Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by NuclearX
    Och apropå TKC80 VIlken bredd måste man upp i för att få de stora snygga :cool: dubbarna på bakhjulet?
    Räcker det med 130 bredd?
    Om jag inte missminner mig så måste du upp i 140-bredd för att få de stora dubben. Sämst grepp ingår.

Comment

Menar du inte egentligen att mera sladd ingår?
      Ideer är som med barn, man gillar sina egna bäst även om de inte är det.

Comment

Apropå MT21....
        Hur länge kan man förvänta sig att ett sånt överlever fram på asfalt?
        Tar ju hojen till jobbet ibland, 3.5mil enkel resa.
        MT21 fram håller oändligt mycket längre på asfalt än på grus - om du nu blir klokare av det. Jag tycker i vilket fall att livslängden är helt ok, i alla fall sedan jag helt övergett preferenserna från bilen där man ju byter däck var tredje år. Har 13 km asfalt till jobbet. Med nuvarande takt blir det väl i runda slängar en tre-fyra framdäck om året - men det är nog inte jobbturerna som sliter, det är söndagsgruset.

Och apropå TKC80 VIlken bredd måste man upp i för att få de stora snygga :cool: dubbarna på bakhjulet?
        Räcker det med 130 bredd?
        140 har oproportionerligt mycket större nabbar än 130.

Fick ett lite otäckt bakhjulssläpp idag på vägen till jobbet i en tvär kurva som jag gasade en smula ur. Bara en smula. Detta är förmodligen mitt sista MT21 bak.

Comment

Första slitagedelrapporten angående MT21 bak på STOOR offroad:

Nabbarna i mitten är 15mm höga på ett nytt däck.

Första 20 milen på asfalt orsakade ett slitage som inte var mätbart (mellan 0 och 1 mm).

Efter den första söndagsturen är det nu 10 mm kvar av nabbarna på mitten. Vi körde ca 30 mil och en del var ju asfalt, kanske 10 mil totalt eftersom jag räknar hela vägen hem ingår.

Om däcket slits proportionellt lika fort hela vägen (är det så?) så försvinner alltså ca 4-5 mm per 20 mil grusbus.

Ett bakdäck räcker då tre söndagskörningar. Det blir en dryg tvåhundring per körning. Eller runt 20 spänn i timmen - billigare än radiobilarna på Gröna Lund :D Slitaget på asfalten fram och tillbaka till jobbet däremellan är försumbart.

För övrigt upplevde jag faktiskt inte någon skillnad i grepp eller körupplevelse att prata om jämfört med TKC-80 (MT21 130 jämfört med TKC-80 140). Det är möjligt att jag hade fastnat ett par gånger till i endurospåren om jag haft TKC istället för MT21 men jag vet inte. Med TKC sladdar man en aning mer på gruset tror jag och det är ju roligare. Hur som helst går det att köra ruskigt fort på grus med TKC också om man är på det humöret.

Ta mina upplevelser med en extra nypa salt eftersom jag är amatör och nybörjare på sånt här.

Comment

Intressant debatt!!
            Har följt den med stort intresse och spinner vidare med att fråga:

Vilket av bakdäcken TKC och T63 ger MEST mil?
            Kör en XR650 och det blir ca 85 % grus, resten asfalt.

Var köper man däck billigast?
            Är det fortfarande www.vurpan.com som gäller?
            /El P.
            XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Jag har fastnat för T63, och de senaste däcken har jag fört statistik. Jag kör ca 30-40 mil per millimeter på bakdäcken. Då är det 80% grus och 20% asfalt. Dock så är det inte "full rulle" hela tiden. Jag har en sjuklig egenhet att dras till allt mindre och mindre vägar/stigar, och då går det inte så fort, och således inte så mycket drag på hjulet.

Detta med min Highland.

bge

Comment

Originally posted by El Presidente
                Vilket av bakdäcken TKC och T63 ger MEST mil?
                Kör en XR650 och det blir ca 85 % grus, resten asfalt.
                Folk säger att TKC ger mer mil än T63 som ger mer mil än MT21. Men jag vet då inte vilken körcykel som avses. Uppenbart är väl att det är däckets tålighet för grusbus som betyder något. Jag tänkte testa T63 nästa gång och mäta på samma sätt. Sedan kommer jag förmodligen komma fram till samma sak som alla andra dvs att det är TKC80 som räcker längst, MT21 som ger bäst grepp och T63 är däremellan.

