Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Vad för däck ska man ha till en SE? Kraven är billiga, ska hålla många mil, bra fäste på asfalt och i endurospåret.
    Skämt åsido, vad kör man med idag på en stor gris? Mest grus och ledningsgator är väl planen att köra.

    Comment


      Efter ~655mil så kommer mitt heidenau k60 scout bli ersatt av ett Mitas e07+
      Har ringa erfarenheter av "stor-hoj däck" kan inte klaga på milen på däcken, jag kör mest grus, med tung högerhand och lååånga breda uppställ.

      De som inte passade mig på k60 var mittenstommen som gör däcket för halt när man kör utanför asfalt/grus. Dock har de nog bidragit till milen. När däcket var nytt April 2019, så fanns de bra med grep. Men de försvann allt eftersom jag sladdade mig fram.

      Ska bli intressant att se hur Mitas däcket håller, samt hur stor skillnad de blir utan den solida mittryggen och den mera rundade formen, både utifrån fäste och livslängd.
      Jag får väl återkomma om 500mil.

      Hojen är en 990 adventure, används till/från jobb, turer till fjälls, och grus till 90% när den tar sig fram.


      Click image for larger version

Name:	däcccket.jpg
Views:	435
Size:	359.2 KB
ID:	999935

      Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

      Comment


        premiärturen med Mitas E07+ avklarad 19mil grus/sand/gräs/asfalt. Kan säga att jag är VÄLDIGT nöjd med greppet.
        Återkommer angående slitaget

        Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

        Comment


          Originally posted by Yxan View Post
          premiärturen med Mitas E07+ avklarad 19mil grus/sand/gräs/asfalt. Kan säga att jag är VÄLDIGT nöjd med greppet.
          Återkommer angående slitaget
          Njaa, fasiken jag tycker det är lite väl glatt. Det släpper ju när man vill upp på bakhjulet på torr asfalt haha.
          Men jag är annars nöjd men jag har i ryggmärgen att vara försiktig med E07+ på min 1090 Adventure.

          Varit supernöjd med K60 Scout som bakdäck innan men mittremsan märktes för väl på 1090'n. Sen var ju både fram och bak slut pga vobbligt sletna efter förra ägaren.

          Comment


            Hej, jag valde Mitas E-07 till min 690 Enduro. Blir provstyrning till helgen.


            Click image for larger version

Name:	IMG_1164.jpg
Views:	330
Size:	565.7 KB
ID:	1000035



            KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

            Comment


              Oj, ser att jag är lite sen med feedback :)

              Men jag är supernöjd med dem, de bettar tillräckligt bra på löst underlag och är stabila och går lugnt på asfalten och hårda grusvägar. Tyckte först att den var orolig fram på grus och kändes otroligt framtung. Insåg att hojen stog för mycket på näsan med ett frihäng på 18mm, så när det var justerat lirade allt riktigt fint.

              Jag ska ändå testa en omgång riktiga endurodäck till våren då min körning kanske inte kommer vara 50/50 som jag trodde när jag valde Mitas-sulorna. Någon som har tips på bra däck för rent skogsåka med en sån här buss? Jag tänker Bridgestones hårda, Battlecross X40 kanske?
              KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

              Comment


                Ja min 500mils utvärdering för Mitas E07+ uteblir tyvärr. Hann med ~150mil innan 990 såldes. Men va betydligt mer nöjd med greppet kontra K60.

                990in ersattes av en 690, den står idag på Mitas E09 fram, och Michelin Cross Competition M12 XC bak.
                De är ju väldigt grovt bakdäck, så de blir intressant.

                Kommer efter att ha slitit ut däcken efter våren, köpa Motoz RallyZ fram och bak.
                fiBula, Kanske nåt som passar dig också? De är närmaste jag hittar Cross, men ändå bra för asfalt/grus och lite livslängd.
                Deras Adventure är aningen snällare, och mer likt E07
                MOTOZ - däck | TouringSpecialisten
                Last edited by Yxan; 02-19-2021, 08:54 AM.

                Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

                Comment


                  Originally posted by fiBula View Post
                  Oj, ser att jag är lite sen med feedback :)

                  Men jag är supernöjd med dem, de bettar tillräckligt bra på löst underlag och är stabila och går lugnt på asfalten och hårda grusvägar. Tyckte först att den var orolig fram på grus och kändes otroligt framtung. Insåg att hojen stog för mycket på näsan med ett frihäng på 18mm, så när det var justerat lirade allt riktigt fint.

