Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Fjulle View Post
    Testar igen då. Någon människa som är över 185 cm som har testat Touringrutan till 990 Adventuren och tycker att den fungerar?
    Åkte 30 mil E4 häromdagen med sågad originalruta, och det var väl sådär kan jag släppa.
    Blev hyfsat jobbigt efter ett tag trots öronproppar och annat.
    Hej!

Jag är 192 och har touringrutan, det blir bättre men inte bra. Har även en kortare än original som precis täcker GPSen men då sitter huvudet mitt i turbulensen.
    Kolla om du inte kan få prova en innan köp men de är inte svindyra men hjälper det inte är det onödigt.

Comment

Min är likadan. Jag är skeptisk till att en gasrulle skulle gör skillnad på den ryckiga gången vid låg fart.
      Om jag håller gasen i exakt läge så rycker den likförbannat. Det som garanterat hjälper är en "Powercommander".
      ca: 6000:- Frågan om det är värt det.

Comment

Igår plockade jag ut en ny (!) 990 Adventure -2009 på Marin&fritid i Örebro. Helt underbar hoj och jag måste säga att den känns uppdaterad mot min förra 950 Adventure från 2003, lite rappare och lite "mjukare" i motorn och ABS (första hojen med ABS så jag är lite kluven.... men det blir nog bra)! Det som stör mig lite är den skålade sadeln. Den är väldigt bekväm osv men jag tycker bättre om den raka sadeln jag hade på 950:n, så innan jag köper ny tänkte jag kolla om det är någon här som vill byta sadel med mig, eller har någon beg liggandes till vettigt pris?
        Last edited by KLO; 06-27-2012, 01:05 PM.

Comment

Originally posted by KLO View Post
          Igår plockade jag ut en ny (!) 990 Adventure -2009 på Marin&fritid i Örebro. Helt underbar hoj och jag måste säga att den känns uppdaterad mot min förra 950 Adventure från 2003, lite rappare och lite "mjukare" i motorn och ABS (första hojen med ABS så jag är lite kluven.... men det blir nog bra)! Det som stör mig lite är den skålade sadeln. Den är väldigt bekväm osv men jag tycker bättre om den raka sadeln jag hade på 950:n, så innan jag köper ny tänkte jag kolla om det är någon här som vill byta sadel med mig, eller har någon beg liggandes till vettigt pris?
          Fick just reda på att en original sadel inte är så dyr, kanske lika bra att spara touringsadeln och köpa en ny för "rally"! :D

Comment

Måste börja kolla på nya drev och kedja, var köper man det till ett bra pris?
            Tips mottages gärna

Comment

http://www.addemoto.se/ brukar ha bra priser på drivpaket.

Comment

Köpte nyss till min exc 450 komplett drivpakt med renthal kedja för 1200 kr. Billigar med annan kedja fanns. På absolut mx. Snabb leverans också.

Comment

Originally posted by kj80 View Post
                  Köpte nyss till min exc 450 komplett drivpakt med renthal kedja för 1200 kr. Billigar med annan kedja fanns. På absolut mx. Snabb leverans också.
                  mx är stora med bra priser

Köp bara "bästa" kedjan om du kör mycket, det lönar sej i längden. DID ZVM-525 använder jag och den höll nästan 4000 mil trots hård körning med mycket grus o damm.
                  http://www.24mx.se/mc/k/drivpaket,-d...edjor/k275/#62

men spara pengar genom att inte köpa ktm-framdrev (den med gummiklädsel) eftersom gummit bara är till för att farkosten skall bli bullertypgodkänd av myndigheter
                  ktm-handlarna (i alla fall lelles och minmc) har bra piratdrev utan det onödiga gummit jag köpte senast ett svarteloxerat på lelles som står sig bra
                  bakdrev är en annan skola. det finns eftermarknadsdrev som är bättre än orginal (om man vill ha det värsta och inte intresserar sig så mycket för priset)
                  Last edited by Bålsta; 06-28-2012, 11:05 PM.

Comment

Originally posted by strömgren View Post
                    http://www.addemoto.se/ brukar ha bra priser på drivpaket.
                    Härifrån har jag beställt tidigare, tror det vara en DID ZVM ...men finns väl även en ZVM2 som ska vara något bättre och säkert dyrare.

Lite varning med bra piratdrev på advrider har jag läst om några som rensat splinsen på utgående axel så har hellre ett "mjukare" drev som nöts fortare och att man rensar splines på drev och inte axel.

