Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har inte provat MT-21:an, sorry. Sen kan jag väl ärligt erkänna att jag är lite lätt pantad, eftersom jag har en sjuklig dragning till lera, endurospår och små bortglömda gräsbevuxna traktorstigar så väljer jag helt enkelt bort MT-21 och liknande däck då de fungerar dåligt ihop med lera i mitt tycke, det färgar väl dessutom mitt val av bakmackorna med, men om man söker ett sagolikt grepp och mycket skoj på få mil så är Desertdäcken min solklara rekomendation, men mitt däckskonto ser ut därefter, det är lätt den enskild dyraste posten under sommarhalvåret, försäkring inräknat. Till nästa vinter ska jag ha skaffat fram en bakfälg till så jag kan prova hållbarheten på Endurodubbat i kombination 950...

Comment

Men det har jag. MT21 funkar bra bak på stora hojar. Kört med Adventure, BMW 650 dakar, XRV 750 och de funkade alla bra. Ingen riktig lera vad jag minns, men jordvägar i regn, mjuksand och mossstigar. Hållbarheten blir sämre såklart, men bra grepp. De tyngre hojarna kan ha mesigare framdäck, då de har större tryck mot underlaget. Skall man däremot köra enduro finns inga kompromisser. Jag ger tummen upp för MT21 på stora hojar.
      Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Tyvärr måste jag såga allas älsklingsdäck MT21.
        Min GOOO!! var skodd med MT21 fram och bak förra året och var väl inte så jätteimponerad av greppet på grus och blöta underlag.
        Ständiga framhjulsläpp med en mycket spänd körstil som följd. Justerade om fjädringen och testade med olika lufttryck för att få fäste fram men ingen skillnad.
        Fick sedan ett nästan nytt crossdäck av en kollega och satte på det. Vilken skillnad, som dag och natt. Nu gick det ju till och med lägga ner cykeln ordentligt utan att det släppte fram.

Däcket var ett Bridgestone för hårda underlag som sten och grus, minns inte betäckningen just nu.
        Men nu skall nya däck inhandlas och det blir inga mer MT21 på min cykel iallafall så länge jag äger den. Jag prioriterar fäste före livslängd och det lutar åt ett crossdäck fram och något endurodäck bak.

För min körstil som vill ha kanonfäste fram så passade det inte iallafall.

Comment

Tänkte bidra med mina tyckanden efter 2 soe-säsonger på förvisso inga stooora offroadare, men likväl däckkrävande hojar (xr500 resp. ffa 650). Efter att ha provat runt bland de vanligaste märkena har jag (också) fastnat för (den ultimata?) söndagskörningskombinationen: crossdäck fram och mt21 bak.

Fram ser jag inga skäl till att inte köra med t ex s12, om man inte klämmer asfalt aktivt. Märkbar skillnad mot t om mt21 när det blir lerigt, grovgrusigt osv, ljusår bättre än tkc80 och t63 och håller ändå minst 1 bakdäck.

Bak kommer jag uteslutande köra med mt21, vad gäller t63 är jag benägen att hålla med xrvdaniel, det däcket har inte samma grepp som mt21, höll inge längre heller (knappt 150 mil för båda), klar besvikelse. Enbart marginellt bättre än tkc80 som åtminstone håller ett tag.

Comment

Jag ringde en däckfirma idag, och han kunde meddela att Rallye Raid finns tillgängligt till sommarn. Priset kunde han inte svara på än.
            Jag ska testa ett bakdäck sedan, så får man se hur det verkar.
            Det blir TKC 80 bak under tiden.

