Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Utan att behöva läsa 173 sidor om offroad-däck så vill jag gärna ha tips på däck till KTM 990 Adventure R.

Kör mkt grus men vill inte behöva köra omkull på asfalten pga såphala däck.
    Så en bra kompromiss på 30% asfalt & 70% grus tas tacksamt emot.

Metzeler Karoo ?

Metzeler Karoo T ?

Continental TKC80 ?

Pirelli Rallycross ?

Heidenau K60 Scout ?
    // lev livet idag, imorgon kan det vara för sent...

Comment

Originally posted by advman.se View Post
      Utan att behöva läsa 173 sidor om offroad-däck så vill jag gärna ha tips på däck till KTM 990 Adventure R.

Metzeler Karoo ?

Metzeler Karoo T ?

Continental TKC80 ?

Pirelli Rallycross ?

Heidenau K60 Scout ?
      Ungefärliga siffror, beror ju på hur man kör.
      Vrider man full mutter ur en rondell eller gasglad i våta kurvor borde man ta sig en funderare om man ska ha knotter däck :)

Metzeler Karoo ? 150-250 mil, asfalt = transport

Metzeler Karoo T ? 250-500 mil, asfalt går bra att köra

Continental TKC80 ? 300-600 mil, asfalt går bra att köra

Pirelli Rallycross ? ? mil

Heidenau K60 Scout ? 400-1000 mil, asfalt går bra att köra
      KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Har kört alla dom där däcken på min 990 adv förutom mt21 som i.o.f kört me andra hojar.
        Dom som jag faktiskt gillade bäst va karoo T fram & bak.
        Tyvärr slets bakdäcket väldigt fort med den starka maskinen, så jag satte på ett heidenau k60 bak som
        höll mer än dubbelt så länge men jag tycker karoo T är ett strå vassare närdet blir mjukare underlag.

Karoo T passar 990:ans vikt bra & på dom flesta underlag för lite tyngre hojar.
        Skulle nog kalla den kombon 40/60 asfalt/grus.

Men en däck-kombo som e' bra bra på en hoj kan va dålig på en annan, me annan vikt...gaffelvinkel...mm.

Comment

Originally posted by advman.se View Post

Metzeler Karoo ?

Metzeler Karoo T ?

Continental TKC80 ?

Pirelli Rallycross ?

Heidenau K60 Scout ?
          Jag kör också 990 Adv, och har hittat min däck kombination.
          TKC80 fram, och Mefo Super Explorer bak.

Funkar kanon för mej på både grus och asfalt, även på blöt asfalt. Det är inga endurodäck, men det funkar på blöta små stigar och över vattenfyllda diken också.
          Mina har idag rullat ca 600 mil+, varav drygt 300 mil med semesterpackning 50/50 grus/asfalt, 50 mil med passagerare i motorvägsfart+moms, Resten inspirerad gruskörning.
          Skulle vilja säga att jag har ca 1/3 kvar av bakdäcket nu. Jag har inte kontrollmätt...
          Masfan.
          BMW R1200GS Adventure -14
          KTM 990 Adv R -12
          KTM 690 Enduro R -13

Comment

Har ni nån bra sida att beställa Heidenau från? Ja kollade ebay men det fanns knappt nån
            //Matte

Comment

Originally posted by Klantbo View Post
              Har ni nån bra sida att beställa Heidenau från? Ja kollade ebay men det fanns knappt nån
              http://www.mcdackonline.com/
              http://www.highside.se/
              http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm

Comment

Tusen tack
                //Matte

Comment

Håller Mefos bakdäck mycket längre än Heidenaus? Jag har aldrig fått ut mer än 600 på mitt k60 bakdäck och då har jag kört på 600cc hojar och relativt lugnt.

