Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by g s m View Post
    Grund problemet med dessa bjässar är framfjädringen, den faller igenom alldels för snabbt. bygg om gaffeln hårdare fjädrar minst 5,9 schimsa om mittvalven o komp o retur mer olja 90-100 nivå detta gör underverk
    ???? Ursäkta en novis: 5,9 = Lämplig fjäderkonstant N/mm? för Förarvikt=??? Mittvalven... Detaljer PLEASE?, delar varifrån / hur?
    Gjorde ombyggnad av gaffel på min V-Strom med Race Tech Goldvalve2 och progresiva fjädrar från Wilbers och det blev kanonbra fjädring som sväljer allt utan att bottna, styvare än Adventurns men mycket följsam, men chassit i övrigt funkade inte för RIKTIGT grusbus (däremot blev den riktigt bra på asfalt), därför blev jag med denna buse.
    DL1000 för väg
    KTM 990 Adventure R (XRV750) för allt där emellan
    TE450 för Ej väg
    KTM EXC 350-kitad 250 för GGN och andra dynghål

Comment

Originally posted by Mjält Per View Post
      ???? Ursäkta en novis: 5,9 = Lämplig fjäderkonstant N/mm? för Förarvikt=??? Mittvalven... Detaljer PLEASE?, delar varifrån / hur?
      Gjorde ombyggnad av gaffel på min V-Strom med Race Tech Goldvalve2 och progresiva fjädrar från Wilbers och det blev kanonbra fjädring som sväljer allt utan att bottna, styvare än Adventurns men mycket följsam, men chassit i övrigt funkade inte för RIKTIGT grusbus (däremot blev den riktigt bra på asfalt), därför blev jag med denna buse.
      Enkla förklaringen är , jag har kopierat superendurons framfjädring ock bakfjädring så långt det går + lite special
      Du kan komma o prov köra min 990 r adv någon gång när det passar, så kan vi snacka fjädring också.
      Jag bor i Rosersberg nära Arlanda MVH Gunnar

Comment

Låter som en bra idé!
        Skickar ett PM när jag kan, så kan vi träffas.
        Originally posted by g s m View Post
        Enkla förklaringen är , jag har kopierat superendurons framfjädring ock bakfjädring så långt det går + lite special
        Du kan komma o prov köra min 990 r adv någon gång när det passar, så kan vi snacka fjädring också.
        Jag bor i Rosersberg nära Arlanda MVH Gunnar
        DL1000 för väg
        TE450 för Ej väg

Comment

Varning för lösa skruvar i framskärmen!

Började saneringen av hojen efter 60mil kalkdammiga Gotlands "vägar".
          Hittade då 3 av 8 skruvar lösa på framskärmen! Två (de bakersta) så lösa att dom kunde ramlat ur när som helst.
          Inte minsta skymt av loktite på dessa skruvar!

Har inte hunnit till 100mila servicen än, så käns inget vidare att hitta det här. Inget roligt om framskärmen kommer lös under körning direkt.
          Vad är eran erfarenhet? Måste man efterdra och Locktite alla skruvar på en ny sådan här?

/Per
          DL1000 för väg
          TE450 för Ej väg

Comment

Hittade då 3 av 8 skruvar lösa på framskärmen! Två (de bakersta) så lösa att dom kunde ramlat ur när som helst.

Har inte hunnit till 100mila servicen än, så käns inget vidare att hitta det här. Inget roligt om framskärmen kommer lös under körning direkt.
            Vad är eran erfarenhet? Måste man efterdra och Locktite alla skruvar på en ny sådan här?

/Per
            Är det inte lite KTM i ett nötskal?

Man måste kolla skruvar och sådant mest hela tiden, jag körde ju 690 två år innan jag bytte till en sådan som du har i somras.
            Med 690 var det standard för mig att kvällen innan en körning gå ut i garaget och känna på olika skruvar, jag gör det även på min nya men det har inte varit så stort behov som med 690n.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
              Är det inte lite KTM i ett nötskal?....

Tyvär har du nog rätt om man läser på lite. Verkar vara väldigt slumpmässigt hur bra hopskruvade dom är.

Har 2 Suzuki, 1 Husqvarna, 1 Honda körda över 12000mil samanlagt, där det inte släpt en skruv.
              När jag först fick hem denna hittade jag lösa Barkbusters, men resten verkade sitta ihop rätt (kollade en hel del skruv för bromsar hjul mm. men aldrig stänkskärm). KTM faller i bitar efter 100mil... och nej, dom andra har gått på samma typ av körning/ vägar, så det beror inte på att det skakat runt mer med KTM, bara sämre montering.
              Får väll hålla tummarna man har tur med vitala delar som motor mm.

/Per
              DL1000 för väg
              TE450 för Ej väg

Comment

/Per
                Ja en del skruvar lossnar.Vid 100mila servicen skall meken kolla alla skruvar.En av dom viktigaste skruvarna att kolla är dom som håller fast kedjesläpan som sitter på svingen. Lossnar dom kan det ta tvärstopp pga att släpan åker i mellan framdrevet ock kedjan MVH Gunnar

Comment

Såg att de har sänkt 990 R, fjädringsvägen är minskad till 245 mm mot 265 mm innan, därmed sjunker sadeln lika mycket 905 mm mot 920 mm.
                  Tur jag köpte en 2010..

