Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Kan rekommendera Intercos Tera-flex. Har det på alla mina KTMer. Enormt och aggresivt mönsterdjup. Totalt livsfarligt på (blöt) asfalt när det är nytt. Men där åker man ju inte iallafall.. Går dock att åka undan ganska duktigt på torr asfalt när det är slitet. På 640n kan jag få ut 300 mil aktiv gruskörning. På 990n håller det ca 150 mil. Och på superenduron 100mil. (den smalare fälgbredden på SEn gör att det blir mer slitage gentemot 990n). Med aktiv körning menar jag att antingen är bakhjulet låst eller så ska det spinna... Men som Blutor säger: hur långt är ett snöre? Däcket kan upplevas lite instabilt när det är nytt pga de höga klackarna. I viss typ av träskmarker kan det faktiskt hända att det gräver mer neråt än framåt, men belönar föraren med att sända torvkockorna högst av alla i träden.. Ett nytt Karoo har lika lite mönsterdjup som ett 70 procent slitet Tera-flex. Monster-mönster är fränt.
    Detta inlägg borde ha legat i däckvals-tråden, såg jag nu.. Lite relevans iofs då fler lc-8 ägare kör på detta däck i trakten och är mycket nöjda.
    Last edited by mudfacetony; 09-07-2013, 08:22 PM.

    Comment


      Originally posted by mudfacetony View Post
      Kan rekommendera Intercos Tera-flex. Har det på alla mina KTMer. Enormt och aggresivt mönsterdjup. Totalt livsfarligt på (blöt) asfalt när det är nytt. Men där åker man ju inte iallafall.. Går dock att åka undan ganska duktigt på torr asfalt när det är slitet. På 640n kan jag få ut 300 mil aktiv gruskörning. På 990n håller det ca 150 mil. Och på superenduron 100mil. (den smalare fälgbredden på SEn gör att det blir mer slitage gentemot 990n). Med aktiv körning menar jag att antingen är bakhjulet låst eller så ska det spinna... Men som Blutor säger: hur långt är ett snöre? Däcket kan upplevas lite instabilt när det är nytt pga de höga klackarna. I viss typ av träskmarker kan det faktiskt hända att det gräver mer neråt än framåt, men belönar föraren med att sända torvkockorna högst av alla i träden.. Ett nytt Karoo har lika lite mönsterdjup som ett 70 procent slitet Tera-flex. Monster-mönster är fränt.
      Detta inlägg borde ha legat i däckvals-tråden, såg jag nu.. Lite relevans iofs då fler lc-8 ägare kör på detta däck i trakten och är mycket nöjda.
      Vart beställer du ifrån?

      Comment


        Arlanda Marketing. Börje östh heter liraren. Håller på med dragracing och offroaddäck.
        mvh

        Comment


          Originally posted by mudfacetony View Post
          Kan rekommendera Intercos Tera-flex. Har det på alla mina KTMer. Enormt och aggresivt mönsterdjup. Totalt livsfarligt på (blöt) asfalt när det är nytt. Men där åker man ju inte iallafall.. Går dock att åka undan ganska duktigt på torr asfalt när det är slitet. På 640n kan jag få ut 300 mil aktiv gruskörning. På 990n håller det ca 150 mil. Och på superenduron 100mil. (den smalare fälgbredden på SEn gör att det blir mer slitage gentemot 990n). Med aktiv körning menar jag att antingen är bakhjulet låst eller så ska det spinna... Men som Blutor säger: hur långt är ett snöre? Däcket kan upplevas lite instabilt när det är nytt pga de höga klackarna. I viss typ av träskmarker kan det faktiskt hända att det gräver mer neråt än framåt, men belönar föraren med att sända torvkockorna högst av alla i träden.. Ett nytt Karoo har lika lite mönsterdjup som ett 70 procent slitet Tera-flex. Monster-mönster är fränt.
          Detta inlägg borde ha legat i däckvals-tråden, såg jag nu.. Lite relevans iofs då fler lc-8 ägare kör på detta däck i trakten och är mycket nöjda.
          Hur står det sig mot K60 -däcket? Rattade på ett sånt idag men har inte hunnit testa. Tyckte jag fick det till ett bra pris, aros racing i västerås. Beställde vid lunch i förrgår, fick meddelande om att det hade kommit ett dygn senare så åkte dit och hämtade upp på vägen hem, 1324 :- jaha toppen. Nu sitter det på. Jag tycker det ser rätt agressivt ut (Vilket är bra!) ;)

          Comment


            Originally posted by stoffemannen221 View Post
            Hur står det sig mot K60 -däcket? Rattade på ett sånt idag men har inte hunnit testa. Tyckte jag fick det till ett bra pris, aros racing i västerås. Beställde vid lunch i förrgår, fick meddelande om att det hade kommit ett dygn senare så åkte dit och hämtade upp på vägen hem, 1324 :- jaha toppen. Nu sitter det på. Jag tycker det ser rätt agressivt ut (Vilket är bra!) ;)
            K60 är väl i Asfaltsdäck för offroad. Terraflex är något helt annat:)
            Honda Crf450hm-05 (14-?) Ktm 250exc-02 (12-14)
            Honda Xrv750-98 (11-13) Husaberg Fe650e-08 (10-11)
            Honda XR650R-04 (08-10) Bmw R1150R-04 (08-10)
            Suzuki Drz400S-06 (06-08 ) Bmw R1150Gs-01 (01-06)
            Honda Transalp-97 (97-01)

            Comment


              Originally posted by JossaDrz View Post
              K60 är väl i Asfaltsdäck för offroad. Terraflex är något helt annat:)
              Aha jag missuppfattade det nog mot ett tidigare däck som diskuterades.

