Announcement

Collapse
No announcement yet.

KTM 790 Adventure-tråden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nu har jag grubblat färdigt på vikt effekt fjärdingsväg utseende och andra faktorer. Jag gissar att ktm gjort sitt bästa och har därför bokat en.
    jag hoppas körglädjen i denna blir maximal och jag gillar dessutom xplor fjädringen som sitter på lillhojen!
    Last edited by McArvid; 01-14-2019, 04:35 PM.
    Lars Arvidsson

Gillar motorsport och... motorsport

Comment

Originally posted by McArvid View Post
      Nu har jag grubblat färdigt på vikt effekt fjärdingsväg utseende och andra faktorer. Jag gissar att ktm gjort sitt bästa och har därför bokat en.
      jag hoppas körglädjen i denna blir maximal och jag gillar dessutom xplor fjädringen som sitter på lillhojen!
      Fränt! Då kan man förvänta sig matig info framåt våren då du hunnit bruka nyköpet.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by Yxan View Post
        Fränt! Då kan man förvänta sig matig info framåt våren då du hunnit bruka nyköpet.
        Hoppas hinna köra en del, prel lev slutet av maj!
        Lars Arvidsson

Comment

Jämför man 1090 mot 790 så värkar 1090 klart mer värd för typ samma peng..

Comment

Originally posted by JPT View Post
            Jämför man 1090 mot 790 så värkar 1090 klart mer värd för typ samma peng..
            Absolut om man vill ha en 1090, själv tror jag runt 800 kubik kommer passa mig bättre.
            räknar också med att chassiet är betydligt smidigare än de stora biksen!
            Lars Arvidsson

Comment

Jag kör 1090 R - 18 och kommer helt klart provköra 790 R. Tror den kommer bli grym.

Comment

För över ett år sen hoppades jag mycke på 790 då, men me tiden vart jag besviken på utseende samt prestandan.. Tyngre å mindre effekt än 990 modellerna..
                Så de vart en 1290 istället.. Använder den till enbart asfalt å R modellerna levereras med landsvägs däck, å de passar perfekt..

Comment

Nu väger väl 990 207kg torr medan 790R väger 207 körklar. Sedan tror jag tankens placering mm gör sitt för att den ska bli en kanonhoj. För att åka asfalt med landsvägsdäck hade jag också valt annat. Jag har suttit djupt i skiten med min 1090 och skulle kunna tänka mig göra lite avkall på touringegenskaperna för 20kg lättare. 95hk räcker ändå till grusåka.

Comment

790 är väl nån kombo mellan äventyrsmaskin å grussmiskare.
                    På landsväg passar de större maskinerna säkert bättre.
                    hade ett par s-e tidigare och de var starkare än nödvändigt dessutom hade se:n
                    väl hög tyngdpunkt OCH den flödade konstant över i förgasarna vid körning i branta nerförsbackar.
                    bättre fjädring, insprutning, bra räckvidd på bränslet med stor sannolikhet lägre tyngdpunkt...

Utseendet är väl sådär, men jag ska köra mest å posera mindre ��
                    Lars Arvidsson

Comment

Jag köpte en 990 ifjol, stod och valde mellan den och 690, men jag va bara tvungen att testa 990in. Har en Husqvarna 610 också.. så köpa en 690 också, kändes förlikt. Men då jag såg 790 va påväg kändes den som perfekt för min åkning. Spec.då man ser att den väger ~20kg mindre än 990 så känns de väldigt lookande. Hade ju förhoppning att klämma på en live på MC-mässan nu den 26e, men de krocka i schema så blev ingen mässa iår =(
                      Last edited by Yxan; 01-17-2019, 07:44 AM.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Originally posted by Yxan View Post
                        Jagköpte en 990 ifjol, stod och valde mellan den och 690, men jag va bara tvungenatt testa 990in. Har en Husqvarna 610 också.. så köpa en 690 också, kändes förlikt.
                        Jag tycker också det ska va minst två cylindrar av den anledningen.
                        Lars Arvidsson

Comment

En cylinder, hälften så mkt krångel! Sen beror det ju på om man som jag vill att skiten ska gå sönder i skogen man får laga med det lilla man har o få ett minne för livet (iaf några år)
                          Minnet e bra, men... Hmmm.. Skitsamma.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
                          /Palle

Comment

Wire koppling!!!

Jag är förvånad, är detta enda hojen ktm har det på?
                            Jag uppdaterar till att jag är besviken!

Har de ändå fått kopplingen fin spelar det mindre roll såklart!
                            Lars Arvidsson

Comment

Originally posted by McArvid View Post
                              Wire koppling!!!

Jag är förvånad, är detta enda hojen ktm har det på?
                              Jag uppdaterar till att jag är besviken!

Har de ändå fått kopplingen fin spelar det mindre roll såklart!
                              Den var förvånadsvärt trög. Den hade heller inte Brembo bromsar, så det känns som ett budgetbygge vad gäller kontrollerna. Besvikelse. Vart till och med mer förtjust i Yamaha T700 :/

Comment

Originally posted by Knoxville View Post
                                Den var förvånadsvärt trög. Den hade heller inte Brembo bromsar, så det känns som ett budgetbygge vad gäller kontrollerna. Besvikelse. Vart till och med mer förtjust i Yamaha T700 :/
                                Jag med. KTM 790 Adventure är inte intressant. För fet runt magen och ful. Jag köper inte hoj för att posera men vill inte heller spy i buskarna när det är paus i skogen. Nää Yamaha T7 har mina ögon just nu. Såg den på MC-mässan och blev lyckligt överraskad över hur smidig den ser ut att vara. Bakifrån har den likheter med en endurocykel. Om första provkörnigen imponerar så kan det bli ett byte inför säsongen 2020.

Comment

Working...
                                X