Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Jazze View Post
    Har läst igenom en stor del av tråden nu. Och fått mycket tips. Men är fortfarande lite osäker på va man ska välja för däck. Har en xt660r med original däcken och dom är riktigt läskiga på grus. En polare ha k60 scout på sin å han va nöjd förutom hållbarheten och min bror har sirac på sin.
    Funderar på sirac då ja ska iväg på en norge resa å då blir de bara asfalt men hur är de på grusväg å skogsvägar? Eller finns de några andra alternativ som kan funka bra?
    Kör mest asfalt och grusvägar.

//Per
    Metzler Karoo 3 eller kopian "Full Bore USA M40, M41". Gör ett bra jobb på både grusvägar och asfalt. Kjell.e
    Yamaha WR250R = Svaret på frågan alla ställer, som ingen vill höra.

Comment

Jag har gjort misstaget o kört på Sirac,synat gruset på nära håll pga skit däck.
      Bakhjulet kan jue kanske funka,men framdäcket är katastrof,5- 5,5mm mönster nytt o alldeles för fint mönster för grus.
      Nu kör jag Heidenau k60 bak o Continental tkc80 fram,funkar bra,bra livslängd,glöm inte o vänd på framdäcket bara efter en tid,du ser när klackarna börjar bli slitna.

Comment

Metzler karoo 3 ser rätt bra ut men hittar inte så mycket om det. Ja har även kollat på mitas e07 och mefo super explorer. K60 scout tycker jag är bra fäste i men framdäck för ett väldigt oväsen på landsväg. Nån som har efarenheter av mitas och mefo däcken ?

Comment

Har kört med Metzeler Karoo 3 fram på min XTZ660 Tenere då jag ville testa något som verkade säkrare på grusvägar, framförallt i kurvorna. Upplevde det som stor skillnad mot det Sirac-däck som satt på när jag köpte den. Kunde genast köra mycket snabbare och "tuffare" genom gruskurvor. Fungerade väldigt bra även på våta vägar samt under kallare perioder. Enda nackdelen var väl ett något högt ljud från däcket i vissa hastigheter. Blev bättre med tiden (nötning).
          Kombinerade detta med ett K60 bak som jag stortrivdes med. Gjorde 700mil innan K60-däcket byttes.

Därefter ville jag prova något mildare för att se om eventuella vibrationer minskade. Köpte då Metzeler Tourance fram och bak. Sköna "mjuka" däck men som jag befarade så kändes framdäcket väldigt läskigt på allt över packat hårt grus. Bakdäcket däremot gjorde bra ifrån sig även på löst grus och släppte bara om det provocerades.

Just nu sitter Michelin Unicross fram och Mitas E09 bak då jag börjat köra mer i skog och på fält och ville testa däck med klart distinktare nabbar. Hittade dessa två för drygt 600:- tillsammans så det var bara att slå till. Stortrivs med dessa då de just nu ger mig riktigt bra grepp på alla de underlag jag kör. Tar mig fram "överallt". Har inte testat dem så mycket på våt asfalt ännu men det lilla som varit har upplevts säkert, men så kör jag ganska lugnt under dessa förhållanden också.
          Gamla förhållanden
          ------------------------------
          KTM EXC 250R -05
          KTM 950 Adventure -05
          Kawasaki KLX250 -09
          Yamaha XTZ660 -96

Comment

Metzler karoo 3 ser rätt bra ut men hittar inte så mycket om det. Ja har även kollat på mitas e07 och mefo super explorer. K60 scout tycker jag är bra fäste i men framdäck för ett väldigt oväsen på landsväg. Nån som har efarenheter av mitas och mefo däcken ?
            Kör Mitas E-07 fram och bak. För min hoj funkar de fint både på grus och asfalt. Bra grepp torrt och blöt asfalt är ok, men då lutar jag inte mycket. Verkar hålla bra. Låter lite grand på asfalten men inte överdrivet.

Comment

Hur är hållbarheten på mitas däcken?
              Blir 250-300 mil enbart asfalt på Norge resan så är inte så sugen på att byta däck direkt igen när man kommer hem.
              På min xt1200z hade jag metzler karoo t men dom höll bara 200 mil tyvärr.

