Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by DigiMan View Post
    OK, då vet jag hur det ligger till..
    7245:- kostar ett komplett bakhjul (6301000104430) till SE'n dagsläget.
    fäljbanan till se`n (som e did å håller bättre) passar till 990/950 adv framnav/ekrar.. Har inte satt ihop det själv men gubbarna på Superbike satte ihop det før mig nær dom høll på med KTM.

//Peter
    Kör Husaberg jag...

Comment

Nån som har varit in och bytt kamkedjor?

Ska mäta bättre men är rädd att det helst skulle vara gjort, har 5000mil på mätaren och av att mäta på sträckaren börjar det vara på gränsen.

Hojen skramlar inte direkt, iaf inte dom dödsroslingar som hörs tills den får upp oljetryck efter ett olje byte.

Verkar ju inte allt för besvärligt utföra själv:

http://www.ktm950.info/how/Cam/camchain/camchain.html

Dock behöver man några special verktyg för att få loss svänghjulet:

The small grub screw is 16mm diameter with a 2mm thread pitch. The large bolt is 20mm diameter with a 1.5mm thread pitch.

Se bild.

Är det någon som har dessa? Om det visar sig att jag måste gräva lite i motorn kanske dom skulle gå få låna/hyra, över 600:- för att köpa dom känns lite blodigt. Bulten kanske skulle gå köpa på annat håll men så där stora har nog sällan bara 1,5 mm stigning på gängen.

/Johan
      Attached Files
      www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Originally posted by Dirty View Post
        Dock behöver man några special verktyg för att få loss svänghjulet:

The small grub screw is 16mm diameter with a 2mm thread pitch. The large bolt is 20mm diameter with a 1.5mm thread pitch.

Se bild.

Är det någon som har dessa? Om det visar sig att jag måste gräva lite i motorn kanske dom skulle gå få låna/hyra, över 600:- för att köpa dom känns lite blodigt. Bulten kanske skulle gå köpa på annat håll men så där stora har nog sällan bara 1,5 mm stigning på gängen.

/Johan
        En vanlig M20 med fin stigning har en stigning på 1.5mm. M16 med grov stigning har en stigning på 2mm. Med andra ord borde du kunna köpa skruvarna i en vanlig järnaffär.

Comment

Originally posted by Dirty View Post
          Nån som har varit in och bytt kamkedjor? Ska mäta bättre men är rädd att det helst skulle vara gjort, har 5000mil på mätaren och av att mäta på sträckaren börjar det vara på gränsen.
          Jag har 6600 mil på min LC8 och bytte just kamkedjesträckarna till ett par som var några mm längre (Nr. 600.36.008.100).

Motorn blev knäpptyst från att tidigare skramlat = succe.

Comment

Originally posted by Bålsta View Post
            Jag har 6600 mil på min LC8 och bytte just kamkedjesträckarna till ett par som var några mm längre (Nr. 600.36.008.100).

Motorn blev knäpptyst från att tidigare skramlat = succe.
            Billiga också Ca 180:-/st
            Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
              Billiga också Ca 180:-/st
              och jobbet är en struntsak...

Comment

Nu är det tyvärr dags: http://www.blocket.se/stockholm/KTM_....htm?ca=11&w=1

Comment

Står i begrepp att byta upp mig och har kommit fram till att ska jag ha något häftigare så måste det bli antingen en 950 Adv S, 990 Adv S eller 990 Adv R. Kan någon förklara för mig skillnaden mellan dessa och enskilda årsmodeller samt hur det är med garantier (nyare hoj förstås), barnsjukdomar, serviceintervaller och köregenskaper?

Finns det något mer som är värt att veta så lyssnar jag även på det förstås.
                  // Blomman

Comment

Originally posted by BigP View Post
                    Står i begrepp att byta upp mig och har kommit fram till att ska jag ha något häftigare så måste det bli antingen en 950 Adv S, 990 Adv S eller 990 Adv R. Kan någon förklara för mig skillnaden mellan dessa och enskilda årsmodeller samt hur det är med garantier (nyare hoj förstås), barnsjukdomar, serviceintervaller och köregenskaper?

Finns det något mer som är värt att veta så lyssnar jag även på det förstås.
                    Förgasare
                    950 03-05.5 har lite issues (http://www.ktm950.info)
                    950 05.5 -> alla allvarliga issues åtgärdade.
                    Insprut 990S, vissa gillar inte gasresponsen,
                    Insprut 990R, Högre effekt, bättre gasrespons.
                    Last edited by DigiMan; 04-08-2010, 06:40 PM.

