Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originalljuddämpare vs Acrapovik? Skillnad i prestanda/ljud? Är det värt pengarna att bulta på Akra?

Comment

Det är inte värt pengarna om man köper Akrapovic nya, ca. 12000 kr hos KTM Åf. du kan köpa tex.Wings titan för halva priset och dom låter lika bra och har samma kvalitet som Akrapovic. Sitter det Akrapovic på en beggad hoj så är det ju jättebra eller om man köper nytt och kan få en bra deal på Akrapovic.

Det finns massor med eftermarknads dämpare som låter bra, ser bra ut, och inte blir så varma, och fram för allt kostar en bråkdela av Akra.

Största fördelarna med bra eftermarknadsdämpare är i tur och ordning.

- Mycket mindre värmeutveckling av ljuddämparna, orginal blir sjukt heta.
      - Vikten, har för mig att Akra ger ca. 8-9 kilos viktminskning.(EDIT: skall vara ca 5 kg, 8 kg gäller vid 2-1 konvertering).
      - Roligare, bättre, ljud och högre om man så vill(utan Db killers).
      Last edited by Dust Buster; 11-22-2011, 09:43 AM. Reason: Bätttre fakta framkommit.

Comment

Originally posted by Dust Buster View Post
        Det är inte värt pengarna om man köper Akrapovic nya, ca. 12000 kr hos KTM Åf. du kan köpa tex.Wings titan för halva priset och dom låter lika bra och har samma kvalitet som Akrapovic. Sitter det Akrapovic på en beggad hoj så är det ju jättebra eller om man köper nytt och kan få en bra deal på Akrapovic.

Det finns massor med eftermarknads dämpare som låter bra, ser bra ut, och inte blir så varma, och fram för allt kostar en bråkdela av Akra.

Största fördelarna med bra eftermarknadsdämpare är i tur och ordning.

- Mycket mindre värmeutveckling av ljuddämparna, orginal blir sjukt heta.
        - Vikten, har för mig att Akra ger ca. 8-9 kilos viktminskning.
        - Roligare, bättre, ljud och högre om man så vill(utan Db killers).
        Mina kostade 624 Euro inkl frakt, jag minskade vikten med ca 5 kg, de är görsnygga.

http://forum.soe.se/showthread.php?2...lovenien/page4

Comment

Remus 2-1

Tydligen har Remus kommit med ett 2-1 system till 950/990 ADV. Hittar inte så mycket info ännu, men det kommer nog snart.
          Attached Files
          Last edited by Eneberg; 11-30-2011, 09:53 AM.
          Har aldrig varit snabbast, men har alltid jävligt roligt

Comment

Remus 2-1

775 dollar + frakt tull och moms från KTM Twins.

Comment

Känns lite onödigt att handla från USA när prylarna tillverkas i Europa.

Comment

Känns lite onödigt att handla överhuvudtaget då det redan finns en bra 2-1 mellandel att köpa. Och bra och billiga slipons som passar den i en mängd olika utföranden.

Men om nån nu skulle vilja tjacka ett Remus 2-1 så vart hittar man det till bättre pris i EU?

Comment

566€ i Tyskland

Comment

Ni som åker KTM 990 adventure...hur smiter ni förbi de svindyra servicekostnaderna? Finns det programvara för att kolla fellarm mm?
                    Har precis pratat med en mek som menar att man kan göra allt själv förutom kolla felloggar och få servicen loggad hos KTM + insprutningen kanske man inte fixar själv.
                    6.000:- varannan service och 3.000:- däremellan,och det mesta handlar om arbetstid pga att det tar tid att plocka ner allt för att komma åt. Med tanke på att serviceintervallerna är 750 mil drar det snart iväg.

