Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by BIG GUN View Post
    När jag går in på däckonline och söker på däcksdimension så får jag upp Heidenau som alternativ.. Men när jag söker på hojmodell så finns inte dom däcken med. Hur kommer det sig? Är ju lite sugen på ett K60.
    Billigaste K60 tex är märkt: 130/80 -17 TL 65T M/C. Vad är hastighetsindex och vad betyder det övriga?
    TL=Tubeless slanglöst
    65T är belastningsindex & hastighet
    65= 290Kg
    T=190Km/h
    M/C betyder att dom bara får monteras på MC-Fälgar

Allt står här
    http://www.mcdackonline.com/Reifenbegriffe.html
    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Tack för den infon. Missade att den fanns på hojdäcks sida. Men varför verkar det som om dom inte vill rekommendera Heidenau däck till min DR 800?

Comment

Karoo T vs Karoo 2

Hej!
        Har en 990 adventure som jag skot med metzeler karoo T 90/90-21
        140/80-18
        Fram däcket tycker jag verkligen e' bra...däremot gillar jag inte bakdäcket så mkt på lösare underlag, dessutom är det snart slut...verkar bara hålla ca 300 mil, framdäcket e' fortfarande fint.
        Funderar på o lägga på karoo 2 som nästa bakdäck 150/70-18. Ser greppigare ut för lösa underlag o verkar va styvare.

Finns ngn med erfarenhet av dessa däck eller har förslag på liknande, har funderat på michelin desert oxå.
        Ngn?

Comment

Karoo

Originally posted by Tänäre View Post
          Hej!
          140/80-18
          Fram däcket tycker jag verkligen e' bra...däremot gillar jag inte bakdäcket så mkt på lösare underlag, dessutom är det snart slut...verkar bara hålla ca 300 mil, framdäcket e' fortfarande fint.
          Funderar på o lägga på karoo 2 som nästa bakdäck 150/70-18. Ser greppigare ut för lösa underlag o verkar va styvare.

Finns ngn med erfarenhet av dessa däck eller har förslag på liknande, har funderat på michelin desert oxå.
          Ngn?
          Dessa däck är redan slut innan du monterat dom,för stora klackar o för låga ca 8mm ,funkar sådär på asfalt. Michelin desert är bättre framförallt fram däcket.Tyvär finns det ej idag några allt i allo däck vad jag vet? Grusbus = crossdäck ,asfalt = orginaldäcken

Comment

Originally posted by g s m View Post
            Dessa däck är redan slut innan du monterat dom,för stora klackar o för låga ca 8mm ,funkar sådär på asfalt. Michelin desert är bättre framförallt fram däcket.Tyvär finns det ej idag några allt i allo däck vad jag vet? Grusbus = crossdäck ,asfalt = orginaldäcken
            Verkar va svårt o hitta hållbara bakdäck till 990:an me hyfsat fäste?
            Heidenau k60 verkar hållbart men fästet på lösare underlag...hmm?
            Hade en xt660z innan....50hk mindre= dubbla mil.

Comment

fel....
              Last edited by per-anders; 11-08-2010, 09:49 PM.
              Jag är inte ung nog att veta allt
              XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
              Det är värsta tricket att låta det va
              (Ohlson har semester production)

Comment

Verkar va svårt o hitta hållbara bakdäck till 990:an me hyfsat fäste?
                Hade en xt660z innan....50hk mindre= dubbla mil.
                Helt klart Motoz Tractionator Desert H/T
                http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.p...TO-D-109476__X
                I USA verkar många digga Mefo D1R Dunemaster E på 990'n
                http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.p...TO-R-124452__X
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Bra däck för långtouring med grusinslag men inget däck att bränna runt och busa grus på. Noll fäste om man testar det på blött gräs lera etc.

Originally posted by DigiMan View Post
                  Helt klart Motoz Tractionator Desert H/T
                  Under de mil jag testat de Motoz däck Digiman nämner, ca 50 mil, så är mina intyck enbart positiva, ett hardcoregrusdäck som verkar hålla bra.

Ett grus däck, inget att ha på asfalten. Mycket prisvärda.

