Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    MT480 fram är bra. Har inte hunnit köra så mycket men livslängden verkar vara ungefär som MT21. Testade efter att Calle talat sig varm om dem och jag kan bara instämma. Klockrent på tung hoj som lätt ger framhjulssläpp.
    » Thoughts and experiences from the life of a desert racer «

    Comment


      #17
      Re: TKC80

      Originally posted by Monsterkuh
      Det är du den första som sagt att Karoo skulle hålla längre än Tkc 80. Du får gärna komma med en rapport på livslängden sedan. Har inte vågat prova Karoo på grund av att alla säger att livslängden är så kort. .
      Som sagt så köpte jag Karoo eftersom TKC80 var slutsålt. Jag får
      hoppas att dom som påstår att Karoo håller bra inte har helt fel.
      Jag har ju ingen egen erfarenhet av det däcket. Til Topps är
      220 mil så det blir ju halkigt om det inte håller.

      I alla händelser så skickar jag in en rapport inkl foton
      när jag kommer hem. :cool:
      HMR

      The art event!

      Comment


        #18
        TKC 80 funkar som bakdäck om det inte är blöt o man kör på små leriga vägar. Men som framdäck är det totalt värde löst. Det surfar uppe på gruset, o man vet aldrig när det släpper Kör med MT21 fram så har man suveränt grepp fram o sen för att få lite mil ut av bakdäcket så kan man köra TKC 80.. Då får man en lätt sladdad hoj med bra styrförmåga
        http://www.adventureriders.se/ Ofta Grusbus i Borås området:)

        Comment


          #19
          Mina erfarenheter:
          TKC80: Kass grepp på grus både fram å bak. Inget för race. Hållbarhet, orkade inte undersöka fullt ut, sålde hojen innan. Grustouring Dyrt i inköp, bra milekonomi

          Karoo: Hyffsat grepp. problemet är att klackarna inre är särskillt höga, slitet från början så att säga. Hållbarhet: Katastrof, mindre än 100mil. Svindyrt i inköp, ännu dyrare milekonomi.

          MT21: Mycket bra grepp. Bästa bakdäcket jag kört. Hållbarhet sådär. Tror inte jag någonsin kört övet 120mil med ett MT21. Billigt i inköp, sådär milekonomi.

          T63: Näst bästa greppet, inte alls långt efter MT21. Hållbarhetet är det inte något fel på. Körts 100mil i racetempo på tenerehelgen. Däcket är knappt halvslitet. Hundringen dyrare än MT21. Jag kommer nog att fortsätta med detta däcket.

          Fram har jag bara en rekomendation, MT21. Skall nog testa MT480 någon dag.
          Sveriges Autobahn är våra grusvägar - där finns (nästan) aldrig polisen.
          www.fraggel.se

          Comment


            #20
            TKC 80 igen!

            Fan, fan, fan - nu har ni skrämt upp mig och fått mig att
            fega ur så jag inte vågar montera ett Karoo bak!

            Jag måste ju ha ett däck som klarar 220 mil
            om jag skall köra Till Topps.

            Kanske bäst att ha kvar mitt halvslitna TKC80 och köra
            försiktigt.

            Dessutom finns det kanske någon däckverkstad som kan
            gräva fram ett TKC80 150/70-17 ur sina gömmor.

            Låter på tidigare inlägg som om Karoo eller MT21 fram
            och TKC80 bak är bästa lösningen för tunga motorstarka
            offroadare. Det handlar ju ändå mest om bredsladdande
            på torra grusvägar.
            HMR

            The art event!

            Comment


              #21
              Karoo suger även fram
              För tätt mellan dubben och för lite utstick
              Sveriges Autobahn är våra grusvägar - där finns (nästan) aldrig polisen.
              www.fraggel.se

              Comment


                #22
                Har lc8 ska dra iväg på en 350 -400milatur med start på lörd kan rapp senare har satt på ett TKC 80 140-18 fram army special ska bli kul å se hur skiten håller mvh AW
                Tung enduro 950 R SUPER ENDURO

                Comment


                  #23
                  Re: TKC 80 igen!

                  Har inte http://www.vurpan.comnågra däck hemma heller. Har åkt med Tkc 80 på Transalpen och den hade 21" och det var mycket tätare och sämre grepp än 19" på Bumsen. Ser nästan ut som olika däck men man skulle ju ändå vilja ha något grövre i fram och då är det bara Karoo som gäller eller att börja bygga ett 21" framhjul.

