Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Martin Eves View Post
    Vad säger ni om hållbarheten bak på ett Michelin AC10 i jämförelse med S12 och M12?

Har i varje fall beställt ett för att jämföra med Scorpion XCMH som sitter på nu.
    Har inte testat S12 eller M12 men tycker AC10 håller bra för att vara så extremt mönster. Fick ut ca 300mil på ett 120/90-18" vilket motsvarar 140/80. Sjukt bra grepp så det gäller att para ihop det med rätt framdäck om du vill kunna styra också...

Originally posted by Tänäre View Post
    Såg att däckonline fått in Motoz Desert bakdäck 140 & 130 bredd.
    Desert modellen är bara godkänt för 130 kmh såg jag?
    Skumt, kanske är ny gummiblandning? Jag har kört långt över 130km/t med olika dimensioner av Motoz Desert och det har aldrig varit några problem eller onormalt slitage.

Comment

Originally posted by DLM View Post
      Har inte testat S12 eller M12 men tycker AC10 håller bra för att vara så extremt mönster. Fick ut ca 300mil på ett 120/90-18" vilket motsvarar 140/80. Sjukt bra grepp så det gäller att para ihop det med rätt framdäck om du vill kunna styra också...
      120/90 = 140/80, stämmer det? Jag är ute efter ett bredare däck än 110/100 (130/80?). Funderar också på AC10 120/90 men enl highside är 120/90 = 100/100.

http://www.highside.se/michelin-m12-xc-p-120-c-146.aspx

Comment

Michelin har väl lite "special" på sina mått..?
        Men me min matematik borde ju 120/90-18 bli lika mkt däck som ett 130/80-18 eller
        110/100-18 lite olika höjd & bredd bara men jag kanske är ute & cyklar där?

Varianter på 140/80 tycker jag borde bli antingen 130/90 eller
        120/100.

Ang Motoz Desert: ja, konstigt me 130 kmh....desert däck borde väl klara högre hastigheter tycker jag.
        Last edited by Tänäre; 10-16-2012, 07:05 AM.

Comment

Originally posted by Pergite View Post
          120/90 = 140/80, stämmer det? Jag är ute efter ett bredare däck än 110/100 (130/80?). Funderar också på AC10 120/90 men enl highside är 120/90 = 100/100.

Jag har fått för mig att AC10 har (normala) mått men att M12 och S12 räknar på annat sätt?

90/90-21 (80/100-21)
          120/90-18 (100/100-18 )
          130/80-18 (110/100-18 )
          140/80-18 (120/100-18 )
          Last edited by Martin Eves; 10-16-2012, 11:32 AM.
          I drive because i enjoy it.

Comment

Originally posted by Pergite View Post

Du läser tabellen från fel håll. AC10 har sina dimensioner angivna i Michelins "crossdimensioner".

Originally posted by Tänäre View Post
            Michelin har väl lite "special" på sina mått..?
            Men me min matematik borde ju 120/90-18 bli lika mkt däck som ett 130/80-18 eller
            110/100-18 lite olika höjd & bredd bara men jag kanske är ute & cyklar där?

Varianter på 140/80 tycker jag borde bli antingen 130/90 eller
            120/100.

Ang Motoz Desert: ja, konstigt me 130 kmh....desert däck borde väl klara högre hastigheter tycker jag.
            Jo det är lite knepigt med Michelins eget sätt att mäta men jag kan bara säga att AC10 120/90 är det enda däcket som jag funderat på om det skulle ta i ngn stans på cykeln, säger väl lite iaf.

Comment

MEFO Super Explorer

Ikväll får vi nog snö här och jag har 5mm kvar(!) efter 640 mil, vilket makalöst bakdäck!!!

Click image for larger version

Name:	IMG_20121016_135421.jpg
Views:	1
Size:	809.4 KB
ID:	836570

Comment

Originally posted by oden View Post
                Ikväll får vi nog snö här och jag har 5mm kvar(!) efter 640 mil, vilket makalöst bakdäck!!!

[ATTACH=CONFIG]67867[/ATTACH]
                Intressant & detta med en 690 också. Men hur är det annars att köra med vått som torrt, tänkte till våren skaffa ett till XT660.
                Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                www.fastlinephotos.se

Comment

Originally posted by Tolan View Post
                  Intressant & detta med en 690 också. Men hur är det annars att köra med vått som torrt, tänkte till våren skaffa ett till XT660.
                  Det enda som bakdäcket är sämre på är lera, men det funkar det också beroende på hur man gasar (jämn gas).

MEFO Explorer fram bör man nog undvika för lösare underlag, sand, lera osv. Mycket otäckt att köra med faktiskt. Det kastar och far...

Comment

Jo det är lite knepigt med Michelins eget sätt att mäta men jag kan bara säga att AC10 120/90 är det enda däcket som jag funderat på om det skulle ta i ngn stans på cykeln, säger väl lite iaf.
                    Tackar, då var det klart, beställer 120/90
                    Last edited by Pergite; 10-17-2012, 06:19 PM.

Comment

Finns det ingen vinterdäckstråd? Någon som kör gata vintertid med sin offroad? Har flyttat upp till norr och har börjat fundera på bildubbade däck till min KTM 660.
                      Enklaste lösningen är väl att köpa ett par IRC Winter i 130*17" bak samt 100*17" fram, odubbade men vintergummi och sajpade.
                      Eller om jag ska fixa distanser så att jag kan montera reservhjulen till min yzf, och köra enduro-dubbat men det är lite trist när jag måste ut på E4an. Eller någon lösning där i mellan kanske...

