Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Är det någon som vet var man kan få tag på Motoz Desert HT 140/80-18?
    Har du spik?

Comment

Däckonline brukar ha men nu verkade dom ha slut i lager , därifrån jag handlat motoz ht förut iallafall
      Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Jag har också köpt från däckonline tidigare men nu går det inte, letar alternativ nu.
        Har du spik?

Comment

Jag söker tips på bra asfaltsdäck till min TT600E. Jag pendlar med denna och kommer köra absolut mest asfalt men kommer säkert ta en sväng på nån grusväg nån gång.
          Jag ska ha 140/80/18 och 90/90/21. Bakdäcket begränsar en del om jag vill ha kvar original dimension.

Har kikat lite på Pirelli Scorpion MT90 A/T för lite grusegenskaper. Continental trailattack 2 är ju mer ett rent asfaltsdäck känns det som. Dock är det säkert lite mer livslängd på den.
          Har någon tips så mottages det tacksamt!
          Click image for larger version

Name:	51PBl2bfWbL._SY355_.jpg
Views:	1
Size:	27.4 KB
ID:	848508Click image for larger version

Name:	conti-trail-attack-2-dual-sport-tire.jpg
Views:	1
Size:	34.0 KB
ID:	848509
          Last edited by Schiznit; 02-23-2016, 10:23 AM.

Comment

Har Conti på min XT. Gillar dom starkt. Grepp nog för att skrapa fotpinnarna i asfalten.
            Mina samlade körjournaler:
            http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by Schiznit View Post
              Jag söker tips på bra asfaltsdäck till min TT600E. Jag pendlar med denna och kommer köra absolut mest asfalt men kommer säkert ta en sväng på nån grusväg nån gång.
              Jag ska ha 140/80/18 och 90/90/21. Bakdäcket begränsar en del om jag vill ha kvar original dimension.

Har kikat lite på Pirelli Scorpion MT90 A/T för lite grusegenskaper. Continental trailattack 2 är ju mer ett rent asfaltsdäck känns det som. Dock är det säkert lite mer livslängd på den.
              Har någon tips så mottages det tacksamt!
              [ATTACH=CONFIG]82522[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82523[/ATTACH]

Mitas E07 kanske är intressant...dock ej dakar (gulrand)
              Vem F*N har lagt asfalt på gruset?

ex. Knalltackterfahrer

Comment

Metzeler Enduro 3 Sahara kan vara ett alternativ. Fungerar utmärkt på asfalt och förvånansvärt bra på grus. Det sitter originalmonterat på KTM 690E sedan 2014 med samma dimensioner som du efterfrågar.

Comment

Båda är nog lite för mycket grusinriktade för mitt bruk. Tror MT90 blir bra, någon som har erfarenhet av dem?

Comment

Båda är nog lite för mycket grusinriktade för mitt bruk. Tror MT90 blir bra, någon som har erfarenhet av dem?
                    Kolla in "Continental Escape " ...verkar vara ett bra däck, typ mt90.
                    Tänkte kanske pröva det själv på långresa framöver.
                    Hade mt90 på min 990 adventure & det var ett bra däck , funkar att köra grus med oxå.

Nån som lyckats få tag i Dunlops d606 däck? Eller finns det bara i Amerika? Ett omtyckt grusdäck "over there" för mellanklass hojar...typ mt21
                    Last edited by Tänäre; 02-24-2016, 01:29 PM.

Comment

Mitas E-08 kan kanske vara ett alternativ. E-07 är ett bra allrounddäck annars, funkar fint på asfalt också.

Comment

När jag köpte min TTR600 satt det MT90 A/T på den. På vanlig grusväg är de bra och de funkar utmärkt på asfalt. Jag vet inte hur långt de hade gått när jag köpte hojen, men jag körde 400 mil innan bakdäcket började ge upp. Ska du inte ut i några skogsspår och böka funkar de jättebra som allrounddäck helt enkelt.

Comment

Bra däck till KTM 950 Adventure ?

Har läst igenom denna tråd och de flesta verkar förorda MT21, T63 och TKC80. Dessa tre verkar åtminstone dominera åsikterna.

Jag pendlar 6 mil varje dag och kan välja enbart asfalt eller inslag av grus. På fritiden kör jag i stort sett bara grus. Letar också efter mestadels grus även på längre turer.

Varför jag frågar? Jag söker nämligen däck som fungerar för ovanstående men som ändå klarar av tyngden från en passagerare också. Vill nämligen ta med min sambo på fina utflykter/grusturer, både längre och kortare.