Comment

Nu har jag provat allt ( tror jag) Det som funkar på 950 SE 990 ADV .
                    90% hårdkörning grus o enduro 10% asfalt
                    Ca 120-180 mil bak
                    Ca 180-250 mil fram

Michelin 140 18 S12 XC bak 1.7 bar
                    Bridcestone ED 663 gritty fram 1,7 bar

Mefos stonemaster såg bra ut.Men för höga klackar( vingligt) ca 60 mil ock dom var helt slut bak ock fram
                    Mefos Explorer funkar bra till grusåka o asfalt men är inga fortåkar däck

Alltså som vanligt, crossdäck till skogen ock off roaddäck till asfalten

Comment

Tack för hjälpen, blir till att prova Metzeler Karoo på 990´n.
                      Har precis som g s m testat Mefo Stonemaster och instämmer.
                      // lev livet idag, imorgon kan det vara för sent...

Comment

Originally posted by jungbark View Post
                        Håller Mefos bakdäck mycket längre än Heidenaus? Jag har aldrig fått ut mer än 600 på mitt k60 bakdäck och då har jag kört på 600cc hojar och relativt lugnt.
                        Hur kör du då? Jag har säkert 40-50% kvar i mönsterdjup på mitt K60-bakdäck (på min F800GS) och då har jag kört över 700 mil med tung packning och passagerare på mestadels asfalt, kanske 50 mil grus totalt.

Comment

Har nu dödat mitt Mefo Offroad Master + Michelin tjockslang(på båda sidor) på en grym tur igår.
                          Såg först inte hålet i själva däcket, utan satte dit ny slang & drog iväg.....punka igen efter en kvart!!
                          Vafaan måste fått in nåt skit när jag bytte, tänkte jag...slarvigt.

Problemet blev lite större när jag insåg att själva däcket var skadat....vad gör man?..hade ju inget extradäck med.
                          Löste dagens tur med ngr varv vulktejp & drog åt en packrem över det...höll för ngr timmars körning & vi kom ända fram.
                          Då hade precis remmen slitits så pass att vulktejpen var det enda skyddet för hålet kvar :)

Goodbye Mefo Offroad Master ;)

Comment

Originally posted by Tänäre View Post
                            Har nu dödat mitt Mefo Offroad Master + Michelin tjockslang(på båda sidor) på en grym tur igår.
                            Såg först inte hålet i själva däcket, utan satte dit ny slang & drog iväg.....punka igen efter en kvart!!
                            Vafaan måste fått in nåt skit när jag bytte, tänkte jag...slarvigt.

Problemet blev lite större när jag insåg att själva däcket var skadat....vad gör man?..hade ju inget extradäck med.
                            Löste dagens tur med ngr varv vulktejp & drog åt en packrem över det...höll för ngr timmars körning & vi kom ända fram.
                            Då hade precis remmen slitits så pass att vulktejpen var det enda skyddet för hålet kvar :)

Goodbye Mefo Offroad Master ;)
                            Hur har du fått hål i däcket? Vid nabbarna eller? Gärna bild om du har det :)
                            Mitt har idag rullat 350 mil å jag har nog drygt 5-6 mm kvar om inte mer, håller bra för mig å flickvännen när vi åker grus på min hoj.
                            Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Funderar på att köra K60 fram, och K60 Scout bak på min Dominator i vinter. Kommer till 95% att köra asfalt, och då mest i stadstrafik. Åsikter på mitt val? :)

Comment

Originally posted by Patrue View Post
                                Hur har du fått hål i däcket? Vid nabbarna eller? Gärna bild om du har det :)
                                Mitt har idag rullat 350 mil å jag har nog drygt 5-6 mm kvar om inte mer, håller bra för mig å flickvännen när vi åker grus på min hoj.
                                Hålet hamnade mellan klackraderna...mitt i ,går nog & trycka igenom en smal penna..typ.
                                Hade nog otur för däcket verkar väldigt slitstarkt annars.
                                Körde en sträcka med mkt sten & grenar som stack upp...& det gick fort :)

Comment

Working...
                                X