Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by stoffemannen221 View Post
    Det står också att "man kommer minst 30km på reservern".....som är (minst) 4 liter...... Jag tror de räknar dessa siffror på att man ska vara fullpackad med skjuts i öknen.

Jag tycker det är mycket. Hade en 1200 som drog ganska exakt 0.5/mil om man gasade på bra. Andra däck (slicks) osv men ändå. Kör du lite tryck i ringarna förresten? Min drar 0.55 ungefär när jag gasar och har alltid minst vatten och extra verktyg med mig, men oftast betydligt mer packning. Tror att jag fick ner den till 0.5 en tankning för någon vecka sedan och tog det hyfsat lugnt.
    På din XR kör du säkert 1.0 bak och 0.8 fram eller liknande och då drar det mer. Farsans 650 drar inte så mycket men den gubbkörs och har gatdäck.
    Min 990 -08 drog från 0,6 l, om man gasa som fan över litern milen.
    // MrTopplock

YouTube http://www.youtube.com/user/MrTopplo...&page=1&view=0
    YAMAHA WR450F -08
    KTM 690 Fun Bike Edition -12
    "Alla dåliga vägar är bra vägar!"
    "En rutten dag på grusvägen är bättre än en bra dag på jobbet!"

Comment

Originally posted by MrTopplock View Post
      Min 990 -08 drog från 0,6 l, om man gasa som fan över litern milen.
      Över litern milen? Måste ha något som hänt med hojarna efter att de ändrade tankvolym (-07 och efter..)? Jag tror inte jag skulle få upp min över litern milen även om jag kopplade på släpvagnen med ett par crossar baktill ens...

Comment

Har aldrig lyckats komma under 0,6 l/mil med förgasar-niofemtin. 0,6 med en åttaåring på bönpallen och konstant 90 km/h på landsväg.

Comment

Click image for larger version

Name:	DSC_0060.jpg
Views:	1
Size:	543.7 KB
ID:	840932Click image for larger version

Name:	DSC_0059.jpg
Size:	662.2 KB
ID:	840933Click image for larger version

Name:	DSC_0057.jpg
Size:	402.2 KB
ID:	840934
          9kg besparing för en tusing om än lite väl bullrigt

Comment

Name:	kablage.jpg
Size:	345.8 KB
ID:	840937
            Originally posted by zappa View Post
            Det finns en tråd på advrider som beskriver det.
            http://advrider.com/forums/showthrea...=589472&page=2

Vad jag gjorde på min 950 var att peta ur kontakterna på ur pluggen och sedan tejpa fast dem längs med kabeln. Då kan man alltid återställa om man vill/behöver.

Kontakten jag menar är en av de med 3 trådar som finns på främre delen av vänster sidan. Precis framför generatorn (tror jag det är på den sidan).

Engelska version på supderduke forumet som de hänvisar till:

/Zappa
            Jag blir inte klok på detta. I alla instruktioner jag hittar så ska det vara en gul/brun och gråa kablar men jag hittar inga såna. De som kommer ut från dosan brevid sidostödet har helt andra färger. grön/gul, nån svart och blå/rosa m.m, några gråa kablar har jag inte sett. Finns det någon bild på internet som visar vilka kablar vi pratar om på 990 2006?

Comment

Det finns en tråd på advrider som beskriver det.
              http://advrider.com/forums/showthrea...=589472&page=2

Vad jag gjorde på min 950 var att peta ur kontakterna på ur pluggen och sedan tejpa fast dem längs med kabeln. Då kan man alltid återställa om man vill/behöver.

Kontakten jag menar är en av de med 3 trådar som finns på främre delen av vänster sidan. Precis framför generatorn (tror jag det är på den sidan).

Engelska version på supderduke forumet som de hänvisar till:

/Zappa
              OK nu tror jag att jag vet hur det funkar och varför jag har blivit förvirrad. På min (abs 2006) så är färgerna blå/rosa och grön/gul på dem som ska kopplas ur och ljusgrön för den som är till neutralen, vad jag förstår så gäller detta färgschema även till 07:ans S-modell. Har lokaliserat kontakten (står i garaget nu och ska pendla iväg imorgon kl fem men detta är ju extremt viktigt hehe ;) ) men den sitter illa till rätt långt upp och in. Svårt att få isär den, nära på omöjligt faktiskt. Hittade en "boat.man" på advrider som helt enkelt knipsade av dessa kablar. Det känns ju som värsta fulmecket och tar emot men det kanske inte finns något bättre sätt om man inte vill ta av tank och grejer för att komma åt? Någon som vet?
              Jag försöker lossa den ett tag till hur som helst.
              /Stoffe

Comment

På min 950 så hänger de kablarna ganska lösa och långt ner, det är bara att släppa ner hasplåten så har jag full tillgång till dem. Eller ja lite knöligt är det alltid men det jag kan komma ihåg är att om man delar på dem så kan man lätt plocka ur stiften ur den kontakten som går till "gear sensor" mojängen och tejpa upp dem längs med kabeln, tjoffa samman den och sedan montera tillbaka hasplåten. För mig tog det väl 20 minuter att göra det från det att jag började plocka av hasplåten till det att den var tillbaka.

Det som tog längst tid var att få isär kontakten.

Tycker INTE du ska fulmeka och kapar kablar, låt det vara och ta det när du har tid.