Jag har uppfattat MT21 framdäck som mycket bra. Förvisso då på min gamla 640 Adventure.
            Ska testa MT21 fram även på min 950. Funkar det inte så bra så får man väl tänka om.
            :D
            Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

Comment

Har kört med MT-21 i ca 60-70 mil asfalt tycker att det slits skumt. De slits i bakkant av dabbarna men nästan inget i framkant. Vad kör Ni med för lufttryck asfalt, grus? Eller kan det vara hastigheten? Enligt tidigare inlägg så slits det mycket men hur länge länge håller era framdäck? TKC-80 som jag har bak syns knappt att det är använt, förvisso har det bara gått 30 mil men ändå....
              Attached Files
              När blixten ramlar i backen står fantomen stilla.
              URL="http://www.metrobloggen.se/nyfiken"]www.metrobloggen.se/nyfiken[/URL]

Comment

Originally posted by Blixten
                Har kört med MT-21 i ca 60-70 mil asfalt tycker att det slits skumt. De slits i bakkant av dabbarna men nästan inget i framkant. Vad kör Ni med för lufttryck asfalt, grus? Eller kan det vara hastigheten? Enligt tidigare inlägg så slits det mycket men hur länge länge håller era framdäck? TKC-80 som jag har bak syns knappt att det är använt, förvisso har det bara gått 30 mil men ändå....
                Jag kör med 2,4 kilo fram. Bara för att fälgarna på 950 är så jäkla sköra. Trots detta fick jag en buckla i fälgen ändå.
                Mina MT21 slits likadant som dina. Jag tror det blir så när man bromsar.

Mycket nöjd med MT21, fungerar perfekt på asfalt och med säkert grepp på gruset.
                På min 640 Adventure, höll framdäcket ca 330 mil. Har bara kört 90 mil med min 950 ännu.
                Kronreif, Trunkenpolz, Mattighofen.

Comment

Om man kör mycket på slangen så blir dubbarna slitna på det där sättet också.

Comment

Hmm. jag anser mig klassa in i denna tråd med min gsxr1100... jag har införskaffat TKC80 både fram och bak, det blir grus och lite asfallt, ett rent crossdäck och 130hk rimmar dåligt på asfallt men det hadde såklart varit det bästa för grus.
                    Jag återkommer med raport om hur det hela funkar, jag kommer förmodligen att göra jungfruturen på grus nästa vecka.

By the way, tänker anmäla mig till ggn med hojjen
                    mitt mål är att iaf ta mig runt 1 varv vilket jag tycker borde vara fullt genomförbart, första varvet brukar det ju vara fin bana
                    Bäst i test!

Comment

Har kört med MT-21 i ca 60-70 mil asfalt tycker att det slits skumt. De slits i bakkant av dabbarna men nästan inget i framkant. Vad kör Ni med för lufttryck asfalt, grus?
                      Det där däcket ser ut som om det fått tugga lite grusväg. Mina MT-21 slits inte alls på asfalt, men då har ju jag en genuint slangningsovänlig hoj, två cyl och ryckutjämnare.

Efter en del experimenterande är jag tillbaka på MT21 fram som bak. Inte roligast men tryggast. Min största anledning till MT21 fram är att jag tycker det fungerar tryggast vid panikbromsningar på asfalt emedan det funkar tilllräckligt bra på grus för att jag skall ha kul. Det finns massor av andra bra skäl och ideer att ha andra däck fram som bak beroende på vad man vill prioritera, men MT21 har bra pris och sist jag testade med TKC80 bak (kostade nästan dubbelt mot MT21) slet jag ned det på ungefär samma tid som för ett MT21. T63 håller ungefär lika länge, dvs ungefär tre-fem heldagsgrusutflykter bak + så många mil asfalt du rimligen skulle kunna orka klämma in däremellan.

2kg på grus och 3kg på asfalt.

Ska bli kul att höra mer om din grusbest, Dr Danne!

Comment

Originally posted by xrvdaniel
                        Har kört med MT-21 i ca 60-70 mil asfalt tycker att det slits skumt. De slits i bakkant av dabbarna men nästan inget i framkant. Vad kör Ni med för lufttryck asfalt, grus?
                        Det där däcket ser ut som om det fått tugga lite grusväg. Mina MT-21 slits inte alls på asfalt, men då har ju jag en genuint slangningsovänlig hoj, två cyl och ryckutjämnare.

