Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blutor
    replied
    Kolla plasten bakom Styr huvudet på höger sida. Kommer inte ihåg vart kablarna gick till men den var för tajt och kan skava sönder kablar.

    Leave a comment:


  • K J D
    replied
    Tjenare,

    När jag och junior skulle ta en tur i torsdags på min 990 -11 (hojen 1400 mil totalt, mindre än 100 mil hos mig) så var instrumentpanelen död, ABS-lampan och bakgrundsbelysningen fungerade, resten var helt borta. Varvräknarnålen död o.s.v.
    Jag vet att vissa 690 hade problem med instrumentet men gäller det 990 också?

    Någon som har varit med om något liknande och har en aning om var jag ska börja riva?

    Leave a comment:


  • Igge
    replied
    Originally posted by Dirty View Post
    EDIT: Skulle det bli aktuellt med en nyare se då för FAN till att alla nyklar är med speciellt den orangea master nyckeln, ser allt får många som frågar hur man fixar det om den saknas på advrider.com, ska även vara med ett "keycard" från -09 när det blev immobilizer på Adventuren.


    Har lagt till lite info med fetstil.

    /Johan
    Tackar för svar :)
    Tror inte det blir aktuellt med så ny hoj som 09 tyvärr då inkomsterna är begränsade och utgifterna många. Lär inte bli mycket dyrare hoj än vad jag kan sälja mina två för.

    Leave a comment:


  • Dirty
    replied
    Originally posted by Igge View Post
    Förlåt för en lat mans fråga.
    Sökfunktionen i tråden sträcker sig bara tillbaka ett visst antal träffar och tråden är blandat mellan 950 och 990 frågor så det är lite svårt att hitta info om det jag vill.

    Jag har börjat få tankar om att göra mig av med mina hojar, en husaberg FE450 '09 och en VFR800 '98, i förmån för en KTM 990 Adventure.
    Husan är svinkul både i skog och på grus, men inbjuder till mer skog än vad min trasiga handled tycker om. VFRen låter för bra för att inte gasa med och inbjuder till högre hastigheter än vad säkerhetstänket gillar.
    Bägge saknar ABS vilket är en form av trygghet jag skulle vilja ha.
    Tanken är då att en 990 ska duga för enklare dagskörningar på grus och lättare skogsspår 5-15 mil på en dag eller lite längre asfaltstouringar >30 mil på en dag. Eventuellt skjutsa tjejen om jag lyckas få henne att inse tjusningen med MC-åka.

    De som ligger i min prisklass (de billigaste 990orna) har gått mellan 3000-4500 mil verkar det som, har nog inte sett någon med fler mil.
    Dör dom efter det? Törs man köpa en med de milen?
    Hur svindyr är en renovering av en LC8?

    Har inte renoverat nån men det springer nog iväg rätt mycket. Men många har gått bra långt över 10 000 mil utan större problem. Det mekaniska i motorn är mycket driftsäkert, hellre att det blir bekymmer vid injektorhusen med tomgångsreglage och sekundärventiler ...även det mycket dyrt!

    Är insprutet hos de tidigare 990orna hopplöst ryckig eller har folk hittat lösningar?

    Dom tidiga är ju lite ryckigare men även dom sista 990 är ju ryckiga om man jämför med 950, sån där oval gasrulle och eventuellt mappning av nån kunnig (men om det finns nån se min förra post i Sverige vet jag inte)

    Är det så jobbigt att det är problem med touring?

    Tycker inte det ska störa touring nämnvärt ...men bör ju fixas till så den funkar för krypkörning och terräng utan problem om den är väldigt ryckig

    Hur funkar ABSen? Bra på grus? Bra på asfalt (torr som blöt)?

    Har ingen med ABS men polaren kör 990, han har dödat ABS funktion på bakhjulet då det är skrämmande ha igång på grus ...prova nya Afrikan med ABS och otäckt när pedalen får spader när man vill låsa upp hjulet

    Vissa säger att 990in blev mycket bättre när den uppdaterades (2009?) men vad hände och vad blev bättre?

    Inte helt full koll på exakt vad som ändrats men läst nått om att ECU är en snabbare bättre med fler mätningar per sekund

    Något speciellt man ska se upp med vid köp?

    Om det inte åtgärdats är det ju plast uppe vid styrkronas som äter sig in i kablaget upp till tändningslåset.
    Justerskruvarna i svingen, brukar krypa in vatten, bör skruvas hela vägen ut, går det inte borra upp hål och spraya, bör borras upp hål för dränering hur som helst.
    Kedjesläpan på svingen, borra upp övre hålet och lång bult som går hela vägen genom och låsmutter på undersidan.
    Returjusteringen på stötdämparen om den ärgat fast och nån brutit av den (som en timglasform som går av i mitten, går fortfarande skruva på men rör sig inte in ut så se att den gör det)
    Även i gaffeln blir det fort korrosion vid returventilen så går ju prova om den går skruva ut och in som den ska ..här ser man ju inte att den går ut och in men har nån våldat där och skadad snurrar den fritt i all evighet, vet inte hur många klick det border vara kring 20?
    Fälgarna är ju rätt mjuka så får lätt bulor.
    Slavcylindern är ju en annan svag punkt men finns ju bra ettermarknads om den börjar krångla


    Kan hojen tänkas passa mina ändamål? :)

    Bör passa mycket bra!