Comment

Montera däckjärn på hojen.

Är det någon som har monterat däckjärn på sin hoj? Många kör ju alltid med däckjärn, slang mm monterat på sin hoj.
                    Själv har jag bara lyckats lägga in en liten kompressor under sadeln.

Comment

KTMs korta däckjärn är kanon, har 990n nå skrot i verktygslådan för ABS eller nått? Jag får då ner orginalväskan med verktyg som har lite extra i sig. En slaktad minikompressor i mindre låda. 3 däckjärn, liten WD-40 burk, en liten burk med fett, samt 2 slanglagningskit, har nog även nån slangstump extra stift och lite till där, skulle haft tagit och gått igenom under sadeln nån gång.

Men det blir nog till hösten, drar till USA på tisdag =) hann aldrig få igång 950n, saknar en packning ...nu blir det 2 månader KLR.

/Johan
                      www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Har också funderat på det. Inte provat ännu, men är väl bara att slangklämma fast på motorbågarna. Det siktar jag på iaf. Hittar dock inte mina däckjärn, har böjda biltema + ktm-järn nånstans som jag inte hittar.
                        Finns ju även väskor att montera på motorbågarna som borde vara bra för reservslangar.
                        Just nu försöker jag få av "pakethållarplattan" för att få till en riktig verktygsväska. Skruvarna är små insex och sitter som attan. Hur får man bort dessa. Är rädd att förstöra insexspåret. Plan B är att pressa nyckeln med en tving och sen banka till nyckeln med en hammare. Dumt?

Originally posted by badpitt View Post
                        Montera däckjärn på hojen.

Är det någon som har monterat däckjärn på sin hoj? Många kör ju alltid med däckjärn, slang mm monterat på sin hoj.
                        Själv har jag bara lyckats lägga in en liten kompressor under sadeln.

Comment

Originally posted by bjorna View Post
                          Har också funderat på det. Inte provat ännu, men är väl bara att slangklämma fast på motorbågarna. Det siktar jag på iaf. Hittar dock inte mina däckjärn, har böjda biltema + ktm-järn nånstans som jag inte hittar.
                          Finns ju även väskor att montera på motorbågarna som borde vara bra för reservslangar.
                          Just nu försöker jag få av "pakethållarplattan" för att få till en riktig verktygsväska. Skruvarna är små insex och sitter som attan. Hur får man bort dessa. Är rädd att förstöra insexspåret. Plan B är att pressa nyckeln med en tving och sen banka till nyckeln med en hammare. Dumt?
                          Första gången jag tog loss plattan drog jag en av insexerna rund, sprayade en massa WD-40 sen hamrade jag in en storlek större insex eller om det var nån tumstorlek fick då loss den.

Annars går det väl borra bort skallen lyfta av plattan och bågarna för att komma åt med svetstång.

/Johan
                          www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by bjorna View Post
                            Har också funderat på det. Inte provat ännu, men är väl bara att slangklämma fast på motorbågarna.
                            Jag löste plats för däckjärn, till höger om luftburken fick jag in två Biltemajärn, jag stoppade in dem i vars en cykelinnerslang för att de inte skulle repa, det funkar att stänga sadeln efteråt.

Comment

Motorn dör ibland!

Körde en sväng idag för att prova grushjulen.

Hände två gånger att motorn bara dog!
                              Första gången på grus. Bakhjulet låste sig i 70-80 knyck vilket ju var lite spännande.
                              Hände igen på E4:an på väg hem men då rullade den ju igång direkt igen.

Har hänt en gång tidigare på E4:an och jag tror att det inträffar när man gasar/accelererar fullt och sedan slår av på gasen.
                              Känns ju inge vidare/farligt. Skall ringa verkstan im och höra vad de säger.

Nån annan som råkat ut för detta?

Comment

Ni fick en tur i alla fall!
                                Hoppas det var bra trots regnet.
                                Ja, verkar vara en bugg med insprutningen.
                                Just som du säger, man gasar på och släpper helt, då stänger insprutet av för att spara bränsle.
                                Och sedan startar inte motorn medetsamma vid behov igen.
                                Kan kännas ganska märkligt. Har definitivt med inställningen av insprutet att göra: den är mycket magert instäld på låggas, vilket också gör den ryckig.
                                Om man trycker in kopplingen ska insprutet slå på igen just för att hindra stopp, men det fins tillfällen detta inte verkar funka riktigt utan motorn slår stopp och man får starta om motorn.
                                Har inte hunnit prova än men att med hjälp av TuneECU lägga på ett par procent i lägre varvtalsområdet och stänga av O2 givarna lär fungera enligt OC.

Hade detta problem med min V-Strom också (ja den är också mkt snålt stäld orginal) och det förorsakade ett par prekära vurpor i korsningar när motorn tjuvstannade. Fixades med PCIII och ny bänkning.
                                Fattar faktiskt inte varför dom har så svårt att få till insprut på MC när det funkar så bra på bil

/Per
                                DL1000 för väg
                                TE450 för Ej väg

Comment

Working...
                                X