                  Originally posted by mresm
                  Fan, fan, fan - nu har ni skrämt upp mig och fått mig att
                  fega ur så jag inte vågar montera ett Karoo bak!

                  Jag måste ju ha ett däck som klarar 220 mil
                  om jag skall köra Till Topps.

                  Kanske bäst att ha kvar mitt halvslitna TKC80 och köra
                  försiktigt.

                  Dessutom finns det kanske någon däckverkstad som kan
                  gräva fram ett TKC80 150/70-17 ur sina gömmor.

                  Låter på tidigare inlägg som om Karoo eller MT21 fram
                  och TKC80 bak är bästa lösningen för tunga motorstarka
                  offroadare. Det handlar ju ändå mest om bredsladdande
                  på torra grusvägar.

                  Comment


                    #24
                    Re: TKC 80 igen!

                    Originally posted by mresm
                    Låter på tidigare inlägg som om Karoo eller MT21 fram
                    och TKC80 bak är bästa lösningen för tunga motorstarka
                    offroadare. Det handlar ju ändå mest om bredsladdande
                    på torra grusvägar.
                    Jag kör MT21 fram och TKC80 bak och är kanonnöjd. Jag gick på AdventureRiders rekommendation. Livslängd fram verkar helt ok, bak en mindre katastrof, men som jag förstått det är alla alternativ till TKC80 bak på en tung hoj med gasglad förare markant sämre (hur nu det kan vara möjligt). Livslängden bak bestäms förmodligen helt av hur högerrullen hanteras, men hur skall någon någonsin få reda på det? Köra 500+ mil grus utan att spinna konstant - går det?

                    Comment


                      #25
                      Re: TKC 80 igen!


                      Köra 500+ mil grus utan att spinna konstant - går det?
                      Nope


                      Har för övrigt MT 21 fram och bak. Fram verkar hålla hur bra som helst och hyfsat bra fäste. Bak är fästet ok än så länge , ca 70 mil och drygt halva klackhöjden är försvunnen av någon anledning
                      ----==EXC 400==----
                      ----=FMCK KALIX=----

                      ---#252 Norrcupen---

                      -KTM 250 EXC
                      -Husaberg FE501
                      -Honda CR250
                      -Suzuki DR600

                      Comment


                        #26
                        Bridgestone

                        Jag kör bara på Bridgestone numer, efter att jag testat deras "Gritty ED660B&ED661"
                        Jag har kör med dimensionerna 140/80-18 & 90/90-21
                        Ett av de modernaste off-roaddäcken som finns, med bra hållbarhet och bra fäste, enligt min åsikt bättre än Karoo / MT21 / T63.

                        PS
                        Har för mig att dom användes vid stora Enduro testet 2004
                        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

                        Comment


                          #27
                          Re: TKC 80 igen!

                          Originally posted by Oak
                          Har för övrigt MT 21 fram och bak. Fram verkar hålla hur bra som helst och hyfsat bra fäste.
                          Konstigt nog så slits fram mycket fortare när man slangar, borde det inta vara tvärt om
                          Sveriges Autobahn är våra grusvägar - där finns (nästan) aldrig polisen.
                          www.fraggel.se

                          Comment


                            #28
                            Re: TKC 80 igen!

                            Originally posted by mresm
                            Dessutom finns det kanske någon däckverkstad som kan
                            gräva fram ett TKC80 150/70-17 ur sina gömmor.
                            .
                            [/quote]

                            Jo det fanns det!

                            Bröderna Hörberg i Löddeköpinge hade däcket i lager
                            så nu blir det ett nytt TKC80 bak i alla fall!
                            :D
                            HMR

                            The art event!

                            Comment


                              #29
                              SPAM

                              Tänkt på att deras hemsideadress blir www.br-horberg.com ?
                              KTM 250 SX-F - 08 (Pink Edition)

                              Comment


                                #30
                                Bridgestone Gritty: http://www.bridgestone-eu.com/articles.asp?ID=1093
                                Fågelvägen är målet!

                                F.d. hojar:
                                DRZ-400S Saknar denna.. snyft!
                                XR650R Mördarmaskinen WAAH!
                                F650GS Dakar - 75mil på en dag, inga problem)
                                DR650SE Blub blub..
                                VFR800 Saknar denna.. snyft!
                                SV650S The beginning

                                Comment

                                Working...
                                X