Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Bensinförbrukning 990 Adventure ABS 2006

    Bara för att fjulle med flera har diskuterat detta och påstår att deras maskiner drar så pass mycket så har jag nu under ett par veckors tid mätt och labbat.
    Förhandsinfo: Jag väger 83 utan utrustning, kör vägställ inkl camebak när jag pendlar till jobbet, har 26 mil tur och retur (jag vet, långt och jobbigt som fan ibland men är endast på kontoret tre, max fyra dagar i veckan), och på all ledig tid från jobb och familj så kör jag mycket lek och bus med min 990 för att jag bara älskar det. Jag har 45-17 drevat,, däcken har inte haft någon jättebetydelse i mitt test konstigt nog i fast har heller inte provat så många olika, även om K60 verkar dra liiite mer än scorpion. Jag kör nabbdäck fram med 1.95 bars tryck och ett K60 bak med 2.6 bars tryck.

    Så nu till det jag har kommit fram till.

    Fjulle med flera säger att deras "drar 0.65....minst, ibland över litern sa även någon" vilket är mycket (detta är nu min personliga åsikt). Det där med över litern undrar jag över, vad hände då, satt du i ett surhål och gav full mutter på sexan utan att komma nånstans? Skämt osido, jag har svårt som faaaan att förstå den i alla fall. Min drar mindre för det mesta, det med förbrukning har så klart med många faktorer att göra, så som däcktryck, däck, smörjd kedja, hur du sitter i förhållande till fartvind etc etc etc men så här funkar iaf min hoj:

    - Om jag kör till jobbet och ligger (som för det mesta) strax över hastighetsbegränsning men gasar på ordentligt någon gång där det känns bra alltså accar iväg när jag byter väg, gör omkörning, efter en rondell eller vad det nu handlar om förutom det faktum att jag annars under resan ligger på stadiga 120 på 110-vägen. Då drar min mellan 0.51 till 0.55. Jag fisåker i princip aldrig eftersom den här typen av maskin inte tillåter det. Då hackar den sig fram om ni förstår vad jag menar, oskönt hur som helst...den gillar varv.

    - Om jag istället ökar till stadiga 139, (nu menar jag riktiga km/h och inte det som ktm's instrumentpanel presenterar, för den diffar mer än 10km/h för lite när vi pratar dessa farter. ja det hände visst att det t.o.m stod dryga 160 på mätaren nån gång men säg inte det till någon ;) ) på 110-vägen under dessa 26 mil och gör mina vanliga "tok-accar" då och då, när situationen tillåter. Ja då när jag tankade hade den faktiskt dragit 0.65 (!!) haha!

    Detta vågar jag knappt skriva men annars pajjar analysen. Idag på vägen hem så gav jag så mycket att jag hade blivit av med lappen för alltid om de blåa hade lasrat sig (tur att man har falkblick) och det var ofta väldigt höga varv och många växlingar (vill också tillägga att Jag jobbade sent igår och sov på jobbet, slutade kl 11 och var i princip helt ensam på motorvägen hem så ni inte tror att jag är nån maniac som snart slutar skriva inlägg här (if you get my drift). Så är icke fallet. Jag kör kanske fort ibland men med omdömme. Nog om det.
    Upp till macken och gissa om jag blir förvånad när älsklingen bara hade dragit 0.71? Så in i saaaatan som hon fick lida.

    Hur kan man få en sån här hoj att ta över litern?? Hur? Kör man i -40 graders kyla med 500 kg packning och bara korta sträckor, låter den bli kall igen och kör ytterliggare en kilometer, sen ner i ett surhåll och rulla runt lite där, sen till sandtaget och mata uppför vallar med slicks på, man kanske har en fallskärm efter sig på motorvägen eller tyngre hjul?... Nej jag tror inte på det om jag ska vara ärlig. Då har vi inte samma förutsättningar med tanke på trimningsgrad, däck, luftmotstånd, vikt och vad det nu är. Nog om det också för det var nog bara en man som förövrigt hade sålt sin som påstod det.

