Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• rockstone
    replied
    Skall skaffa nya hjul till 501an för grusåkning.
    Tänker mig ryckutjämnare, Men skall bakfälg vara 2,15 eller 2,5” ?

Vet inte vad som lämpar sig bäst för grus med 500cc enstånka

Leave a comment:

• mudfacetony
    replied
    Mitasdäcken funkar helt ok. Har dessa på 990adv`n. Dock lite dåligt mönsterdjup. Någon som vet om det går att köpa Tera-flex däck inom landets gränser i dagsläget. Köpte dessa av den numer bortgågne Börje Ö. på Arlanda marketing. Dessa däck satt som en smäck på 990n`s breda bakfälg.. Härligt groteskt mönsterdjup, med.

Leave a comment:

• Fraden
    replied
    Råkade visst köpa en Tiger 1200 Explorer från 2012.
    Tyvärr med gjutna fälgar.

Någon som har harvat runt med en sådan på grusväg med vettiga däck?

Fram är det: 110/80-19
    Bak: 150/70-17

Mim första tanke var TKC80, men såg efter lite sökningar att mitas verkar ha trevliga grovmönstrade däck med (E-09, E-10 m.m).

Svårt detta.

Leave a comment:

• Yxan
    replied
    Originally posted by Boost III View Post
    Oj har du slaktat ett k60 däck på 160 mil då lär tkc 80 hålla max 80 mil!! "vanliga jordenrunt åkare kör 1500 mil på k60 och då är de flera mm kvar,,hur bär de sig åt??
    Haha du kan va lugn, jag va lite otydlig. Har själv bara lagt 160mil på däcket sedan jag köpte den.. så hur många mil föregående ägare lagt innan mig vet jag inte. Men har inte mkt kvar av de nu :D
    Mmm lite därför jag vill testa Motoz, för de verkar kunna lägga bra många mil på dem, men ja de är nog väldigt olika från förare till förare och när de postar inlägg på Instagram så tar de väl de bästa exemplen :D
    Men de blir att kränga K60 i vinter och testa nästa år också!

Leave a comment:

• Boost III
    replied
    Originally posted by Yxan View Post
    Bra utlägg angående däcken grabbar, väldigt uppskattat. Jag har Heidenau k60 Scout både fram och bak idag, och jag är som dig boost, de ska sladdas och spinnas när man åker, så underbart roligt!
    Nu har jag bara avverkat 160mil, och däcket är på sista versen, så de driver dåligt när man åker lite på sidan av vägen, tro jag måste uppleva ett nytt! Ska kanske ge det en chans till innan de byts till annat märke bak! Fram får leva nästa år också på
    Heidenau så ska jag prova TKC 80 sedan!
    Oj har du slaktat ett k60 däck på 160 mil då lär tkc 80 hålla max 80 mil!! "vanliga jordenrunt åkare kör 1500 mil på k60 och då är de flera mm kvar,,hur bär de sig åt??

Leave a comment:

• Yxan
    replied
    Bra utlägg angående däcken grabbar, väldigt uppskattat. Jag har Heidenau k60 Scout både fram och bak idag, och jag är som dig boost, de ska sladdas och spinnas när man åker, så underbart roligt!
    Nu har jag bara avverkat 160mil, och däcket är på sista versen, så de driver dåligt när man åker lite på sidan av vägen, tro jag måste uppleva ett nytt! Ska kanske ge det en chans till innan de byts till annat märke bak! Fram får leva nästa år också på
    Heidenau så ska jag prova TKC 80 sedan!

Leave a comment:

• Boost III
    replied
    Smr 990 är inte bra för ombyggnad för den har kortare fjädringsväg vs sm och se men däremot sm 990 är perfekt. Den är redan lämplig fjädring för enduro den är ovanligt mjuk för att vara en motard. Fjädringslängden är liknade längd som se har. Största problemet med ombygge till 20-21" fram är att oljetanken tar i framhjulet vid ihopfjädring. Jag har sett en snubbe youtube som byggt om sin sm med 20" fram och 18" bak så de tycks vara möjligt. Han bytte ut gaffelkronorna till se kronor för de är smalare. Man kan förmodligen köra sm kronor också med distanser för framhjulet samt att man måste bygga okadapter och ta bort ena bromsskivan. Jag skulle gärna ha bägge skivorna kva om de finns framfälgsnav för det. Jag såg på videon att han kapat bort en bit av överkant oljetank för att få dit 20" hjul.

Hittade https://www.youtube.com/watch?v=GiGFqzwySNw
    Last edited by Boost III; 08-24-2018, 02:40 PM.

Leave a comment:

• Noyah
    replied
    Alltid undrat varför ingen byggt om sin 990 smr till enduro, endurogafflar eller bygga om fjädringen och 21/18.( eller 19/18 om man vill )

Leave a comment:

• Boost III
    replied
    Originally posted by K J D View Post
    Nu blev jag nyfiken, kör du med gruskittad motard? Skulle vara kul att se en bild, i mitt huvud målar jag upp något ur en Mad Max-film.

Angående däck: Jag gillar också K60 bak, bra livslängd och funkar skapligt överallt.
    Även Karoo 3 överraskade som ett bra "överallt-däck" bak.

