Är det någon som vet var man kan få tag på Motoz Desert HT 140/80-18?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Den officiella däckstråden för offroadhojar
Collapse
X
-
Jag söker tips på bra asfaltsdäck till min TT600E. Jag pendlar med denna och kommer köra absolut mest asfalt men kommer säkert ta en sväng på nån grusväg nån gång.
Jag ska ha 140/80/18 och 90/90/21. Bakdäcket begränsar en del om jag vill ha kvar original dimension.
Har kikat lite på Pirelli Scorpion MT90 A/T för lite grusegenskaper. Continental trailattack 2 är ju mer ett rent asfaltsdäck känns det som. Dock är det säkert lite mer livslängd på den.
Har någon tips så mottages det tacksamt!
Last edited by Schiznit; 02-23-2016, 10:23 AM.
Comment
-
Originally posted by Schiznit View PostJag söker tips på bra asfaltsdäck till min TT600E. Jag pendlar med denna och kommer köra absolut mest asfalt men kommer säkert ta en sväng på nån grusväg nån gång.
Jag ska ha 140/80/18 och 90/90/21. Bakdäcket begränsar en del om jag vill ha kvar original dimension.
Har kikat lite på Pirelli Scorpion MT90 A/T för lite grusegenskaper. Continental trailattack 2 är ju mer ett rent asfaltsdäck känns det som. Dock är det säkert lite mer livslängd på den.
Har någon tips så mottages det tacksamt!
[ATTACH=CONFIG]82522[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82523[/ATTACH]
Mitas E07 kanske är intressant...dock ej dakar (gulrand)Vem F*N har lagt asfalt på gruset?
ex. Knalltackterfahrer
Comment
-
Originally posted by Schiznit View PostBåda är nog lite för mycket grusinriktade för mitt bruk. Tror MT90 blir bra, någon som har erfarenhet av dem?
Tänkte kanske pröva det själv på långresa framöver.
Hade mt90 på min 990 adventure & det var ett bra däck , funkar att köra grus med oxå.
Nån som lyckats få tag i Dunlops d606 däck? Eller finns det bara i Amerika? Ett omtyckt grusdäck "over there" för mellanklass hojar...typ mt21Last edited by Tänäre; 02-24-2016, 01:29 PM.
Comment
-
När jag köpte min TTR600 satt det MT90 A/T på den. På vanlig grusväg är de bra och de funkar utmärkt på asfalt. Jag vet inte hur långt de hade gått när jag köpte hojen, men jag körde 400 mil innan bakdäcket började ge upp. Ska du inte ut i några skogsspår och böka funkar de jättebra som allrounddäck helt enkelt.
Comment
-
Bra däck till KTM 950 Adventure ?
Har läst igenom denna tråd och de flesta verkar förorda MT21, T63 och TKC80. Dessa tre verkar åtminstone dominera åsikterna.
Jag pendlar 6 mil varje dag och kan välja enbart asfalt eller inslag av grus. På fritiden kör jag i stort sett bara grus. Letar också efter mestadels grus även på längre turer.
Varför jag frågar? Jag söker nämligen däck som fungerar för ovanstående men som ändå klarar av tyngden från en passagerare också. Vill nämligen ta med min sambo på fina utflykter/grusturer, både längre och kortare.
Har iaf funderat på MT21 alt T63 fram och TKC80 bak.
MT21 kanske blir för vekt med passagerare?
MT21 kanske får extremt kort livslängd med extra tyngd på hojen?
TKC80 verkar en del av er ha upplevt som hala på blöt asfalt? Nu kör jag iofs lugnt när det är blött på vägarna, men ändå...
Har lätt begagnade framdäck (T63 och Battlecross X30) liggandes hemma som jag funderar på att testa. Har bara kört med dessa på 140 kilos-hoj och tyckt de fungerat bra både på grus och asfalt, blött som torrt.
Önskar råd i detta klassiska dilemma...Gamla förhållanden
------------------------------
KTM EXC 250R -05
KTM 950 Adventure -05
Kawasaki KLX250 -09
Yamaha XTZ660 -96
Comment
-
Originally posted by Paccus View PostBra däck till KTM 950 Adventure ?
Har läst igenom denna tråd och de flesta verkar förorda MT21, T63 och TKC80. Dessa tre verkar åtminstone dominera åsikterna.
Jag pendlar 6 mil varje dag och kan välja enbart asfalt eller inslag av grus. På fritiden kör jag i stort sett bara grus. Letar också efter mestadels grus även på längre turer.
Varför jag frågar? Jag söker nämligen däck som fungerar för ovanstående men som ändå klarar av tyngden från en passagerare också. Vill nämligen ta med min sambo på fina utflykter/grusturer, både längre och kortare.
TKC80 verkar en del av er ha upplevt som hala på blöt asfalt? Nu kör jag iofs lugnt när det är blött på vägarna, men ändå...
Har lätt begagnade framdäck (T63 och Battlecross X30) liggandes hemma som jag funderar på att testa. Har bara kört med dessa på 140 kilos-hoj och tyckt de fungerat bra både på grus och asfalt, blött som torrt.
Önskar råd i detta klassiska dilemma...
För mig blir det Mitas C02+C21 på test i vår, dock på lättare hoj. Under 1000 pix för en uppsättning.
Comment
-
Originally posted by Paccus View PostBra däck till KTM 950 Adventure ?
Önskar råd i detta klassiska dilemma...
T63 kör jag just nu på min bantade Transalp när jag ska köra både grus/asfalt och ibland med skjuts och trivs bra med det.
Håller också med om att TKC 80 är lite slipprigt på våt asfalt men jag kör aldrig hårt vid såna tillfällen å andra sidan.
Bridgestone Trail Wing 301 är min personliga favorit när det ska köras både grus och asfalt och skjutsas ibland.
Never ending story detta :)
Comment
-
Tack för er tid och era synpunkter. Känns väl som att bakdäcket iallafall behöver vara rätt grovmönstrat, typ TKC80. Finns två andra däck som jag ser som eventuella konkurenter till TKC80 bak, dvs Karoo 3 och Anakee Wild. Någon som testat/hört något om dessa?
Sedan är det ju det här med storleken, där klackarna verkar skilja en hel del mellan dimensionerna 140/80-18 samt 150/70-18. Kör ju hellre på det senare då det är hojens skrivna storlek på bakhjulet...Gamla förhållanden
------------------------------
KTM EXC 250R -05
KTM 950 Adventure -05
Kawasaki KLX250 -09
Yamaha XTZ660 -96
Comment
Comment