    Min slutsats är denna att jag tror nog att om herrarna inte kör som svin (eller jo gör det men ta det försiktigt bara), har däcktryck för ändamål, inte agerar vindfång och inte heller lastar cykeln med jättesäckar med ved eller annat stort och otympligt så kan era cyklar också komma ner mot dryga 0.5/mil. Det är jag helt övertygad om.

    Har jag fel? Har jag kanske en av de vassaste (hehe) men ändå en av de absolut mest bensinsnåla adv-hojarna de byggt. Jag kanske är så skicklig på att gömma mig bakom den lilla kåpan, hahahaha ni hör ju själva hur det låter. Samma hojar, lite olika pipor och mappar men det brukar inte bli nån superskillnad.

    Comment


      Originally posted by zappa View Post
      Så här ser den ut...
      Rå-snyggt!

      Comment


        Originally posted by stoffemannen221 View Post
        Bara för att fjulle med flera har diskuterat detta och påstår att deras maskiner drar så pass mycket så har jag nu under ett par veckors tid mätt och labbat.
        Förhandsinfo: Jag väger 83 utan utrustning, kör vägställ inkl camebak när jag pendlar till jobbet, har 26 mil tur och retur (jag vet, långt och jobbigt som fan ibland men är endast på kontoret tre, max fyra dagar i veckan), och på all ledig tid från jobb och familj så kör jag mycket lek och bus med min 990 för att jag bara älskar det. Jag har 45-17 drevat,, däcken har inte haft någon jättebetydelse i mitt test konstigt nog i fast har heller inte provat så många olika, även om K60 verkar dra liiite mer än scorpion. Jag kör nabbdäck fram med 1.95 bars tryck och ett K60 bak med 2.6 bars tryck.

        Så nu till det jag har kommit fram till.

        Fjulle med flera säger att deras "drar 0.65....minst, ibland över litern sa även någon" vilket är mycket (detta är nu min personliga åsikt). Det där med över litern undrar jag över, vad hände då, satt du i ett surhål och gav full mutter på sexan utan att komma nånstans? Skämt osido, jag har svårt som faaaan att förstå den i alla fall. Min drar mindre för det mesta, det med förbrukning har så klart med många faktorer att göra, så som däcktryck, däck, smörjd kedja, hur du sitter i förhållande till fartvind etc etc etc men så här funkar iaf min hoj:

        - Om jag kör till jobbet och ligger (som för det mesta) strax över hastighetsbegränsning men gasar på ordentligt någon gång där det känns bra alltså accar iväg när jag byter väg, gör omkörning, efter en rondell eller vad det nu handlar om förutom det faktum att jag annars under resan ligger på stadiga 120 på 110-vägen. Då drar min mellan 0.51 till 0.55. Jag fisåker i princip aldrig eftersom den här typen av maskin inte tillåter det. Då hackar den sig fram om ni förstår vad jag menar, oskönt hur som helst...den gillar varv.

        - Om jag istället ökar till stadiga 139, (nu menar jag riktiga km/h och inte det som ktm's instrumentpanel presenterar, för den diffar mer än 10km/h för lite när vi pratar dessa farter. ja det hände visst att det t.o.m stod dryga 160 på mätaren nån gång men säg inte det till någon ;) ) på 110-vägen under dessa 26 mil och gör mina vanliga "tok-accar" då och då, när situationen tillåter. Ja då när jag tankade hade den faktiskt dragit 0.65 (!!) haha!

        Detta vågar jag knappt skriva men annars pajjar analysen. Idag på vägen hem så gav jag så mycket att jag hade blivit av med lappen för alltid om de blåa hade lasrat sig (tur att man har falkblick) och det var ofta väldigt höga varv och många växlingar (vill också tillägga att Jag jobbade sent igår och sov på jobbet, slutade kl 11 och var i princip helt ensam på motorvägen hem så ni inte tror att jag är nån maniac som snart slutar skriva inlägg här (if you get my drift). Så är icke fallet. Jag kör kanske fort ibland men med omdömme. Nog om det.
        Upp till macken och gissa om jag blir förvånad när älsklingen bara hade dragit 0.71? Så in i saaaatan som hon fick lida.