Comment

Hej!
                    140/80-18

Ngn?
                    Har testat Karoo. Haidenau, Micelin T 63 mfl. på en KTM 950 Adventure.
                    Det klart bästa däcket beträffande körning på olika underlag samt slitstyrka på en 950 är enligt mina erfarenheter Pirelli MT 21
                    Leffe

Comment

Karoo T vs Karoo 2

Man får tacka för era inlägg
                      Motoz däcket ser schysst ut, finns på mc däckonline såg det ut som...?

Ang Mt21 har jag sett att många anväder dom på 950/990. Har själv kört med både Mt21 o T63 på xt660z:an o gillade båda särskilt t63 som "allround" däck..höll rätt länge på Yaman iallafall.

Men Karoo utan "T" bak....e' det bara o glömma eller? Ser ju rätt "Rally" ut tycker jag.
                      Tänker kolla in Motoz däcket iallafall.

Comment

Men Karoo utan "T" bak....e' det bara o glömma eller? Ser ju rätt "Rally" ut tycker jag.
                        Jag kör på "utan T" det är helt OK tycker jag så långt jag har kört, det har inte blivit så mycket körning med det.

Comment

Originally posted by badpitt View Post
                          Jag kör på "utan T" det är helt OK tycker jag så långt jag har kört, det har inte blivit så mycket körning med det.
                          Ok..låter som d e' värt ett försök, tack.

Comment

Lättpåverkad

Jag är en lättpåverkad själ. Läste här i tråden om Motoz och provade ett S/T bak på min XR650 (som käkar däck!). För min typ av hoj och körning har det funkat bra. Gummit verkade oroväckande mjukt, jag trodde nabbarna skulle vara borta efter 30 mil, men det är mer kvar efter ca 100 mil än vad jag trodde. Vill man åka med dåligt fäste kan man köra 20-30 mil till på däcket, och därmed är livslängden bättre än Biltema (som jag tycker har oförtjänt dåligt rykte).

Biltemas crossdäck ger mig kuggstångsfäste de första 25-30 milen och därefter är det helt ok tills det är slut kring 70-80 mil. Klart bättre och mer prisvärt än det MT21 jag lurade mig själv att köpa en gång. Det skräpet hade inte ens bra fäste när det var nytt och därefter blev det bara halkigare och halkigare. För mycket gummi i backen och för klena mellanrum, lyder min analys om det däcket. Kanske något för den som vill åka mer asfalt än grus, lera och blött gräs?

Motozdäcket var dock svårt att få att sitta jämnrunt kring fälgen, det blev radiellt kast hur jag än gjorde. Jag masserade, tryckte, fyllde och släppte luft i närmare en timme innan det blev acceptabelt.
                            Att det sedan penetrerades av en trubbig tallpinne med ca 10 mm diameter, med punka som följd, fick mig att fundera på hur stommen ser ut. Pinnen träffade väl iofs olyckligt just i radien till en nabb, typ vinkelrätt mot gummiytan, men jag tycker ändå inte att den skulle ha trängt igenom. Man måste ju köra över tusentals liknande föremål när man är ute och leker.

Nu har jag precis gått och bestället ett Motoz Tractionator Desert H/T som några skriver så gott om här i tråden. Visserligen tycker jag att det ser alldeles för tätt ut, höga nabbar men alldeles för lite mellanrum för att det ska funka bra i grus, speciellt om gruset består av sten och inte fin sand. Men som bekant ska man inte ha förutfattade meningar, man ska prova först och orera därefter när man vet vad man snackar om.

Dessvärre lär det väl dröja till i vår innan jag får möjlighet att prova på allvar.
                            / Daniel

Comment

Har inte testat tillräckligt för att veta hur bra däcket fäster på snö, men snö fäster uppenbarligen lite på däcket iaf :)

Comment

Någon med 17" motardhjul som testat att köra med nabbadäck? Ser coolt ut i alla fall.

Ingen idé att vara snabbast om man kör åt fel håll... www.mcgpsinfo.com ... www.facebook.com/mcgpsinfo
                                wannabe från Borås, aka Magnus Jinstrand

Comment

Working...
                                X