Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nu har jag blivit nojjig med min. Kände lite vibrationer i handtaget igår och ibland hugger kopplingen till när jag ska iväg. Tänkte först vänta till vintern men nu får nog kåpan åka av i helgen. Hur länge har ni kört era lameller? Borde jag byta dom också? 2900 mil nu.
    Det är töntigt med avåkningszoner.

Comment

6000 mil, rekluse sen länge och original lameller, dock har den blivit lite ryckigare när man ska iväg så misstänker att lamellerna är lite slitna men följer med tjockare stålplatta sätta dit, tror spelet är betydligt känsligare med slirkoppling.

Väldigt lätt kolla bultarna på tryckplattan, bara luta hojen på sidostödet och skruva loss kopplingskåpan.

/Johan
      www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

7000mil och misstänker att det börjar bli dags för mig också. Träffade en finne som hade 21500 mil på original koppling och sjövägen på en 1200 GS adventure.... Tänkte inte vänta så länge med min.
        "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Comment

Ok. Och om man vill ha hårdare fjädrar för att underlätta bakhjulskörning, vad säger ni då?

@Stoffemannen , hur går det med tillverkning av plattor? Hör av dig när du vill prova.
          Det är töntigt med avåkningszoner.

Comment

Originally posted by Jonatan View Post
            Ok. Och om man vill ha hårdare fjädrar för att underlätta bakhjulskörning, vad säger ni då?

@Stoffemannen , hur går det med tillverkning av plattor? Hör av dig när du vill prova.
            Jag har inte hunnit göra klart dem. Kommer alltid en massa saker mellan. Kanske hinner i helgen. Har inget problem med turbulens så det har blivit bortprioriterat, men som sagt, alla förbättringar välkomnas :)

Lossa kåpan nu direkt innan du kör mer om det känns så där. Jag lovar att bultarna är lösa. Vi pratar alltså ett tio-minuters jobb allt som allt, så inget svårt meck. Den långa bulten till kåpan ska sitta uppe till vänster. Alla andra är samma längd.

Comment

Jo en annan grej. Läste någonstans i tråden om att tvåan och trean är elektroniskt strypta. Det skulle jag vilja verifiera att det är borttaget på min. Hur gör man det?

Sen så vill jag tipsa om TW301 som framdäck på 990:n. Jag har skrivit lite om det i däckstråden. Jag har kört drygt hundra mil från onsdag fram till idag och ungefär 50/50 grus och asfalt. Det är superfäste överallt, även regnig asfalt. Jag skulle även vilja testa tw302 som bakdäck men det finns väl inget i rätt dimension gissar jag på så det får väl bli ett heidenau bak. Ni kan få testa min hoj när vi möts upp på något grusbus sen. Tror tyvärr inte jag kommer ut på den i helgen utan det kommer bli ett enduropass med husan. Jag körde 1.95bar i fram på tw301 men det känns ändå så pass mjukt att man kan trycka in det med tummen. Jag tycker gummiblandningen verkar väldigt mjuk. Det som talar emot det är att det inte har slitits nämnvärt på dessa 100 mil. På asfalt så känns det inte att man har ett nabbdäck fram utan det är snudd på bättre än pirellit.

Comment

Originally posted by stoffemannen221 View Post
                Jo en annan grej. Läste någonstans i tråden om att tvåan och trean är elektroniskt strypta. Det skulle jag vilja verifiera att det är borttaget på min. Hur gör man det?
                Jag hittade detta på advrider men jag förstår inte riktigt. Är det någon som har gjort detta som kan förklara?

Electronic Power Control:
                KOTH: If you have the Electronic Power Control (EPC) system on your bike (all EU spec bikes 950/990 including early '04 USA), you can disable it by snipping the two wires that tell the ECU that the bike is in 2nd or 3rd gear. These are the gears in which the EPC limits engine acceleration to comply with European noise regulations. If you are not in Europe you likely don't have any noise tests to comply with. You will still want to remove the EPC valves from the 950's as they are subject to malfunctioning even when not connected to electrical. The connector for the gear sensor is #2 in the above photo.
                yellow-brown = 3rd gear
                gray = 2nd gear

Var sitter dessa kablar? Hur menar de att man ska göra?

Mvh Stoffe

Comment

Nu har jag blivit nojjig med min. Kände lite vibrationer i handtaget igår och ibland hugger kopplingen till när jag ska iväg.
                  Min hoj har vibrerat i kopplingen sen ny, normalt enligt verkstaden (men verkar som det inte skadar att kolla bultarna om det är så lätt som att lossa kåpan).

Sen så vill jag tipsa om TW301 som framdäck på 990:n.
                  Ser ju rätt likt MT21 ut och själv instämmer jag med Mudder att MT21 funkar bra för grustouring med 990'in. För seriösare grus byter jag till Michelin Desert fram.