    Tack på förhand

    Och om det är lätt att söka rätt på bra info får ni gärna peka mig i rätt riktning.

    Mvh Erik
    EDIT: Skulle det bli aktuellt med en nyare se då för FAN till att alla nyklar är med speciellt den orangea master nyckeln, ser allt får många som frågar hur man fixar det om den saknas på advrider.com, ska även vara med ett "keycard" från -09 när det blev immobilizer på Adventuren.


    Har lagt till lite info med fetstil.

    /Johan
    Last edited by Dirty; 06-13-2016, 09:47 PM.

    Leave a comment:


  • Igge
    replied
    Förlåt för en lat mans fråga.
    Sökfunktionen i tråden sträcker sig bara tillbaka ett visst antal träffar och tråden är blandat mellan 950 och 990 frågor så det är lite svårt att hitta info om det jag vill.

    Jag har börjat få tankar om att göra mig av med mina hojar, en husaberg FE450 '09 och en VFR800 '98, i förmån för en KTM 990 Adventure.
    Husan är svinkul både i skog och på grus, men inbjuder till mer skog än vad min trasiga handled tycker om. VFRen låter för bra för att inte gasa med och inbjuder till högre hastigheter än vad säkerhetstänket gillar.
    Bägge saknar ABS vilket är en form av trygghet jag skulle vilja ha.
    Tanken är då att en 990 ska duga för enklare dagskörningar på grus och lättare skogsspår 5-15 mil på en dag eller lite längre asfaltstouringar >30 mil på en dag. Eventuellt skjutsa tjejen om jag lyckas få henne att inse tjusningen med MC-åka.

    De som ligger i min prisklass (de billigaste 990orna) har gått mellan 3000-4500 mil verkar det som, har nog inte sett någon med fler mil.
    Dör dom efter det? Törs man köpa en med de milen?
    Hur svindyr är en renovering av en LC8?

    Är insprutet hos de tidigare 990orna hopplöst ryckig eller har folk hittat lösningar?
    Är det så jobbigt att det är problem med touring?

    Hur funkar ABSen? Bra på grus? Bra på asfalt (torr som blöt)?

    Vissa säger att 990in blev mycket bättre när den uppdaterades (2009?) men vad hände och vad blev bättre?

    Något speciellt man ska se upp med vid köp?

    Kan hojen tänkas passa mina ändamål? :)

    Tack på förhand

    Och om det är lätt att söka rätt på bra info får ni gärna peka mig i rätt riktning.

    Mvh Erik

    Leave a comment:


  • Dirty
    replied
    Kanske varit upp tidigare men finns det någon i detta avlånga land som kan mappa om en 990 med dynokörning och TuneECU eller liknande med andra ord mappa om original ECU utan att det ska dit nån jäkla powercommander?

    Inte för att den går dåligt som den är nu men vore som roligt få upp den på bänk och få det på papper också.

    Ska eventuellt ta mig en resa söderut snart och undrar vem man om så skulle kunna prova kontakta?

    Några tips?

    Med vänlig hälsning, Johan

    Leave a comment:


  • K J D
    replied
    Nu har jag köpt lite plastfilm, sen ska jag bara hitta lite tid så jag får dit den på något vettigt sätt också...

    Leave a comment:


  • Dirty
    replied
    Originally posted by K J D View Post
    Jag tog premiärsvängen på grus med 990'n i helgen och kan konstatera att hojen går fint men att jag kommer sabba allt vad lack heter på sidorna där jag "gnuggar" fram och tillbaka med leriga stövlar/byxor.

    Hur har ni andra skyddat sidorna på hojen där benen ligger mot?
    En uppsättning gammal plast =) men annars funkar ju det med nån bra plastfilm, har funnits köpa färdiga kit vet inte om det var touratech eller nån annan tillverkare. Köpte nån sån där lite tjockare genomskinlig folie på rulle hos lokala skyltfirman men den var ju inte billig.

    /Johan

    Leave a comment:


  • K J D
    replied
    Jag tog premiärsvängen på grus med 990'n i helgen och kan konstatera att hojen går fint men att jag kommer sabba allt vad lack heter på sidorna där jag "gnuggar" fram och tillbaka med leriga stövlar/byxor.

    Hur har ni andra skyddat sidorna på hojen där benen ligger mot?

    Leave a comment:


  • Jonatan
    replied
    Någon som bytt till något annat luftfiltersystem som vill sälja en snorkel till mig?

    Leave a comment:


  • Jonatan
    replied
    Min 950 är ju nyväckt från lång dvala. Börjar få ordning på den. Bland annat var ena gaffelreturen skruvad i botten när den andra stod 17 klick ut.