        Hur kan man få en sån här hoj att ta över litern?? Hur? Kör man i -40 graders kyla med 500 kg packning och bara korta sträckor, låter den bli kall igen och kör ytterliggare en kilometer, sen ner i ett surhåll och rulla runt lite där, sen till sandtaget och mata uppför vallar med slicks på, man kanske har en fallskärm efter sig på motorvägen eller tyngre hjul?... Nej jag tror inte på det om jag ska vara ärlig. Då har vi inte samma förutsättningar med tanke på trimningsgrad, däck, luftmotstånd, vikt och vad det nu är. Nog om det också för det var nog bara en man som förövrigt hade sålt sin som påstod det.

        Min slutsats är denna att jag tror nog att om herrarna inte kör som svin (eller jo gör det men ta det försiktigt bara), har däcktryck för ändamål, inte agerar vindfång och inte heller lastar cykeln med jättesäckar med ved eller annat stort och otympligt så kan era cyklar också komma ner mot dryga 0.5/mil. Det är jag helt övertygad om.

        Har jag fel? Har jag kanske en av de vassaste (hehe) men ändå en av de absolut mest bensinsnåla adv-hojarna de byggt. Jag kanske är så skicklig på att gömma mig bakom den lilla kåpan, hahahaha ni hör ju själva hur det låter. Samma hojar, lite olika pipor och mappar men det brukar inte bli nån superskillnad.
        Som sagt...jag kör min hoj som den skall köras, dvs mycket gasa. Ligger man och fiser här i Sthlm så kommer jag nog också ner till 0.55 eller någe, men i norrland där man kan KÖRA hoj , ligger jag nog ständigt på 0,65 vilket anses som en normal förbrukning av bla KTM.

        Comment


          Stockholmare och attitydproblem?

          Originally posted by Fjulle View Post
          Som sagt...jag kör min hoj som den skall köras, dvs mycket gasa. Ligger man och fiser här i Sthlm så kommer jag nog också ner till 0.55 eller någe, men i norrland där man kan KÖRA hoj , ligger jag nog ständigt på 0,65 vilket anses som en normal förbrukning av bla KTM.
          Som sagt, fy fan vad dumt. Du vill, eller kan inte ens fatta skillnaden. Normal långsträckependling vs race-mode ÄR inte samma sak! (jag vet att ni stockholmare tror det på essingelden med flera ställen, sorgligt).
          Normal pendlng för mig brukar vara behagliga dryga 5000 rpm på sexan mellan tio och trettio över gällande hastighet samt ett högst varierande antal fullspjällsacc och wheelie när tillfälle ges på min 26 mil pendling. Pratar vi Race så gäller nog följande med all sannorlikhet, då utan att veta så mycket mer om dig än att din mun är stor och kaxig som jag förr har sett stockholmare betée sig, är att jag kommer köra ifrån dig ändå även om jag kör det du kallar "fisåka".. Det skulle jag inte dra mig ur om du utmanade mig på.

          Jag tog det lugnt en sträcka ner från Norrland för ett tag sedan med mycket packning pga en hård kväll innan, det är nog enda gången sedan hojen blev min och då drog den ju under 0.5, med packning.
          Sen alltså, var i h---- har du fått ifrån att KTM säger att 0.65 är normal förbrukning på 200kg cykel med endast 999cc?? Och vad enas med normal förbrukning? De som plöjer diken eller endast kör autobahn? Är det uppgifter från racepreppad så är inte det samma cykel längre. Jag skulle föreslå att du kollar upp det där igen mannen, visa mig gärna, och då vill jag inte se en med crossdäck med 0.9 bars tryck eller nåt annat äpplen/päron-skit. 0.55 är det som vår husa/ktm-meck säger borde vara rimligt för blandad lättare terräng inkl snabba transportsträckor men mindre på långsträckor asfalt. Han sa också att den med förgasare förmodligen drog mer, kanske uppåt som din med sprut gör.
          För att komma upp i så pass mycket som din verkar dra normalt (på asfalt under pendlingen) måste man köra över kk-gräns med min, så är det bara, det gjorde jag idag för att säkra teorien. Ska köra upp en tank under samma dag så fort tillfälle ges under terrängförhållande (vilket egentligen är min hemmaplan) och se vad den drar då, och bara för att förtydliga igen så slår jag på så mycket däcken fäster för. Nja inte i skymda böjar på icke avlyst men då jag ser, går det på ställ.
          Kunde idag inte ha varvat den hårdare eller kört fortare men det märktes ju också när jag tankade och den hade dragit mycket, hela 0.71 på endast asfalt med rätt bra tryck i ringarna även om jag kompromissar lite fram då jag vill ha möjlighet att köra fort på grus om jag skulle stöta på någon skön väg av en slump. Det gör inte så mycket ändå, mitt framhjul är oftast rätt lätt ändå de gånger det har kontakt med moder jord.

