv. Man får prova sig fram helt enkelt...

Har levt med original i över 8000 mil och har gått ganska bra men är något kortare än dig. Hade jag kört mycket asfalt i högre fart had jag nog irriterat mig nog för att göra nått åt det.

Polaren som är något längre än mig pratar väl om Rally Raid rutan: http://www.rally-raidproducts.co.uk/...-rallye-screen

Fick tag på en sådan begagnad så ska prova den. Måste bli lite mer vår i norr innan dock.

/Johan

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Dirty View Post
                            Polaren som är något längre än mig pratar väl om Rally Raid rutan: http://www.rally-raidproducts.co.uk/...-rallye-screen
                            Jag har inte testat den men gjorde en egen plåt som jag bockade till och fäste längs kanten på min kapade ruta (sparade ca 12cm ovan kanten på instrumentpanel) med grov tejp. Tejpade rejält så jag fick en mjuk och stadig övergång. Resultatet blev ganska lik RR-kåpan men det hjälpte tyvärr inte turbulensen, var kvar.
                            Testade idag att kapa upp två trianglar (liknande "Naca ducts") men tyckte det inte blev så stor skillnad mot enbart kort ruta. Testade ytterligare att flytta ut rutan på distanser men det började blåsa rejält här på eftermiddagen så det var svårt att avgöra något resultat. Återkommer om detta...
                            Gamla förhållanden
                            KTM EXC 250R -05
                            KTM 950 Adventure -05
                            Kawasaki KLX250 -09
                            Yamaha XTZ660 -96

Comment

Hejsan!

Börjar klia lite i fingrarna för att byta upp sig nu i år, och funderar på att byta Africa twinen mot en 990 Adventure.

Läst någonstans att det var lite barnsjukdomar med insprutningssystemet på de tidigare modellerna? (07-0.
                              Fast det kanske är åtgärdat på service vid det här laget kan man ju misstänka.

Något annat man bör titta på?

Kikar på hojar runt 08-09, som rullat mellan ~2-3000 mil.

Annars verkar de ju likt ATn vara rätt så driftsäkra. :)

Comment

Säkert varit upp tidigare gällande lättviktsbatterier till dessa hojar. Men händer ju en hel del. Biltema säljer ju några nu, Lelles har nån modell som dom listar ska fungera Adventure med LC8 motor.

Batteriet i farsans hoj hade gett upp under vintern, var visst lite kinkig redan i höstas och trots underhållsladdning med jämna mellanrum under vintern så var det ingen kräm alls när den skulle igång idag.

Så vi stal från min 990 som jag satsar lite hårdare på jaga vikt men har inte kunnat rättfärdiga ett till lättvikts (provade ett shorai för några år sedan men det skrota jag då det var en strömtjuv igång och den blev stående nån vecka och var helt död).

Men är nu på jakt efter ett lättviktsbatteri igen.

Vad har ni nyligen provat och som fungerar och vad gäller vid laddning av dessa? Läser att vanliga smarta laddare inte är bra men att det ska fungera med en gammal dum laddare eller måste man köpa en special för lithium?

/Johan

KTM 950 Adventure -04

Comment

Working...
                                X