Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by HMR View Post
    IT alltså. Får väl bli dom fortsättningsvis. Fast det är bra mycket dyrare än vad jag betalade till hojdack.se förut.
    Skiljer en knapp hundring/däck, kanske Desert med extra durability håller lite bättre ?
    Annars ser jag att dom säljer Metzeler MC5 för drygt 450/st exkl frakt.

Originally posted by Noyah View Post
    Hur många mil får du ut på dessa maxxis då?

Har inte bytt till mefo stonemaster än och överväger att vänta om dom nu bara håller 200 mil.
    Får bli ett däck till säfsen.

Åker runt och dualsportar på mitt tkc80 fortfarande.
    Vanligt grus och varm och fin asfalt är inte så dumt ändå.
    Tror inget seriöst offroad däck överlevt mer än 200 mil på 690 an med min körstil. Undantaget Motoz tractionator.
    Men slitaget verkar vara väldigt individuellt, vissa kör fort men får däcken att hålla. Jag tillhör inte dom.

Som sagt svårt att hitta den ideala komb: lång livslängd och bra terräng egenskaper.

Comment

Fick idag hem Stonemaster 130/80, Offroadmaster 130/80 och MXmaster 90/90 idag, slänger på MX och offroad däcket nu så får Stonemaster åka uppe i säfsen istället. Offroad däcket kändes väldigt gediget och trevligt, förvånas över att ingen testat dem till GS 1200 eller 990 Adv mm.
      Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Angående MEFO 140/80-18 super explorer och MEFO 90/90-21 explorer. Tycker mig märka lite problem med att de inte riktigt vill sätta sig trots bra smörjning. Brukar överfylla till 3 kilo ungefär och det brukar räcka för att de ska sätta sig, får nog testa spännbandstricket antar jag.

Comment

Originally posted by Bålsta View Post
          Beställde just de svindyra fram o bakdäck Pirelli Scorpion Rallye till min vildsinta arbetshäst (ktm SE). Har inte itts bläddra genom tråden men har någon nåt att säga om dessa? Grusrejsing + pendlarhoj asfalt. Har kört kompromissen Heidenau K60 bak + Michelin T63 fram rätt länge nu men hoppas på lite bättre grusgrepp utan att omöjliggöra 160 på motorvägen. Vore trevligt om livslängden inte heller kortades katastrofalt. Nå?
          När ingen ids kommentera detta gör jag det själv. Pirelli Scorpion Rally (fram 90/90/21 bak 140/80/18 ):

23 mil våldsam grusochstenrejsing idag med nya däcken inklusive några mil på asfalten med hög fart men utan tokacceleration

=> Framdäcket är superbra på lösgrus inklusive mycket löst grus nästan som sand, bet även bättre i leran än de andra sedvanliga kompromisserna T63, TKC80 och Karoo, dock sämre än dessa på asfalten ingen överraskning men det går att ta sej fram, det bästa av alltihop är att de millimetersmå "nydäcksprickarna" fortfarande syns trots framfarten med vilda inbromsningar på hårt grus, löst grus och stensingel

=> Bakdäcket är jag inte lika imponerad av, men nabbarna sitter kvar vilket de inte gjorde på T63 efter ett liknande vansinnesrejs. Slitagemässigt ser de också lovande ut. OBS MYCKET BRETT!! FÖR BRETT!! Bredare än andra 140-däck och för breda däck betyder ju att de inte hålller spåret bra (= "går brett" när de spinner i gruset = vill fara alldeles för mycket åt sidorna istället för framåt ).

Slutsats Fram: Scorpion Rally blir mitt nya standardval. Dessutom har jag slutat pendla (och löneslava också för den delen) 14 mil om dan på motorvägen och T63 använder jag nog bara om jag får för mig att åka på en långresa med väldigt mycket asfalt. Prislapp = tråkig

Slutsats Bak: Aldrig mera 140 mm. Det får bli 130 (hoppas det finns jag har inte kollat Snyftar 130 finns inte). Jag gillade 130 mm T63 på grus (förutom att nabbarna flög bort) och Scorpion Rally har ju nästan identiskt mönster och håller. Prislapp = tråkig
          Last edited by Bålsta; 05-15-2012, 06:53 PM. Reason: 130/80/18 finns tyvärr ej

Comment

Står faktiskt i valet & kvalet att skaffa Scorpion Rally fram på TE 630:an, har läst en del gott om just framdäcket.
            Alternativen är just T63 MT21 eller Karoo utan T.....Vill att det ska funka bättre än cross/enduro däck på vanlig väg.

