Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by David P. View Post
    Nu förstår jag ingenting! Satte på TeraFlex i fredags, kört 20mil grus o skog och däcket är redan platt i mitten med hårt ankomna klackar! Kommer nog inte att vara i 80 mil ens innan det är dags att byta. 300mil låter helt otroligt på det däcket, du måste köra grymt försiktigt med det däcket.

Upplever det som fint på löst underlag givetvis, annars är det ingen höjdare. Grusvägar är det opålitligt på, flexar mjukt o fint innan det släpper ut i sladd och rycker till när det får grepp igen. Hade nog visserligen blivit bättre med mer tryck i däcket men då tappar man ju grepp i sandlådan.

Passar nog hojar med mindre effekt bättre.

Nä, får nog bli ett MT21 eller T63 igen...
    Mitt blev helslut vid 140-150 mil
    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Baja...

Originally posted by Axl View Post
      Är det nån som har testa Michelin Baja? Eller vet var dom finns att köpa?
      Jag har kört detta bakdäck på en 525:a, mestadels grus och skogsväg.
      En 150 mils tur, en 55 mil rektur + 55 mil utförande... Här var det ca 3-4 mm
      kvar, samt knappt 60 mil till på ytterligare en rektur. Sista turen var det inget
      grepp i lera samt gräs av förståliga skäl.

Så sammanställningsvis, 220 - 260 mil får man ut med lite grussprätt här o var.
      Uppskattar att upp mot 15% av dessa är asfalt.
      Livslängden är mycket beroende på hur man kör och vilken mc man har.

Vi köper våra däck på Rodamoto i Spanien, vid lite större inköp, begär offert
      då det kan bli riktigt bra pris!

//George
      990 Adventure
      525 EXC
      WR 400 F
      XT 600Z Ténéré

Comment

Tjo !
        Sitter ett Metzeler Tourance på min Dr800, det verkar vara ett rent asfalts däck ? Hittar ingen info om däcket , dvs vilken typ av underlag det är avsett för.
        Hursomhelst bettar det bra på packat grus och självklart asfalt, men i lösgrus får jag en svårkörd hoj, på rakorna vandrar den lite o i kurvorna vill den gå mest rakt fram, den är ju sladdvillig bak förstås men problemet är understyrningen som gör att man fegar i kurvorna.

På nåt sätt är det bra för jag har hellre stengrepp på små asfalts 70 (host) vägar än på grus, för på asfalten förväntar jag mig ett bra grepp o kör därefter, på grus vet man ju att det kan vara lurigt o kör då med mera marginal, om mitt resonemang nu låter begripligt ...

Hursomhelst, har skummat igenom denna tråden o kan se toppkandidaterna för grus här, men om man inte vill ge upp allt för mycket asfalts grepp, vilket ska man då välja ?
        - Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke !

Comment

Bra grepp!

Den största kandidaten torde vara TKC80.
          Det är ett "Offroad" skuret "Asfaltsdäck"
          Har sett sjuka nerlägg med en Affe skod med dessa.
          Lev NU... I morgon kan det vara för sent.

"Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind" Dr.Seuss

Comment

Låter riktigt bra det där, man kör ju inte knäskrap direkt så då måste det däcket duga åt mig åxå på asfalt, samtidigt som jag borde få helt andra egenskaper på grus åxå.

Återstår bara att trimma klumpen lite så man kan gasa upp den kontrollerat på ställ i högre hastigheter, nu är den lite väl slö tycker jag ...
            Är det helt omöligt o porta/plana fram 20 hk ur en dr 800 för en som vet vad han gör, eller krävs det större förgasare + annan kam osv ?

Känns som 54 hk på 200 kilo är lite klent jämfört med min gamla rm250 på 100 kilo med 57+ hk..

Comment

Metzeler Karoo II borde funka för dina behov. Kunde köra ganska hårt med det på asfalt med SEn utan tendenser till att släppa. Även bra våtgrepp. Funkar ju även i skogen även om det givetvis finns bättre, främst då framdäcket som gärna släpper när man pressar det hårt.

Vad gäller trim, kolla in SuperMono-klasserna från Düskland, dom skrämde väl upp DR-motorerna i runt 90 hästar. Borde räcka, men räkna inte med nån tillförlitlighet eller pengar kvar på sparkontot.. ;)
              KTM 570 SXS m. MRS
              ---------------------------------------
              Blogg om Tuareg-rallyt 2010
              Blogg om vårt "projekt" 6-Dagars 2009
              www.raiddesigns.com

Comment

Ska läsa om tråden igen tror jag, men har för mig jag sett nåt om att karoo är oförskämt dyra samt inte är lika bra som de andra märkena.

Nä det är svårt det där, man vill ju ha mera klipp utan att behöva riva ner o kolla allt efter varje körning ...
                Vet inte hur stor skillnad man känner per 10hk mer, men det känns så här innan att om det ska vara nån nytta så vill man väl ha kanske 15hk iaf till.

