Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Den officiella däckstråden för offroadhojar

Tjonga!

Är det någon som testat Pirelli MT21 till en stor off-roadare?
    Hur funkar dom på grus?

Kanske någon som har annat tips på däck?

Kör en KTM 950 Adventure...

EDIT: Har gjort den här tråden till den officiella däckstråden för offroadhojar. Ska leta på någon bra däckstråd för enduro och crosshojar också.

//Mattsson
    Last edited by Mattsson; 06-29-2008, 06:31 PM.

Jag har kört MT21 på DR650, KTM 625, KTM 640, KTM Adventure, BMW 650 Dakar, TT600 och XR650. Funkar kanon. Även i hög fart och på asfalt.
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Comment

Re: Däck till STOOOR off-road?

En polare har monterat det på sin KTM 950S och är helnöjd.

MT21 (130 bredd) är kalas även på Africatvinnen.

Comment

Originally posted by XRV Gud
        En polare har monterat det på sin KTM 950S och är helnöjd.

MT21 (130 bredd) är kalas även på Africatvinnen.

Ja dom är kalas på AT. MEN dom håller inte så länge. Max 200mil. Fram så är det bra hållbarhet på dom ca 550mil +
        http://www.adventureriders.se/ Ofta Grusbus i Borås området:)

Comment

Originally posted by AdventureRider
          Ja dom är kalas på AT. MEN dom håller inte så länge. Max 200mil. Fram så är det bra hållbarhet på dom ca 550mil +
          Tycker inte de håller så mycket längre oavsett hoj!
          Jag är inte ung nog att veta allt
          XR650R -00

Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
          Det är värsta tricket att låta det va
          (Ohlson har semester production)

Comment

Originally posted by KLO
            Tjonga!

Är det någon som testat Pirelli MT21 till en stor off-roadare?
            Hur funkar dom på grus?

Kanske någon som har annat tips på däck?

Kör en KTM 950 Adventure...
            Jag såg en kille på offroadkörningen i Surte utanför Göteborg, han hade TKC80 på sin Varadero (19" fram) och var helnöjd.
            /Anders

Comment

Fan dom finns juh bara i max 140

Det kommer juh inte c så coolt ut.... huhu

Hmm TKC80... kollar på det!

Comment

Hmm både Metzler Karro och Continental TKC finns i 150, vad tror ni?

Comment

Kaaroo har väl hållbarhet i klass med MT21. TKC80 håller betydligt längre. Valet är ditt !
                  Fågelvägen är målet!

F.d. hojar:
                  DRZ-400S Saknar denna.. snyft!
                  XR650R Mördarmaskinen WAAH!
                  F650GS Dakar - 75mil på en dag, inga problem)
                  DR650SE Blub blub..
                  VFR800 Saknar denna.. snyft!
                  SV650S The beginning

Comment

Originally posted by KLO
                    Hmm både Metzler Karro och Continental TKC finns i 150, vad tror ni?
                    Det blir fett!
                    Titta på motarden här: http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4683

Comment

Mitt förslag är Michelin T63. Jag kör uteslutande med det på min Highland.

För några år sen körde jag med nåt Pirelli-däck (minns inte modellen, 130 brett minns jag dock) på en DR650, som jag inte riktigt gillade. Klackarna vek sig så lätt när man la ner lite på asfalt, man fick en sladdande känsla fastän däcket inte halkade på asfalten. Detta fenomen får jag aldrig på T63.

Någon annan som känt detta fenomen?

bcskbge

Comment

hållbarheten på TKC 80 är riktigt bra. det skottar på bra på alla ställen man vill å kan böka runt en större offroad på, och funkar finemang på gata också.
                        En polare ska testa Bridgestone TW302 på sin tenere nu, lite billigare än tkc80 så vi får se hur det slutar, annars kanske det kan vara ett alternativ?
                        Cagiva Canyon "Lost World" -98

Comment

Originally posted by KLO
                          Fan dom finns juh bara i max 140

Det kommer juh inte c så coolt ut.... huhu

Hmm TKC80... kollar på det!
                          Om du ska hänga runt korvkiosken så bör du satsa på minst 150 bredd men om du vill ut och hårdgasa på grusväg bör du titta på MT21, T63 eller Michelin Desert, max 140 bredd. Ett smalt däck sätter sig bättre i vägen, kolla på rallybilarna. Lågt miltal per krona javisst men du har ju valt den skönaste hojen så snåla inte på däcken nu..

Vad gäller landsvägsdäcket TKC så vill jag minnas att det är högre profil och klackar på 130 jmf med 140 och 150.

Comment

TKC80

TKC80 dominerar totalt som grusdäck på stora BMW GS.
                            Inte minst eftersom dom går hyfsat bra även på asfalt.
                            Borde passa rätt bra även för LC8.

På en 1150 GS håller TKC80 normalt 500 mil bak och 1000 mil
                            fram men med min 1200GS lyckades jag i Dalarna härom veckan
                            köra bort hälften av gummit bak på bara 60 mil. Dessutom gick
                            10 av kompisarnas strålkastarglas..... Svårt att
                            behärska sig när man har urstark motor och oändligt långa
                            nyskrapade vägar. Kan tänka mig likartade problem med LC8.
                            Uppenbart att det är föraren som avgör däckets livslängd
                            på en 100-hästars maskin.

Nu har jag köpt ett Metzeler Karoo bakdäck för att köra Till Topps
                            med Elving Solli. Det är dyrare och klart sämre än TKC80 på asfalt
                            men folk påstår att det håller längre än TKC80 på grus.

Huvudorsak till att köpa Karoo var dock att TKC80 150/70-17
                            var slutsålda! Men du skall väl ha 18 tum?
                            HMR

The art event!

Comment

Re: TKC80

Det är du den första som sagt att Karoo skulle hålla längre än Tkc 80. Du får gärna komma med en rapport på livslängden sedan. Har inte vågat prova Karoo på grund av att alla säger att livslängden är så kort. Har gjort av med 3st bakdäck och 2st fram av Tkc 80 på ca 1,5 säsong. Ska prova Karoo någongång när jag känner att plånbok har råd med en livslängd på kanske 200mil. 2st av bakdäcken har hållit i 400 mil styck och det första höll 600mil men då var det med på en asfaltssemester i 400mil av 600. Skulle kunna tro att KAROO fram och TKC80 ibak skulle kunna vara en bra kombination av fäste livslängd .

Originally posted by mresm
                              TKC80 dominerar totalt som grusdäck på stora BMW GS.
                              Inte minst eftersom dom går hyfsat bra även på asfalt.
                              Borde passa rätt bra även för LC8.

På en 1150 GS håller TKC80 normalt 500 mil bak och 1000 mil
                              fram men med min 1200GS lyckades jag i Dalarna härom veckan
                              köra bort hälften av gummit bak på bara 60 mil. Dessutom gick
                              10 av kompisarnas strålkastarglas..... Svårt att
                              behärska sig när man har urstark motor och oändligt långa
                              nyskrapade vägar. Kan tänka mig likartade problem med LC8.
                              Uppenbart att det är föraren som avgör däckets livslängd
                              på en 100-hästars maskin.

Nu har jag köpt ett Metzeler Karoo bakdäck för att köra Till Topps
                              med Elving Solli. Det är dyrare och klart sämre än TKC80 på asfalt
                              men folk påstår att det håller längre än TKC80 på grus.

Huvudorsak till att köpa Karoo var dock att TKC80 150/70-17
                              var slutsålda! Men du skall väl ha 18 tum?

Comment

Working...
                              X