Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ok, så det är ett känt problem? Känns rätt farligt tycker jag, som vart rätt skärrad efter bakhjulslåsningen på gruset. Stod upp då och det var väl därför den inte rullade igång som den gjort när det hänt på E4:an (då man suttit ner).

Angående dagens tur blev det en sväng på södersidan som var kanon.
    Skall man köra på södersidan är det en fördel med lite regn så man slipper alla arga stug/hund/svamp-ägare
    Attached Files

Comment

Ser på bilden att du satt på Acra dämpare, la dom in mappning för det? Annars blir det inte bra alls, utan det du råkat ut för blir ännu tydligare.
      /Per
      DL1000 för väg
      KTM 990 Adventure R (XRV750) för allt där emellan
      TE450 för Ej väg
      KTM EXC 350-kitad 250 för GGN och andra dynghål

Comment

Jo den skall vara mappad för dämparna.
        Sedan har jag satt i insatserna som jag antar de plockar ur för mappningen, så den borde gå rätt fett?

Comment

Originally posted by bjorna View Post
          Jo den skall vara mappad för dämparna.
          Sedan har jag satt i insatserna som jag antar de plockar ur för mappningen, så den borde gå rätt fett?
          De kör in en "KTM standard" mapp, de bänkar inte, mao det spelar ingen roll hur dämparna ser ut.
          Själv har jag på Wingsdämpare och har inte mappat om, läste på Advrider.com att de drar så mycket bränsle då, i övrigt ingen skillnad.
          Jag avvaktar mappning, det verkar bra just nu.
          Jag har inte haft problem med att hojen dör.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
            De kör in en "KTM standard" mapp, de bänkar inte, mao det spelar ingen roll hur dämparna ser ut.
            Själv har jag på Wingsdämpare och har inte mappat om, läste på Advrider.com att de drar så mycket bränsle då, i övrigt ingen skillnad.
            Jag avvaktar mappning, det verkar bra just nu.
            Jag har inte haft problem med att hojen dör.
            De kör väl hojen på tomgång 15 min efter mappen är laddad?
            Skall försöka få in hojen på verkstad så snabbt som möjligt angående problemet att den dör.
            Fått lite olika bud om vad problemet kan vara, TPS (throttle position sensor) eller vanligt simpelt elfel?

Comment

Originally posted by bjorna View Post
              Körde en sväng idag för att prova grushjulen.

Hände två gånger att motorn bara dog!
              Första gången på grus. Bakhjulet låste sig i 70-80 knyck vilket ju var lite spännande.
              Hände igen på E4:an på väg hem men då rullade den ju igång direkt igen.

Har hänt en gång tidigare på E4:an och jag tror att det inträffar när man gasar/accelererar fullt och sedan slår av på gasen.
              Känns ju inge vidare/farligt. Skall ringa verkstan im och höra vad de säger.

Nån annan som råkat ut för detta?
              Jag har råkat ut för det några gånger när jag precis hade köpt men 990. Det är precis som du skriver, "det inträffar när man gasar/accelererar fullt och sedan slår av på gasen". Men det har inte hänt de senaste åren, så jag har väl lärt mig att inte slå av på gasen, eller nåt :)
              Hojresor
              Hojresor's YouTube kanal

Comment

Vad har du för tomgångsvarvtal?
                "creative" IT Matte is back on track!
                Kör Till Max Bling Bling

Comment

Tänk att man kan må så bra, bara av en liten filmsnutt :)

http://www.youtube.com/watch?v=c2Qc7c_9-bE
                  --------------------------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA

Comment

Håller på att bökar med sadeln till min 990R -10 för att klara lång turer med den: Tycker inte om "skålen" man sitter i på orginal sadeln och köpte på prov Touratech's 2cm högre sadel, men den var inte ett dugg bättre än orginal för min bakdel. Samma problem där att man sitter i en grop. Tur att det var 14 dagar öppet köp för att kunna prova.
                    Tänker att det ända (?) som kommer funka för min bakdel är att snickra en egen stoppning, så min fråga är om någon har en billig orginal stomme att bygga på (revor i fodralet inga problem då det blir helt nytt)?
                    Är det samma stomme på 950 och 990? Hittade billig 950 sadel på blocket men passar det?
                    /Per
                    DL1000 för väg
                    TE450 för Ej väg

Comment

Originally posted by Mjält Per View Post
                      Tycker inte om "skålen" man sitter i på orginal sadeln
                      På R modellen är sadeln slät även om den lutar neråt/framåt, den "vanliga" Adventuren har en skål att sitta i.