          Jag är säker på att din drar mer med ditt effektsystem och en map som är optimerad för effekt eller kanske helt enkelt inte är optimerat för rätt grejer (börjar också förstå att du är en sån som tror du blir snabbare bara för att du skaffar effektrör), samt förmodligen kör lägre däcktryck än specat bak som drar upp bensinförbrukning (om det nu vore det viktiga, men det är ju det vi pratar om nu), för sällan smörjd kedja, var ärlig hur ofta rengör och smörjer du den?, En för upprätt sittställning med hårt luftmotstånd i högre hastigheter m.m. Men jag är fortfarande säker på att det skulle gå att få din att dra mindre med små medel samt med bättre teknik både gällande växlingar, kurvtagning och bromsteknik.....kanske. Vad har du för drevning? Vilken mappning har du valt? när bytte du drivpaket sist? Hjullager? Är allt smörjt och välskött. Kontrollerar du lager som standard eller är du en sån som byter när det börjar kännas onormalt? Kör du upp en tank varje gång du tar ut hojen? (Det gör jag för det mesta!) Småduttar du någon halvmil-mil lite då och då så drar det ju också mer. Du kanske stannar och vilar i skogen då och då, stänger av hojen mer än en gång per tur?

          Och jag är ledsen men den där Stockholms-jag-är-bäst-och-vet-allt-attityden du lägger dig till med spyr jag på. "Här i stockholm..." ja där får du gärna bo för min del och fisa omkring så mycket du orkar och ändå dra onödigt mycket sås. Ett tips är att tagga ner och hålla maskinen mer välskött och tuna dina prylar bättre. Jag sköter om och kollar igenom min innan och efter varje körning, alltså i princip varje dag och är inte den typen av förare som lämnar iväg pärlan till hammarström eller liknande när jag kört min 750 mil, jag vill veta säkert att mecken i fråga inte häller i någon annan olja än motorexen samt att jag själv vill se hur det ser ut, om det verkligen behövdes ventiljustering och vad som eventuellt kan behövas uppgraderas/bytas.

          Nä fan vad irriterad du gjorde mig med ditt messerschmittande. Känner för att utmana dig på ett race så kan du ju sen, när du inte orkar haka på längre utan måste stanna och vila, studera de långa mjuka och snabba spårvalen sen när du kommer, förmodligen varvande satan på fel växel och med fel spårval eller hur du nu gör för att få den att dra så förbannat. Arrghh.

          Ska ut direkt imorgon bitti och ta ett stenhårt tvåtimmars pass på crossbanan så jag får utlopp för det jag egentligen känner för just nu.

          /Stoffe

          Comment


            Originally posted by stoffemannen221 View Post
            Som sagt, fy fan vad dumt. Du vill, eller kan inte ens fatta skillnaden. Normal långsträckependling vs race-mode ÄR inte samma sak! (jag vet att ni stockholmare tror det på essingelden med flera ställen, sorgligt).
            Normal pendlng för mig brukar vara behagliga dryga 5000 rpm på sexan mellan tio och trettio över gällande hastighet samt ett högst varierande antal fullspjällsacc och wheelie när tillfälle ges på min 26 mil pendling. Pratar vi Race så gäller nog följande med all sannorlikhet, då utan att veta så mycket mer om dig än att din mun är stor och kaxig som jag förr har sett stockholmare betée sig, är att jag kommer köra ifrån dig ändå även om jag kör det du kallar "fisåka".. Det skulle jag inte dra mig ur om du utmanade mig på.

