Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Eneberg View Post
    Tack för det.
    Tänk bara på att de utan asterix (*) saknar hål för handtagskontrollerna, det är lite meckigt att borra dessa själv.
    SE har lite enklare kontroller så det finns tydligen inga hål på de styrena.

Comment

HJÄLP!!

Skulle byta termoswitchen som jag trodde va på gång & lägga av, efter som fläkten inte ville starta varje gång motorn blev varm...(5:e sträcket på tempmätaren)
      När jag lossade switcen som sitter ganska långt ner på kylaren, kom ingen glykol ut??
      Förstår nu varför fläkten levde sitt eget liv liksom...när hojen var i rörelse, skvalpade vattnet runt tillräckligt för & aktivera switchen som startade...vid stillastående låg vätskan under switchen som då inte fick nån signal att sätta igång antar jag?

Har nu fyllt på glykol ca: drygt en halvliter & luftat systemet....kylarlocket hade lite gegga, inte jätte mkt men den fanns där.

Har nyligen kört 400 mil från Gdansk i Polen till Brasov i Rumänien & tillbaka & det var väldigt varmt i Ungern & Rumänien ca:30 grader.
      Motorn blev ju varmare än den brukar....dock aldrig varnings lampa som blinkade.
      Märkte dock först i Gdansk att fläkten började strula efter 400 mil & då skulle jag ju rulla på färjan hem.

Vad kan det va för fel tror ni??...var ska jag leta? E' d vattenpumpen eller topplocks packning eller drar Lc8:an mkt vätska om det är varmt på långresor?
      Har ni erfarenhet?

Det är en 08 efi.

Comment

Originally posted by Tänäre View Post
        HJÄLP!!

Skulle byta termoswitchen som jag trodde va på gång & lägga av, efter som fläkten inte ville starta varje gång motorn blev varm...(5:e sträcket på tempmätaren)
        När jag lossade switcen som sitter ganska långt ner på kylaren, kom ingen glykol ut??
        Förstår nu varför fläkten levde sitt eget liv liksom...när hojen var i rörelse, skvalpade vattnet runt tillräckligt för & aktivera switchen som startade...vid stillastående låg vätskan under switchen som då inte fick nån signal att sätta igång antar jag?

Har nu fyllt på glykol ca: drygt en halvliter & luftat systemet....kylarlocket hade lite gegga, inte jätte mkt men den fanns där.

Har nyligen kört 400 mil från Gdansk i Polen till Brasov i Rumänien & tillbaka & det var väldigt varmt i Ungern & Rumänien ca:30 grader.
        Motorn blev ju varmare än den brukar....dock aldrig varnings lampa som blinkade.
        Märkte dock först i Gdansk att fläkten började strula efter 400 mil & då skulle jag ju rulla på färjan hem.

Vad kan det va för fel tror ni??...var ska jag leta? E' d vattenpumpen eller topplocks packning eller drar Lc8:an mkt vätska om det är varmt på långresor?
        Har ni erfarenhet?

Det är en 08 efi.

Lägg den på sidan och lossa locket till oljefiltret och slit ut det och kolla om det är vågigt, om är det så har du nog ett vattenpumps problem.

Har inte locket hållit tätt kan den väl ha spottat ut en del men då borde ju expansions kärlet varit fullt.

Och är det gegga i locket tyder det väl på skit i kylsystemet så en spolning vore nog inte fel, dom har ju haft en hel del problem med gjutsand i vattenkanalerna, man tycker ju dom borde börjat få ordning på det.

/Johan
        www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Dirty View Post
          Lägg den på sidan och lossa locket till oljefiltret och slit ut det och kolla om det är vågigt, om är det så har du nog ett vattenpumps problem.

Har inte locket hållit tätt kan den väl ha spottat ut en del men då borde ju expansions kärlet varit fullt.

Och är det gegga i locket tyder det väl på skit i kylsystemet så en spolning vore nog inte fel, dom har ju haft en hel del problem med gjutsand i vattenkanalerna, man tycker ju dom borde börjat få ordning på det.

/Johan
          Hej & tack för ditt svar Johan.

Expantions kärlet var fullt....bara kylaren som var halvtom.
          Förhoppningsvis är det kylarlocket som inte e' tillräckligt tätt?

Ska absolut kolla filtret...där har jag ju förhoppningsvis svaret.
          Hittade fina tips på adventurerider som visar har man spolar systemet...kanonbra :)

Comment

Originally posted by Dirty View Post

/Johan
            Kollade oljefiltret idag...såg fint ut :)
            Tror på spolning av kylsystemet & nytt kylarlock gör susen.

