Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Alltid undrat varför ingen byggt om sin 990 smr till enduro, endurogafflar eller bygga om fjädringen och 21/18.( eller 19/18 om man vill )
    KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Smr 990 är inte bra för ombyggnad för den har kortare fjädringsväg vs sm och se men däremot sm 990 är perfekt. Den är redan lämplig fjädring för enduro den är ovanligt mjuk för att vara en motard. Fjädringslängden är liknade längd som se har. Största problemet med ombygge till 20-21" fram är att oljetanken tar i framhjulet vid ihopfjädring. Jag har sett en snubbe youtube som byggt om sin sm med 20" fram och 18" bak så de tycks vara möjligt. Han bytte ut gaffelkronorna till se kronor för de är smalare. Man kan förmodligen köra sm kronor också med distanser för framhjulet samt att man måste bygga okadapter och ta bort ena bromsskivan. Jag skulle gärna ha bägge skivorna kva om de finns framfälgsnav för det. Jag såg på videon att han kapat bort en bit av överkant oljetank för att få dit 20" hjul.

Hittade https://www.youtube.com/watch?v=GiGFqzwySNw
      Last edited by Boost III; 08-24-2018, 02:40 PM.

Comment

Bra utlägg angående däcken grabbar, väldigt uppskattat. Jag har Heidenau k60 Scout både fram och bak idag, och jag är som dig boost, de ska sladdas och spinnas när man åker, så underbart roligt!
        Nu har jag bara avverkat 160mil, och däcket är på sista versen, så de driver dåligt när man åker lite på sidan av vägen, tro jag måste uppleva ett nytt! Ska kanske ge det en chans till innan de byts till annat märke bak! Fram får leva nästa år också på
        Heidenau så ska jag prova TKC 80 sedan!

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by Yxan View Post
          Bra utlägg angående däcken grabbar, väldigt uppskattat. Jag har Heidenau k60 Scout både fram och bak idag, och jag är som dig boost, de ska sladdas och spinnas när man åker, så underbart roligt!
          Nu har jag bara avverkat 160mil, och däcket är på sista versen, så de driver dåligt när man åker lite på sidan av vägen, tro jag måste uppleva ett nytt! Ska kanske ge det en chans till innan de byts till annat märke bak! Fram får leva nästa år också på
          Heidenau så ska jag prova TKC 80 sedan!
          Oj har du slaktat ett k60 däck på 160 mil då lär tkc 80 hålla max 80 mil!! "vanliga jordenrunt åkare kör 1500 mil på k60 och då är de flera mm kvar,,hur bär de sig åt??

Comment

Originally posted by Boost III View Post
            Oj har du slaktat ett k60 däck på 160 mil då lär tkc 80 hålla max 80 mil!! "vanliga jordenrunt åkare kör 1500 mil på k60 och då är de flera mm kvar,,hur bär de sig åt??
            Haha du kan va lugn, jag va lite otydlig. Har själv bara lagt 160mil på däcket sedan jag köpte den.. så hur många mil föregående ägare lagt innan mig vet jag inte. Men har inte mkt kvar av de nu :D
            Mmm lite därför jag vill testa Motoz, för de verkar kunna lägga bra många mil på dem, men ja de är nog väldigt olika från förare till förare och när de postar inlägg på Instagram så tar de väl de bästa exemplen :D
            Men de blir att kränga K60 i vinter och testa nästa år också!

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Råkade visst köpa en Tiger 1200 Explorer från 2012.
              Tyvärr med gjutna fälgar.

Någon som har harvat runt med en sådan på grusväg med vettiga däck?

Fram är det: 110/80-19
              Bak: 150/70-17

Mim första tanke var TKC80, men såg efter lite sökningar att mitas verkar ha trevliga grovmönstrade däck med (E-09, E-10 m.m).

Svårt detta.
              /Andreas

Comment

Mitasdäcken funkar helt ok. Har dessa på 990adv`n. Dock lite dåligt mönsterdjup. Någon som vet om det går att köpa Tera-flex däck inom landets gränser i dagsläget. Köpte dessa av den numer bortgågne Börje Ö. på Arlanda marketing. Dessa däck satt som en smäck på 990n`s breda bakfälg.. Härligt groteskt mönsterdjup, med.

Comment

Skall skaffa nya hjul till 501an för grusåkning.
                  Tänker mig ryckutjämnare, Men skall bakfälg vara 2,15 eller 2,5” ?

Vet inte vad som lämpar sig bäst för grus med 500cc enstånka

Comment

Ktm 640, dvs enduro å adventure har 2,5" bredd på sina 18" fälgar med ryckutjämnare..

Comment

Jag har ett par ktm 640-fälgar med ryckis till övers ifall du skulle vara intresserad

Comment

Någon som har jämfört Heidenauk60 med Metzeler enduro 3 Sahara, eller har något att säga om Metzeler däcket, jag ska ha det i bak, Heidenauk60 har jag erfarenhet av själv.

Comment

Vad ska man ha för sulor i år ? Kört på s12xc o liknande förr men dom är väl ersatta av starcross 5 nu ?nåt greppigt letar jag för framänden kör unicross bak nu men dom gillar jag inte alls fram
                          starcross 5 medium eller finns nåt annat liknande ?
                          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Rätt nöjd med Razorback från 24MX. Gick förra säsongen på WR250R:en och det är 100 grusmil kvar på dem.
                            Kjell.e

Skickat från min iPad med Tapatalk
                            Yamaha WR250R = Svaret på frågan alla ställer, som ingen vill höra.

Comment

Originally posted by MZKjelle View Post
                              Rätt nöjd med Razorback från 24MX. Gick förra säsongen på WR250R:en och det är 100 grusmil kvar på dem.
                              Kjell.e

Skickat från min iPad med Tapatalk

Tjena. Jag har en nyinköpt wr250r med razorback däck. råkade köpa 110/100 bakdäck, som är lite högre än orginal. Har upplevt hojen väldigt sladdrig på grusväg, den kommer i självsvängning i lite högre farter, typ 50+ km/h, riktigt otäckt.

Efter att ha sänkt den så mycket det går på justeringen på bakfjädern, höjt den så mycket som möjligt fram ( toppen på gaffelbenen i linje med kronan) och satt race sag till 110mm så går den betydligt bättre. Men den känns fortfarande lite svajig ibland. Allt är åtdraget med moment, allt är i bra skick, hojen har gått 400 mil.

En sak jag inte provat ännu är att flytta bak bakhjulet, just nu sitter det längre fram än mitten på justeringen.

Hur går din WRR på grus, har du råkat ut för dessa besvär också?

Jag är 176, väger ~78kg i utrustning.

Mvh Linus

Comment

Blev en uppsättning Michelin tracker på grisen till slut , blir nog bra alltid gillat Michelin på hojarna förr iallafall
                                Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Working...
                                X