/Zappa
                "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Comment

På min 950 så hänger de kablarna ganska lösa och långt ner, det är bara att släppa ner hasplåten så har jag full tillgång till dem. Eller ja lite knöligt är det alltid men det jag kan komma ihåg är att om man delar på dem så kan man lätt plocka ur stiften ur den kontakten som går till "gear sensor" mojängen och tejpa upp dem längs med kabeln, tjoffa samman den och sedan montera tillbaka hasplåten. För mig tog det väl 20 minuter att göra det från det att jag började plocka av hasplåten till det att den var tillbaka.

Det som tog längst tid var att få isär kontakten.

Tycker INTE du ska fulmeka och kapar kablar, låt det vara och ta det när du har tid.

/Zappa
                  Hehe nej jag resonerade likadant. Nu är det hasplåten på igen och den är redo för afärd morgon bitti. Kontakten sitter förjävla tight långt in, längst ner på förra sidan i den här tråden så ser du hur den sitter. Det går inte att röra den en millimeter neråt och t.o.m svår att komma åt med näbbtång. Kommer behöva lyfta tanken för att ens se vad som håller kabeln fast, den är förmodligen buntbandad under tanken någonstans.
                  Ser nu att det var i samma tråd som du skickade till mig där han "boat.man" fick kapa. Det skumma är att på bilden (längre ner här: http://advrider.com/forums/showthrea...=589472&page=3 ) så har han fått loss kontakten?? Varför klippte han i så fall? Du ser färgerna iaf. Samma på min så nu vet jag. I värsta fall så kan man sätta kabelskor på kablaget lite längre ned, dessa kopplar man inte ihop om man inte vill ha tillbaka den som orginal. Det, eller att lyfta tanken...minst. Vill iaf få bort den eländiga spärren så fort som möjligt.
                  Tack för hjälpen!

Comment

Ang soppaförbrukningen på 990 så tror jag att 0.65 är ganska normalt. Det ändå 999 kubik så...
                    Min XR 650 drar 0.47 . Ni som ligger under 0,5 på en 990....räkna igen!

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                      Ang soppaförbrukningen på 990 så tror jag att 0.65 är ganska normalt. Det ändå 999 kubik så...
                      Tankade idag och räknade ut att den dragit 0.52 på senaste tanken. Då hade jag iofs kört en långsträcka på c:a 20 mil i makligt tempo men även tio mil i lite hårdare tempo, detta med en del packning i tankväskan plus ryggsäck. Det roligaste av allt är att jag tror att tw301-däcket fram med 1.95 bars tryck verkar dra ännu mindre än scorpion-däcket. Det verkade ju helt mysko så jag har svårt att tro det själv, men kan också vara för att sista sträckan gick rätt lugnt som sagt. Annars ligger jag stadigt 0,55, max 0.6. Har scorpion bak.

Vad menar du förresten att det ändå är 999cc? En bil som väger 1,6 ton och har 2000cc drar nu för tiden lika mycket? Mycket beror på hur man kör, var man kör och vad man har för däck men också på trimningsgrad. En racehoj drar i förhållande mer än en miljöbil. Har du crossdäck på? Kör du bara grus? Ligger du på ställ hela tiden? Ja då förstår jag att det drar mer än när jag pendlar till jobbet. Jag är säker på att jag skulle kunna få den att dra under halvlitern om jag körde lugnt hela tiden.

Comment

Du har väl effektsystem på och annan mapning också? Blir skillnad.

Comment

Originally posted by stoffemannen221 View Post
                          Du har väl effektsystem på och annan mapning också? Blir skillnad.
                          Stämmer bra. Min XR650 drog 0.77 original. Nu har jag ett Viper helsystem, öppen kåpa , K&N filter samt större munstycken och nu drar den 0,47!
                          Jag vet inte varför min 990 drar 0,65 och din drar mycket mindre. Men det jag fattat är att 0,65 är normalt. Allt under det är bonus....

Comment

Stämmer bra. Min XR650 drog 0.77 original. Nu har jag ett Viper helsystem, öppen kåpa , K&N filter samt större munstycken och nu drar den 0,47!
                            Jag vet inte varför min 990 drar 0,65 och din drar mycket mindre. Men det jag fattat är att 0,65 är normalt. Allt under det är bonus....
                            Hehe 0.77 på en 650 låter inte som en helt optimerad inställning :)

Äh strunt samma vad de drar, en dl hit eller dit har ingen dött av, rolig hoj hur som helst. Jäkligt glad att jag köpte en tillslut :)

Comment

Hejsan! Jag undrar om Karoo 3 är något mc däck att ha? Vill höra både ris och ros..
                              150/70/18 - 912kr https://reifen66.com/mce-karoo-15070...e&currency=SEK

Name:	product_sheet_karoo3_460x500_jpeg_new.jpg
Size:	134.4 KB
ID:	840959

Comment

Originally posted by johnku View Post
                                Hejsan! Jag undrar om Karoo 3 är något mc däck att ha? Vill höra både ris och ros..
                                150/70/18 - 912kr https://reifen66.com/mce-karoo-15070...e&currency=SEK

[ATTACH=CONFIG]73058[/ATTACH]
                                Bra fråga, detta är jag också intresserad av. Nu har jag inte provat men bak har jag hört att det är ett bra däck men fram tror jag det finns bättre.
                                Frågan är bara om inte heidenau K60 är bättre som bakdäck ändå?
                                Min kompis kör karoo3 både bak och fram på en BMW 1200 adventure och gav mig det utlåtandet. Det är iofs annan dimension så jag vet inte om däcken ser likadana ut. Det kan skilja lite i mönster etc på olika dimensioner på vissa märken har jag sett. Varför det är så vet jag inte.

Comment

Working...
                                X