    Men den går så jäkla dåligt iväg från rödljus och stopp. Den går ok på låga varv näran kommer upp i lite hastighet men på ettan och tvån går den kass. På höga trottelöppningar går den sjukt fint. Betydligt bättre än min förra 990 adv.

    Måste jag ner till förgasarna igen eller kan jag testa någon skruv först? Märker ingen skillnad med choke i eller inte. Går bra på tomgång när den blivit varm.

    Leave a comment:


  • Kerthe
    replied
    Originally posted by Boost III View Post
    Testa öppna ett av sidolocken på luftburken om nu adventuren har de? På sm 950/990 är de lock på sidan burk och öppnar man en eller bägge dessa går de betydligt bättre om man har rätt munstycken i förgasarna eller mapp. Har man däremot fel bestyckning kan den gå sämre men de är snabbt gjort att prova. På min 990 gjorde de enorm skillnad i rapphet redan med org filter och ett lock öppet men då mappade jag om den. De behövs inga filter i dessa trekantiga hål för luften filtrerar som vanligt genom org filtret och de kommer inte in så mycket skit den vägen heller.

    Ang att de blåser mer ur ena ljuddämparen är fullt normalt för bägge cylindrarnas krökar är förgrenade innan dämparna så de blåser hårdast lättaste vägen. Jag kör med dubbla vings slipon med endast en insats i ena dämparen och den andra dämparen fullt öppen för de ger bäst overall effekt och lagomt högt ljud.
    Ok, ska testa ta bort locken vid tillfälle. Man blir ju lite sugen på byta ut orginalburken till ett Rottweilerfilter. Bättre inflöde av luft och enklare att komma åt förgasarna. Däremot är väl risken att förgasarkropparna blir betydligt skitigare.

    Nu har jag i varjefall ställt upp munstyckena ett kvarts varv till samt synkat förgasarna igen. Både motorgång och tomgång har blivit jämnare. Viktigast av allt är den går som ett skållat...

    Tack för tipsen!

    /Thed

    Leave a comment:


  • Boost III
    replied
    Originally posted by Kerthe View Post
    Tack för tipsen!
    Jag har öppna Acra-pipor men original filter. Därmed är det ju lite bökigt att justera förgasarna då man måste riva bort kåpor och tank vid varje tillfälle. Har sett att det finns förlängda justerskruvar som för tomgången men de kostar 2.000, lite för mycket i mina ögon.Ska kolla tändhattar och stift än en gång.
    Testa öppna ett av sidolocken på luftburken om nu adventuren har de? På sm 950/990 är de lock på sidan burk och öppnar man en eller bägge dessa går de betydligt bättre om man har rätt munstycken i förgasarna eller mapp. Har man däremot fel bestyckning kan den gå sämre men de är snabbt gjort att prova. På min 990 gjorde de enorm skillnad i rapphet redan med org filter och ett lock öppet men då mappade jag om den. De behövs inga filter i dessa trekantiga hål för luften filtrerar som vanligt genom org filtret och de kommer inte in så mycket skit den vägen heller.

    Ang att de blåser mer ur ena ljuddämparen är fullt normalt för bägge cylindrarnas krökar är förgrenade innan dämparna så de blåser hårdast lättaste vägen. Jag kör med dubbla vings slipon med endast en insats i ena dämparen och den andra dämparen fullt öppen för de ger bäst overall effekt och lagomt högt ljud.

    Leave a comment:


  • elakasmen
    replied
    Tvåfingergrepp - kopplingshandtag?

    Någon som har koll på ett tvåfingergreppshandtag som passar till maguracylindern? 990 adv årsmodell -09.
    Finns mycket underliga kreationer på ebay, men nog sjutton måste det finnas grejor som passar från någon endurohoj??

    Leave a comment:


  • Kerthe
    replied
    Originally posted by Boost III View Post
    Hade du bytt till annat luftfilter också och har du öppna slipons eller org dämpare?

    Ang att den stannar på tomg ibland beror på att luftbränsleskruvarna står fel. Ställ om dem tills den går som finast på tomg. Om den rusar så öppnar du skruvarna minst ett kvarts varv mer och surstannar den dra igen ett kvarts var åt gången till den går bra. Kolla även att tändhattarna sitter som de ska och inte har ärga eller annat kontaktproblem mot tändstiften. Byte av tändstift kan hjälpa för att få den gå på tomg. I de flesta fall sitter de iridium stift på dem och de är känsliga för sot. De går borsta av dem och knacka ihop elektråden till bara 0,4mm då går de i regel bättre på tomg även med sot på stiften.
    Du kan prova billigare "vanliga stift" för de tål mer fel bränsleblandning utan att den går dåligt.
    Tack för tipsen!
    Jag har öppna Acra-pipor men original filter. Därmed är det ju lite bökigt att justera förgasarna då man måste riva bort kåpor och tank vid varje tillfälle. Har sett att det finns förlängda justerskruvar som för tomgången men de kostar 2.000, lite för mycket i mina ögon.Ska kolla tändhattar och stift än en gång.

    Leave a comment:

Working...
X