            Jag tog det lugnt en sträcka ner från Norrland för ett tag sedan med mycket packning pga en hård kväll innan, det är nog enda gången sedan hojen blev min och då drog den ju under 0.5, med packning.
            Sen alltså, var i h---- har du fått ifrån att KTM säger att 0.65 är normal förbrukning på 200kg cykel med endast 999cc?? Och vad enas med normal förbrukning? De som plöjer diken eller endast kör autobahn? Är det uppgifter från racepreppad så är inte det samma cykel längre. Jag skulle föreslå att du kollar upp det där igen mannen, visa mig gärna, och då vill jag inte se en med crossdäck med 0.9 bars tryck eller nåt annat äpplen/päron-skit. 0.55 är det som vår husa/ktm-meck säger borde vara rimligt för blandad lättare terräng inkl snabba transportsträckor men mindre på långsträckor asfalt. Han sa också att den med förgasare förmodligen drog mer, kanske uppåt som din med sprut gör.
            För att komma upp i så pass mycket som din verkar dra normalt (på asfalt under pendlingen) måste man köra över kk-gräns med min, så är det bara, det gjorde jag idag för att säkra teorien. Ska köra upp en tank under samma dag så fort tillfälle ges under terrängförhållande (vilket egentligen är min hemmaplan) och se vad den drar då, och bara för att förtydliga igen så slår jag på så mycket däcken fäster för. Nja inte i skymda böjar på icke avlyst men då jag ser, går det på ställ.
            Kunde idag inte ha varvat den hårdare eller kört fortare men det märktes ju också när jag tankade och den hade dragit mycket, hela 0.71 på endast asfalt med rätt bra tryck i ringarna även om jag kompromissar lite fram då jag vill ha möjlighet att köra fort på grus om jag skulle stöta på någon skön väg av en slump. Det gör inte så mycket ändå, mitt framhjul är oftast rätt lätt ändå de gånger det har kontakt med moder jord.

            Jag är säker på att din drar mer med ditt effektsystem och en map som är optimerad för effekt eller kanske helt enkelt inte är optimerat för rätt grejer (börjar också förstå att du är en sån som tror du blir snabbare bara för att du skaffar effektrör), samt förmodligen kör lägre däcktryck än specat bak som drar upp bensinförbrukning (om det nu vore det viktiga, men det är ju det vi pratar om nu), för sällan smörjd kedja, var ärlig hur ofta rengör och smörjer du den?, En för upprätt sittställning med hårt luftmotstånd i högre hastigheter m.m. Men jag är fortfarande säker på att det skulle gå att få din att dra mindre med små medel samt med bättre teknik både gällande växlingar, kurvtagning och bromsteknik.....kanske. Vad har du för drevning? Vilken mappning har du valt? när bytte du drivpaket sist? Hjullager? Är allt smörjt och välskött. Kontrollerar du lager som standard eller är du en sån som byter när det börjar kännas onormalt? Kör du upp en tank varje gång du tar ut hojen? (Det gör jag för det mesta!) Småduttar du någon halvmil-mil lite då och då så drar det ju också mer. Du kanske stannar och vilar i skogen då och då, stänger av hojen mer än en gång per tur?

            Och jag är ledsen men den där Stockholms-jag-är-bäst-och-vet-allt-attityden du lägger dig till med spyr jag på. "Här i stockholm..." ja där får du gärna bo för min del och fisa omkring så mycket du orkar och ändå dra onödigt mycket sås. Ett tips är att tagga ner och hålla maskinen mer välskött och tuna dina prylar bättre. Jag sköter om och kollar igenom min innan och efter varje körning, alltså i princip varje dag och är inte den typen av förare som lämnar iväg pärlan till hammarström eller liknande när jag kört min 750 mil, jag vill veta säkert att mecken i fråga inte häller i någon annan olja än motorexen samt att jag själv vill se hur det ser ut, om det verkligen behövdes ventiljustering och vad som eventuellt kan behövas uppgraderas/bytas.

            Nä fan vad irriterad du gjorde mig med ditt messerschmittande. Känner för att utmana dig på ett race så kan du ju sen, när du inte orkar haka på längre utan måste stanna och vila, studera de långa mjuka och snabba spårvalen sen när du kommer, förmodligen varvande satan på fel växel och med fel spårval eller hur du nu gör för att få den att dra så förbannat. Arrghh.