Efter en del experimenterande är jag tillbaka på MT21 fram som bak. Inte roligast men tryggast. Min största anledning till MT21 fram är att jag tycker det fungerar tryggast vid panikbromsningar på asfalt emedan det funkar tilllräckligt bra på grus för att jag skall ha kul. Det finns massor av andra bra skäl och ideer att ha andra däck fram som bak beroende på vad man vill prioritera, men MT21 har bra pris och sist jag testade med TKC80 bak (kostade nästan dubbelt mot MT21) slet jag ned det på ungefär samma tid som för ett MT21. T63 håller ungefär lika länge, dvs ungefär tre-fem heldagsgrusutflykter bak + så många mil asfalt du rimligen skulle kunna orka klämma in däremellan.

2kg på grus och 3kg på asfalt.

Ska bli kul att höra mer om din grusbest, Dr Danne!
                        Bromsa inte för hårt med Mt 21 på blöt asfalt bara för greppet är ur uselt..
                        Tacka vet jag TKC 80

Comment

Originally posted by Dennis Johansson
                          Bromsa inte för hårt med Mt 21 på blöt asfalt bara för greppet är ur uselt.. Tacka vet jag TKC 80
                          Jag hade utan tvekan kört på TKC80 om jag hade något mindre fokus på grus. MT21s våtgrepp är kass ja, men jag upplever det som förutsägbart och hanterbart.

Och om det då och då släpper en smula är väl ingen stor nackdel - är inte det tvärtom just vad livet lite grand går ut på när man har en sån här hoj?

Comment

Originally posted by xrvdaniel
                            Originally posted by Dennis Johansson
                            Bromsa inte för hårt med Mt 21 på blöt asfalt bara för greppet är ur uselt.. Tacka vet jag TKC 80
                            Jag hade utan tvekan kört på TKC80 om jag hade något mindre fokus på grus. MT21s våtgrepp är kass ja, men jag upplever det som förutsägbart och hanterbart.

Och om det då och då släpper en smula är väl ingen stor nackdel - är inte det tvärtom just vad livet lite grand går ut på när man har en sån här hoj?
                            så länge det inte släpper fram så är det väl ganska ok

Comment

Nu har jag kört ca 200 mil varav ca 50 mil grus. Tycker att däcket är i det närmaste slut. Där det finns två klackar är det nästan nedslitet medans där det finns tre klackar är höjd kvar. Tycker att däcket är läskigt att bromsa med när det blöt på asfalt. Eftersom jag anser att jag kör relativt snällt, kan jag inte ha någon annan förklaring att det är motorvägsåka och inbromsningar som slitit däcket.

På grus fungerar det utmärkt, men jag har bara ett par sirac att jämföra med.

Ska prova och sätta på ett T63 istället. Var inne på TKC80 men det verkar inte vara så enkelt att få tag på dem i Stockholm. Jag får ta det nästa gång.

Eftersom jag jobbpendlar ca 4,5 mil per dag varav 2 mil motorväg, så tror jag att min grusfördeling kommer att ligga på 10-30 % av körsträckan.
                              När blixten ramlar i backen står fantomen stilla.
                              URL="http://www.metrobloggen.se/nyfiken"]www.metrobloggen.se/nyfiken[/URL]

Comment

Hur mycket luft har du i däcket Blixten ? Hade liknande fenomen med för lite luft. Lägg i kring 2 kg minst så minimerar du detta "konstiga" slitage
                                som egentligen är helt naturligt med för lite luft i däcket. Mitten klacken
                                trycks ned i däcket och hörnen på intilliggande sidoklackar får ta smällen.

MT21 är genuint värdelösa på blöt asfalt men ger rätt sköna sladdar
                                genom rondeller.

/Håkan

Comment

Working...
                                X