Fram. TKC80 varje dag i veckan.
    Jo jag kör sm 990 som har 17 fälgar för att de va den mest lika superendoron i lätthet och fjädringslängd/hårdhet och jag ville bums ha de starkare 990 motorn med insput. Jag tänkte bygga om den med 19" fram 18 bak men den funkar bättre än man tror med 17 tum och grovdäck . Steniga mindre vägar är ett helvete att passa sig för stenar för fälgarna är gjord av mjukost så de tål inte lilla minsta miss av en uppstickande sten på ett par cm. Fördelen med mjukostfälgarna är dock att de går rikta dem lätt.
    Jag har kört karooo 3 och de gav bättre fäste rakt fram "på löst underlag" än k60 och de höll näst bäst dock max 200-300 mil. Nackdelen med karoo va att de va lite hispigt vid uppställ men då har jag som sagt 17 fälg som är 5,5 tum bred och karoodäcket va 170 brett så jag antar att de inte hade den form som va tänkt på en smalare fälg. K60 däcket är också bara 170 brett bak med de tycks inte ge några dumheter i beteende. TKC 80 däcket i fram törs jag inte byta bort mot annat för de har aldrig släppt på ett farligt sätt trots att jag kan köra enormt hårt ibland. När jag körde tkc80 180/55 då såg den som råast ut och den drog hejdlöst på löst underlag som man kan förstå av crossmönstet. Men de försvann otroligt fort bara efter 30 mil hård körning va de ordentligt slitet. Men motorn har ca 125 bakhjuls hk i nuläget så de är inte underligt däcken försvinner för jag gillar att de slirar överdrivet mycket.

Ja den påminner om en madmax maskin. Jag kan ju ta några kort på den....

Leave a comment:

• K J D
    replied
    Originally posted by Boost III View Post
    Jag kör Heidenau k60 Scout "bak" på min SM 990 och Continental tkc 80 i fram. De är överlägset bästa gruskombon jag kört under mina 4 år på sm 990. .
    Nu blev jag nyfiken, kör du med gruskittad motard? Skulle vara kul att se en bild, i mitt huvud målar jag upp något ur en Mad Max-film.

Angående däck: Jag gillar också K60 bak, bra livslängd och funkar skapligt överallt.
    Även Karoo 3 överraskade som ett bra "överallt-däck" bak.

Fram. TKC80 varje dag i veckan.

Leave a comment:

• Boost III
    replied
    Dessa däckval... har problem att hitta Motoz Adventure, så hur står sig Mitas E07 mot Heidenau K60 Scout. Jag föredrar GRUS framöver asfalt, men båda åks. Och livslängd före grep.

Fraden: Långskott, ser du krängde på ett Mitas E07 2016-04-21 här nån sida bak i tråden, och du verkar också smiska 990, hur höll de? :D
    Jag kör Heidenau k60 Scout "bak" på min SM 990 och Continental tkc 80 i fram. De är överlägset bästa gruskombon jag kört under mina 4 år på sm 990. Jag har kört typ alla grova bakdäck som finns för grus men detta k60 är överlägset bäst av alla på allmän grusväg. Vid lera och lösare grus är de bet sämre än TKC 80 men på allmen grusväg beter sig maskinen helt underbart vid uppställ inför kurvor och uppställ ut ur kurvor. De är så förutsägbart och lätt att justera uppställen att de är en barnlek att köra brett. De tvärsläpper inte heller vid moderat fart genom kurvor och våtgreppet är bra på asfalt. Fram kör jag TKC 80 för de har aldrig svikit mig i kurvor och bromssträckan är kortare vs k60 på löst underlag och vanlig grusväg. Inbromsningen med TKC 80 fram är spikrak trots halvstannat hjul då o då. Jag har inte heller råd att köra TKC 80 bak för de håller bara 150 mil innan de är slut bak och de är dyra. K60 håller minst 300-500 mil samma körning samt billiga. Tkc 80 i fram håller närmare 700-1000mil .

Leave a comment:

• Yxan
    replied
    Originally posted by SvenB View Post
    Smidigt vete fan. Men folk handlar härifrån.
    http://sklep.olekmotocykle.pl/motoz-...17,666864.html

Maila och be om hjälp, så får ni köra banköverföring. Ska tydligen fungera utmärkt.

2 st 1650 kr
    Kanonsida SvenB, mailar direkt. Ovanstående är desert modellen, va Adventure eller GPS jag va ute efter, men de fanns också :D
    http://sklep.olekmotocykle.pl/motoz-...ot,724746.html
    Men för 1225:- vilket ändå är väldigt prisvärt!
    återkommer med utvärdering av inköpet.

Fraden: Ahh okej :D

Leave a comment:

• Fraden
    replied
    Fraden: Långskott, ser du krängde på ett Mitas E07 2016-04-21 här nån sida bak i tråden, och du verkar också smiska 990, hur höll de? :D
    Bra fråga.
    Hann sälja hojen innan jag fick någon ordentlig utvärdering utav det.

Leave a comment:

• SvenB
    replied
    Nån som vet av någon svensk återförsäljare av Motoz?
    Helt såld på deras, hade på 300EXC för nåt år sedan och vilka däck! Köpte då av dackonline men kan inte finna nåt där.

Behöver nya skor till 990in och hade tänkt Motoz Tractinator Adeventure 140/80 -18 alt nån annan icke svensk sida som är smidig att handla från.
    Smidigt vete fan. Men folk handlar härifrån.
    http://sklep.olekmotocykle.pl/motoz-...17,666864.html

Maila och be om hjälp, så får ni köra banköverföring. Ska tydligen fungera utmärkt.

2 st 1650 kr

Leave a comment:

• Yxan
    replied
    Dessa däckval... har problem att hitta Motoz Adventure, så hur står sig Mitas E07 mot Heidenau K60 Scout. Jag föredrar GRUS framöver asfalt, men båda åks. Och livslängd före grep.

Last edited by Yxan; 08-22-2018, 10:48 AM.

Leave a comment:

Working...
X