            Ska ut direkt imorgon bitti och ta ett stenhårt tvåtimmars pass på crossbanan så jag får utlopp för det jag egentligen känner för just nu.

            /Stoffe
            Ok...hahaha...jag har nu läst din lilla roman ang hojkörning. Du har helt missuppfattat mig. Det jag menade var att i Sthlm GÅR det inte att gasa pga trafik,30-sträckor och dyl. I norrland, där jag förövrigt bor halva året, gasas det friskt hela tiden. Mer gas, mer soppa helt enkelt.

            Sen så tror jag säkert att du är Guds gåva till hojåkarna. Skriv en manual och tala om för oss noviser hur man kör hoj. Vem vet...du kanske blir rik på kuppen
            Ta gärna med skötsel av hojen också...har aldrig förstått det där med smörja, service och puts.

            Passa på att läsa manualen till din 990. Där står det faktiskt vad man anser att hojen drar normalt.

            PS! Det heter inte Messerschmitt...det heter BESSERWISSER! DS!
            Last edited by Fjulle; 09-14-2013, 06:18 PM. Reason: wg

            Comment


              Regional inskränkhet

              Fjulle o Stoffe!

              Avbryt! det regionala tramset och återgå till vår gemensamma hobby

              Comment


                För att återknyta till bränsleförbrukning, jag fick min 950 SE att dra över litern ett par gånger, kör på Gälleråsen eller liknande storbana med motardhjul på hojen, för att inte tala om stubbrace, då går det åt soppa.
                Har du spik?

                Comment


                  Originally posted by Bålsta View Post
                  Fjulle o Stoffe!

                  Avbryt! det regionala tramset och återgå till vår gemensamma hobby
                  Precis !

                  Comment


                    Originally posted by K J D View Post
                    För att återknyta till bränsleförbrukning, jag fick min 950 SE att dra över litern ett par gånger, kör på Gälleråsen eller liknande storbana med motardhjul på hojen, för att inte tala om stubbrace, då går det åt soppa.
                    OK, mycket men det är klart, varvade väl en del. Mecken snackade också om att fugge drog mer, vet inte om det stämmer eller vad det i så fall beror på.
                    Originally posted by Bålsta View Post
                    Fjulle o Stoffe!

                    Avbryt! det regionala tramset och återgå till vår gemensamma hobby
                    Ja håller med och jag vill börja att be om ursäkt till er andra som tyvärr fick stå ut när han trollade fram en sån hiskelig ilska ur mig. Tramsigt blir det lätt med en sån som är världsmästare i kunskap-vad-det-än-gäller och som talar om för mig hur jag kör min hoj utan att veta ett dugg om mig. Otroligt korkat av mig att gå på den lätta trollningen men får skylla på att jag först trodde att han var lika seriös som ni andra här inne :) Jag blev ärligt talat så jävla förbannad när denna otrevliga människa med attitydproblem, gång på gång, talar så pass nedsättande till mig på det där sättet. Jag har sett (och kallar det för) "stockholmssyndromet" (om man nu vågar skriva ett annat lånat ord i dubbel betydelse utan att åter bli ordmärkt av personen i fråga) förr och hatar det verkligen. Men vad ska jag som en liten person i världen göra åt det? Bråka med nån idiot på ett forum, nej, nu har jag lugnat ner mig, och helt klart omvärderat vissa saker kraftigt, även om jag ska erkänna att jag var förbannad som aldrig förr när jag skrev det där inatt men inser så klart att det varken gav något positivt eftersom personen i fråga ändå inte fattar utan istället ordmärker på en gammal vits som han tydligen är antingen för ung, alternativt för obildad för att förstå och dessutom har gjort mig själv till ett åtlöje på köpet, vilket är högst beklagligt. Som sagt, sorry för mitt utbrott, jag har kort stubin och har alltid haft, men det går över fort. Jag tycker att folk ska vara trevliga mot varandra även vid meningsskiljaktigheter och så brukar vi alla uppföra oss här inne vanligtvis men tydligen fanns det en gräns som jag knappt själv kände till. Den senaste av alla hans provokationer. den igår fick mig rejält uppretad det kan jag lova. Men the joke's on me, det är ju precis vad troll vill, att man ska bli så där förbannad och göra bort sig.