Comment

Testade en 990 Adventure R idag, mäktig hoj! Känns som den klarar allt, gick förvånansvärt stabilt på asfalt och vilken motor! Körde lite grus med och den är ju otäckt snabb bara man får lite fäste. Bra komfort med (är van vid 640 adventure aka bergsborren). Men jag undrar lite, hur långt kommer ni på en tank, det är "bara" ca 20 liter va? Finns det några generalfel på dessa lc8-maskiner? Har läst lite om de tidiga modellerna, men de senare 990 funkar problemfritt? Största nackdelen jag ser är ju självklart priset, lägger man på ljuddämpare, packväskor och lite annat man behöver så blir det en hel del att slanta upp...

Comment

Tankarna rymmer 23 liter och hur långt man kommer beror på hur man behandlar gasrullen. En gång dog motorn efter bara 21 mil, men det finns även tillfällen då förbrukningen har legat på 0,55L/mil.
                        Hojresor
                        Hojresor's YouTube kanal

Comment

Originally posted by wheelie82 View Post
                          Testade en 990 Adventure R idag, mäktig hoj! Känns som den klarar allt, gick förvånansvärt stabilt på asfalt och vilken motor! Körde lite grus med och den är ju otäckt snabb bara man får lite fäste. Bra komfort med (är van vid 640 adventure aka bergsborren). Men jag undrar lite, hur långt kommer ni på en tank, det är "bara" ca 20 liter va? Finns det några generalfel på dessa lc8-maskiner? Har läst lite om de tidiga modellerna, men de senare 990 funkar problemfritt? Största nackdelen jag ser är ju självklart priset, lägger man på ljuddämpare, packväskor och lite annat man behöver så blir det en hel del att slanta upp...
                          Tanken är väl på 19,5L kör du skapligt tempo men inte gör sladdar på kilometern hela tiden så räcker soppan i ca 30mil, sedan går det att köra den på litern.
                          Det finns säker någon som lyckats köra den på halvlitern också.

Comment

Ja hojen gav mersmak, har alltid avfärdat lc8 i terrängen innan men inte testat. Har läst om den hela kvällen idag på bl.a. advrider, min sammanfattning av det jag läst är; tidiga modeller hade en del mekaniska fel vilka är åtgärdade nu, senare modeller (de med insprutning) går ryckigt och vissa har tillochmed konverterat till förgasare. Den jag körde (990 R) gick bra tycker jag, visst var det lite on-off känsla i gasen men tyckte det var marginellt. Man kanske skulle satsa på en sen 950 med mycket lullull som väskor osv. Nån som vill byta en sån mot en sliten 640 adventure-02 och en husa fs650-04?

Comment

Originally posted by wheelie82 View Post
                              Ja hojen gav mersmak, har alltid avfärdat lc8 i terrängen innan men inte testat. Har läst om den hela kvällen idag på bl.a. advrider, min sammanfattning av det jag läst är; tidiga modeller hade en del mekaniska fel vilka är åtgärdade nu, senare modeller (de med insprutning) går ryckigt och vissa har tillochmed konverterat till förgasare. Den jag körde (990 R) gick bra tycker jag, visst var det lite on-off känsla i gasen men tyckte det var marginellt. Man kanske skulle satsa på en sen 950 med mycket lullull som väskor osv. Nån som vill byta en sån mot en sliten 640 adventure-02 och en husa fs650-04?
                              De enda saker som jag fixar när jag byter till en Aventure R är...
                              Andra ljuddämpare alt/ Avgasystem 2-1
                              Bort med SAS/EPC mm, mm, mm, mm
                              En riktig hasplåt
                              Ett bakjul från en SuperEnduro

Comment

Mm ok, men varför det bakhjulet? Smalare så fler däck passar? Jo ljuddämpare känns som en självklarhet, den jag testade var ju helt original, bara ett lätt brölande insugsljud hördes, annars typ knäpptyst. Känns som man behöver lite packväskor och grejer så man kan åka på långturer dock. Har planerat in en resa upp till norra finland på hoj med så mkt grus som möjligt, förhoppningsvis kanske på en lc8 istället för lc4...

Hur pass svår terräng vågar ni er ut i? Självklart individuellt men med min 640 adv. så klarar man ju rätt leriga ställen bara man inte har full tank hehe. En 950/990 tror jag inte jag orkar lyfta upp ur ett surhål eller släpa in under en vägbom etc. Får köpa gymkort tror jag.

Comment

Working...
                                X