Bak funkar ett klenare däck än ett Rally däck eftersom hästkrafterna är mkt färre än tex: superenduron.

Comment

Slutsats Bak: Aldrig mera 140 mm. Det får bli 130 (hoppas det finns jag har inte kollat Snyftar 130 finns inte). Jag gillade 130 mm T63 på grus (förutom att nabbarna flög bort) och Scorpion Rally har ju nästan identiskt mönster och håller. Prislapp = tråkig
              Mitas E-09 dakar har liknande mönster, jag gillade dom skarpt på min förra hoj.
              KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Originally posted by Noyah View Post
                Mitas E-09 dakar har liknande mönster, jag gillade dom skarpt på min förra hoj.
                Tack för infot. Surfade på Mitas 09 Dakar och jag ska nog prova ett 130 nästa gång. Osäker på vilken moppe australiensaren hade men hans rapport ser ju lovande ut?
                http://www.obtrailriders.com/index.p...6475&Itemid=75
                Jag såg på några andra trådar att man dock måste vara extra försiktig på blöt asfalt. Noyah: Håller du med eller är de inge halare på blöt asfalt än andra liknande däck?

Comment

Tack för infot. Surfade på Mitas 09 Dakar och jag ska nog prova ett 130 nästa gång. Osäker på vilken moppe australiensaren hade men hans rapport ser ju lovande ut?
                  http://www.obtrailriders.com/index.p...6475&Itemid=75
                  Jag såg på några andra trådar att man dock måste vara extra försiktig på blöt asfalt. Noyah: Håller du med eller är de inge halare på blöt asfalt än andra liknande däck?
                  Jag är rätt bra på gaskontrollen med knotter och halt/kallt/blött. (Läs feg)
                  Fick ett mjukt litet släpp en gång men kan ha varit all schampo eller avfettning.
                  Jag åker aldrig med mer än 1.6 i tryck oftast lägre och dom var perfekta för mig :)
                  KTM 1190 Adventure R

--> My Movies <--

Comment

Har beställt Pirelli Scorpion Rally framdäck idag & Pirelli MT21 140 bak....behöver lite nabbigare till Adventure days så man kan blåsa på lite +att dom funkar till transport sträckorna :)
                    Trodde först Pirelli Rallybakdäcket bara fanns i 140/80-18 men nyss såg jag att det fanns 120/100-18 oxå (däckonline)...skulle nog funkat bra på min hoj "te630"

Comment

Blev ett "Scorpion XC Mid Hard HeavyDuty 110/100-18" för mig nu. Måste ju prova runt lite... : - )
                      Blicken långt fram!

Comment

Har haft min KTM 690 Enduro R '12 i snart en vecka och älskar hojen. Tycker dock att däcken slits lite väl fort, speciellt bakdäcket. Vet inte om det är ett tillverkningsfel från Continentals sida men jag har aldrig tidigare sett denna grad av förslitning komma på så få mil. Däcken är Continental TKC 80 och har endast rullat 50 mil.

Gillar däcket i övrigt, speciellt greppet, så jag söker alternativ med samma goa grepp men med längre hållbarhet. Kör mest i skogen på traktor- och grusvägar, på stigar och även på sand, blir lite asfalt också. Föredrar att köra i torrt väder.

Tipsa på!

Comment

Heidenau K60 håller längre men inte alls samma grepp utanför vägen...

Comment

Originally posted by jungbark View Post
                            Heidenau K60 håller längre men inte alls samma grepp utanför vägen...
                            Kör mest i skog och mark så då går dessa däck bort, tyvärr. Tack ändå.

Comment

Originally posted by Duke View Post
                              Kör mest i skog och mark så då går dessa däck bort, tyvärr. Tack ändå.
                              Hmm....tycker personligen k60 är bättre än tkc80 på allt faktiskt i.a.f bakdäcket.
                              På min 990:a var k60 bättre i skogen oxå.
                              Fram kan du ju förslagsvis slänga på ett michelin T63.

Bättre kombo som håller länge.

Comment

Originally posted by Duke View Post
                                Gillar däcket (TKC80) i övrigt, speciellt greppet, så jag söker alternativ med samma goa grepp men med längre hållbarhet. Kör mest i skogen på traktor- och grusvägar, på stigar och även på sand, blir lite asfalt också. Föredrar att köra i torrt väder.

Tipsa på!
                                Kolla sidan före denna! (sid 151) Pirelli Scorpion Rally fram och kanske Mitas 09 Dakar bak. Förresten, jag håller med om att K60 (bak) biter lika väl som TKC80 på grus. Enda skillnaden är att K60 håller dubbelt så länge.

Comment

Working...
                                X