Comment

Då är det väll att den lutar så brant frammåt innan den går upp mot tanken som gör att jag upplever det som en "skål" att sitta i, håller med om att det nog var en mer riktig skål på Touratech's sadel, i vilket fall blir jag jävligt öm efter 2-3 timmar i sadeln, så något drastiskt måste göras! Antar att den e skapt så att även kortbenta ska ha en tjangs att nå ner, men det problemet har inte jag som står gränsle över Adventuren med båda fötterna platt på marken.
                        Behöver göra den mer horisontell med en bredare sittyta för att avlasta bättre, nu käns både orginal och Touratech som att sitta på ett vägräcke efter ett tag.

/Per
                        DL1000 för väg
                        TE450 för Ej väg

Comment

Men vad händer om du flyttar bak på sadeln då? Den är ju bredare där. Vi har ju samma längd, jag glider fram när jag bromsar och sitter där när jag kör mer aktivt, på längre sträckor flyttar jag mig bakåt.
                          De som kör Ironbutt säger att kunna variera sig är det viktigaste tex Airhawk är kass enligt dem.

Comment

Behöver göra den mer horisontell med en bredare sittyta för att avlasta bättre
                            www.seatconcepts.com har det du söker, går att få med tre olika hårdheter på stoppningen. Smal i framkant så det funkar då man står och kör, men bred där man sitter. Har fått bra kritik på advrider.com vad jag kan minnas.

Click image for larger version

Name:	ktm_950_1.jpg
Views:	1
Size:	65.5 KB
ID:	827029

Comment

SE och ADV sidotank? Bensinkran backventil etc..

Nån som har koll på hur det lirar ihop med elektrisk bränslepump?

Hur fungerar det då man nyttjar en extra tank på SEn, tex. Advtank/Nedurotank/Bajatank, alltstå en extratank/sidotank som monteras där vänster ljuddämpare normalt sitter.

En sidotank hamnar under huvudtankens högsta nivå vilket rimligtvis borde ge till följd att sidotanken flödar över om man tankar huvudtanken fullt?

Som jag kan förstå så är man tvungen att ha en bensinkran på matarledningen från sidotanken till bensinpumpen. Och att först köra upp bränslet i sidotanken, och då ha huvudtankens bensinkranar stängda, sedan stänga kranen till sidotanken.

Alternativt använda nån form av backventil!?

Hur har ni som kör med sidotank och elektrisk bränslepump löst det här?

Han som äger hojen på bilden använder en bensinkran på matarledningen från sidotanken och kör med stängda kranar på huvudtanken fram tills dess att sidotanken börjar vara tom, därefter stänger han sidotankens kran och öppnar huvudtankens kranar....

Den här proceduren verkar vara en enkel lösning lite omständigt i praktiken....

Comment

Tack för tippsen!
                                Får bli Scotts eget kit med dämpare och hållare komplett. Snarlikt Blackdog's: http://www.scottsperformance.com/Sta...e&BI_ID=130092

/Per
                                Tänkte det kunde vara på plats med en liten rapport om resultatet med styrdämparen:
                                Köpte ovanstående, leverans utan problem och passformen perfekt på bitarna.
                                Första intrycket när jag "torr styrde" var att den gör ju ingenting???
                                Men igår var det första live körning och efter 26 mil och lite olika inställningar, så kan jag intyga att den är värd varenda spänn! Vilken skilnad på stabiliteten det blev!
                                Som jag skrivit tidigare så uplevde jag styrningen som instabil med voblings tendenser vid hög fart och Michelin Desert däck på de nya smala Excel fäljarna. Var "uthärdligt" upp till ca 120 med 1,6 bar luft tryck, men med 2,0 bar så gick det knapt i 90 på asfalt väg.
                                Med denna styrdämpare på så går det trolla bort alla tendenser till instabilitet åtminstonde upp till 150(säkert mer ändå, men det var min topp fart igår på hemlig plats...) samtidigt som den är lika lätt och snabbstyrd som tidigare!
                                Man känner inte något extra motstånd i styret som jag befarade.
                                På slingrig asfaltväg blev det underbart exakt styrning. På skogs och grusvägarna så uplevde jag den största skilnaden när det var spårigt. Trollar bort mycket av kast och ryck när man kommer på spårkanter.
                                På rullgrus så kastar ju bakhjulet hit och dit vid minsta glad högerhand, och även detta blir betydligt lugnare med kraften mer åt rätt håll så att säga.
                                Betydligt mer vilsamt då man inte måste parera kasten hela tiden.
                                Det enskilt bästa tillbehöret så här långt!
                                /Per
                                Attached Files
                                DL1000 för väg
                                TE450 för Ej väg

Comment

Working...
                                X