Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Jazze View Post
    Har fastnat lite för bridgestone tw42 bak och Tw301 fram. Nån som har testat dom?
    Bara 301, jag har ett slitet 302 bak på en KTM 640A. De satt på vid köpet och bakdäcket är skapligt slitet, fram ser fortfarande bra ut.
    Har inte kört jättemycket med de utanför asfalten. Mitt omedelbara intryck var att det grepper överaskande bra på torr asfalt. På grus har de funkat okej, om man tar i betraktning att bakdäcket är slitet. Gräs, lera och andra 'svåra' underlag har jag inte prövat tillräckligt för att kunna göra ett utlåtande.
    Framdäcket får fortsätta som touringhjul tillsammans med ett nytt 302 bak. Jag kör S12 fram/bak på grushjulen.

Comment

Originally posted by Jimmie View Post
      Bara 301, jag har ett slitet 302 bak på en KTM 640A. De satt på vid köpet och bakdäcket är skapligt slitet, fram ser fortfarande bra ut.
      Har inte kört jättemycket med de utanför asfalten. Mitt omedelbara intryck var att det grepper överaskande bra på torr asfalt. På grus har de funkat okej, om man tar i betraktning att bakdäcket är slitet. Gräs, lera och andra 'svåra' underlag har jag inte prövat tillräckligt för att kunna göra ett utlåtande.
      Framdäcket får fortsätta som touringhjul tillsammans med ett nytt 302 bak. Jag kör S12 fram/bak på grushjulen.
      302 verkade inte finnas i 130/80-17 så de va därför ja kollade på tw42 bak. Men de blev k60 scout bak och fram nu istället

Comment

Originally posted by JoHu View Post
        Kört nu 700mil på anakee3 90/90-21 fram och 150/80-17 bak på min Trumpet Tiger 800xc.
        Fullpackadlast på semester med tanten på vädring på bönpallen...ute på naturåkning...bus åka på grus och asfalt
        Duger på grus...snor hal på lera/gräs.
        Det är ett bra asfaltsdäck som funkar på grus.

Krånglig att byta? nää...enklare än Heidenau K60 Scout, ankaee3 är mjukare...gick att trycka på däcket direkt utan verktyg.

Skulle jag köpa igen? Njaaa tveksamt jag ska kolla på andra däck för att stilla min nyfikenhet...ska bara köra slut på Anakee3:an först.
        Kool tackar för info!

AT RD07A har däckspec. fram 90/90 21" och bak 140/80 17", läste på det globala att några tyckte de var bra smala i storlekarna. Funderar på framförallt backdäcket, någon vits att kliva upp till 150 eller är svart magi att frångå originaldimensionerna? Tänkte mer om Anakee faktiskt är så smala att 150 ändå skulle motsvara "normalt" 140 på ett ungefär..?
        Riding along on my Africa Twin nanaa nanaa na...

Comment

Jag är oxo ute efter att byta däck på min gamla AT -92a , bak främst eftersom det är plattkört deluxe :) Sitter K60 scout på nu och fram väsnas det ganska rejält i 90 men det får gå ett tag till. Bak känns det som den jazzar lite när man börjar närma sig kanten på däcket, kanske är mest för att det är just så plattkört det blir sån uppenbar skillnad. Så vad kör folk på tunga offroadare? Jag åker 60/40 asfalt/grusväg skulle jag säga. TKC80 var väl bra förr om åren vill jag minnas, sedan såg jag att MT60 fanns, men dom höll bara 100 mil på min gamla 640 :) Edit: beställde mig ett MT60 idag, insåg att det var MT60 Corse som satt på motarden :)
          Last edited by gluffis; 06-23-2015, 01:03 PM.

Comment

Behöver råd angående vilken däck-dimension som passar min hoj (Kawasaki KLX250) bäst. I manualen anges måtten bara i tum, bak 4.60 -18" och fram 3.00 -21".
            Räknar jag om (bredden) detta i mm så ligger 4.60 närmast 120 (11,684cm) och 3.00 närmast 80 (7,62cm), men vilken höjd passar bäst? Eller är det så att det är höjden på nabbarna som påverkar den totala höjden, dvs ju högre höjd desto mer anpassat för cross/enduro ?

Just nu sitter det (bak) Bridgestone Motocross 110/100 och (fram) Bridgestone Battlecross 90/100 monterat. Gillar verkligen dessa däck men nu när sambon ska börja övningsköra på hojen så vill jag montera något inte fullt så aggressivt dubbat.
            Utbudet varierar också stort beroende på vilka mått som anges varför jag blir lite villrådig.