/Kenta
                    Last edited by Fjulle; 12-12-2011, 09:33 PM. Reason: fel

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                      Ni som åker KTM 990 adventure...hur smiter ni förbi de svindyra servicekostnaderna? Finns det programvara för att kolla fellarm mm?
                      Har precis pratat med en mek som menar att man kan göra allt själv förutom kolla felloggar och få servicen loggad hos KTM + insprutningen kanske man inte fixar själv.
                      6.000:- varannan service och 3.000:- däremellan,och det mesta handlar om arbetstid pga att det tar tid att plocka ner allt för att komma åt. Med tanke på att serviceintervallerna är 750 mil drar det snart iväg.

Ingen som har lite tips?

/Kenta
                      Ingen som har lite tips?
                      Last edited by Fjulle; 12-12-2011, 09:34 PM. Reason: felstav

Comment

Ingen som har lite tips?
                        Du har ju i princip svarat dig själv, har du kunskapen - serva själv och spara pengar. Annars kostar det.

Jag har lämnat mina på verkstad under garantitiden, när den går ut kommer jag nog göra det jag kan själv.

Comment

Ingen som har lite tips?
                          Vill man komma billigare undan kan man skruva bort och dit allt som tar lång tid.
                          Rensa hojen från krachbågar, kåpor och tankar. Ta den på släp till verkstan och gärna då på vintern då mecken inte är så stressad + att de ofta ger vinterrabatt.
                          Hämta hojen med släpvagn, kör hem till eget garage och skruva dit kåpor och tankar igen.

Gör man på det här viset bör man kunna få en ventilkoll/justering utförd för max 2000:- Oljebyten gör man lämpligen själv.
                          Hojresor
                          Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by Mudder View Post
                            Vill man komma billigare undan kan man skruva bort och dit allt som tar lång tid.
                            Rensa hojen från krachbågar, kåpor och tankar. Ta den på släp till verkstan och gärna då på vintern då mecken inte är så stressad + att de ofta ger vinterrabatt.
                            Hämta hojen med släpvagn, kör hem till eget garage och skruva dit kåpor och tankar igen.

Gör man på det här viset bör man kunna få en ventilkoll/justering utförd för max 2000:- Oljebyten gör man lämpligen själv.
                            Jo, jag har tänkt på detta. Enl mekarna så är det arbetstiden som kostar. Är det någon som praktiserar detta?
                            Å andra sidan...kan det verkligen kosta omkring 4.000:- bara för strip och ihopskruvning? Har själv aldrig testat , så jag vet inte.
                            Ca två tim tar det att plocka ner och plocka ihop, om man nu vet exakt hur man gör.

Återigen då...finns det prgvara att få tag på för att kliva in i det innersta på hojen?

Comment

LC8 är väldigt lättmekad, märks att hojen är sprungen ur racing. Inget onödigt. Ventilkoll är rena barnleken liksom justering då kamaxlarna är drev-drivna och lätt plockas av utan att sära kedja o hålla kolla på timing. Ta bilder och sätt tillbaka som du tog bort. Rena nöjesmeket!
                              KTM 570 SXS m. MRS
                              ---------------------------------------
                              Blogg om Tuareg-rallyt 2010
                              Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
                              www.raiddesigns.com

Comment

Jo, jag har tänkt på detta. Enl mekarna så är det arbetstiden som kostar. Är det någon som praktiserar detta?
                                Å andra sidan...kan det verkligen kosta omkring 4.000:- bara för strip och ihopskruvning? Har själv aldrig testat , så jag vet inte.
                                Ca två tim tar det att plocka ner och plocka ihop, om man nu vet exakt hur man gör.

Återigen då...finns det prgvara att få tag på för att kliva in i det innersta på hojen?
                                Jag har för mig att KTM ger ut standard tider som verkstaden debiterar efter för det jobb som ska göras, så en snabb mek kan göra 2 hojar på den tiden medan en sölig gör 1. Men kunden betalar lika mycket.
                                Och vad menar du med det innersta? TuneECU funkar kanon för att felsöka motor och justera insprut m.m. på 990 (och 690). Se OC på Adv.
                                /Per
                                DL1000 för väg
                                KTM 990 Adventure R (XRV750) för allt där emellan
                                TE450 för Ej väg
                                KTM EXC 350-kitad 250 för GGN och andra dynghål

Comment

Working...
                                X