Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM LC8 950

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by niner View Post
    Uppgraderingen består i alla fall på min 990 utav en större gummibälg än orginalet i själva bromscylindern, verkar fungera som utjämning, troligen för expansion av vätskan vid värme. I sommras tappade jag helt bromsverkan när jag lite oförsiktigt haft foten på bromsen lite väl länge men den återkom när allt svalnat. Luft i systemet? Skulle försöka att lufta/ byta bromsvätska i första hand.
    Bifogar bild på cylinder från 950/2004...
    Attached Files

Comment

Originally posted by Plåtniklas View Post
      Bakbromsen på min 04 950 Adventure har lagt av. Jag trycker ner pedalen i botten utan ens lite bromsverkan. Har testat att dra ut bromsklossarna i ändläge och sen trycka ner pedalen och då rör klossarna på sig så jag anar att det är i andra änden problemet ligger. Jag har kollat under gummidamasken där "pinnen" går upp i behållaren och det var blött där, vet dock inte om det var vatten eller bromsvätska. Kollat vätskan i behållaren och den ser fin ut och det är den uppgraderade bromsen jag har.

Några tips på vad som är trasigt? :(
      Samma sak hände på min 04á. Finns ett uppgraderingskit för just problem på bakbromsen. Ragnar på Lelles vet allt om detta.

Comment

Originally posted by AndersG View Post
        Samma sak hände på min 04á. Finns ett uppgraderingskit för just problem på bakbromsen. Ragnar på Lelles vet allt om detta.
        Som jag skrev så är min bakbroms tyvärr redan "uppgraderad".

Comment

Uppgraderingen består i alla fall på min 990 utav en större gummibälg än orginalet i själva bromscylindern, verkar fungera som utjämning, troligen för expansion av vätskan vid värme. I sommras tappade jag helt bromsverkan när jag lite oförsiktigt haft foten på bromsen lite väl länge men den återkom när allt svalnat. Luft i systemet? Skulle försöka att lufta/ byta bromsvätska i första hand.
          Ska testa det idag. Steg 2 blir att plocka isär skiten och se om något helt enkelt gått sönder.

Originally posted by AndersG View Post
          Som jag skrev så är min bakbroms tyvärr redan "uppgraderad".

Comment

Köpte i April en ny 07:ans 990 adv som jag är skitnöjd med........förutom en sak. Har sen den var ny råkat ut för att ibland när man ska starta så slår starten ett slag och sen bryter den och gör om startsekvensen med varvräknaren. Kan sen göra samma sak igen eller starta helt slumpmässigt.
            Har blivit mer och mer vanligt men nu har den ballat ur helt. Verkar vara helt ok med ström i batteriet (nyladdat med c-tek). Idag tex så missade den försök ett, startade på två. Slog av efter ca 1 min och sen var den hopplös igen på efterföljande försök. Var in till MC-Jansson i falun med batteriet och de såg inga fel (i juli dock) så nu vill jag höra om ni andra har haft liknande problem eller ????? Kan det vara batteriet i alla fall ??? Läste lite på advriders forum och där verkar man tycka så. På jansson fick jag bara det slöjä..a svaret att jag fick väl släpa dit den när den var kass. Påtalade det vid både 100 och 750 mila servicen nu i sommar.

Sådär nu har värsta ilskan gått över men problemet kvarstår ju så tips tas tacksamt emot så jag har nåt att komma med till handlaren om inte annat. Vill ju inte skruva för mycket på en ny hoj med garanti.

Lars
            Last edited by Lawman; 10-30-2008, 12:25 PM.

Comment

Ska testa det idag. Steg 2 blir att plocka isär skiten och se om något helt enkelt gått sönder. Som jag skrev så är min bakbroms tyvärr redan "uppgraderad".
              Min SE -06 är också uppgraderad sedan många mil tillbaka. Sedan dess har bakbromsen försvunnit två gånger. Har gett upp skiten och luftar när jag byter belägg. Titt och tätt kör jag utan fotbroms.

Comment

Originally posted by Bålsta View Post
                Min SE -06 är också uppgraderad sedan många mil tillbaka. Sedan dess har bakbromsen försvunnit två gånger. Har gett upp skiten och luftar när jag byter belägg. Titt och tätt kör jag utan fotbroms.
                Jag använder väldigt sällan bakbromsen och börjar fundera på om det kan vara orsaken. Ska testa att byta vätska/lufta och sen blir det väl till att, försöka, riva isär hela skiten.