Comment

Hur är hållbarheten på mitas däcken?
                Blir 250-300 mil enbart asfalt på Norge resan så är inte så sugen på att byta däck direkt igen när man kommer hem.
                På min xt1200z hade jag metzler karoo t men dom höll bara 200 mil tyvärr.
                Mitas rekommenderas om det är mest grus på turen, asfalt kommer att slita ner däcken på ca 200 mil. Åkte Mitas på grustur i Norge och tycker att de slits ner ganska fort och att klackarna på framdäcken blir snedslitna. Framdäcket slits mer än bakdäcket trots ganska hård körning med antislirfunktionen urkopplad.
                Kjell.e

Comment

Originally posted by MZKjelle View Post
                  Mitas rekommenderas om det är mest grus på turen, asfalt kommer att slita ner däcken på ca 200 mil. Åkte Mitas på grustur i Norge och tycker att de slits ner ganska fort och att klackarna på framdäcken blir snedslitna. Framdäcket slits mer än bakdäcket trots ganska hård körning med antislirfunktionen urkopplad.
                  Kjell.e
                  Okej. Då känns de som man får välja ett däck som är mer åt asfalt hållet som typ sirac eller tourance å köra med denna säsongen även om dom inte är optimala för grus. Så skaffa några roligare däck sen

Comment

Heidenau K60 i bak, den utan "mittsträng" är många nöjda med och sägs hålla bra, långt över 250 mil. Sök i tråden.

Comment

Mitas e07, har nu denna monterad. Ska hålla hur mycket som helst
                      Livet är inte alltid som alla andra tror.

Comment

Originally posted by Waderman View Post
                        Heidenau K60 i bak, den utan "mittsträng" är många nöjda med och sägs hålla bra, långt över 250 mil. Sök i tråden.
                        Heidenau k60 har jag kört många mil på då en polare har de på sin xt660r. Ja är lite inne på att testa 140 bredd av dom så man har mitt strängen så de håller bättre på asfalt.
                        Synd bara att k60 framdäcket för mycket oväsen.

Nån som vet hur hållbarheten är på karoo 3. Har läst lite om de och verkar vara bra på både grus och asfalt men känns inte lönt å byta till sådana innan Norge resan om dom tar slut lika fort som karoo T. Dom kom ja bara 200 mil på.
                        Last edited by Jazze; 05-05-2015, 07:34 PM.

Comment

Det skiljer mycket på klackhöjden på Mitas E07 bakdäck. 140 däcket har högre klackar än 150 däcket. Mitt omdöme gäller 150 bredden.
                          Kjell.e

Comment

Har fastnat lite för bridgestone tw42 bak och Tw301 fram. Nån som har testat dom?
                            Last edited by Jazze; 05-09-2015, 09:51 AM.

Comment

Letar i däckdjungeln till min AT, Anakee Wild verkar spännande men utbudet sparsamt..? Anakee 3 förstår jag om det inte är något för er grusrävar men någon kanske har testat på någon pendlarhoj eller så? Oduglig i lera, över förväntan på grusväg och bra på asfalt är väl det jag har läst mig till. Några finner dem halvstökiga att montera. Hur jag än vänder o vrider på det kommer det att bli mestadels asfalt i sommar med siktet inställt på grusvägsrundor och kör jag fel o hamnar i lera så får jag stå mitt kast. En extra uppsättning hjul för vintern vore naturligtvis skoj men gissar på att jag blir fattig då.

Även ny när det kommer till slang, vad är bra "normalslang"? Extra tjock, märke? Med förmodad bytesintervall som ett par gatdäck byter jag förmodligen slang varje gång jag byter däck #trygghetsnarkoman.
                              Riding along on my Africa Twin nanaa nanaa na...

Comment

Originally posted by Brute Force View Post
                                Letar i däckdjungeln till min AT, Anakee Wild verkar spännande men utbudet sparsamt..? Anakee 3 förstår jag om det inte är något för er grusrävar men någon kanske har testat på någon pendlarhoj eller så? Oduglig i lera, över förväntan på grusväg och bra på asfalt är väl det jag har läst mig till. Några finner dem halvstökiga att montera. Hur jag än vänder o vrider på det kommer det att bli mestadels asfalt i sommar med siktet inställt på grusvägsrundor och kör jag fel o hamnar i lera så får jag stå mitt kast. En extra uppsättning hjul för vintern vore naturligtvis skoj men gissar på att jag blir fattig då.

Även ny när det kommer till slang, vad är bra "normalslang"? Extra tjock, märke? Med förmodad bytesintervall som ett par gatdäck byter jag förmodligen slang varje gång jag byter däck #trygghetsnarkoman.
                                Kört nu 700mil på anakee3 90/90-21 fram och 150/80-17 bak på min Trumpet Tiger 800xc.
                                Fullpackadlast på semester med tanten på vädring på bönpallen...ute på naturåkning...bus åka på grus och asfalt
                                Duger på grus...snor hal på lera/gräs.
                                Det är ett bra asfaltsdäck som funkar på grus.

Krånglig att byta? nää...enklare än Heidenau K60 Scout, ankaee3 är mjukare...gick att trycka på däcket direkt utan verktyg.

Skulle jag köpa igen? Njaaa tveksamt jag ska kolla på andra däck för att stilla min nyfikenhet...ska bara köra slut på Anakee3:an först.
                                Vem F*N har lagt asfalt på gruset?

ex. Knalltackterfahrer

Comment

Working...
                                X