Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vilka/et däck ska man välja om man tycker om att köra fort med en tung och stark 990 på asfalt OCH på grus? Helst ska däcken även kännas ok vid lättare ”enduro”, är detta helt omöjligt och enda lösningen är att investera i dubbla uppsättningar fälgar?
    Hur fort däcken slits och vad dom kostar är helt ointressant jag vill bara veta om det finns något som funkar för ”allt”.
    Just nu sitter Mefo Stonemaster och MX master på och dom är fulständigt livsfarliga på blöt asfalt!

/KLO

Comment

Originally posted by KLO View Post
      Vilka/et däck ska man välja om man tycker om att köra fort med en tung och stark 990 på asfalt OCH på grus? Helst ska däcken även kännas ok vid lättare ”enduro”, är detta helt omöjligt och enda lösningen är att investera i dubbla uppsättningar fälgar?
      Hur fort däcken slits och vad dom kostar är helt ointressant jag vill bara veta om det finns något som funkar för ”allt”.
      Just nu sitter Mefo Stonemaster och MX master på och dom är fulständigt livsfarliga på blöt asfalt

/KLO

K60 funkar på stora BMW hojar (17") bak, vet ej om dom är lika fina i 18" dock.
      Ser många 990 med dom däcken så helt värdelösa Dualsport däck är det ju inte.
      KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Originally posted by Noyah View Post
        K60 funkar på stora BMW hojar (17") bak, vet ej om dom är lika fina i 18" dock.
        Ser många 990 med dom däcken så helt värdelösa Dualsport däck är det ju inte.
        Nej dom är för mkt åt asfalt. Andra förslag någon?

Dunlop D606 eller D908RR kanske??

/KLO

Comment

Originally posted by KLO View Post
          Nej dom är för mkt åt asfalt. Andra förslag någon?

Dunlop D606 eller D908RR kanske??

/KLO
          Jag skulle testat Pirelli Scorpion Rally på en 990:a
          Rallyt kör jag fram på min 630 & är supernöjd t.o.m på blöt asfalt.....verkar som pirelli
          har lagt en del krut på den gummiblandningen, inte en enda överaskning på nåt underlag hitills.
          140 bakdäcket sägs vara ett "brett" däck...borde passa 990:ans breda bakfälg bra, har inte prövat det själv ännu men kommer att göra det så fort jag e' klar me mitt nuvarande bakdäck.

Kostar en slant men hyfsat pris hos Däckonline.
          Last edited by Tänäre; 09-19-2012, 05:07 PM.

Comment

Originally posted by Tänäre View Post
            Rallyt kör jag fram på min 630 & är supernöjd t.o.m på blöt asfalt.....verkar som pirelli
            har lagt en del krut på den gummiblandningen, inte en enda överaskning på nåt underlag hitills.
            140 bakdäcket sägs vara ett "brett" däck...borde passa 990:ans breda bakfälg bra, har inte prövat det själv ännu men kommer att göra det så fort jag e' klar me mitt nuvarande bakdäck.

Stog och klämde på ett sådant idag, ska bli trevligt att höra vad du tycker.
            KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Stog och klämde på ett sådant idag, ska bli trevligt att höra vad du tycker.
              Finns ju 120/100-18 oxå med ett annat mönster....påminner om
              Pirelli scorpion XC Mid Hard's mönster.
              E' ännu lite osäker på vilket jag köper...kanske båda?
              Last edited by Tänäre; 09-19-2012, 08:24 PM.

Comment

Originally posted by Tänäre View Post

Ser klart vettiga ut! ett däck till att testa, tackar! :D

Comment

Vad säger ni om hållbarheten bak på ett Michelin AC10 i jämförelse med S12 och M12?

Click image for larger version

Name:	michellin_ac10_rear.jpg
Views:	1
Size:	30.3 KB
ID:	836127

Har i varje fall beställt ett för att jämföra med Scorpion XCMH som sitter på nu.
                  Last edited by Martin Eves; 09-24-2012, 07:10 PM.
                  I drive because i enjoy it.

Comment

Originally posted by Martin Eves View Post
                    Vad säger ni om hållbarheten bak på ett Michelin AC10 i jämförelse med S12 och M12?

[ATTACH=CONFIG]67212[/ATTACH]

Har i varje fall beställt ett för att jämföra med Scorpion XCMH som sitter på nu.
                    Svarar utan att testat S eller M12 :)

Kom precis hem från grustouring med MX51 fram och AC10 bak.

Körde med endast tankväska på min 690 så nästan ingen packning att tala om.
                    Vi körde ca 140 mil tors-söndag och däcket har fungerat mycket bra. har nog kvar 60 mil.
                    Bitvis lite lugnare tempo för att sedan köra riktigt hårt, så blandad körning tippar jag på ungefär 200 mil men då är det tokslut.

Tycker det vandrar lite mer än MX51 men inget jag stördes av, hård körning på asfalt var dock spännande!

Jag tänker nog gå tillbaka till mer "normala" däck efter detta :)

KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Körde med endast tankväska på min 690 så nästan ingen packning att tala om.
                      Vi körde ca 140 mil tors-söndag och däcket har fungerat mycket bra.
                      Ok tack!
                      Sökte lite i Enduro/MX däck tråden https://forum.soe.se/showthread.php?...l=1#post488921.
                      Verkar som bakdäcket håller lite bättre än 12 orna.
                      I drive because i enjoy it.

Comment

Vad tyckte du om MX51 fram? Vilken dim, 80/100 eller 90/100?

Comment

Såg att däckonline fått in Motoz Desert bakdäck 140 & 130 bredd.
                          Desert modellen är bara godkänt för 130 kmh såg jag?

Comment

Jag tänker nog gå tillbaka till mer "normala" däck efter detta :)
                            Jaha... Så bra gick det. (T-63)
                            Attached Files
                            KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Va fasen...10 mil!?
                              Måste ju va riktigt knas med det däcket eller?
                              Men d va väl folk me superenduros som lyckats slita av nabbarna oxå har jag för mig..?

Comment

Hur behandlar du dina däck egentligen?

/ Tommi
                                Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Working...
                                X