Han som skulle kolla på det i vinter säger att normalt ger det 5-10% genom att plana toppen, sen har jag öppnat luftburken o bestyckat om förknasaren åxå men inte bytt ljuddämparn än, men vi får la se om det blir nån skillnad med lasern på.

Sen får han ju kolla över så allt ser ok ut samt justera in allt så det lirar optimalt ihop. Låt oss hoppas på att plana topp+ev portning kan ge 5-8 hk, och att bestyckning+luftburk+laser gör 2-4 hk till.

Den ökningen borde man ju känna av tycker man ju, borde ju kännas mer per hk på en slö motor än på en vass motor, 10 hk på en 50 hk är ju mycket jämfört med 10hk till på en 150hk motor.

Edit : egentligen är jag lite emot att plana toppen på den, den har säkert redan väldigt hög belastning på ramlagren iom 800 kubik på en cylinder/vev, så skulle hellre öka effekten på annat sätt.
                Last edited by Baboon; 09-03-2007, 11:16 AM.

Comment

Originally posted by Baboon View Post
                  ...
                  Hursomhelst, har skummat igenom denna tråden o kan se toppkandidaterna för grus här, men om man inte vill ge upp allt för mycket asfalts grepp, vilket ska man då välja ?
                  Om du vågar så kanske du ska testa Heidenau K60, har kört bara ca 15 mil med mina men är än så länge helnöjd med asfaltegenskaperna, och det är betydligt bättre än Tourance på grus, både i driv, stabilitet och bromsförmåga, skulle nog placera det väldigt nära TKC80 där. Att det dessutom är bland det billigaste som går att hitta gör ju inte saken sämre. Rapporter från utlandet vittnar om livslängd under samma förhållanden på minst 1,5 ggr TKC80. Det enda jag egentligen kan anmärka på är ett lätt däcksljud runt 100 från framdäcket jämfört med Tourance.

Comment

Låter ju intressant, ska kollas upp !

Comment

Jag var ut på lite bus med TKC80 fram och bak på adventuren och blev grymt besviken när det blev tuff körning, hade varken fäste fram eller bak och dessutom var dom som sämst när det gick som fortast. Så jag följde Runos råd och satt på T63 både fram och bak, tro det eller ej det blev en helt ny cykel nu blev den hur stadig som helst och framändan sitter som klistrad vid marken. Nu ska sägas att jag MÅSTE kunna använda däcken till asfalt oxå, det funkar men där var tkc80 faktisk bättre.
                      Tkc80 höll i 115 mil grusväg då var det 3mm kvar.

/Patrik

Comment

Håller med om T63, ett sånt där däck som bara sitter där och funkar. Funkar även för asfalt. Fin precision och bra grepp på grusväg. Körde en långtur med T63 på runt 40mil asfalt i farter runt 140-180 hela vägen och det höll förbluffande bra. Var väl nån gummiklump som lossnat men låg runt 200 ett tag med den så det är inte mkt att orda om! Fram är väl lite väl låga dubbar men funkar bra förutom i grustaget.

Problemet är med stora offroader är ju att eländet ska gå att köra på väg. Min senaste fundering är ett MT21 fram och Karoo bak. Eftersom bakhjulet aldrig linjerar på en SE så kompromissar jag hellre bak mot bättre asfaltgrepp. MT21 verkar dock vara ruskigt dålig på blöt asfalt, har bara kört 100mil med MT21 på en 625a och lyckades aldrig köra på blöt asfalt. Nån som har synpunkter på MT21 fram?
                        KTM 570 SXS m. MRS
                        www.raiddesigns.com

Comment

Har kört med MT21 på Teneren ett antal hundra mil... det suger ! Kasst
                          på blöt asfalt... värdelöst på leran. Det håller inte ens bra (fast jag hade nog alldeles för lågt däckstryck då). MT480 kan vara ett alternativ.

/Håkan

Comment

Intressant, man får lika många utlåtanden som förare man frågar. Nån som provat Dunlop D606, Mitas Dakar eller Maxxis M6001 på nåt stort o starkt härke?
                            KTM 570 SXS m. MRS
                            www.raiddesigns.com

Comment

Dunlop verkar vara mångas favoritdäck på advrider

Dunlop verkar vara mångas favoritdäck på advrider, bra kompromiss är tydligen 908 Rally Raid däcken som inte verkar finnas hos en enda handlare i Sverige.
                              Någon som vet var man kan beställa dessa till vettig peng??
                              http://www.dunlopmotorcycle.com/tire...tire.asp?id=96
                              Last edited by DigiMan; 09-04-2007, 03:07 PM.
                              Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                                Dunlop verkar vara mångas favoritdäck på advrider, bra kompromiss är tydligen 908 Rally Raid däcken som inte verkar finnas hos en enda handlare i Sverige.
                                Någon som vet var man kan beställa dessa till vettig peng??
                                http://www.dunlopmotorcycle.com/tire...tire.asp?id=96
                                Jag handlade mina hos:

http://www.mynetmoto.com/motorradrei.../1/mcdäck.html
                                Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

Comment

Working...
                                X