Comment

Originally posted by Two stroke man View Post
                        Finns det ingen vinterdäckstråd? Någon som kör gata vintertid med sin offroad? Har flyttat upp till norr och har börjat fundera på bildubbade däck till min KTM 660.
                        Enklaste lösningen är väl att köpa ett par IRC Winter i 130*17" bak samt 100*17" fram, odubbade men vintergummi och sajpade.
                        Eller om jag ska fixa distanser så att jag kan montera reservhjulen till min yzf, och köra enduro-dubbat men det är lite trist när jag måste ut på E4an. Eller någon lösning där i mellan kanske...
                        Tänker själv åka hoj i vinter & körde en del förra vintern oxå.
                        Jag har köpt dubb från "Best Grip" mellan 3-4mm, tycker dom biter helt ok när det är halt men ändå finns tillräckligt me gummi i backen när är
                        asfalt.
                        Fördelen är att man kan skruva i själv & byta som man vill, tycker dom håller bra oxå.
                        När vintern e' slut skruvar man ut dom & spar till nästa sässong & byter ut dom slitna till nya.

Nackdelen e' att dom e' dyra...så första gångs kostnaden blir ett par-tre tusen.
                        Man behöver typ 150dubb i varje däck.

Håller till i sthlms omr så det är ganska blandat underlag me betoning på asfalt.

Har även testa sk "kold kutters" men dom tar slut på ngr timmar.

Comment

letade efter en sån lösning själv mellan grus och endurodubb , dubbade mt21 med bil/lastbilsdubb men var inte alls imponerad så dom såldes efter 2-3 mils testande
                          Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Originally posted by sundström View Post
                            letade efter en sån lösning själv mellan grus och endurodubb , dubbade mt21 med bil/lastbilsdubb men var inte alls imponerad så dom såldes efter 2-3 mils testande
                            Jag söker inte direkt ett imponerande grepp jag söker ett praktiskt användbart däck.
                            På vilket sätt var du missnöjd och vad var ditt användningssyfte med hojen? Jag har en crosshoj med endurodubb ifall jag vill sticka ut i skogen och köra.
                            Jag antar att du tyckte greppet var för dåligt, en annan tanke jag hade var att köra in lite längre dubb på sidorna. Typ rallydubb för bil.

Mitt problem om jag ska åka gata vintertid är att jag måste avverka 7 km på E4an. Så endurodubbade däck är bara att glömma, jag vet hur dom känns på asfalt. Visst dom dagar det är snöstorm kan man ju åka ut och ha skoj men resten av årets vinterdagar blir dom meningslösa.

Ska sjutton ta och testa om jag inte kan få på YZF-hjulen på 660n, såg nämligen att brorsan hade att endurodubbat däck i garaget som var så slitet att alla dubbar på mitten saknades men på sidorna var det mesta kvar. Det skulle kanske funka på gatan.

Coldcutter gillar jag inte alls.

Comment

Körde lite till jobbet osv i fjol vintras med endurodubbade däck. Som sagt, bra efter snöfall eller om man kan hålla snösträngen i mitten, men när det gått ett tag utan snöfall så nöts det mesta bort iaf nära stan. Nu har jag beställt däck med lastbilsdubb eller vad det kallas från Lasses rallyservice. Ska bli intressant testa i vinter. Obs detta är alltså för pendling på gata, inte för offroad/iskörning.
                              Blicken långt fram!

Comment

Jag söker inte direkt ett imponerande grepp jag söker ett praktiskt användbart däck.
                                På vilket sätt var du missnöjd och vad var ditt användningssyfte med hojen? Jag har en crosshoj med endurodubb ifall jag vill sticka ut i skogen och köra.
                                Jag antar att du tyckte greppet var för dåligt, en annan tanke jag hade var att köra in lite längre dubb på sidorna. Typ rallydubb för bil.

Mitt problem om jag ska åka gata vintertid är att jag måste avverka 7 km på E4an. Så endurodubbade däck är bara att glömma, jag vet hur dom känns på asfalt. Visst dom dagar det är snöstorm kan man ju åka ut och ha skoj men resten av årets vinterdagar blir dom meningslösa.

Ska sjutton ta och testa om jag inte kan få på YZF-hjulen på 660n, såg nämligen att brorsan hade att endurodubbat däck i garaget som var så slitet att alla dubbar på mitten saknades men på sidorna var det mesta kvar. Det skulle kanske funka på gatan.

Coldcutter gillar jag inte alls.
                                tycker dom kasade precis som dom vanliga däcken när det blev lite isigt gav inget förtroende alls för greppet speciellt framdäcket,var tänkt som en kompromiss i glappet mellan rena endurodubb och crossdäck typ ac10:or när transportsträckorna till grus börjat bli isiga och det fläckvis varit frusna pölar här och där .

nu står cyklarna still tills endurodubben/finndubben ska luftas, han som köpte dom av mig körde med skidor a´la militären och då känns det nog säkrare.
                                ja endurodubb på e4:an är ingen hit , i moddsträngarna här funkar det skapligt annars blir det släpet .
                                Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Working...
                                X