Comment

Jag vet att det finns en dubbdäckstråd, och jag har försökt söka/leta i den utan framgång, men undrar nu om det finns landsvägsdubbade däck till 950'ns dimensioner? Det är ju snövarning till helgen. :(

Comment

Jag har en uppsättning landsvägsdubbade MT21:or liggandes, knappt inkörda dubbar. 21" 90/90 + 18" 140/80 ge ett bud jag inte kan motstå såå
                    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
                    (™Geggamoja)
                    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Comment

Originally posted by Lawman View Post
                      Köpte i April en ny 07:ans 990 adv som jag är skitnöjd med........förutom en sak. Har sen den var ny råkat ut för att ibland när man ska starta så slår starten ett slag och sen bryter den och gör om startsekvensen med varvräknaren. Kan sen göra samma sak igen eller starta helt slumpmässigt.
                      Har blivit mer och mer vanligt men nu har den ballat ur helt. Verkar vara helt ok med ström i batteriet (nyladdat med c-tek). Idag tex så missade den försök ett, startade på två. Slog av efter ca 1 min och sen var den hopplös igen på efterföljande försök. Var in till MC-Jansson i falun med batteriet och de såg inga fel (i juli dock) så nu vill jag höra om ni andra har haft liknande problem eller ????? Kan det vara batteriet i alla fall ??? Läste lite på advriders forum och där verkar man tycka så. På jansson fick jag bara det slöjä..a svaret att jag fick väl släpa dit den när den var kass. Påtalade det vid både 100 och 750 mila servicen nu i sommar.

Sådär nu har värsta ilskan gått över men problemet kvarstår ju så tips tas tacksamt emot så jag har nåt att komma med till handlaren om inte annat. Vill ju inte skruva för mycket på en ny hoj med garanti.

Lars
                      Testa med startkablar (12 volt) när du har detta problem. Om den startar då utan problem så är det batteriet, det kan ge skumma symptom trots att det verkar fulladdat. KTM bytte mitt på garanti, kräver underhållsladdning och det verkar inte funka när man som du och jag köper förra årets modell, har väl stått och laddat ur under lång tid. Inga problem efter bytet.

Comment

KTM Bakbroms

Jag använder väldigt sällan bakbromsen och börjar fundera på om det kan vara orsaken. Ska testa att byta vätska/lufta och sen blir det väl till att, försöka, riva isär hela skiten.
                        I vart fall inte orsaken till att min bakbroms lämnar in på tok för fort eftersom den används; används inte heller för mycket.

Comment

Testa med startkablar (12 volt) när du har detta problem. Om den startar då utan problem så är det batteriet, det kan ge skumma symptom trots att det verkar fulladdat. KTM bytte mitt på garanti, kräver underhållsladdning och det verkar inte funka när man som du och jag köper förra årets modell, har väl stått och laddat ur under lång tid. Inga problem efter bytet.
                          Ja det verkar vara batteriet för testar jag med ett annat batteri så startar den direkt.
                          På tal om underhållsladdning, kan man ladda via uttaget på panelen ??
                          Gjorde en kabel till min C-Tek och testade men det verkade inte funka riktigt. Slog om till fulladdat ganska snabbt men det beror nog i mitt fall på batteriet men annars så ska det väl funka ?? Lite enklare än att fälla ner plåten och sätta på sidopolerna i så fall.

Lars

Comment

Originally posted by Lawman View Post
                            Ja det verkar vara batteriet för testar jag med ett annat batteri så startar den direkt.
                            På tal om underhållsladdning, kan man ladda via uttaget på panelen ??
                            Gjorde en kabel till min C-Tek och testade men det verkade inte funka riktigt. Slog om till fulladdat ganska snabbt men det beror nog i mitt fall på batteriet men annars så ska det väl funka ?? Lite enklare än att fälla ner plåten och sätta på sidopolerna i så fall.

Lars
                            Annars kan du väl dra upp en sladd/kontakt till "handskfacket".

Comment

Originally posted by Nicke Lilltroll View Post
                              Annars kan du väl dra upp en sladd/kontakt till "handskfacket".
                              Jag har min vid svänghjulet...
                              Då räckte kabeln till C-tec laddarn...
                              Fyll inte livet med dagar utan dagarna med liv!

På ringlande grusvägar KTM950 Adventure
                              På ringlande asfaltvägar Wildstar 1600
                              På transportsträckorna i livet A6
                              På E4an Scania R500

Comment

Jag undrar också liksom lawman - kan man ladda via uttaget på panelen ??
                                Jag har ctek-kabel dragen från hjälpstartskontakten bakom högra motorplåten och ut till motorskyddsbågen men vill inte ha någon extrakabel om jag slipper.
                                Livet är bara den ena jävla saken efter den andra

Comment

Working...
                                X