Har iaf funderat på MT21 alt T63 fram och TKC80 bak.
                          MT21 kanske blir för vekt med passagerare?
                          MT21 kanske får extremt kort livslängd med extra tyngd på hojen?
                          TKC80 verkar en del av er ha upplevt som hala på blöt asfalt? Nu kör jag iofs lugnt när det är blött på vägarna, men ändå...

Har lätt begagnade framdäck (T63 och Battlecross X30) liggandes hemma som jag funderar på att testa. Har bara kört med dessa på 140 kilos-hoj och tyckt de fungerat bra både på grus och asfalt, blött som torrt.

Önskar råd i detta klassiska dilemma...
                          Gamla förhållanden
                          ------------------------------
                          KTM EXC 250R -05
                          KTM 950 Adventure -05
                          Kawasaki KLX250 -09
                          Yamaha XTZ660 -96

Comment

Originally posted by Paccus View Post

Har läst igenom denna tråd och de flesta verkar förorda MT21, T63 och TKC80. Dessa tre verkar åtminstone dominera åsikterna.

Jag pendlar 6 mil varje dag och kan välja enbart asfalt eller inslag av grus. På fritiden kör jag i stort sett bara grus. Letar också efter mestadels grus även på längre turer.

Varför jag frågar? Jag söker nämligen däck som fungerar för ovanstående men som ändå klarar av tyngden från en passagerare också. Vill nämligen ta med min sambo på fina utflykter/grusturer, både längre och kortare.

TKC80 verkar en del av er ha upplevt som hala på blöt asfalt? Nu kör jag iofs lugnt när det är blött på vägarna, men ändå...

Har lätt begagnade framdäck (T63 och Battlecross X30) liggandes hemma som jag funderar på att testa. Har bara kört med dessa på 140 kilos-hoj och tyckt de fungerat bra både på grus och asfalt, blött som torrt.

Har ingen erfarenhet av dem på just 950, men T63 och TKC80 är ett säkert kort för varierande bruk på grus/asfalt. T63 höll förvånansvärt bra bak på långtouring på en tungt lastad F650GS, över 500 mil asfalt och en hel del grus innan det började närma sig byte i förebyggande syfte. TKC80 har jag kört på en XT och livslängden var det inget fel på, men det är en kompromiss om man nu primärt kör utanför asfalten. MT21 slits snabbt, är mjukare än T63/TKC80. Allt är halt på våt asfalt, TKC80 hör ju snarare till de som har bättre våtgrepp jämfört med andra nabbade däck. Alla däcken är i det dyrare segmentet och vanligt förekommande i Europa, de personliga preferenserna är nog lika många som det finns hojar.

För mig blir det Mitas C02+C21 på test i vår, dock på lättare hoj. Under 1000 pix för en uppsättning.

Comment

Originally posted by Paccus View Post

Jag skulle inte välja MT21 när man har tung hoj som 950 och dessutom ska skjutsa. Det däcket tycker jag passar bäst när det ska attackeras på grus och stigar utan passagerare och gärna med lättare hoj.

T63 kör jag just nu på min bantade Transalp när jag ska köra både grus/asfalt och ibland med skjuts och trivs bra med det.

Håller också med om att TKC 80 är lite slipprigt på våt asfalt men jag kör aldrig hårt vid såna tillfällen å andra sidan.

Bridgestone Trail Wing 301 är min personliga favorit när det ska köras både grus och asfalt och skjutsas ibland.

Never ending story detta :)
                              Last edited by Petter Ivarsson; 03-09-2016, 04:55 PM. Reason: stavfel som vanligt

Comment

Tack för er tid och era synpunkter. Känns väl som att bakdäcket iallafall behöver vara rätt grovmönstrat, typ TKC80. Finns två andra däck som jag ser som eventuella konkurenter till TKC80 bak, dvs Karoo 3 och Anakee Wild. Någon som testat/hört något om dessa?

Sedan är det ju det här med storleken, där klackarna verkar skilja en hel del mellan dimensionerna 140/80-18 samt 150/70-18. Kör ju hellre på det senare då det är hojens skrivna storlek på bakhjulet...
                                Gamla förhållanden
                                ------------------------------
                                KTM EXC 250R -05
                                KTM 950 Adventure -05
                                Kawasaki KLX250 -09
                                Yamaha XTZ660 -96

Comment

Working...
                                X