Comment

Carbon/kolfiber delar till bla. 990 Adventure.

http://hfcarbon.de/index.php?main_pa...ort=20a&page=1

Comment

Hej!
                Någon här som konverterat om sin Adventure fjädring till "S eller R" fjädring?
                Och i.s.f. hur blev det?...nöjd?...värt besväret & pengar?
                Skulle vilja höja min från 210mm till 245mm...men undrar om ABS:en fortfarande fungerar då?
                Mvh!

Comment

Originally posted by Tänäre View Post
                  Hej!
                  Någon här som konverterat om sin Adventure fjädring till "S eller R" fjädring?
                  Och i.s.f. hur blev det?...nöjd?...värt besväret & pengar?
                  Skulle vilja höja min från 210mm till 245mm...men undrar om ABS:en fortfarande fungerar då?
                  Mvh!
                  990S 2006-08 och 990R 2009-10 Har 265mm fjädringsväg
                  990R 2011-12 Har 245mm fjädringsväg

Ingen av dessa modeller har ABS. Enligt Ragnar på Din MC så har KTM gått ut med en bulletin att man inte ska eftermontera ABS på dessa modeller, då ABSn inte kommer jobba rätt.
                  Det borde vara samma sak omvänt, eftermontera S/R-fjädring på en ABS-hoj.

Kolla med KTM direkt eller hör med Ragnar.

Comment

Kan tänka mig att jag får offra abs:ens funktion om jag höjer fjädringen?...men jag tycker abs:en redan lever sitt eget liv lite grand, har ett michelin desert fram nu & det stör funktionen lite tycker jag men det kan jag leva med.
                    Jag kör ju gärna stigar & lättare endurospår så en höjning skulle göra gott.

Nån som vet ngn duktig fjädrings mek som kan sätta ihop grejerna om jag köper delarna?

Mvh!

Comment

Ja, kontakt för fjädringsfolk har jag Tony :)
                      K-märk gruset!

Comment

Originally posted by Arno View Post
                        Ja, kontakt för fjädringsfolk har jag Tony :)
                        Suveränt Arno! Hörs om det :)

Comment

Originally posted by Dust Buster View Post
                          Sidotank Adventure.

Har haft lite kontakt med John på Rally raid products UK och dom skall dom närmsta veckorna börja börja utveckla en sidotank för 950/990 adventure!!
                          Har haft ny kontakt med RRPUK och jobbet med sidotanken har tyvärr inte kommit igång ännu, då om har för mycket att göra med 690 rallykitten.

Comment

Hallå! Vet inte om detta är rätt tråd för svaren jag vill ha, men testar ändå.
                            Jag är sjukt sugen på en 990/950 Adventure, men har hört en del ris...och ros om hojen.
                            Ni som åker Adventure borde ju veta en del ang problem , kostnader vid service , svårmekat/lättmekat osv.
                            Vad skall man se upp med vid ev köp? Vilka årsmodeller går fetbort? Reservdelskostnader etc.
                            Har endast åkt honda XR så långt , och dom hojarna är ju skottsäkra, men vill nu ha alltiett...dvs touring och grus i samma hoj med maximal trivsel.

Tips och tricks emmottages med vördnad

/Kenta

Comment

Originally posted by Fjulle View Post

Tips och tricks emmottages med vördnad

/Kenta
                              Jag har kört min 990 R 10 sedan förra sommaren, jag bytte från en 690 och jag bara älskar min hoj.
                              Den har allt tycket jag, du kör på semesterresa med tält och packning flera hundra mil, du kan skjutsa med den, och du kan dessutom leka i skogen och på grusvägar, jag tycker den klarar i princip allt. Visst de värsta surhålen är jobbiga att komma upp från.. Det finns många olika höjder att välja på de högsta heter S (äldre) eller nu R 09-10 är högre än de nyare osv en hel jungel. Från 06 är det 990 och insprutning, de första med insprutning var lite ryckiga men det kanske går att mappa om?
                              Som du förstår är jag helnöjd med mitt byte, tillförlitligheten är bra på de nyare modellerna, det var lite barnsjukdomar på de första årgångarna.
                              Försök läsa igenom hela tråden så får du mycket tips.

Lycka till!

Comment

Originally posted by Dust Buster View Post
                                Har haft ny kontakt med RRPUK och jobbet med sidotanken har tyvärr inte kommit igång ännu, då om har för mycket att göra med 690 rallykitten.
                                Efter ny kontakt med RRPUK så verkar det tyvärr som om sidotanken har stannat i projektstadiet, men att dom inte lagt ner projektet för gott. Inget besked om när den kan tänkas komma i produktion tyvärr.

Jaja då blir det att köpa advtank istället.

Comment

Working...
                                X