Enligt manualen så ligger framdäcket mellan 70 och 80 i bredd (närmare 80) men just nu med ett 90-däck monterat. Bör jag fortsätta titta efter 90-bredd eller söka mig mot 80? Hur upplevs skillnaderna i bredden på framdäcket?

Med sambons kommande övningskörning plus en tänkt, men oplanerad långtur i augusti så sneglar jag på följande däck.
            Fram: Michelin T63 alt. Bridgestone Trail Wing 301.
            Bak: Continental TKC80, Dunlop Trailmax eller Bridgestone Trail Wing 302 (har provat Heidenau K60 på tyngre hoj. Mkt nöjd men önskar något med mer rundad kant).

Tacksam för råd och tips :)
            Last edited by Paccus; 06-30-2015, 03:44 PM. Reason: Ett till däckalternativ...
            Gamla förhållanden
            ------------------------------
            KTM EXC 250R -05
            KTM 950 Adventure -05
            Kawasaki KLX250 -09
            Yamaha XTZ660 -96

Comment

Har någon provat dessa däck? "Anlas CapraX"
              Aldrig hört talas om dom men det betyder ju inte att dom är kass...eller..?

http://www.anlas.com.tr/urun.asp?kon...anakategori=10

Har iaf beställt en uppsättning från dackonline som ska prövas på Affen.
              "Vivere senza rimpianti"

Comment

Semestertrött
                Last edited by HenkeLantz; 08-05-2015, 10:15 AM.
                "Vivere senza rimpianti"

Comment

Originally posted by Paccus View Post
                  Behöver råd angående vilken däck-dimension som passar min hoj (Kawasaki KLX250) bäst. I manualen anges måtten bara i tum, bak 4.60 -18" och fram 3.00 -21".
                  Räknar jag om (bredden) detta i mm så ligger 4.60 närmast 120 (11,684cm) och 3.00 närmast 80 (7,62cm), men vilken höjd passar bäst? Eller är det så att det är höjden på nabbarna som påverkar den totala höjden, dvs ju högre höjd desto mer anpassat för cross/enduro ?

Just nu sitter det (bak) Bridgestone Motocross 110/100 och (fram) Bridgestone Battlecross 90/100 monterat. Gillar verkligen dessa däck men nu när sambon ska börja övningsköra på hojen så vill jag montera något inte fullt så aggressivt dubbat.
                  Utbudet varierar också stort beroende på vilka mått som anges varför jag blir lite villrådig.

Enligt manualen så ligger framdäcket mellan 70 och 80 i bredd (närmare 80) men just nu med ett 90-däck monterat. Bör jag fortsätta titta efter 90-bredd eller söka mig mot 80? Hur upplevs skillnaderna i bredden på framdäcket?

Med sambons kommande övningskörning plus en tänkt, men oplanerad långtur i augusti så sneglar jag på följande däck.
                  Fram: Michelin T63 alt. Bridgestone Trail Wing 301.
                  Bak: Continental TKC80, Dunlop Trailmax eller Bridgestone Trail Wing 302 (har provat Heidenau K60 på tyngre hoj. Mkt nöjd men önskar något med mer rundad kant).

Tacksam för råd och tips :)
                  90/90-21 fram och 120/90-18 bak.
                  Kör på Dunlop Trailmax bpde fram och bak så kommer du inte bli besviken.
                  Funkar på asfalt, har bra livslängd och går att köra på grus med.
                  Där är ju lufttrycket lite avgörande för greppet.
                  Du kan ju köra Trailwing fram å bak oxå men dom är lite mer grusiga än Trailmax.

Mvh//Henke
                  "Vivere senza rimpianti"

Comment

Har Michelin Enduro Competition bak och fram.
                    Tycker dom är ruggigt hala när det är minsta blött i skogen. Först trodde jag att det berodde på mig, men efter att bytt hoj med min vapendragare har jag fått det konstaterat.
                    Jag har googlat en del på det däcket men hittar inget dåligt egentligen så jag är förvirrad. Det står iofs ingen verson på de jag har(på nätet är det M. Enduro Competition 3 eller 4 etc).