                    Fuck it. Detta är inte första gången han retar upp folk heller har jag sett men de flesta lägger bara ner då jag istället gång på gång försöker förklara. Dumt av mig och nu har jag lärt mig något nytt. Men som sagt, jag är inte alls lika stridslysten längre och komer i fortsättningen ge blanka fan i såna där typer....i alla fall så länge de sitter bakom ett tangentbord och provocerar. Men jag kan inte sluta fundera på hur det skulle vara att träffa honom IRL och frågar mig själv om lädret verkligen skulle fladdra lika otrevligt då? Men förmodligen inte. Det är som sagt bakom tangentbordet dessa typer vill kriga.

                    Som sagt ursäkta mig för mitt temprament och extremt onödiga inlägg inatt alla ni andra trevliga och hjälpsamma människor. Jag struntar i ni vet vem hädan efter, och jag kommer framförallt inte låta mig provoceras mitt i natten efter en vecka med runt 15 timmars jobb per dygn med lite sömn på lång tid. Helt enkelt klantigt av mig.
                    Sorry (ni andra alltså) för det.

                    Comment


                      Kan bara hålla med avbryt! Mc åkning är är en hobby intresse o livsstil för många ! Något som kostar massor med pengar i form av inköp, service /reparationer skatt försäkring däck kläder/utrustning osv om hojen drar de eller de saknar faktiskt betydelse(förutom då räckvidden på en tank) bränsle kostnaden i sammanhanget är inte relevant för totalkostnaden av hoj åkning. Kör o njut av varje tillfälle som ges Mvh Mats... :)
                      "creative" IT Matte is back on track!
                      Kör Till Max Bling Bling

                      Comment


                        Ni som läst...förstår säkert också.

                        Comment


                          Min S-e dra aldrig under 0.7 Vet inte om den är överfet eller vad det beror på (oavsett körstil) , det verkar negativt på aktionsradien :( Min gamla hoj gick en deciliter billigare (minst) dock drog den dryga två liter i stubbet vilket de tre andra s-ena gjorde också det tillfället.
                          Lars Arvidsson


                          Gillar motorsport och... motorsport

                          Comment


                            Originally posted by McArvid View Post
                            Min S-e dra aldrig under 0.7 Vet inte om den är överfet eller vad det beror på (oavsett körstil) , det verkar negativt på aktionsradien :( Min gamla hoj gick en deciliter billigare (minst) dock drog den dryga två liter i stubbet vilket de tre andra s-ena gjorde också det tillfället.
                            Min SE har jag aldrig kommit längre än 20 mil på. 14/20=0,70 l/mil. Har förvisso aldrig orkat smygcruisa en hel tank. Oftast är det slut vid 18 mil och ibland vid 16 mil. Samma soppaförbrukning med gamla 950-motorn som med nya 990n.

                            Comment


                              Klantade till det i våras och fick soppatorsk. Hojen stannade efter 27,5 mil...och då var det tomt i tanken om man säger..

                              Comment


                                Originally posted by Bålsta View Post
                                Min SE har jag aldrig kommit längre än 20 mil på. 14/20=0,70 l/mil. Har förvisso aldrig orkat smygcruisa en hel tank. Oftast är det slut vid 18 mil och ibland vid 16 mil. Samma soppaförbrukning med gamla 950-motorn som med nya 990n.
                                Vill egentligen inte diskutera detta mer, men skillnad på SE, skillnad på fugge mot sprut, skillnad innan och efter 07 då de gjorde något med bränslepumpen, skillnad på däck och tryck, skillnad på körställning, skillnad på packning, vikt och hur man packar, vikt på förare, utrustning osv, skillnad på en jäkla massa saker. Min verkar några dec mindre över lag än alla andra som skrivit här men det kanske inte är någon annan som har en Adv ABS 06:a som har skrivit i den här tråden om ämnet "soppaförbrukning" så då är det kanske som att jämföra äpplen och päron. Vad vet jag?

                                Comment

                                Working...
                                X