              Comment


                Någon som kör/kört med fcr39/41:or och kan dela med sig av sina erfarenheter?
                Lars Arvidsson


                Gillar motorsport och... motorsport

                Comment


                  Jag funderar slänga på ett par extraljus eftersom det numera är läskigt att köra mörker. Jag har ett vanligt xenon kåsa lykta på en av mina hjälmar men det är ju omständigt och mer till endurokörningen förstås så skulle vilja få till detta lite bättre inför höstpendlingen. Vad behöver man i elektronikväg förutom hus, sladdar och lampor. Jag såg på advrider någon som hade byggt om hela handskfacket med relän och prylar men jag är kass på sånt där och fattar inte varför det behövs. Räcker inte strömmen som kommer från det ordinarie helljuset, eller är det jag såg en xenon-konvertering?

                  Jag såg ett par smidiga extraljus av en slump på jula idag när jag var ute och brummade och kom på att jag behövde glykol. De verkar ju jättebra (men vad vet jag?) och frågan är om jag bara kan koppla in mig på helljuset eller om jag behöver något mer?

                  Mvh Stoffe

                  Comment


                    Konvertera SM till offroad

                    Hejsan.

                    Jag har en -08 990 SM som jag skulle vilja kunna ta ut på en sväng i skogen så funderar att skaffa ADV hjul till den. Tänkte höra om någon vet om det skiljer någonting mellan t.ex. styrlager osv. hur bra det är skyddat? Tänkte om jag far och busar i sanden och leran om jag kommer få byta styrlager/hjullager titt som tätt eller tror ni det fungerar bra? Eller ska man helt enkelt göra det som hojjen är till för.

                    Mvh Tomas
                    Gas te he ras!
                    Honda xr 400 -99

                    Comment


                      Originally posted by tomasbjork View Post
                      Hejsan.

                      Jag har en -08 990 SM som jag skulle vilja kunna ta ut på en sväng i skogen så funderar att skaffa ADV hjul till den. Tänkte höra om någon vet om det skiljer någonting mellan t.ex. styrlager osv. hur bra det är skyddat? Tänkte om jag far och busar i sanden och leran om jag kommer få byta styrlager/hjullager titt som tätt eller tror ni det fungerar bra? Eller ska man helt enkelt göra det som hojjen är till för.

                      Mvh Tomas
                      Övertygad om att Mattighofen plockar på samma lager i båda versionerna. Som du kommer att få byta oftare om du kör utanför asfalten. Har du inte redan packat om lager med nytt fett är det lämpligt då det brukar vara för litet snålt från fabriken. Fjädringen setup är nog större skillnad.
                      Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                      950SE, the answer to the question nobody was asking.

                      Comment


                        Originally posted by stoffemannen221 View Post
                        Jag funderar slänga på ett par extraljus eftersom det numera är läskigt att köra mörker. Jag har ett vanligt xenon kåsa lykta på en av mina hjälmar men det är ju omständigt och mer till endurokörningen förstås så skulle vilja få till detta lite bättre inför höstpendlingen. Vad behöver man i elektronikväg förutom hus, sladdar och lampor. Jag såg på advrider någon som hade byggt om hela handskfacket med relän och prylar men jag är kass på sånt där och fattar inte varför det behövs. Räcker inte strömmen som kommer från det ordinarie helljuset, eller är det jag såg en xenon-konvertering?

                        Jag såg ett par smidiga extraljus av en slump på jula idag när jag var ute och brummade och kom på att jag behövde glykol. De verkar ju jättebra (men vad vet jag?) och frågan är om jag bara kan koppla in mig på helljuset eller om jag behöver något mer?

                        Mvh Stoffe
                        Jag kör med 2st 30w LED lampor, fast mina är svarta.


                        Jag har satt dem på motorbågarna, kopplat dem via ett relä och strömbrytare med ström direkt ifrån ACC1 (eller om det var ACC2, den som sitter på tändningen), relät plockar switch ström ifrån helljuset.

                        Där emellan har jag en dimmer som gör att jag kan dimmra (sp?) ner dem så jag kör med dem på dagen också. Denna dimmer har en ingång som gör att när den får ström ifrån relät så går den till full effekt.

                        Jäkla i min lilla låda vad de lyser upp. Tror att raiddesigns.com har dem i sitt utbud men utan dimmern, den hittade jag på nätet (kan ha varit här: http://stores.homestead.com/hstrial-...mer/detail.bok) men sök annars på waterproof wireless LED dimmer.