Någon som har erfarenhet? Jag går från att vara halvkass när det är torrt till Bambi så fort det är halt. Har runt 0.75-0.8 i bak.
                    Husa 390FE

Comment

Originally posted by Stormen View Post
                      Tycker dom är ruggigt hala när det är minsta blött i skogen. Först trodde jag att det berodde på mig, men efter att bytt hoj med min vapendragare har jag fått det konstaterat.
                      Jag har googlat en del på det däcket men hittar inget dåligt egentligen så jag är förvirrad. Det står iofs ingen verson på de jag har(på nätet är det M. Enduro Competition 3 eller 4 etc).

Någon som har erfarenhet? Jag går från att vara halvkass när det är torrt till Bambi så fort det är halt. Har runt 0.75-0.8 i bak.

Undrar själv oxå mycke över olika däck.... Om man läser om däck så står det va för underlag de är lämpligt till... Förstår när man kör typ grus eller cross å då är de oftast en sand bana eller jordbana. Annat me enduro där underlaget kan skifta stort... Skulle vara lättare om däcken va klassade efter hårdhet...

De är ju en stor skillnad att köra när de är torrt eller blött...

Att prova någon annans hoj är kanske inte hela svaret... Kan stämma om de är samma typ å märke samt man har likadan inställning på hojarna...

Comment

Jag ska köra GGN för första gången nu i höst. Någon som har tips på vilka däck man bör använda med tanke på underlag? Har bara kört Michelin AC10 så jag har ingen erfarenhet av några andra däck. Är det ett bra alternativ till GGN eller bör jag införskaffa något annat?

Mvh Martin

Comment

Originally posted by Stormen View Post
                          Jag har googlat en del på det däcket men hittar inget dåligt egentligen så jag är förvirrad. Det står iofs
                          ingen verson på de jag har(på nätet är det M. Enduro Competition 3 eller 4 etc).

Intressant ämne som vanligt :)
                          Den här sommaren har man ju verkligen fått testa däckens "våt "egenskaper .
                          En sak jag gör när det är halt är att släppa ett par tre klick på returen fram & bak på hojen...känns som hjulen får bättre mark kontakt då. Att den inte blir så seg i tillbaka fjädringen lixom.
                          Inbillar mig att en del fästet på marken ligger i fjädrings inställning oxå.

Tycker annars michelin s12 är ett bra däck, som jag vet många kör grus med. Bra våt däck.
                          Kör just nu Bridgestone Gritty fram & metzeler mc5 bak på min husa.
                          På Super teneren tkc 80 som jag tycker funkar bra på den tunga hojen.

Comment

Originally posted by JPT View Post
                            Undrar själv oxå mycke över olika däck.... Om man läser om däck så står det va för underlag de är lämpligt till... Förstår när man kör typ grus eller cross å då är de oftast en sand bana eller jordbana. Annat me enduro där underlaget kan skifta stort... Skulle vara lättare om däcken va klassade efter hårdhet...

De är ju en stor skillnad att köra när de är torrt eller blött...

Att prova någon annans hoj är kanske inte hela svaret... Kan stämma om de är samma typ å märke samt man har likadan inställning på hojarna...

Hojbytet var mer för att få det bekräftat att mina däck är hala, och inte bara jag som är sopig :P

Men håller med, man vill inte ha betygen baserade endast på crossåkning.
                            Husa 390FE

Comment

Originally posted by Tänäre View Post
                              Intressant ämne som vanligt :)
                              Den här sommaren har man ju verkligen fått testa däckens "våt "egenskaper .
                              En sak jag gör när det är halt är att släppa ett par tre klick på returen fram & bak på hojen...känns som hjulen får bättre mark kontakt då. Att den inte blir så seg i tillbaka fjädringen lixom.
                              Inbillar mig att en del fästet på marken ligger i fjädrings inställning oxå.

Tycker annars michelin s12 är ett bra däck, som jag vet många kör grus med. Bra våt däck.
                              Kör just nu Bridgestone Gritty fram & metzeler mc5 bak på min husa.
                              På Super teneren tkc 80 som jag tycker funkar bra på den tunga hojen.
                              Funderar på Pirelli Scorpion MidSoft 32, hade Pirelli MT32 för länge sen och vill minnas att jag tyckte de greppade bra på hällar och rötter när det var vått.

Någon som har färskare erfarenhet från Pirelli Scorpion MidSoft 32?
                              Husa 390FE

Comment

För Endurodäck kolla denna tråd...

https://forum.soe.se/showthread.php?...duro-och-cross
                                Även om gränsen är diffus vad som är enduro och offroaddäck...
                                Expert på att "hitta vilse"!

Comment

Working...
                                X