                  Jag ska ändå testa en omgång riktiga endurodäck till våren då min körning kanske inte kommer vara 50/50 som jag trodde när jag valde Mitas-sulorna. Någon som har tips på bra däck för rent skogsåka med en sån här buss? Jag tänker Bridgestones hårda, Battlecross X40 kanske?
                  Gillar Michelin tracker som rullat sen i fjol på xren , trivs du med bridgestone så kör på dom provat många bottennapp iallafall fram
                  Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

                  Comment


                    Originally posted by Yxan View Post
                    Ja min 500mils utvärdering för Mitas E07+ uteblir tyvärr. Hann med ~150mil innan 990 såldes. Men va betydligt mer nöjd med greppet kontra K60.

                    990in ersattes av en 690, den står idag på Mitas E09 fram, och Michelin Cross Competition M12 XC bak.
                    De är ju väldigt grovt bakdäck, så de blir intressant.

                    Kommer efter att ha slitit ut däcken efter våren, köpa Motoz RallyZ fram och bak.
                    fiBula, Kanske nåt som passar dig också? De är närmaste jag hittar Cross, men ändå bra för asfalt/grus och lite livslängd.
                    Deras Adventure är aningen snällare, och mer likt E07
                    MOTOZ - däck | TouringSpecialisten
                    De såg intressanta ut, här fanns de till bättre pris också

                    10% Asfalt - 90% Off-roadRallZ är det Motozdäck med mest aggresivt mönster skapat ur Adventure-däcket.Egenskaper direkt från rally/race däcken och skapade fö...
                    KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

                    Comment


                      Originally posted by Yxan View Post
                      Ja min 500mils utv�rdering f�r Mitas E07+ uteblir tyv�rr. Hann med ~150mil innan 990 s�ldes. Men va betydligt mer n�jd med greppet kontra K60.

                      990in ersattes av en 690, den st�r idag p� Mitas E09 fram, och Michelin Cross Competition M12 XC bak.
                      De �r ju v�ldigt grovt bakd�ck, s� de blir intressant.

                      Kommer efter att ha slitit ut d�cken efter v�ren, k�pa Motoz RallyZ fram och bak.
                      fiBula, Kanske n�t som passar dig ocks�? De �r n�rmaste jag hittar Cross, men �nd� bra f�r asfalt/grus och lite livsl�ngd.
                      Deras Adventure �r aningen sn�llare, och mer likt E07
                      MOTOZ - d�ck | TouringSpecialisten
                      Ja motoz ser schyssta ut

                      Skickat från min motorola edge via Tapatalk

                      Comment


                        Motoz ser coola ut , men jag kommer aldrig köra på dem igen. Inte i Sverige .
                        De funkade bra på grus, vanliga grusvägar alltså. Både torrt och blött. Men minsta gräs eller lerigt så blev det som tvålar.... även blöt asfalt kändes otryggt.

                        Kan tänka mig i torrt klimat att de är ok men inte här.

                        Jag körde 790 R när jag provade dem .
                        Carla



                        Skickat från min iPhone med Tapatalk

                        Comment


                          Originally posted by *Carla View Post
                          Motoz ser coola ut , men jag kommer aldrig k�ra p� dem igen. Inte i Sverige .
                          De funkade bra p� grus, vanliga grusv�gar allts�. B�de torrt och bl�tt. Men minsta gr�s eller lerigt s� blev det som tv�lar.... �ven bl�t asfalt k�ndes otryggt.

                          Kan t�nka mig i torrt klimat att de �r ok men inte h�r.

                          Jag k�rde 790 R n�r jag provade dem .
                          Carla



                          Skickat fr�n min iPhone med Tapatalk
                          Ok tack tar åt mig den infon !

                          Comment


                            Maxxis då ?

                            https://www.24mx.se/crossdelar/cross...pid-PP-4904903
                            eller
                            https://www.24mx.se/crossdelar/cross...pid-PP-4904904

                            Rätt kurs iaf och allt lär ju ändå brinna upp till slut :) . Allt över 80km/t är ju lika med burnout för cross och endurodäck enl. mig
                            KTM Exc150TPI-20 EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

                            Comment


                              Felpost

                              Comment




                                [QUOTE=fiBula;n1000933]Maxxis d� ?

                                https://www.24mx.se/crossdelar/cross...pid-PP-4904903
                                eller
                                [url]https://www.24mx.se/crossdelar/crossdack--falgar_c350/dackset_c352/maxxis-m-6033-mc-dackset-21-18_pid-PP-4904904[/url

                                Rätt kurs iaf och allt lär ju ändå brinna upp till slut . Allt över 80km/t är ju lika med burnout för cross och endurodäck enl. mig

                                Ja men nu pratar vi inte om rena cross/endurodäck

                                Comment

                                Working...
                                X