Läste någonstans i tråden om att tvåan och trean är elektroniskt strypta. Det skulle jag vilja verifiera att det är borttaget på min. Hur gör man det?
                  Sök på advrider. Själv har jag Acramappen som "mappar" bort strypningen. Nackdelen med Acramappen är att hojen drar löjligt mycket soppa.

Comment

Originally posted by bjorna View Post
                    Min hoj har vibrerat i kopplingen sen ny, normalt enligt verkstaden (men verkar som det inte skadar att kolla bultarna om det är så lätt som att lossa kåpan).

Ser ju rätt likt MT21 ut och själv instämmer jag med Mudder att MT21 funkar bra för grustouring med 990'in. För seriösare grus byter jag till Michelin Desert fram.

Sök på advrider. Själv har jag Acramappen som "mappar" bort strypningen. Nackdelen med Acramappen är att hojen drar löjligt mycket soppa.
                    Min 990 -08 drar 0,65 med Acramap.

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                      Min 990 -08 drar 0,65 med Acramap.
                      Det är rätt mycket, minst en dl mer än min.
                      .
                      Ja, det är inte som ett S12 på crossen direkt :) Jag är ute efter däck där jag kan köra både grus och asfalt. Detta är faktiskt grymt för båda underlagen. Jag tycker mt21 (med förbehåll eftersom jag inte har testat) verkar vara obekvämare på asfalt? Detta däck är minst lika skönt som ett scorpion-slicks om inte skönare.

Comment

Jag tror jag har fattat nu. Ska göra ett frest idag mellan enduropasset och kräftskivan.

Comment

Det finns en tråd på advrider som beskriver det.
                          http://advrider.com/forums/showthrea...=589472&page=2

Vad jag gjorde på min 950 var att peta ur kontakterna på ur pluggen och sedan tejpa fast dem längs med kabeln. Då kan man alltid återställa om man vill/behöver.

Kontakten jag menar är en av de med 3 trådar som finns på främre delen av vänster sidan. Precis framför generatorn (tror jag det är på den sidan).

Engelska version på supderduke forumet som de hänvisar till:
                          1. Remove bellypan
                          2. Locate white three pin plug with yellow/brown and Grey wires coming out of it. This is the plug for the gear position sensor (three wires, neutral, 2nd and 3rd).
                          3. Disconnect plug.
                          4. Stick a paperclip or pointy object in the end of the plug to release the pins for the yellow/brown and grey wires. Out they'll pop with minimal fuss.
                          5. Use electrical tape or heat shrink to cover the pins so that they don't earth out.
                          6. Reconnect plug, only one wire (this is for the neutral light).
                          7. Refit belly pan and off you go with your de-restriced fully noise polluting Super Duke!
                          /Zappa
                          Last edited by zappa; 08-31-2013, 02:42 PM.
                          "I trust your trust in me to misstrust you" ~Fish

Comment

Originally posted by zappa View Post
                            Det finns en tråd på advrider som beskriver det.
                            http://advrider.com/forums/showthrea...=589472&page=2

Vad jag gjorde på min 950 var att peta ur kontakterna på ur pluggen och sedan tejpa fast dem längs med kabeln. Då kan man alltid återställa om man vill/behöver.

Kontakten jag menar är en av de med 3 trådar som finns på främre delen av vänster sidan. Precis framför generatorn (tror jag det är på den sidan).

Engelska version på supderduke forumet som de hänvisar till:

/Zappa
                            Grymt! Stort tack!

Comment

Bensinförbrukning

Min 990 -08 drar ca 0,65 l mil.
                              Är det för mycket?
                              Jämförelsevis drar min XR650 0,47.

Har alltid trott att 0,65 är normalt för en 990.
                              I manualen står att man kommer minst 30 mil på en tank, vilket stämmer rätt bra om man räknar 19,5/ 0,65.

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                                Min 990 -08 drar ca 0,65 l mil.
                                Är det för mycket?
                                Jämförelsevis drar min XR650 0,47.

Har alltid trott att 0,65 är normalt för en 990.
                                I manualen står att man kommer minst 30 mil på en tank, vilket stämmer rätt bra om man räknar 19,5/ 0,65.
                                Det står också att "man kommer minst 30km på reservern".....som är (minst) 4 liter...... Jag tror de räknar dessa siffror på att man ska vara fullpackad med skjuts i öknen.

Jag tycker det är mycket. Hade en 1200 som drog ganska exakt 0.5/mil om man gasade på bra. Andra däck (slicks) osv men ändå. Kör du lite tryck i ringarna förresten? Min drar 0.55 ungefär när jag gasar och har alltid minst vatten och extra verktyg med mig, men oftast betydligt mer packning. Tror att jag fick ner den till 0.5 en tankning för någon vecka sedan och tog det hyfsat lugnt.
                                På din XR kör du säkert 1.0 bak och 0.8 fram eller liknande och då drar det mer. Farsans 650 drar inte så mycket men den gubbkörs och har gatdäck.

Comment

Working...
                                X