                        Som sagt vad ett jäkla ljus, funderar på att köpa en för att bygga ett hjälmljus nu till vintern. Det finns en sån lampa (vet dock inte lumentalet på den) till salu i Annonstorget.

                        Raiddesigns har även ett test på hur de funkar och de stämmer väldigt bra med verkligheten även om det är svårt att få det på bild.
                        http://www.raiddesigns.com/en/pages/...st-120305.html

                        För att svara på frågan om man kan koppla in sig på helljuset så skulle jag nog inte dra ur mer ström ur de kablarna. Antingen dra direkt från batteriet eller från ACC1/2 med ett relä som plockar styrström ifrån helljuset.

                        2xLED lampor är ca. 60W vilket då innebär strax över 5 amp, lägger man då även på helljuset som är på 55W så börjar du verkligen pusha vad en 10 Amp säkring pallar. Så jag skulle inte plocka all el ifrån helljuset utan bara ta styrström (som säkert har en helt korrekt teknisk benämning som jag inte vet) till relät.

                        /Zappa
                        Last edited by zappa; 09-12-2013, 09:48 PM.
                        "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

                        Comment


                          Originally posted by Kolja View Post
                          Övertygad om att Mattighofen plockar på samma lager i båda versionerna. Som du kommer att få byta oftare om du kör utanför asfalten. Har du inte redan packat om lager med nytt fett är det lämpligt då det brukar vara för litet snålt från fabriken. Fjädringen setup är nog större skillnad.
                          Det är väl logiskt. Funderade om det var skyddat på något vis på adv-modellerna.
                          Gas te he ras!
                          Honda xr 400 -99

                          Comment


                            Originally posted by zappa View Post
                            Jag kör med 2st 30w LED lampor, fast mina är svarta.


                            Jag har satt dem på motorbågarna, kopplat dem via ett relä och strömbrytare med ström direkt ifrån ACC1 (eller om det var ACC2, den som sitter på tändningen), relät plockar switch ström ifrån helljuset.

                            Där emellan har jag en dimmer som gör att jag kan dimmra (sp?) ner dem så jag kör med dem på dagen också. Denna dimmer har en ingång som gör att när den får ström ifrån relät så går den till full effekt.

                            Jäkla i min lilla låda vad de lyser upp. Tror att raiddesigns.com har dem i sitt utbud men utan dimmern, den hittade jag på nätet (kan ha varit här: http://stores.homestead.com/hstrial-...mer/detail.bok) men sök annars på waterproof wireless LED dimmer.

                            Som sagt vad ett jäkla ljus, funderar på att köpa en för att bygga ett hjälmljus nu till vintern. Det finns en sån lampa (vet dock inte lumentalet på den) till salu i Annonstorget.

                            Raiddesigns har även ett test på hur de funkar och de stämmer väldigt bra med verkligheten även om det är svårt att få det på bild.
                            http://www.raiddesigns.com/en/pages/...st-120305.html

                            För att svara på frågan om man kan koppla in sig på helljuset så skulle jag nog inte dra ur mer ström ur de kablarna. Antingen dra direkt från batteriet eller från ACC1/2 med ett relä som plockar styrström ifrån helljuset.

                            2xLED lampor är ca. 60W vilket då innebär strax över 5 amp, lägger man då även på helljuset som är på 55W så börjar du verkligen pusha vad en 10 Amp säkring pallar. Så jag skulle inte plocka all el ifrån helljuset utan bara ta styrström (som säkert har en helt korrekt teknisk benämning som jag inte vet) till relät.

                            /Zappa
                            Aha nu fattar jag varför. Tack för förklaringen, väldigt bra! Jag tror jag "kopierar" din modell och kör på det sättet på acc2 (har gps'n på den så vet att det är den som sitter på tändningen). Led är ju egentligen att föredra med tanke på livslängd och energiförbrukning men för ett tiotal år sedan så exprimenterade en kompis med led och då var de för klena. Nu har de väl nästan (men inte helt va?) hunnit ikapp xenon?
                            Svinbra tips iaf, att kunna dimma dem är ju toppen.
                            Jo en annan sak i frågan är att jag läste på trafiksäkerhetverkets sida angående detta. Där stod att man fick montera två lampor (inte en??) och att de skulle bilda en ljustriangel. Sen var det några mått (var det 20cm? hm) som mellanrummet högst fick vara. Det känns ju som om det kommer bli hyfsat tight på våra monstermaskiner (fan vad jag älskar den där cykeln :) :) ) eller har jag missuppfattat det trafikverket menar? Har du ingen bild så jag får kolla hur det ser ut?
                            Tack för hjälpen!
                            Mvh Stoffe

                            Comment


                              Hmmmmm nu kom det upp en bild på din lykta i mitt reply. Den syntes ju inte innan, vad händer??

                              Edit> Snygga förövrigt, vill ha!! :)
                              Last edited by stoffemannen221; 09-13-2013, 03:32 PM. Reason: nja ville komplettera lite bara :)

                              Comment


                                Så här ser den ut...
                                Attached Files
                                "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

                                Comment

                                Working...
                                X