Tror inte dom riktigt kom fram till varför det blev så men det innebär klyvning av motor för att fixa om man inte nöjer sig med att svetsa fast drev.

/Johan
                    www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Dirty View Post
                      Härifrån har jag beställt tidigare, tror det vara en DID ZVM ...men finns väl även en ZVM2 som ska vara något bättre och säkert dyrare.

Lite varning med bra piratdrev på advrider har jag läst om några som rensat splinsen på utgående axel så har hellre ett "mjukare" drev som nöts fortare och att man rensar splines på drev och inte axel.

Tror inte dom riktigt kom fram till varför det blev så men det innebär klyvning av motor för att fixa om man inte nöjer sig med att svetsa fast drev.

/Johan
                      Jag hade också ZVM2 för ett par år sen men det verkar som om det bara finns en zvm-modell numera. Däremot finns en ännu värstigare DID-kedja än zvm (glömde beteckningen) men jag fann den bara i 520 och 530. Hursomhelst tror jag på min nya zvm eftersom den förra höll 4000 mil medan min nästa kedja (AFAMs värsting) bara höll i 2500 mil.

Finns någon annan vettig förklaring till "släta splines" än att drevmuttern lossnat? Knappast, motorn behöver nog 500 hästar för att släta ut splines om drevet sitter ordentligt fastskruvat. Förresten, jag har lärt mej att det är viktigt att dra åt drevmuttern mycket hårt (jag kör med 130 NM och locktite numera) eftersom även jag har råkat ut för lossnad mutter (dock utan att splines gick åt pipan...pust)
                      Last edited by Bålsta; 06-29-2012, 08:52 PM.

Comment

Originally posted by Bålsta View Post
                        Jag hade också ZVM2 för ett par år sen men det verkar som om det bara finns en zvm-modell numera. Däremot finns en ännu värstigare DID-kedja än zvm (glömde beteckningen) men jag fann den bara i 520 och 530. Hursomhelst tror jag på min nya zvm eftersom den förra höll 4000 mil medan min nästa kedja (AFAMs värsting) bara höll i 2500 mil.

Finns någon annan vettig förklaring till "släta splines" än att drevmuttern lossnat? Knappast, motorn behöver nog 500 hästar för att släta ut splines om drevet sitter ordentligt fastskruvat. Förresten, jag har lärt mej att det är viktigt att dra åt drevmuttern mycket hårt (jag kör med 130 NM och locktite numera) eftersom även jag har råkat ut för lossnad mutter (dock utan att splines gick åt pipan...pust)
                        4000 mil på en kedja är bra, så långt har jag aldrig klarat mig men då är jag rätt dålig på att underhålla kedjan.

Nog är det säkert lös mutter som bidragit stort till trasiga splines, har då själv provat skruva loss muttern för hand efter att slagit ut låsbrickan men det syntes inga skador, så byter numera brickan jämt. Är den lite skadad får man nog dra hårdare för att säkerställa att det sitter bra om det är nån skada på den man klämmer på som slätas ut och så nyper det inte fast riktigt bra.

/Johan
                        www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

4000 mil på en kedja är bra, så långt har jag aldrig klarat mig men då är jag rätt dålig på att underhålla kedjan.

Nog är det säkert lös mutter som bidragit stort till trasiga splines, har då själv provat skruva loss muttern för hand efter att slagit ut låsbrickan men det syntes inga skador, så byter numera brickan jämt. Är den lite skadad får man nog dra hårdare för att säkerställa att det sitter bra om det är nån skada på den man klämmer på som slätas ut och så nyper det inte fast riktigt bra.

/Johan
                          Det var låsbrickan som räddade livet på mina splines den gången muttern lossnade. Numera viker jag alltid in två sidor på låsbrickan och byter den också varje gång med drevet.

Comment

Lösningen är att ALDRIG!! spänna kedjan för hårt, en gång och det är kört. Sen snackas det en massa om att det inte är bra att smörja kedjan därför att sand fastnar och sliter. Hursomhelst smörjer jag min kedja betydligt mer nu än förr och får betydligt mera mil av kedjorna nu än förr.

Comment

Är den här tråden oxå för innspruts / 990 Adv'er, eller finns det egen tråd för dom?

Comment

Originally posted by olec View Post
                                Är den här tråden oxå för innspruts / 990 Adv'er, eller finns det egen tråd för dom?
                                Hej och varmt välkommen tillbaks till roliga V-twins. Den här tråden går för alla Adventures, med förgasare och med insprutning. Av någon anledning har SE däremot en egen tråd.

Comment

Working...
                                X