Originally posted by El Presidente
                Är det fortfarande www.vurpan.com som gäller?
                /El P.
                Jag har senast köpt i "vår" butik www.grusbutiken.se.

Comment

Vi väntar med stor nyfikenhet på dina tester

/Håkan

Comment

Har nog ca 50% mönster kvar bak efter 300 mil med T63. Ska plåta och mäta nu när jag byter till MT21 efter som däcket fick ett stort hål i sidan efter 2 mil med punka.

Comment

Mina helt ovetenskapliga erfarenheter från XT600, DR650 och XTZ750 (MT90)

BAKDÄCK:

-Michelin T63 : håller bättre än MT21, nästan lika bra på grus och bättre (lika bra) på asfalt. Personlig favorit för grusbus.

-Bridgestone TW302 : lite sämre än T63 på grus men bättre på asfalt håller lite längre och är ruggigt billigt, tyvär bara i 4.60 bredd för 17 tum.

-Bridgestone TW48 : äckligt landsvägsdäck (fick fel av Däckia) som håller dåligt och är halvkass överallt och värdelöst på grus.

-Pirelli MT21 : Bäst på grus och bra på asfalt, håller sämre än T63 men lite billigare så milkostnaden blir bara lite högre.

-Pirelli MT90 S/T : grymt bett på asfalt kass på grus, verkar hålla hur länge som helst (satt tyvär på min hoj när jag köpte den, lyckas inte slita ut dom så jag får byta till riktiga däck)

-Continental TKC80 : Lite sämre än T63 på grus, bra på asfalt men lite opålitligt när det är riktigt blött. Klart bästa milekonomin (i konkurans med TW302)

-Metzler Enduro3 : Ok på asfalt och "dåligt" på grus, håller inte och är dyrt, har klart sämst milekonomi.

FRAMDÄCK:

-Michelin T63 : håller i överallt och håller riktigt bra, min personliga favorit.

-Pirelli MT21 : bäst på grus och helt ok på asfalt men håller sämre än T63, blir dessutom lite skakigare på asfalt.

-Pirelli MT90 : landsvägsdäck (se bakdäck ovan)

Nästa uppsättning blir nog T63 fram och ett nytt försök på TKC80 bak.
                      Expert på att "hitta vilse"!

Comment

Ser ut som om det får bli ett TKC mao...
                        Ska ta o göra ett besök på www.grusbutiken.se oxå.

Passar på o TACKAR för alla insiktsfulla svar!!
                        XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Är det olagligt att köra med cross däck på en DR 650? Elelr får amn ha vilken form av däck som helst???

/ Niklas
                          de gick inte så fort, men då blev de inte så bra heller...

Comment

Andra slitagedelrapporten angående MT21 bak på STOOOR offroad:

Nu är det bara 5-6 mm kvar.

Jag har en körcykel som innebär koncentrerad gruskörning och koncentrerad asfaltskörning, så jag har alltså möjlighet att se skillnad på grus- och asfaltsslitage under i övrigt identiska förhållanden - därför plågar jag er med mina rapporter.

Code:
                            Nabbhöjd  Slitage  Körförhållanden
                            15            0-1       20 mil asfalt
                            10-11       4-5       Söndagskörning, tot ca 30 mil varav ca 20 på grus
                            10-11       0-1       30 mil asfalt
                            5-6           4-5       Söndagskörning, tot ca 30 mil varav ca 20 på grus
                            Däcket verkar slitas proportionellt lika fort åtminstånde så här långt. Fortfarande 4-5 mm på 20 mil grus. Tio spänn grusmilen och bara en söndagskörning kvar! Få se om det går att klämma ut två innan det är helt blankt.

Kul är det i alla fall.

Comment

Originally posted by xrvdaniel
                              ... därför plågar jag er med mina rapporter.
                              Plåga på bara. Det här är ju intressant!
                              Kör idag - imorgon kan det vara asfalterat!
                              /Jörn

Comment

Vet ej om ni läser tidningen Bajjk, men i det senaste numret så körde de en test just med offroad- däck, där både TKC80 samt T63 placerade sig BÄST.

Det blir till att inhandla ett TKC80 för min del o testa!
                                XR 650 -01 + Tricker -06

Comment

Working...
                                X